Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سلطانی نژاد در ادامه به جزییات اوراق سلف موازی گندم اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی گندم با نام و معاف از مالیات بود و با سررسید ۶ ماهه و با نرخ بازده ۱۰ درصدی معادل سود ۲۰ درصد سالانه منتشر شد و نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل ۱۹ درصد در سررسید سالانه تعیین شده بود که با استقبال سرمایه گذاران به فروش رسید.وی تصریح کرد: متعهد پذیره نویسی و بازارگردان طی مدت عرضه تا سررسید، صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و ضامن اصل و بازده اوراق در سررسید دولت جمهوری اسلامی ایران، خزانه داری کل و بانک کشاورزی هستند...

مارش عقب گرد در فولاد

بورس24 :روز ابتدایی فعالیت بازارها چندان هم بی خبر نبود زیرا قیمت مصنوعات فولادی کاهشی بوده اگرچه در بازار پلیمرها نیز همین رخداد یعنی کاهش قیمت ها تجربه شد. البته سقوط بهای جهانی نفت خام را نیز باید به عنوان مهمترین اتفاق در بازارهای بین المللی مهم ارزیابی کرد.

در بورس کالای ایران مهمترین خبر ابتدای هفته را می توان پایان یافتن عرضه اوراق سپرده کالایی گندم دانست تا سود 10 درصدی با سررسید 6 ماهه ، بتواند باری از دوش دولت برای پرداخت قیمت خرید گندم بردارد. بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالای ایران، ظرف دو روز با موفقیت کامل انجام شد تا شرکت بازرگانی دولتی بتواند به میزان ۲۶۵۰میلیارد تومانی برای گندمکاران تامین مالی کند. این رخداد به سرعت با اظهارنظر مدیرعامل بورس کالای ایران رو به رو شد زیرا در هر حال بزرگ ترین تأمین مالی بخش کشاورزی به این صورت انجام گرفته است. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: انتشار اوراق سلف موازی استاندارد گندم در بورس کالای ایران که به منظور تامین مالی ۲۶۵۰میلیارد تومانی شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت بخشی از مطالبات گندمکاران از چهارشنبه گذشته آغاز شد، امروز به طور کامل به فروش رفت تا بزرگترین تامین مالی بخش کشاورزی ایران در بازار سرمایه از طریق بورس کالای ایران و ظرف دو روز با موفقیت کامل انجام شود.

حامد سلطانی نژاد افزود: امروز در دومین روز انتشار اوراق سلف موازی گندم در بورس کالای ایران یک میلیون و ۷۶۱هزار تن گندم در قالب اوراق سلف به ارزش بیش از یک هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان به فروش رسید تا کل تامین مالی پیش بینی شده به مبلغ ۲هزارو ۶۵۰ میلیارد تومان در دو روز محقق شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران اظهار داشت: با این تامین مالی صورت گرفته شرکت بازرگانی دولتی در اسرع وقت بخش ویژه ای از طلب گندمکاران را پرداخت خواهد کرد تا مشکلات به وجود آمده برای گندمکاران در این زمینه به زودی مرتفع شود.

سلطانی نژاد در ادامه به جزییات اوراق سلف موازی گندم اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی گندم با نام و معاف از مالیات بود و با سررسید ۶ ماهه و با نرخ بازده ۱۰ درصدی معادل سود ۲۰ درصد سالانه منتشر شد و نرخ بازخرید بازارگردان نیز روز شمار معادل ۱۹ درصد در سررسید سالانه تعیین شده بود که با استقبال سرمایه گذاران به فروش رسید.وی تصریح کرد: متعهد پذیره نویسی و بازارگردان طی مدت عرضه تا سررسید، صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی و ضامن اصل و بازده اوراق در سررسید دولت جمهوری اسلامی ایران، خزانه داری کل و بانک کشاورزی هستند.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، علاوه بر انتشار اوراق سلف و تامین مالی صورت گرفته، شرکت بازرگانی دولتی ایران تعهد کرده است که کلیه گندم غیر مشمول فروش یارانه ای در اختیار این شرکت، به صورت منظم و مستمر تا زمان سررسید صرفا از طریق بورس کالای ایران و براساس قیمت های جاری بازار به فروش می رسد. همچنین حسین خزلی خرازی کارگزار عرضه کننده اضافه کرد: صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی به جهت ذخیره ی اوراق بازارگردانی و رعایت نصابهای سرمایه گذاری مصوب هیات مدیره سازمان بورس تنها با خرید ۴۲۶ میلیارد تومان در این مهم مشارکت کرد و بقیه ی اوراق توسط سرمایه گذاران محترم حقیقی و حقوقی و توسط عموم فعالین بازار سرمایه خریداری شد.

عقب نشینی مجدد فولادی ها

پس از 4 مرحله جهش قیمت ها در بازار فولاد ، باز هم شاهد عقب نشینی بهای انواع مصنوعات فولادی مخصوصاً میلگرد بودیم هرچند که این افت نرخ بیشتر از پایان هفته گذشته بود. به عبارت ساده تر بخش بزرگی از التهاب روزهای قبل که با افزایش قیمت ها برای برخی محصولات همراه بود ، هم اکنون در حال فروکش کردن است یعنی چهره واقعی بازار در روزهای باقی مانده تا پایان فصل تابستان ، با شفافیت بیشتری مورد توجه و ملاحظه قرار می گیرد. در هر حال کم رمقی تقاضا ، ناامیدی به دورنمای بازار ، ترس از کاهش بیشتر قیمت های جهانی ، کاهش آرام تقاضا و خودنمایی بیشتر ضعف تقاضای مؤثر ، مشکلات آب و هوایی در نیمه شمالی کشور و ترس از بارش بیشتر و سیلاب شدن مسیرهای ارتباطی مواردی است که همه و همه از کم رمقی بازار فولاد حکایت داشته و در نهایت به کاهش قیمت ها منجر شده است.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

شنبه

8قزوین

1547

10 قزوین

1477

12قزوین

1477

16ذوب آهن اصفهان

1557

16فولاد نیشابور

1552

18ذوب آهن اصفهان

1557

18فولادنیشابور

1552

20ذوب آهن اصفهان

موردی

20فولاد نیشابور

1547

22ذوب آهن اصفهان

1557

22 فولاد نیشابور

1547

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است. با توجه به نوسان قیمت ها شاید نرخ های اعلامی چندان معتبر نباشد.

به نظر می رسد در خصوص بازار فولاد به نکته مغفولی برخورد کرده ایم. از یک سو از روند کاهشی قیمت شمش اثر چندانی بر جای نمانده ولی از سوی دیگر بهای میلگرد هر روز کاهش بیشتری پیدا می کند. این نکته اجازه کاهش جدی قیمت میلگرد را از بازار دریغ داشته ولی امیدواری چندانی را نیز به افزایش نرخ ها پدید نمی آورد. در هر حال فضای بازار پتانسیل رشد دست ساخته قیمت ها را حتی به بازیگران بزرگ آن نداده یعنی زمینه عرضه و تقاضا فضا را حتی برای بازارسازی هم محدود کرده است. این در حالی است که در روزهای پایان تابستان چنین وضعیتی چندان هم غیرمنطقی نبوده یعنی مکانیزم واقعی بازار هم اکنون میل به کاهش قیمت ها را تقویت کرده است.

در هر حال هنوز هم فاصله معنی داری بین قیمت تمام شده واردات و قیمت های داخلی وجود دارد هرچند که صادرات مصنوعات فولادی ، بخشی از عرضه را تقلیل داده ولی باز هم خبری مهمی زیر پوست بازار در جریان نیست. به نظر می رسد با توجه به تعطیلی پیش رو ، تا ابتدای هفته آینده خبری از بهبود بازار نخواهد بود.

عقب نشینی آرام پلیمرها

در بازار محصولات پتروشیمی همچون پلیمرها شاهد کاهش نسبی قیمت ها هستیم هرچند که وضعیت عرضه تغییرات آرامی داشته ولی ضعف تقاضا بیش از پیش خودنمایی می کند. هم اکنون زمان تحویل برخی از محصولاتی است که در روزهای گذشته داد و ستد شده یعنی از یک سو حجم عرضه ها توان افزایش داشته ولی عقب نشینی تقاضا ، فضایی مبهم را ایجاد می کند. درهر حال در روز ابتدایی معاملات نمی توان به صراحت از روند عمومی بازار سخن گفت ولی با توجه به انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در روز یکشنبه ، باید جهت گیری قیمتی را بر مبنای قیمت های جدید ترسیم و تحلیل کرد. با توجه به نوسان ناچیز قیمت های جهانی همچنین ثبات شکننده بهای ارز در بازار داخلی ، انتظار تغییر شدید قیمت های پایه را نمی توان در نظر گرفت هرچند که تغییراتی نسبی و محدود در ذات بازار وجود خواهد داشت. پلی اتیلن های سنگین تزریقی و سپس پلی پروپیلن های نساجی بیشترین پتانسیل رشد قیمت های پایه را در بین پلیمرها به خود اختصاص داده اند. در هر حال التهاب در بازار PVC درحال فروکش کردن بوده ولی در عین حال ، بازار مواد اولیه ظروف یکبارمصرف مخصوصاً پلی استایرن ها به سمت التهابی جدی به پیش می روند.

بازار پتروشیمی در هفته گذشته

بازار محصولات پتروشیمی هرچند که با عقب نشینی محدود حجم معاملات رو به رو است ولی در نهایت نمی توان از ثبات نسبی بازار غافل شد و نزدیکی به روزهای سرد سال، احتمال عقب نشینی نسبی تقاضا را ایجاد کرده است.به گزارش خبرنگار نیپنا، معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا هفته گذشته از آرامش نسبی برخوردار بود و به نظر می رسد ثبات فعلی باز هم در معاملات بورس کالا و یا بازار آزاد ادامه یابد.

کاهش 4.36 درصدی حجم عرضه محصولات پلیمری که با کاهش 19 درصدی تقاضا رو به رو شد را می توان مهمترین ویژگی های بازار پلیمرها دانست زیرا در نهایت حجم معاملات را با 2.46 درصد کاهش رو به رو کرد. البته کاهش محسوس تقاضای PVC در کنار نزدیکی به زمان اعلام قیمت های پایه جدید با کاهش محسوس تقاضا ، مواردی بود که از عقب نشینی نسبی بازار حمایت کرده ولی حجم معامله پلیمرها را در سطوح مطلوبی حفظ کرده بود.

این گزارش می افزاید: به نظر می رسد روند عمومی بازار پلیمرها با توجه به حفظ حجم معامله بالای روزهای اخیر، بتواند به عنوان نکته مثبت بزرگی برای بازار خودنمایی کرده یعنی از یک سو از فروش شرکت های پتروشیمی حمایت کرده و از سوی دیگر با تزریق نسبتاً مطلوب مواد اولیه در بازار داخلی، به کمک شرکت ها و تولیدکنندگان در صنایع پایین دستی می شتابد.

در خصوص PVC به عنوان جذاب ترین گروه کالایی روزهای اخیر نیز شاهد کاهش التهاب و عقب نشینی مصرف کنندگان و بهبود وضعیت عرضه کنندگان هستیم زیرا با افزایش نسبی حجم عرضه ها، تقاضا در مسیر کاهش قرار گرفته و به نظر می رسد این روند کاهشی، باز هم ادامه داشته باشد.

در بازار داخلی نیز پس از تغییر چهره قیمت ها پس از افزایش قیمت های پایه، هم اکنون رشد نسبی نرخ های روزهای اخیر به آرامی در حال تعدیل است یعنی بازار از شوک رشد قیمتی رها شده و همچنین به سمت ثبات قیمت ها در حرکت است. به نظر می رسد در روزهای پیش رو باز هم بازار با بهبود حجم معاملات و ثبات نسبی قیمت ها، شرایط بهتری را تجربه کند.

در هفته گذشته حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالای ایران رقمی نزدیک به 33 هزار و 656 تن بوده که به نسبت هفته پیش از آن از کاهش 7 درصدی حکایت می کند. این در حالی است که با کاهش حجم عرضه ها، تقاضا 2 درصد افزایش یافته و به 28 هزار و 180 تن رسید. در نهایت تقابل این حجم عرضه و تقاضا موجب شد تا حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا با 4.7 درصد کاهش به 18 هزار و 505 تن برسد که هنوز هم رقم مطلوبی به شمار می آید.

هرچند که در هفته گذشته حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا کاهش یافته ولی با توجه به جذابیت بازار هنوز هم حجم معاملات نشان دهنده رونق بازار محصولات شیمیایی است که از روند تولید منطقی در صنایع پایین دستی محصولات شیمیایی حکایت می کند. از سوی دیگر با نزدیکی به روزهای سرد سال حجم تقاضای بسیاری از مواد اولیه شیمیایی مخصوصاً ترکیبات الکلی کاهش یافته که باز هم از التهاب بازار می کاهد و همچنین کاهش حجم معاملات را نیز توجیه پذیر می کند.

بر اساس این گزارش، در شرایط فعلی وضعیت نسبتاً مطلوبی بر بازار حاکم است هرچند که انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید را نیز می توان از دلایل اصلی کاهش حجم معاملات در بورس کالا به شمار آورد. در هر حال در هفته گذشته منومر وینیل استات، دی اتیل هگزانول و منو اتیلن گلایکول، استایرن منومر، اسید استیک و سودکاستیک از معدود کالاهایی بودند که با رشد تقاضا در برابر عرضه ها، با افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفتند

کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی را هم می توان داده مهم دیگری به شمار آورد که بر قیمت های جهانی تأثیرگذار خواهد بود هرچند که به نسبت نوسان قیمت ها در یکسال گذشته هنوز فضای بسیاری برای تغییر نرخ وجود دارد ولی ممکن است هم اکنون آغاز یک روند کاهشی قیمت ها باشد که در هفته جاری ادامه خواهد یافت. در صورت کاهش بیشتر قیمت نفت بازارهای کالایی از تأثیرات آن بی نصیب نبوده و جریانی مخرب برای بازارهای جهانی به شمار خواهد آمد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24