Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

و این درحالی بود که گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منفی بود. در گزارش یاد شده به ایجاد ١۵١ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا اشاره شده بود در حالیکه پیش بینی شده بود ١٨٠ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.

یک گزارش مسیر حرکت بازارها را معکوس کرد

هفته پیش برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی هفته ای پرنوسان بود. تا روز جمعه، فعالان بازار منتظر گزارش وزارت کار آمریکا بودند زیرا این باور وجود داشت که محتوای این گزارش مشخص خواهد کرد بانک مرکزی آمریکا در ماه جاری میلادی نرخ های بهره را بالا خواهد برد یا نه. جمعه گذشته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود در سمپوزیوم سیاست های پولی اعلام کرد شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره فراهم تر شده است. طی هفته گذشته سرمایه گذاران با احتیاط فراوان رفتار کردند زیرا اگر نرخ های بهره در آینده نردیک بالا برده شود تحولاتی بزرگ در بازارهای مختلف رخ خواهد داد. گزارش روز گذشته وزارت کار آمریکا بر خلاف انتظارها منفی بود و فعلا افزایش نرخ های بهره در ماه جاری میلادی منتفی شده است. اما هر داده مثبت از اقتصاد آمریکا سبب بیشتر شدن احتمال افزایش نرخ های بهره خواهد شد. امروز و فردا نشست گروه بیست اقتصاد بزرگ جهان برگزار می شود و در آن موضوعاتی نظیر سیاست های اقتصادی آمریکا و چین و نیز تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در اقتصاد آمریکا در یک سال اخیر نشان داده شده است:

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 2.6 درصد و 3 درصد افزایش به 46.6 دلار و 44.2 دلار در هر بشکه رسید. قیمت ها تحت تاثیر پیش بینی تثبیت عرضه نفت در نشست ماه جاری برخی تولیدکنندگان در الجزایر رشد کرده است. البته در روزهای اخیر عربستان موضع گیری های ضد و نقیض داشته است. این کشور قبلا اعلام کرده بود با دیگر تولیدکنندگان نفت در مسیر بالا بردن قیمت ها همکاری می کند اما اخیر اعلام کرده اگر دیگر کشورها با تثبیت عرضه نفت موافقت کنند این کشور نیز چنین خواهد کرد. چهار ماه پیش نیز عربستان با همین موضع گیری سبب بی نتیجه ماندن نشست تولیدکنندگان نفت شد. عربستان در هفته های اخیر بر تولید نفت خود افزوده و از هر روشی برای بالا بردن سهم خود در بازار استفاده می کند. تحلیلگران معتقدند شرایط بنیادی بازار نفت از رشد قیمت ها حمایت نمی کند. از یک سو، ذخیره نفت در آمریکا و دیگر اقتصادهای توسعه یافته در ارقام بی سابقه قرار دارد و از سوی دیگر تقاضا برای این ماده خام رشدی کند خواهد داشت. البته از اواسط سال آینده میلادی تاثیر کاهش شدید سرمایه گذاری های شرکت های نفتی نمایان می شود و بازار با کسری عرضه به میزان 600 هزار تا 800 هزار بشکه مواجه خواهد شد اما تا آن زمان دلیلی برای رشد قیمت ها وجود ندارد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت از بالای 49 دلار به زیر 47 دلار کاهش یافت. قیمت نفت آمریکا نیز از 47 دلار به بالای 44 دلار رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

طلا در دقیقه نود حمایت شد

روز گذشته قیمت طلا با 13 دلار افزایش به 1325 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز رشد کرد و در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها در هفته جاری رشد خواهد کرد. تا قبل از روز جمعه قیمت طلا تحت فشار قرار داشت زیرا پیش بینی شده بود در گزارش وزارت کار آمریکا به ایجاد 180 هزار فرصت شغلی اشاره شده باشد اما چنین نشد. در ماه گذشته تنها 151 هزار فرصت شغلی ایجاد شده و اکنون احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری میلادی بسیار کمتر شده است. اگر در گزارش وزارت کار به ایجاد بیش از 200 هزار فرصت شغلی اشاره شده بود احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری به شدت افزایش پیدا می کرد. البته تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا به تدریج در حال آماده کردن بازارها برای بالا بردن نرخ های بهره است و این اقدام در پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد. روز گذشته با آنکه ارزش دلار رشد کرد اما قیمت طلا افزایش یافت و از دید کارشناسان این رشد نوعی اصلاح قیمت ها پس از چند روز کاهش بود. جمعه گذشته جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود به فراهم تر شدن شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره و بهتر شدن اوضاع اقتصاد این کشور اشاره کرده بود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا به رغم نوسان هایی که داشت نسبت به ابتدای هفته تغییری نکرد و در سطح 1325 دلار در هر اونس قرار گرفت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا یک هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی برخی شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کردند البته میزان افزایش زیاد نبود زیرا سرمایه گذاران منتظر گزارش وزارت کار آمریکا بودند. خبرهای مثبت روز پنجشنبه از اقتصاد چین سبب امیدواری سرمایه گذاران شد. اکنون این باور وجود دارد که نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی با آنچه دولت چین انتظار دارد سازگار خواهد بود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و امید به تاثیر سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. البته خبرهایی که هفته پیش از اقتصاد انگلستان منتشر شده مثبت بود و این امر نشان داد موضوع جدایی این کشور از اتحادیه اروپا فعلا تاثیر بزرگی بر شاخص های اقتصادی نداشته است. در هفته پیش رو نیز گزارش هایی از اقتصاد انگلستان منتشر خواهد شد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند. افزایش قیمت نفت و کاهش احتمال محدود شدن سیاست های پولی بانک مرکزی در ماه جاری میلادی، دو عامل مهم در افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران بودند. در گزارش وزارت کار آمریکا به ایجاد 151 هزار فرصت شغلی در ماه گذشته میلادی اشاره شده بود. از پیش تحلیلگران اعلام کرده بودند که در ماه آگوست تعداد فرصت های شغلی ایجاد شده در اقتصاد کمتر از ماه های گذشته خواهد بود. بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره آمادگی دارد اما داده های اقتصادی را مبنای تصمیم گیری خود درباره زمان افزایش نرخ ها قرار داده است.

در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز با 10 واحد افزایش به 2180 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

تغییر بزرگی در قیمت ها مشاهده نشد

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی در حد یک درصد داشت و با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین امیدبخش بود اما شاهد رشد قابل ملاحظه ای در قیمت فلزات پایه نبودیم. رشد ارزش دلار و پیش بینی ضعف تقاضا دو عامل مهم فشار بر قیمت فلزات پایه هستند که انتظار می رود ادامه پیدا کنند. نکته مهم درباره وضعیت بازار فلزات پایه این است که شاخص های بنیادی بازار از رشد قیمت ها حمایت نمی کنند. برای مثال در باره مس، آمارها نشان می دهد از واردات این فلز به چین کاسته شده است. همچنین به تدریج وارد فصل سرما می شویم و فعالیت های ساخت و ساز کاهش پیدا می کند. البته برخی تحلیلگران معتقدند افق بازار روی و نیکل بهتر از دیگر فلزات پایه است. روز جمعه قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با 1.2 درصد افزایش و 1.5 درصد کاهش به 9935 دلار و 1590 دلار در هر تن رسید. قیمت روی و سرب به ترتیب با یک درصد و 0.6 درصد افزایش در سطح 2360 دلار و 1935 دلار قرار گرفت. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 15 دلار کاهش به 4585 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی ارزش دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو 0.4 درصد رشد کرد و این درحالی بود که گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منفی بود. در گزارش یاد شده به ایجاد 151 هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی آمریکا اشاره شده بود در حالیکه پیش بینی شده بود 180 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. همچنین رشد سفارش های کارخانه ای کمتر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. هفته گذشته تا روز جمعه، نسبت یورو به دلار تقریبا ثابت بود زیرا سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش وزارت کار بودند. روز جمعه اندکی پس از انتشار این گزارش ارزش دلار افول کرد اما در نهایت افزایش یافت. تحلیلگران معتقدند دیدگاه کلی سرمایه گذاران این است که بانک مرکزی آمریکا در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا خواهد برد در نتیجه ارزش دلار رشد خواهد کرد. اگرچه گزارش روز جمعه وزارت کار سبب شد احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری میلادی بسیار کاهش یابد اما در نهایت سیاست های حمایتی بانک مرکزی محدود خواهد شد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و نسبت یورو به دلار از 1.120 به 1.115 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24