تریدر باید برند داشته باشد ، یعنی در یک یا چند گروه سهم متخصص باشد
زمانهای قدیم یک سری فروشنده های دوره گرد بودند که از یک شهری راه می افتادند با کلی وسایل و کالاهای مورد نیاز دهات و در هر دهی و شهرکوچکی بساط می کردند و کالاهای مورد نیاز مردم را به ایشان می فروختند و کالاهای اضافی و مازاد دهاتی ها را می خریدند و این دوره گردی شاید چند ماه طول می کشید و نهایتا در یک شهر بزرگ هر چی کالا جمع آوری شده داشتند را می فروختند و دوباره بار و بندیل و جنس ها را نو می کردند و یا علی مدد!! و دوباره راه می افتادند در دهات و شهر هایی دیگر ... به این نوع تجارت اصطلاحا می گفتند پیشه وری.
این نوع تجارت چند مشخصه داشت :
پیشه وران برند خاصی نداشتند
در خرید و فروش کالای خاصی تخصص نداشتند
دلیل ساده ای برای خرید و فروش داشتند : سود هر چند مختصر و صرفا حاشیه سود مختصر برایشان کافی بود.
و چند مشخصه دیگر که در این مجال نمی گنجد.
حالا این چه ربطی به بورس دارد؟
الان عرض می کنم:
تا حالا پیش آمده یک سهمی را خریده اید شاید به توصیه یک نفر ، فرد دیگری یا سایتی ، توصیه به خرید سهمی می کند ، سهمتان را می فروشید ، سهم جدید را می خرید و فردا روز از نو روزی از نو ، و این دور ادامه پیدا می کند ... تا یک روز به خودتان می آیید، حساب کتاب می کنید می بینید اگر سهم اولی را نگه می داشتید و دست به دست نمی چرخیدید ، سود بیشتری کرده بودید و یک بار دیگر حساب می کنید می بینید چند برابر بیشتر از شما کارگزار سود برده ...
بارها اتفاق افتاده که این نوع تریدرها بعد از خرید و حتی بعد از فروش سهمشان تازه در مورد آن مطالعه می کنند و بیشتر با ای کاش، حیف ، خوب شد در رفتم و ... خودشان را سرگرم می کنند
اگر شما هم جزو این نوع تریدرها هستید بدانید که شما یک پیشه ور هستید ، یک تریدر دوره گرد.
این نوع معامله گران همیشه دنبال فرصت جدید و افق تازه اند ، در حالی که اکثرا هم جا می مانند.
چند اصل ساده :
برخلاف برخی اساتید که معتقدند تریدر نباید محدود به چند سهم باشد من معتقدم باید محدود به چند سهم شد.
تریدر باید برند داشته باشد ، یعنی در یک یا چند گروه سهم متخصص باشد.
سهم ها و گرو ها هر کدام رفتار و حرکات منحصر به فردی دارند و هیچ سهمی شبیه سهم دیگر رفتار نمی کند ( بعدا توضیح خواهم داد).
برند داشتن به مفهوم تعویض و توسعه گروه نیست ، بلکه به معنی داشتن تخصصه.
چند توصیه ساده :
برای شروع چند سهم ساده و مهم را انتخاب کنید ( حدالمکان از سهام بزرگ ، نقد شونده و دارای فاند).
رفتار سهم را مطالعه کنید: سوابق معاملاتی ، حجم در روزهای خاص، گزارش ها ، سوابق پوشش سود ، رفتار سهم در روزهای برگشت قیمت ، عوامل تاثیر گذار غیر بورسی (پارامتر ها را بعدا توضیح خواهم داد) و ببینید آیا می توانید رفتار سهم را تشخیص بدهید یا نه ؟ اگر در تشخیص روند سهم موفق بودید ، بیشتر روش مطالعه کنید.
شخصا اگر سهمی برخلاف پیش بینی هام عمل کند هیچ وقت سراغش نمی روم مثل بیمه پارسیان و سهمی که با من کنار بیاید را هیچ وقت کنار نمی گذارم مثل بانک پارسیان.
در کنار مطالعه رفتار سهم ، رفتار گروه مرتبط را هم مطالعه کنید خواهید دید برخی سهم ها در گروه شان مثل یک شاگرد تنبل می مانند ، که همیشه عقبند مثل مرقام در گروه آی تی و یا برخی سهم ها در گروهشان یاغی تشریف دارند و همیشه برعکس گروه عمل می کنند مثل ونوین در گروه بانکی و بعد ها خواهد دید که برخی سهم ها در کل بورس یاغی اند و دوست دارند خلاف جهت آب شنا می کنند.
به مرور در مورد برخی سهم ها به یک سری اصل های ساده خواهید رسید ، سهمهایی خواهید دید که خوب پیش بینی می کنند و بد پوشش می دن و سهم هایی که بد پیش بینی می کنند و خوب پوشش می دن ، سهم های را خواهد دید که لیدر گروهشان هستند و سهم هایی که لیدر بورسن.
حتما دفتری داشته باشید ، تمام وقایع را در آن دفتر یادداشت کنید و این دفتر را ماه به ماه و هفته به هفته غربال و مرتب نمایید اگر از روی دست این و آن خرید و فروش می کنید پیشنهادات فرد مورد نظرتان را نیز در یک بازه زمانی یادداشت و مطالعه نمایید ، اگر تعداد خطاهاش چهل درصد پیش بینی هاش بود ، ازش پیروی کنید.
به مرور تعداد سهامی که در دایره مطالعه تان قرار می گیرند را بیشتر کنید واین به معنی افزایش تخصص هست و گسترش برند.
اختصاصی بولتن 24 آموزشی به قلم مرتضی عباد (گنگ خواب دیده)
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.