Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مهمترین خبر روز یکشنبه در بازار محصولات پتروشیمی را باید اعلام قیمت های پایه جدید دانست که غالباً با جهت گیری افزایشی اعلام شد. در این نرخ های جدید غالب گریدها و ترکیبات شیمیایی افزایشی بود و تنها پلی اتیلن سبک خطی ٠٢٠٩AA ، پلی اتیلن های سنگین اکستروژن همچون EX٣ ، پلی استایرن مقاوم ٧٢۴٠ ، زایلین مخلوط ، دی اتانول آمین ، بنزن ، TDI و محلول آمونیاک با کاهش قیمت رو به رو شدند که بیشترین کاهش قیمت نیز به آمونیاک اختصاص یافت...

پرش؛این بار در پتروشیمی ها...!

هرچند که قیمت های پایه پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس کالا با افزایش اعلام شد ، ولی بازارهای کالایی حتی فولاد ، میل چندانی به رشد نرخ نداشته و شرایط به آرامی به سمت ثبات به پیش می رود. به نظر می رسد می توان به افزایش تقاضا در قیمت های مطلوب فعلی در بازارهای کالایی مختلف امیدوار بود.

مهمترین خبر روز یکشنبه در بازار محصولات پتروشیمی را باید اعلام قیمت های پایه جدید دانست که غالباً با جهت گیری افزایشی اعلام شد. در این نرخ های جدید غالب گریدها و ترکیبات شیمیایی افزایشی بود و تنها پلی اتیلن سبک خطی 0209AA ، پلی اتیلن های سنگین اکستروژن همچون EX3 ، پلی استایرن مقاوم 7240 ، زایلین مخلوط ، دی اتانول آمین ، بنزن ، TDI و محلول آمونیاک با کاهش قیمت رو به رو شدند که بیشترین کاهش قیمت نیز به آمونیاک اختصاص یافت. در خصوص پلیمرها نیز بیشترین رشد قیمت را PVC تجربه کرد هرچند که دلیل افزایش قیمت ها را باید در نوسان قیمت های جهانی جستجو کنیم.

با توجه به انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه به صورت افزایشی ، بازار داخلی در روز یکشنبه خود را برای این رشد نرخ ها آماده کرده بود و هنوز قیمت های پایه به صورت رسمی اعلام نشده بود که قیمت ها در بازار آزاد افزایش یافت. این در حالی است که همین رشد قیمت ها به تمامی گریدها سرایت نکرد که نشان می دهد رخدادهای دیگری در بازار پلیمرها در حال وقوع است. با توجه به افزایش آرام حجم معاملات در بورس کالا ، این احتمال وجود دارد که حجم عرضه ها در بازار داخلی و با مبدأ بورس کالا افزایشی باشد یعنی در صورت صحت این ادعا و یعنی برتری عرضه بر تقاضا ، ممکن است روند کاهشی که از روزهای پایانی هفته گذشته آغاز شده ، باز هم ادامه یابد. در هر حال واقعیت های بازار پلیمرها در غوغای التهاب در بازار PVC به حاشیه رفته اما جریان غالب در بازار پتروشیمی همبستگی چندانی با PVC ندارد. به نظر می رسد شرایط پیش رو زمان مساعدی برای تولید در صنایع پایین دستی را فراهم کند.

بازار فولاد

هرچند که فولاد در بورس کالا برای روز یکشنبه مورد معامله قرار نگرفت ولی معاملات این کالا در بازار داخلی وارد یک فاز تردید مجدد شد یعنی برخی انواع مصنوعات فولادی با کاهش نرخ و برخی دیگر با ثبات قیمت ها مورد داد و ستد قرار گرفتند. این در حالی بود که قیمت شمش تغییر چندانی را تجربه نکرد اما قیمت برخی سایزهای تیرآهن در بازار تهران افزایش یافت.

در هر حال بازار داخلی با محوریت میلگرد مجدداً به سمت کاهش قیمت ها متمایل شده هرچند افت چندانی را تجربه نکرده و همچنین مقاومت بسیاری از تولیدکنندگان در برابر کاهش قیمت ها ادامه دارد. این بار قیمت شمش تغییری نداشته و کاهش نرخ چندانی را در بازار شمش نیز مشاهده نمی کنیم. تجمیع این موارد یعنی ثبات قیمت شمش و میل بازار میلگرد به سمت کاهش قیمت ها آن هم در شرایطی که موجودی انبارها چندان هم افزایش نیافته است نشان می دهد که بازار هرچند که میل به کاهش نرخ به امید افزایش حجم فروش دارد ولی پتانسیل کاهش قیمت های چندانی را نمی توان ملاحظه کرد. به عبارت ساده تر بازار توان کاهش محسوس قیمت ها را نداشته اما پس از چند جرقه قیمتی در هفته گذشته ، کاهش محدود نرخ ها منطقی بوده و می تواند باعث تثبیت نرخ ها شود. همین ویژگی در صورت ادامه یافتن می تواند تقاضای بیشتری را به بازار جذب کند تا حمایت بیشتری را از قیمت های موجود شاهد باشیم.

در هر حال هنوز هم ضعف تقاضای مؤثر ، تضعیف ساخت و ساز و رکود واقعی در بازارهای مصرف کننده فولاد واقعیتی غیرقابل انکار است یعنی هرچند که بر طبل افزایش قیمت ها بکوبیم باز هم بازار از آن تبعیت نخواهد کرد. در هر حال مقایسه شرایط فعلی با دو بازه زمانی یعنی بهمن ماه سال گذشته و قیمت هایی نزدیک به 1100 تومان و همچنین تیرماه و قیمت هایی کمتر از 1500 تومان یادآوری می کند که بازار فعلی چندان هم در تنگنا قرار ندارد. در هر حال به صورت سنتی پایان فصل تابستان زمانی برای آرامش بازار تلقی می شود و فعالان این صنف بیشتر به فکر مسافرت می افتند تا داد و ستد. با خنک شدن هوا می توان منتظر کاهش مجدد قیمت ها بود هرچند که احتمال تجربه یک یا چند جرقه قیمتی چندان هم دور از ذهن نیست ولی نمی توان به صراحت از آن سخن گفت.

در بازار ورق هرچند که قیمت ها هنوز هم به سمت افزایش میل دارد ولی خبرها از ورود محموله های جدید ورق 2 سیاه به بنادر خبر می دهد که در صورت تحقق می تواند رشد قیمت ها را برای این نوع فولاد پرمصرف ، محدود سازد. البته انتظار بر این است که افزایش حجم تولید در کارخانجات داخلی به آرامی در برابر رشد قیمت ها موضع گیری کند هرچند که افزایش بهای ورق در هفته های اخیر خود هشدار بازگشت قیمت ها و تغییر جهت نرخ ها را خاطرنشان می سازد. رخدادی که بارها در بازار میلگرد تجربه شده است.

خبرهایی با رنگ سیاه و از جنس زغال سنگ

خبر مهم روزهای اخیر در بازارهای جهانی را می توان افزایش قیمت زغال سنگ دانست. هم اکنون بهای زغال سنگ در بازار امریکا از 50 دلار ( کف قیمتی سال های قبل ) در ماه مه ( ماه می میلادی ) ، به نزدیکی 70 دلار در هر تن افزایش یافته که خود رکورد بزرگی به شمار می آید. این در حالی است که دلیل اصلی این رشد نرخ را باید در کاهش حجم تولید زغال سنگ هند به عنوان بزرگ ترین مصرف کننده این کالا به شمار آورد که به کمترین حد در 3 سال اخیر کاهش یافته است. بارش باران های موسمی در هند و برهی اعتصابات کارگری و اعتراضات اجتماعی از دلایل اصلی این امر به شمار می رود.

شنیده ها حکایت از آن دارد که جلسه ای بین مسئولین وزارت صنعت ، معدن و تجارت و همچنین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زغال سنگ برگزار شده که در آن به بررسی بازار این کالا و شیوه قیمت گذاری زغال سنگ پرداخته شده است. نکته جالب توجه را می توان در این واقعیت دانست که این جلسه دقیقاً در زمان اوج قیمت ها برگزار شده که می تواند در نوع خود جالب توجه باشد. به گزارش یکی از کانال های تلگرامی ؛ برخی موارد مطرح شده در جلسه امروز معادن زغال‌سنگ و ذوب آهن اصفهان به شرح زیر است:

مقرر شد قیمت زغال‌سنگ در سال 1395 قیمت بین‌المللی باشد (فوب استرالیا+حمل تا ایران+تعرفه واردات با ارز آزاد با کیفیت معادن داخلی سال 1394) قیمت‌ها از ابتدای سال 95 بدین شکل محاسبه شده و برخی موارد قیمت بین‌المللی پایین‌تر از داخلی و برعکس در حال حاضر، گرانتر از داخلی خواهد بود.

شرکت ذوب آهن اصفهان و چهار شرکت تامین‌کننده آن نسبت به عقد قرارداد بر مبنای بند 1 ظرف مدت 10 روز اقدام کنند.

در خصوص مصوبه افزایش 9% قیمت زغال‌سنگ در سال 1394، هیات مدیره ذوب آهن با اجرای آن به دلیل مشکلات مالی مخالفت کرده و برای اجرایی شدن، قرار شده تا جلسه‌ای با حضور آقای ربیعی (صندوق بازنشستگی) برگزار شود. احتمال اجرای این مصوبه با توجه به بسته شدن حساب‌های سال 1394 اندک است.

ذوب آهن اصفهان به زودی از طریق دریافت وام 100 میلیارد تومانی، بخشی از مطالبات معادن را پرداخت می‌کند.

قیمت میلگرد در انبار تهران – تومان بر هر کیلوگرم

نوع میلگرد –سایز–انبار تهران

شنبه

یکشنبه

8قزوین

1562

1560

10 قزوین

1502

1505

12قزوین

1502

1505

16ذوب آهن اصفهان

1575

موردی

16فولاد نیشابور

1563

1567

18ذوب آهن اصفهان

1565

موردی

18فولادنیشابور

موردی

1560

20ذوب آهن اصفهان

1580

موردی

20فولاد نیشابور

1555

1560

22ذوب آهن اصفهان

موردی

1555

22 فولاد نیشابور

1555

1567

قیمت های فوق یکی از کمترین نرخ ها در بازار است. دلیل نوسان قیمت ها را باید در اعلام و یا عدم اعلام گسترده قیمت ها جستجو کرد.

به گزارش کانال تلگرامی پاتیل؛ حوزه قوطی و پروفیل امروز تغییرات محسوسی نداشت و حدود 2000 تومان قیمت پایه تقریبا ثابت بود؛ معاملات توافقی و با تلرانس +15- تومان بسته به مبدا عرضه کننده و نوع کالا معامله شد.

در حوزه نبشی و ناودانی تغییرات محسوسی مشاهده نشد و بازار این کالاها بدون تلاطم و تقریبا" بود.

در حوزه تیرآهن ذوب آهن اصفهان؛ امروز در دو مرحله شاهد افزایش قیمت در انبارها بودیم؛ مرحله اول با افتتاح بازار امروز صورت گرفت و مرحله دوم در آخر وقت اتفاق افتاد؛ بیشترین افزایش مربوط به تیرآهن 18 بود که با حدود 13 هزار تومان افزایش قیمت، در سه ماه گذشته بی سابقه بوده است؛ مطلعین علت این افزایش را محدودیت و کنترل عرضه دانسته و بیشتر معلول انحصار عرضه تیرآهن 18 میدانند.

در خصوص بازار میلگرد؛ امروز هم شاهد افزایش قیمت محصولات تعداد کمی از مبادی بودیم؛ و این در حالی بود که شمار عرضه کنندگانی که امروز قیمت محصولات خود را بدون تغییر اعلام کردند به مراتب بیشتر از دیروز بود؛ همچنین این سیگنالهای افزایشی نسبت به دو سه روز گذشته کم رنگ تر بود.

برخی از مطلعین بازار و کارشناسان حوزه فولاد، علت این روند را تلاش عرضه کنندگان برای کنترل قیمت بازار می دانند که در این راستا هم نشست ها و هماهنگی های متعددی را تا کنون صورت داده اند؛ از طرفی همه نگاهها به سمت خبرهای خوب از سمت تقاضا است، چرا که با وجود خبرهای خوبی که از رسانه های مختلف مبنی بر بهبود و تزریق نقدینگی در بازار مسکن شنیده میشود؛ هنوز نشانه های قوی از تقاضا در بازار رصد نشده است، هر چند برخی بر این باور هستند که این مهم در شرف وقوع بوده و بزودی نتایج مثبت آن ظاهر میشود؛ چرا که اگر این اتفاق صورت نگیرد نمیتوان به ادامه این افزایش و رضایتمندی یک طرفه (صرفا" تولید کننده) خوشبین بود. روشن است که اگر حجم کلی تقاضا در بازار کشور تغییر محسوسی نداشته باشد، نتیجه فقط پر شدن انبارها و رسوب سرمایه در سمت حلقه های میانی توزیع که همان آهن فروشان میانی هستند؛ خواهد بود؛ در همین راستا تجربیات متعدد این بازار نشان داده که متاسفانه در حالت عدم تغییر حجم کلی تقاضا، عرضه کننده پس از افزایش متوالی قیمت محصولات خود؛ به ثبات پس از طوفان پایبند نبوده و بلافاصله اقدام به رقابت منفی و کاهش متوالی قیمت می نماید که نتیجه آن متضرر شدن حلقه های میانی خواهد بود. امید است که برگزاری این نشستها، رفتارهای اینچنینی را به حداقل ممکن برساند.

از طرفی بنظر میرسد که رفتار بازیگران میانی هم در شرایط صعودی تعدیل شده و بر خلاف 5 سال پیش، کمتر دچار هیجان شده و اقدام به تقاضاهای انفجاری می کنند و روشن است که این تعییر، مرهون شیوه های نوین اطلاع رسانی میباشد که به تبع آن افزایش آگاهی این عده را به همراه داشته است

به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ علایمی که نباید به راحتی از آن گذشت ؛ این روزها بعضی فعالان بازار بیشتر نظار ه گر بوده و اعتقادی به رشد قیمت ها و افزایش حجم معاملات و در نهایت بهبود شرایط کسب و کار نداشته و اصلی ترین دلیل خود را ضعف تقاضا و رکود بازار مسکن اعلام می کنند شاید هم حق با آنها باشد ولی علایم زیر را کمی جدی گرفته و بیشتر رصد کنید چون هیچگاه تقاضای خفته با سرو صدا وارد میدان نمی شود ...

—- کند شدن سپرده گذاری در بانک ها

—— تسویه بخشی از معوقات پیمانکاران به روش تهاتر و یا اوراق

—— نزدیک شدن به سررسید قراردادهای یکساله سپرده گذاران

—— فعال شدن پیمانکاران بزرگ مانند کیسون ، قرار گاه خاتم و...

—— تسریع در اجرای پروزه مشترک راه اهن ایران و آذربایجان

—--- رشد آمار پرداخت تسهیلات خرید مسکن بویزه در استانهای مرکزی و جنوبی

—— خرید های تناز بالا از بورس کالا

—--- عدم کاهش نسبی نرخ ارز و تمایل به رشد بویژه در بخش دلار

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24