Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند اوضاع کلی اقتصاد این کشور امیدبخش است. با توجه به اینکه برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مثبت بوده است از شدت نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان کاسته شده و پیش بینی شده بانک مرکزی آمریکا در اولین فرصت نرخ های بهره را بالا خواهد برد

وقت تصمیم سرنوشت ساز فرارسیده است

در هفته پیش رو نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه و داده های اقتصادی از چین، منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. پیش بینی شده در نشست بانک مرکزی اروپا اتفاق بزرگی رخ نخواهد داد زیرا این نهاد فعلا قصد ندارد تغییری در سیاست های حمایتی خود ایجاد کند و معتقد است تدابیر موجود می تواند رونق را به اقتصاد منطقه یورو بازگرداند. داده های اقتصادی چین که این هفته در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد داشت. از سوی دیگر گزارش های مربوط به اقتصاد آمریکا بر ارزش دلار موثر خواهد بود اما سرمایه گذاران عمدتا بر مبنای سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی اخیر وی تصمیم گیری خواهند کرد. وی در سخنان خود افق اقتصاد آمریکا را مثبت ارزیابی کرد و گفت شرایط برای افزایش نرخ های بهره فراهم تر شده است. بدین ترتیب انتظار می رود این هفته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ نوسان بزرگی نداشته باشند و قیمت طلا تحت فشار قرار داشته باشد. البته در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شده قیمت طلا رشد خواهد کرد. تمرکز بر داده های اقتصادی بیشتر از قبل است زیرا این داده ها مبنای تصمیم گیری بانک های مرکزی بزرگ در حوزه سیاست های پولی هستند. این هفته همچنین گزارش هایی از اقتصاد ژاپن منتشر می شود. در زیر نمودار تغییرات نرخ بیکاری در آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت نفت کم نشده است

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و به ترتیب در سطح 46.5 دلار و 44 دلار در هر بشکه قرار دارد. هفته پیش قیمت نفت کاهش یافت و اگر تغییری در شرایط پدید نیاید در هفته پیش رو نیز وضعیت به همین شکل خواهد بود. واقعیت این است که بازار نفت حتی اگر عرضه ثبات باقی بماند تا سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه است و در این میان باید به این نکته اشاره کرد که برخی تولیدکنندگان نفت اساسا قصد ندارند با برنامه تثبیت عرضه نفت همراهی کنند. همچنین هیچ اعتمادی به اظهارنظرهای مقامات نفتی عربستان وجود ندارد. در شرایطی که اکثر تولیدکنندگان نفت به دلیل قیمت پایین این ماده خام در دو سال اخیر، با کسری عظیم بودجه مواجه هستند سخن گفتن از ثبات در عرضه به یک شوخی بیشتر شبیه است. اوپک به عنوان یک کارتل نفتی موثر بر قیمت ها قدرت خود را تااندازه زیادی از دست داده زیرا اعضاء آن هماهنگ نیستند. هفته پیش رشد ارزش دلار و تردید درباره تثبیت عرضه نفت در نشست پایان ماه جاری برخی تولیدکنندگان نفت سبب کاهش قابل ملاحظه قیمت ها شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها زیاد نیست

امروز قیمت طلا با 3 دلار کاهش به 1325 دلار در هر اونس رسیده است. با آنکه بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند افق بازار طلا به دلیل گزارش منفی روز جمعه وزارت کار آمریکا، بهتر شده است اما واقعیت این است که عوامل اصلی نگرانی ها در باره افق اقتصاد جهان در حال از میان رفتن است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا به دلیل نگرانی های موجود درباره آینده رشد کرده و اکنون این عامل تضعیف شده است. برای مثال، امسال اقتصاد چین رشدی معقول خواهد داشت و نگرانی کمتری درباره تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا وجود دارد. همچنین بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا خواهد برد. بدین ترتیب فشار بر قیمت طلا بیشتر شده است. ابتدای سال جاری، قیمت هر اونس طلا 1065 دلار بود و اکنون به بالای 1320 دلار رسیده است. این رشد 250 دلاری بیش از حد زیاد است. البته نمی توان گفت تمام ریسک ها از میان رفته است. برای مثال انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا که حدود دو ماه دیگر برگزار می شود یک ریسک بزرگ برای اقتصاد جهان محسوب می شود زیرا بر ابهام ها می افزاید. انتظار می رود برای مدتی قیمت ها در محدوده های کنونی نوسان کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا یک ماه اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند

آسیا. امروز دوشنبه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته است. در هفته پیش رو چند گزارش از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود و سرمایه گذاران آسیایی بر مبنای این گزارش ها تصمیم گیری خواهند کرد. البته بعید است تغییری بزرگ در دیدگاه آنها در باره افق اقتصاد این دو کشور ایجاد شود. سرمایه گذاران معتقدند امسال نرخ رشد اقتصاد چین در محدوده 7 درصد خواهد بود و اقتصاد ژاپن در خوشبینانه ترین حالت دچار رکود نخواهد شد. تدابیری از سوی بانک مرکزی ژاپن اتخاذ شده که به احتمال زیاد از بروز رکود جلوگیری خواهد کرد.

اروپا. این هفته گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود که به ماه گذشته میلادی مربوط است. اوضاع اقتصادی منطقه یورو و انگلستان در هفته های اخیر نگران کننده نبوده و سرمایه گذاران معتقدند روند بهبود شرایط ادامه پیدا خواهد کرد. می توان گفت از نگرانی هایی که در باره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا وجود داشته کاسته شده است البته سرمایه گذاران هنوز با ابهام هایی در باره آینده مواجه هستند. روز پنجشنبه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود.

آمریکا. امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و از فردا تا روز جمعه برخی گزارش ها از اقتصاد این کشور منتشر می شود که بعضی ابهام ها در باره شرایط کلی اقتصاد را از میان خواهد برد. برخی تحلیلگران معتقدند در هفته جاری سرمایه گذاران عموما بر مبنای سخنرانی جمعه گذشته رییس بانک مرکزی آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد تا داده های اقتصادی. این بدان معناست که باور سرمایه گذاران این است که بانک مرکزی در اولین فرصت نرخ های بهره را بالا خواهد برد زیرا اعضاء کمیته سیاستگذاری این نهاد معتقدند شرایط برای این کار مهیاست. به نظر می رسد بازارهای مختلف تااندازه زیادی برای محدود شدن سیاست های حمایتی بانک مرکزی آماده هستند. به احتمال زیاد نرخ های بهره در ماه پایانی سال جاری بالا برده خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز بورس آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

افق بازار امیدبخش شده است؟

امروز قیمت مس با 0.4 درصد افزایش به 4600 دلار در هر تن رسیده است. در باره افق بازار فلزات پایه دیدگاه غالب این است که قیمت ها نمی تواند خیلی رشد کند. در هفته پیش رو برخی خبرهای مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود تغییرات قیمت ها زیاد باشد. وضعیت تراز تجاری و نرخ تورم در چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان است می تواند برخی ابهام ها در باره وضعیت اقتصاد این کشور را از میان ببرد. گفته می شود امسال اقتصاد چین در محدوده مورد نظر دولت این کشور یعنی 6.5 درصد تا 7 درصد رشد خواهد کرد و دولت چین قصد ندارد تدابیر جدید برای حمایت از رونق اقتصاد اتخاذ کند. دولت چین امسال بر سرعت اجرای پروژه های زیرساختی افزوده و این برنامه حمایتی ادامه پیدا می کند اما اولویت دولت اجرای اصلاحات مالی و بالا بردن مصرف داحلی است. تاکنون این هدف تحقق نیافته و نرخ تورم رشد مورد نظر را نداشته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت خواهد شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو فعلا تغییر محسوسی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1164 قرار دارد. برای هفته پیش رو، انتظار می رود ارزش دلار در برابر یورو رشد کند. هفته گذشته گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا سبب شد ارزش دلار اندکی تحت فشار قرار گیرد اما باور سرمایه گذاران به افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک سبب شد ارزش این ارز حمایت شود. نکته مهم این است که خبرهای منفی روزهای پنجشنبه و جمعه سبب نشد ارزش دلار کاهش پیدا کند. بدین ترتیب بازار همچنان تحت تاثیر سخنرانی جانت یلن در روز جمعه گذشته قرار دارد. وی در سخنان خود اعلام کرد، شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره آماده تر شده است. گزارش روز جمعه وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منفی بود اما اکثر تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند اوضاع کلی اقتصاد این کشور امیدبخش است. با توجه به اینکه برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و آمریکا مثبت بوده است از شدت نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان کاسته شده و پیش بینی شده بانک مرکزی آمریکا در اولین فرصت نرخ های بهره را بالا خواهد برد، عاملی که به رشد ارزش دلار منجر می شود. ارزش یورو، پوند و ین تحت تاثیر گزارش هایی قرار خواهد داشت که از اقتصاد منطقه یورو، انگلستان و ژاپن منتشر می شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی چین، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24