Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه انبوه سازی املاک و مستغلات ؛ شاخص گروه گروه ساختمانی که طی دو ماه گذشته با افول ١٣ درصدی مواجه شده بود طی هفته جاری وضعیت خود را بهبود بخشید

ترکش های آخر تسویه اعتبارات !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • مداران
    • فولاد
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت دارو (بخش سوم)

دارو همواره در تمام جوامع به عنوان یک کالای استراتژیک از سوی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته است. این صنعت در شرایط بحران نیز به کار خود ادامه داد و اکنون با ثبات شرایط اقتصادی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. در این میان رفع تحریم ها برای برخی شرکت ها که توانایی علمی بالاتری در تولیدات و نوآوری دارند مزیت رقابتی ایجاد کرد تا با افزایش ارتباطات با کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای متقاضی دارو روابط بهتری برقرار نمایند. این صنعت از یک سو در فصل سرد سال با افزایش درآمد همراه خواهد بود از سوی دیگر با تهدیدی به نام تک نرخی کردن ارز مواجه است که می تواند هزینه های واردات را برای مواد اولیه به شکل جدی افزایش دهد. این موضوع برای صادر کنندگان دارو شرایط مناسبی ایجاد خواهد کرد لذا تجارت شرکت های دارویی در نیمه دوم سال اهمیت خواهد یافت. در همین راستا سعی خواهد شد تا سیاه و سفید این صنعت را در چند هفته بررسی کنیم و گزینه های کم ریسک و جذاب را معرفی نماییم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) مداران

داده پردازی ایران در بولتن شماره 100 در نیمه خرداد ماه برای خرید پیشنهاد گردید. قیمت سهم در آن زمان حدود 220 تومان بود و بازه نگهداری میان مدت توصیه شد. این سهم در هفته های بعد مجددا بررسی شد و رسیدن به نخستین هدف ماژور ما را بر آن داشت تا نگاهی مجدد به این سهم داشته باشیم. همانگونه که مشاهده می شود 360 تومان هدف مهمی برای سهم است که فردا سه شنبه ،آن را لمس خواهد کرد و احتمال معامله سنگین در آن وجود دارد لیکن در صورتی که بتواند با موفقیت این سطح را بشکند اهداف جدیدی در انتظار سهم خواهد بود.

در میان مدت اهداف مهم سهم در حوالی 450 – 500 تومان معرفی شده است و برای سهامداران پیشنهاد می شود حد ضرر سهم به محدوده 315 تومان افزایش یابد.

ب ) فولاد

فولاد مبارکه در طی چند هفته اخیر یک 5 موجی نزولی الیوت را تکمیل نموده است و در محدوده 115 الی 120 تومان مطابق نمودار زیر جذاب شده است.

این سهم برای سهامداران میان مدتی می تواند با رعایت حد ضرر 110 تومان مورد توجه باشد. پیش بینی می شود موج ماژور صعودی، سهم را تا حوالی 145 تومان پیش ببرد.

هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حالی از لحاظ سیاسی در داخل کشور هفته ای آرام را پشت سر گذاشتیم که هفته آینده برای مقامات کشورمان هفته ای مهم می باشد و طبق برنامه نشست سران کشورهای غیر متعهد در آخرین روزهای هفته در کشور ونزوئلا آغاز خواهد شد و در این سفر رئیس جمهور به عنوان ریاست این سازمان شرکت خواهد کرد و پس از آن با تقدیم ریاست این سازمان به رئیس جمهور ونزوئلا به کوبا سفر خواهد کرد که دیدار و گفت‌وگو با فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا و رییس جمهور این کشور، مذاکره هیات‌های عالیرتبه و امضای اسناد متعدد همکاری را از اصلی ترین برنامه های پیش بینی شده برای رییس جمهور در کوبا می باشد . دکتر روحانی پس از این دیدارها برای سفری دو روزه و سخنرانی در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر خواهد کرد. در این سفر وزیر امور خارجه نیز روحانی را همراه خواهد کرد و بر همین اساس گمانه زنی هایی از دیدار وی با وزیر امور خارجه آمریکا نیز می رود .

در این هفته در سیاست بین الملل پس از توافق آمریکا و روسیه برای آتش بس در منطقه سوریه شاهد آغاز اجرای ان از روز عید قربان بودیم که این مهم در جهت ایجاد صلح در این منطقه انجام پذیرفته است .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

برقراری ارتباط بین بانکی و شفافیت اقتصادی همواره یکی از اقداماتی است که دولتها در جهت جذب سرمایه گذار و مرواده با کشورهای دنیا بر این موضوع تاکید دارند و با اقداماتی ویژه در صدد هر چه بهتر نشان دادن فضای امن و شفاف اقتصاد خود می باشند. این موضوع در سالهای گذشته متاسفانه با توجه به تحریم های یک طرفه و بی رحمانه از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی بر علیه کشورمان باعث شده تا بسیاری از مراودات به خصوص بانکی به صورت یک طرفه حذف شده و کمی اقتصاد کشور را با چالش مواجه کرده است . در همین زمینه و پس از برجام دولت یازدهم و به خصوص وزیر اقتصاد در جهت دستیابی مجدد به جذب سرمایه گذار خارجی و برقراری روابط بین بانکی اقدام به برقراری ارتیاط با موسسه معتبر اقدام ویژه مالی FATF کرد که این موضوع باعث می شود ایران در رتبه بندی این سازمان که مورد قبول بسیاری از کشورهای دنیا می باشد قرار گیرد و بسیاری از سرمایه گذاران نیز با توجه به رتبه بندی این سازمان به راحتی با کشورمان رابطه برقرار بکنند و نیاز نباشد حداقل برای انتقال پول صادارات یا بالعکس مجبور به جابجایی پول به صورت فیزیکی یا از راههای غیر قانونی باشیم .

دومین موضوع مورد بحث در هفته اخیر موضوع افزایش مجدد تورم و رسیدن دوباره آن به عدد دو رقمی می باشد که بر همین اساس و به نقل از اقتصاد آنلاین بانک مرکزی در شرایطی است که مجبور به تزریق پول به اقتصاد ایران است و می توان دخالت های آن را از سر ناچاری دانست. اگر بانک مرکزی نرخ اضافه برداشت را پایین نگه ندارد و یا به بانک ها پول تزریق نکند باید منتظر ورشکستگی بانک های کشور باشیم. در شرایط کنونی که بانک مرکزی به تزریق پول به بانک ها می پردازد در واقع درحال افزایش نقدینگی هستیم، نقدینگی که افزایش آن ممکن است به ایجاد تورمی غیر قابل کنترل ختم شود. در همین رابطه سعید لیلاز با عنوان اینکه رشد نقدینگی مهمترین عامل موثر بر نرخ تورم در سال آتی خواهد بود گفت: احتمال دارد اقتصاد ایران به دلایلی مانند رشد نقدینگی در سال 96 با نرخ تورم دو رقمی روبرو شود اما به طور قطع این رشد تورم، بلندمدت و افسارگسیخته نخواهد بود. این استاد اقتصاد در گفت وگویی با ایرنا افزود: تا پایان امسال نرخ تورم اقتصاد تک رقمی خواهد ماند اما افزایش آن تا 12 یا 13 درصد در سال آینده پیش بینی می شود که البته قابل تحمل خواهد بود .

در حالی تورم به موضوع روز کارشناسان اقتصادی تبدیل شده است که چندی پیش رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نرخ تورم سالیانه منتهی به مردادماه را 8.7 درصد اعلام کرد و افزود این نرخ نسبت به تیرماه سه دهم درصد کاهش دارد. شواهد گویای آن است که دولت یازدهم با وجود مشکلات به جامانده از گذشته و چالش های مختلف بویژه پیامدهای کاهش قیمت نفت، موفق به حفظ ثبات و پایداری اقتصادی کشور شده و توانسته است با کنترل سیر نزولی تولید ناخالص داخلی کشور، روند کاهشی نرخ تورم را ادامه دهد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

فضای مطلوب پسابرجامی باعث شده است تا همکاری های گسترده ای بین بازار سرمایه کشور و بازار سرمایه کشورهای خارجی آغاز بشود و سرمایه گذاران دو کشور بتوانند در بازار طرف مقابل سرمایه گذاری بکنند بر همین اساس در هفته ای که سپری کردیم مسیر اتصال بین دو بازار سرمایه یونان و ایران برقرار شد و به زودی به مرحله عملیاتی خواهد رسید و این قراردادها مشکل نقدینگی بازار کشورهای دو طرف را تا حدودی حل خواهد کرد و از سوی دیگر هم باعث بوجود آمدن رشد بازار سرمایه و جذب نقدینگی به آن و افزایش نیافتن تورم می شود .

در این هفته همچنین شاهد تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی بودیم که در همین باره ریاست سازمان بورس اعلام کرد از این حیث که قوانین بازار سرمایه درحال شکل‌گیری است، البته بخشی از آن تدوین شده و برای بخش‌های دیگر نیاز به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی است؛تشکیل فراکسیون بازار سرمایه می‌تواند در اصلاح و تبیین قوانین جدید و تصویب قوانین در راستای تقویت بازار سرمایه موثر باشد.

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ شرکتهای گروه پتروشیمی در این هفته نیز معاملات منفی و بدون هیجانی را پشت سر گذاشتند و اکثر نمادها به خصوص تاپیکو با توجه به افتاح نشدن پالایشگاه ستاره خلیح فارس حداقل تا پایان سال، به همراه هلدینگ خلیج فارس از لیدرهای گروه پتروشیمی معاملات منفی را پشت سر گذاشتند .

در این گروه شکربن که در آخرین روز هفته با شایعاتی از فروش زمین خود با افزایش قیمت روبرو شد همچنین از شپلی نماد جنجال آفرین این گروه هم خبرها از تمدید مهلت تا 5 مهر برای ارسال مدارک جهت افزایش سرمایه اطلاع می دهند .

در شپترو قیمتهای جهانی پی وی سی با کاهش روبرو شد و اکثر کارشناسان این روند را برای هفته آینده نیز پیش بینی می کنند این مهم باعث شد تا تقاضا بر روی نماد شپترو کمی کاهش یابد . همچنین افزایش قیمت نفتا در بازارهای جهانی هم باعث کاهش قیمت شاراک گردید .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ گروه پالایشگاهی که از ابتدای هفته روندی منفی را طی کردند در روز پایانی هفته با توجه به حمایت حقوقی ها از نمادهای این گروه به خصوص شبندر (بر اساس ارزیابی های صورت گرفته از سوی مدیریت بهداشت ، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی کشور رتبه نخست حوزه ایمنی و آتش نشانی سال ٩۴را از آن خود کرد) با افزایش قیمت روبرو شدند .

در این گروه در بازارهای جهانی عربستان رکورد جدیدی از تولید نفت به نام خود در روزهای اخیر ثبت کرده است و مقامات این کشور هم اعلام کرده اند بازار نیاز به محدودیت سقف تولید نفت کشورها ندارد و برهمین اساس شائبه هایی از عدم همراهی با فریز نفتی این کشور باعث کاهش قیمت نفت شده است .

در گروه خودروسازی؛ در هفته ای که سپری کردیم اکثر نمادها که در محدوده حمایتی خود قرار دارند و انتظار رشد از آنها می رفت با توجه به اتمام مهلت سالانه تسویه اعتباری ها با قیمتهای تعادلی به کار خود پایان دادند و افزایش و کاهش آنچنانی را از آنها شاهد نبودیم و تنها برخی تک نمادهای کوچک قطعه ساز از جمله خکار و خکمک با افزایش قیمت در طول هفته روبرو شدند .

از مهمترین اخبار تاثیر گذار این گروه خبر رشد تولید در 5 ماهه ابتدای سال به میزان 10.6 درصد بود که این مقدار برای ایران خودرو 4.7 درصد و برای سایپا حدود 25.3 درصد عنوان شد . همچنین در این هفته معاون وزیر صنعت از نهایی شدن قرارداد یک خودروساز آلمانی تا پایان سال با خودروسازان بخش خصوصی خبر داد که این امر تحول در بخش خصوصی خودرو را به همراه خواهد داشت طبق خبرهای رسیده این خودرساز آلمانی فولکس واگن می باشد .

مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) گفت: طبق قرارداد با پژو، ٣٠ درصد محصولات مشترک ایران خودرو و پژو ایکاپ صادر خواهد شد و با این اقدام، صادرات قطعات نیز به انجام می رسد.( در شرکت مشترک ایران خودرو و پژو ایکاپ ظرفیت تولید سالیانه 200هزار دستگاه خودرو پیش بینی و ایجاد شده و تاکید بر این است که با انتقال دانش و فناوری تولید، سهم صنعت قطعه سازی کشور در زنجیره تامین این محصولات در بالاترین سطح ممکن باشد.)

در گروه فلزات اساسی ؛ گروه فلزات اساسی در حالی این هفته را پشت سر گذاشتند که نوسانات زیادی را از آنها شاهد نبودیم و اکثرا در محدوده صفر تابلو در حال معامله بودند . در این گروه با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و قیمت کومودیتی ها تاثیر بسزایی بر روند معاملاتی نمادها دارند پس از چند هفته کاهش نرخ کومودیتی ها در بازارهای جهانی این هفته شاهد افزایش قیمت نسبی آنها بودیم و امید می رود ادامه روند در هفته پیش رو باعث افزایش تقاضا بر روی این گروه بشود .

از مهمترین خبرهای این گروه در زیر مجموعه فولادی بود که اعلام شد اروپا تعرفه ضددامپینگ را برای میلگرد و برخی محصولات فولادی وارداتی از چین اعمال می‌کند و اگر مشخص شود ایران نیز به دامپینگ محصولات فولادی به کشورهای اروپایی اقدام کرده است، شاهد وضع تعرفه‌های وارداتی برای محصولات فولادی ایران نیز خواهیم بود لیکن با توجه به میزان بسیار کم صادرات ایران به اروپا در مقابل صادرات بسیار گسترده چین این امر احتمالا به وقوع نخواهد پیوست .

در گروه انبوه سازی املاک و مستغلات ؛ شاخص گروه گروه ساختمانی که طی دو ماه گذشته با افول 13 درصدی مواجه شده بود طی هفته جاری وضعیت خود را بهبود بخشید.

در ابتدای هفته جاری برایند معاملات شرکت های ساختمانی به طور فرسایشی روندی خنثی را در پیش گرفته بود اما پس از تعطیلی روز دوشنبه، سود 6 درصدی را نصیب سهامداران این گروه کرد.

در گروه حمل و نقلی ؛ نیز معاملاتی منفی را در اکثر نمادها شاهد بودیم. در این بین شرکت تاید واتر با انتشار یک شفاف سازی، از برنده شدن در مزایده بخش غات ترمینال بندری شهید رجایی خبر داد. بنا بر مندرجات این اطلاعیه، تاثیر سود و زیانی این امر بر سال 95 اندک و برای سالهای بعد نیز مبهم است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24