Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ادامه این روند و نقدینگی نسبتا کم می تواند به بازار سرمایه ضرباتی وارد کند لذا اقدام تعجیلی سازمان بورس برای همکاری با ناشران و سهامداران این گروه می تواند در شرایط موجود امید به رونق مجدد بورس برای نیمه دوم سال را افزایش دهد

IFRS، پاشنه آشیل بورس !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت دارو
  • بررسی تکنیکال
    • بیمه دی
    • برق عسلویه مپنا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

نقدینگی بورس در حالی درگیر صنعت بزرگ بانکداری شده است که الزام به ارائه گزارشات مطابق IFRS به توقف طولانی مدت این سهام دامن زده است. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که موارد مغایر با استاندارد های پیشین کم نیست و احتمالا اکثر بانک ها نیاز به تغییر در حداقل 20 الی 30 قلم در بودجه 95 هستند آن هم در شرایطی که نیمی از سال گذشته است. این تغییرات احتمالا به تعدیلات منفی بانک ها از یک سو دامن خواهد زد اما از سوی دیگر الزاماتی مبنی بر فروش دارایی ها با ارائه این گزارشات IFRS جدی تر از قبل خواهد شد ضمن آنکه تعدیل دارایی ها ارزی با نرخ بازار در صورت تک نرخی شدن ارز از پتانسیل های دیگر این صنعت می باشد که شرایط را برای آنها در حالت تعادلی و مناسب احتمالا حفظ خواهد کرد. صنعت بانکداری با توجه به لزوم مبادلات بین المللی مجبور به ارائه گزارشات مطابق استاندداردهای بین المللی هستند لذا تحولات برای این گروه بزرگ و قابل تامل خواهد بود لیکن پول های قفل شده در این صنعت با توجه به پایان دوره تسویه کارگزاری ها، فشار فروش را بر سایر نماد ها افزایش داده است و ارزش معاملات بازار نیز افت قابل توجهی طی هفته های اخیر کرده است. به نظر می رسد ادامه این روند و نقدینگی نسبتا کم می تواند به بازار سرمایه ضرباتی وارد کند لذا اقدام تعجیلی سازمان بورس برای همکاری با ناشران و سهامداران این گروه می تواند در شرایط موجود امید به رونق مجدد بورس برای نیمه دوم سال را افزایش دهد.

جزئیات بیشتر بازار بورس با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت دارو

دارو همواره در تمام جوامع به عنوان یک کالای استراتژیک از سوی دولت ها مورد حمایت قرار گرفته است. این صنعت در شرایط بحران نیز به کار خود ادامه داد و اکنون با ثبات شرایط اقتصادی، وضعیت بهتری را تجربه می کند. در این میان رفع تحریم ها برای برخی شرکت ها که توانایی علمی بالاتری در تولیدات و نوآوری دارند مزیت رقابتی ایجاد کرد تا با افزایش ارتباطات با کشورهای پیشرفته و سایر کشورهای متقاضی دارو روابط بهتری برقرار نمایند. این صنعت از یک سو در فصل سرد سال با افزایش درآمد همراه خواهد بود از سوی دیگر با تهدیدی به نام تک نرخی کردن ارز مواجه است که می تواند هزینه های واردات را برای مواد اولیه به شکل جدی افزایش دهد. این موضوع برای صادر کنندگان دارو شرایط مناسبی ایجاد خواهد کرد لذا تجارت شرکت های دارویی در نیمه دوم سال اهمیت خواهد یافت. در همین راستا سعی خواهد شد تا سیاه و سفید این صنعت را در چند هفته بررسی کنیم و گزینه های کم ریسک و جذاب را معرفی نماییم.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

  1. بررسی تکنیکال

الف) بیمه دی

این شرکت بیمه مطابق نمودار در یک کانال صعودی در حال حرکت است. پس از تکمیل الگوی کلاسیک در کانال زرد رنگ اصلاح تا محدوده 100 تومان و کف کانال ادامه یافت.

این سهم در تلاش سوم از کانال مربوطه روند صعودی خود را با یک واگرایی آغاز کرده است که می تواند به صعود در گام نخست تا حوالی 125 تومان منتج گردد. با این حال برای دید میان مدت اهداف قیمتی بالاتر هم مفروض می باشد. حد ضرر برای سرمایه گذاران محدوده 110 تومان می باشد.

ب ) برق عسلویه مپنا

نماد بمپنا در طول 4 ماه اخیر روندی شبیه به یک موج موجی الیوت را تجربه کرده که در جهت نزولی سهم را تا محدوده 1300 تومان رسانده است. این سهم به نظر می رسد اصلاح خود را در محدوده ای نزدیک به حمایت های 1270 تومان به پایان برساند با این حال حمایت های 1240 و 1200 تومان سبب می شود، ورود پلکانی به این سهم را در چند مرحله جایگزین پیشنهاد ورود یک مرحله ای کنیم.

همانگونه که مشاهده می شود احتمال رسیدن به 1200 تومان وجود دارد و سهامداران میان مدت با دید 3 ماهه می توانند با رعایت حد ضرر 1140 تومان وارد سهم شوند با این حال نحوه واکنش خریداران و تقاضا به حمایت های مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است چون احتمال حرکت صعودی در قالب آلترنتیوهای دیگر وجود دارد.

  1. هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

در نیمه دوم شهریور ماه همچون سالهای گذشته شاهد برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خواهیم بود در اینباره معاون ظریف در مورد احتمال سفر روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده آقای ظریف برای شرکت در این مجمع و رایزنی و گفت‌وگو با برخی از همتایان خود از دیگر کشورها به نیویورک سفر خواهند کرد. در مورد سفر آقای رییس‌جمهور نیز در حال بررسی هستیم تا با بررسی این موضوع و زمینه‌های آن، تصمیم مناسب در این ارتباط اتخاذ شود. وی درباره سفر وزیر امور خارجه به آمریحای لاتین نیز گفت این سفر دستاوردهای خوبی به همراه داشت و ان‌شاءالله در آینده شاهد گشترش هرچه بیش‌تر روابطه‌مان با این کشورها خواهیم بود.

در عرصه سیاسی کم کم شاهد داغ شدن فضای کشور برای انتخابات هستیم و متاسفانه برخی احزاب از هم اکنون به دنبال نامساعد کردن شرایط می باشند که از جمله آن توهین و اهانت در برخی رسانه ها بر علیه رئیس جمهوری می باشد .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

ایجاد آرامش سیاسی و ثبات اقتصادی از مهترین اتفاقاتی بود که دولت یازدهم توانست با تکیه بر سیاستهای خود به آن دست یابد و از تورم بیش از حد و نوسانات نرخ ارز جلوگیری بکند . در همین زمینه وزیر اقتصاد اعلام کرد . در سال های گذشته سیاست های نادرستی در اقتصاد ایران اعمال شد و ساختارهای نامتعادل را نامتوازن تر کرد . طیب نیا گفت: دشمنان که در سال های جنگ تحمیلی نتوانسته بودند سیاست های خود را به ایران تحمیل کنند زمانی که متوجه وابستگی ایران به نفت شدند تحریم های خود را متوجه ما کردند. وی افزود: گسترده ترین تحریم ها علیه ما تحمیل شد و در سال 91 رشد اقتصادی ایران به منفی شش ممیز هشت دهم درصد رسید. تورم در همان سال به 40 درصد و تورم نقطه ای به 45 درصد رسید . وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ما هر کدام از این دو وضعیت را در گذشته به تنهایی تجربه کرده ایم اما ترکیب این دو باهم شرایط بسیار متفاوتی را در اقتصاد ایران به وجود آورده بود که در آن شرایط با همه هیجانات و التهابات در بازارهای ارزی، طلا و دارایی روبرو بودیم . وی با اشاره به ایجاد ثبات و آرامش به عنوان علت اصلی رسیدن به موفقیت در سال های گذشته گفت: سرمایه گذاری نیاز به فضای امن دارد و اگر می خواهیم سرمایه گذاران داخلی و خارجی را تشویق به این کار کنیم نیازمند ثبات هستیم . وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برجام گفت: باید از فرصت حذف تحریم ها استفاده و برنامه های بلند مدت اصلاح ساختاری اقتصادی را در کشورمان پیاده کنیم . طیب نیا با بیان اینکه نفتی و دولتی بودن، دو مشکل و بیماری عمده اقتصاد ایران است، افزود: سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی برای حل مشکل نفتی بودن اقتصاد ایران، طراحی شده که منشاء اصلی رکود و رشد پایین اقتصادی در کشورمان است .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه در حالی آخرین ماه از شش ماهه ابتدای سال را پشت سر می گذارد که مهلت یکساله تسویه اعتباری ها در حال اتمام است و این امر در روزهایی که منتظر یک اتفاق مثبت در بازار بودیم روند معاملات را باز هم کند تر کرد تا بیشتر سهامداران که در شش ماهه ابتدای سال به آنچه می خواستند نرسیدند منتظر باشند تا در شش ماهه دوم سال با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، تک نرخی کردن ارز و همچنین به بار نشستن سیاستهای اقتصادی دولت بازار روند مثبتی به خود بگیرد .

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ در این گروه برخی نمادها با داغ شدن اخبار و شایعات رشد قیمتی چند درصدی را تجربه می کنند و پس از چند روز بار دیگر با سرد شدن خبر با برگشت به جای اول خود به خواب خود ادامه می دهند این امر در هفته اخیر برای مارون رخ داد که با انتشار خبرهای ضد و نقیض از افتتاح پتروشیمی بوشهر که با سرمایه گذاری 40 درصدی از سوی مارون صورت پذیرفته رشد کوتاهی را این شرکت تجربه کرد .

در این گروه برخی از دلایل رشد نیافتگی ابهامات موجود درباره ماندن یا نماندن پتروشیمی ها در بورس کالا و ابهامات صورتهای مالی این شرکتها به اضافه کمبود خوراک و نزدیک شدن دوباره به فصل سرما می توان اشاره نمود که دوباره در این هفته شاهد داغ شدن آنها بودیم که همین امر زمینه طرح سوال از وزیر صنعت در مجلس را در حال مهیا کردن است .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ در هفته اخیر مهمترین گام در جهت شفافیت بیشتر صورتهای مالی این گروه برداشته شد و طبق ان نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام تا پایان سال 95 برای آنها مشخص شد تا شرکتهای پالاشگاهی تا حدودی واکنش مثبتی به آن نشان بدهند و البته پس از آن صحبتهای مدیر مالی پالایشگاه شیراز در مورد ابلاغ نشدن این مصوبه به شرکتها جو گروه بار دیگر به سمت منفی میل کرد .

در این گروه در مورد قیمت نفت خبرهایی از افزایش دوباره نیجیریه در تولید نفت و افزایش تولید نفت عراق همراه با احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا که ارزش دلار را افزایش داد، قیمت نفت را با کاهش روبرو کرد. با این حال همانطور که قبل عنوان شد محدوده 40 تا 50 دلاری همچنان می تواند باعث تعدیل مثبت نمادهای این گروه با توجه به در نظر گرفتن قیمت نفت زیر 40 دلار در بودجه شرکتهای گروه باشد .

در گروه خودرو سازی رسیدن به روزهای اتمام مهلت تسویه اعتباری ها در بازار سرمایه باعث شد تا شرکتهای این گروه که همواره در یکسال گذشته با توجه به ناامیدی کامل از گروههای پتروشیمی و پالایشگاهی و فلزات اساسی سرمایه های بازار را جذب کرده بودند و البته با نوسانات بسیاری همراه بودند با فشار فروش در این هفته روبرو شدند و افت قیمت را تجربه کردند. این افت قیمتی البته با رسیدن به قیمتهای جذاب برای برخی نمادهای این گروه باعث شد تا هر چه به انتهای هفته نزدیک می شدیم کاهش قیمتها شیب کمتری به خود بگیرد و از عرضه ها کاسته بشود.

از مهمترین رویدادها و اخبار منتشره در این گروه شکسته شدن رکورد تولید در ایران خودرو از ابتدای سال 94 در مرداد ماه بود که این شرکت توانست به تولید بالای 57 هزار دستگاه برسد و نسبت به مدت مشابه خود در سال قبل با حدود 36 درصد رشد روبرو شد . این مهم عاملی شد تا وزیر صنعت اعلام کند معتقدم رکود در صنعت خودرو پایان یافته است. خودروسازان وارد مرحله افزایش تولید شده‌اند. ما همیشه گفته‌ایم خودرو ما به سطح کشورهای صنعتی نمی‌رسد ولی سعی می‌کنیم که به آن سطح برسد. لذا مردم با اعتماد به صنعت خودرو دوباره با این بخش آشتی کردند. از دیگر خبرهای این گروه عدم اهلیت خریدار گروه بهمن بود که باعث صف فروش شدن این نماد شد .

در گروه فلزات اساسی ؛ روند قمیتی فلزات اساسی در بازارهای جهانی بار دیگر حالت نزولی به خود گرفت که البته علت عمده ان به رشد شاخص دلار در بازارهای جهانی بر می گردد . این امر البته برای فلز روی همچنان متفاوت بود و این فلز ب افزایش روبرو شد . در این گروه در زیر مجموعه فولادی با توجه به اظهارات معاون وزیر مبنی بر مشکلات بوجود آمده در تولید فولاد چین و کاهش نیافتن قیمتها شاهد رشد قیمتها در بازار آزاد بودیم . در این گروه همچنین در ابتدای هفته شاهد گزارش افزایش سرمایه ذوب بودیم که این امر البته با توجه به تایید نداشتن حسابرس همچنان در ابهام می باشد . از این شرکت خبر رسید که باز هم طرح تولید ریل ملی به تاخیر افتاده است لیکن معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در جهت حمایت از ریل ملی پذیرفته ایم محصولات این شرکت را 30 درصد گرانتر از ریل های خارجی تهیه کنیم .

بانک بسته بودن نمادها گروه بانکی همچنان در این هفته نیز پیگیری شد و معاملات کم حجم و کم رمق ممترین اتفاق این گروه بود . مهمترین اتفاق این گروه پرداخت شدن بدهی بابک زنجانی به بانک سرمایه بود .

در گروه ساخت محصولات فلزی ؛ فاراک پس از یک رشد کوتاه مدت در دو ماهه اخیر با اعلام تعدیل مثبت متوقف شد که در آخرین اطلاعیه خود با تعدیل مثبت 217 درصدی روبرو شد و با توجه به پیش خور شدن رشد آن در قیمت تعادلی خود بدون افزایش بازگشایی شد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24