Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این باور حتی اگر درست نباشد به رشد ارزش دلار کمک خواهد کرد. این هفته هر روز خبرهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت.

آغاز فصلی جدید در فعالیت سرمایه گذاران

این هفته مانند هفته قبل، خبرهای متنوعی از اقتصاد جهان منتشر می شود و سرمایه گذاران با شرایط جدیدی مواجه هستند. در واقع، اعلام آمادگی بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره می تواند تحولاتی در بازارهای مختلف پدید آورد. روز جمعه، جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی خود نسبت به وضعیت اقتصاد این کشور ابراز خوشبینی کرد و گفت شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره آماده تر است. این سخنان از کسی که در ماه های اخیر همواره با احتیاط فراوان سخن گفته بسیار مهم است و بدون تردید سرمایه گذاران بر مبنای این سخنان برنامه فعالیت خود در بازارها را تدوین می کنند. احتمال دارد تاثیر موضع گیری جدید بانک مرکزی آمریکا برای مدتی ادامه پیدا کند. در هفته پیش رو برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و محتوای سخنان آنها نیز بر بازارها موثر است. در سخنرانی های اخیر اعضاء این کمیته مشخص شده بانک مرکزی در آستانه افزایش نرخ های بهره قرار دارد.

احتمال رشد قیمت ها زیاد نیست

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته و عامل آن، افزایش تولید نفت عراق است. قیمت ها اکنون در سطح 49.5 دلار و 47.1 دلار در هر بشکه رسیده است. قیمت نفت این هفته تحت تاثیر گمانه زنی های جدید از نشست ماه آینده برخی اعضاء اوپک قرار خواهد داشت. در دو هفته اخیر موضع گیری های مختلفی از سوی عربستان صورت گرفته است. این کشور که تولید نفت خود را به بالاترین سطح رسانده اعلام کرده برای همکاری با دیگر تولیدکنندگان و تثبیت عرضه آمادگی دارد اما بعید است در عمل این وعده اجرا شود زیرا تثبیت عرضه نفت از سوی این کشور، راه را برای افزایش سهم رقبا در بازار نفت فراهم خواهد کرد. عربستان اساسا غیرقابل اعتماد است و در گذشته به اثبات رسیده که این کشور تنها به منافع خود فکر می کند و به تلاش های جمعی برای بالا بردن قیمت نفت اعتقادی ندارد. در هفته پیش رو، نوسان ارزش دلار و تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته گذشته نیز بر قیمت نفت تاثیر خواهد داشت. ذخیره نفت آمریکا در بالاترین سطح قرار دارد و دو هفته پیش بر آن افزوده شد. از سوی دیگر پیش بینی شده ارزش دلار رشد خواهد کرد. اگر چنین شود قیمت نفت شانسی برای افزایش ندارد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها کمتر می شود

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوسی در سطح 1318 دلار در هر اونس قرار دارد. این هفته نوسان قیمت طلا زیاد نخواهد بود و برخی تحلیلگران معتقدند فشار حاصل از افزایش ارزش دلار سبب می شود قیمت ها رشد قابل ملاحظه ای نداشته باشند. خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود تااندازه ای بر قیمت طلا تاثیر دارد اما سرمایه گذاران در بازار این فلز گرانبها بر مبنای موضع جدید بانک مرکزی آمریکا تصمیم گیری خواهند کرد. به اعتقاد آنها، نرخ های بهره در آینده نه چندان دور بالا برده می شود و از جذابیت طلا کاسته خواهد شد. تا قبل از سخنرانی روز جمعه جانت یلن، نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده بودند قیمت طلا در چند ماه باقیمانده از سال جاری میلادی رشد خواهد کرد اما اکنون تغییراتی در شرایط بازار پدید آمده زیرا بانک مرکزی آمریکا برای بالا بردن نرخ های بهره آماده شده است. از دید تحلیلگران تکنیکال دو سطح حمایت قیمت طلا به ترتیب 1310 دلار و 1306 دلار و دو سطح مقاومت آن به ترتیب 1330 دلار و 1344 دلار است. سرمایه گذاران در بازار طلا برای مدتی دچار سردرگمی خواهند بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا یک ماه اخیر نشان داده شده است:

آغاز فصلی جدید در فعالیت سرمایه گذاران

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. این هفته برخلاف هفته گذشته، چند خبر از اقتصاد چین منتشر خواهد شد و سرمایه گذاران بر مبنای این گزارش ها و نیز پیش بینی افزایش نرخ های بهره در آمریکا در چند ماه آینده، تصمیم گیری خواهند کرد. افزایش نرخ های بهره در آمریکا خبر خوبی برای سرمایه گذاران در بازارهای مالی نیست. پیش بینی شده این اقدام بانک مرکزی آمریکا به حرکت سرمایه ها از اقتصادهای نوظهور به سمت آمریکا منجر شود. نرخ رشد اقتصادهای نوظهور چندان بالا نیست و اگر افزایش نرخ های بهره در آمریکا به خروج سرمایه ها از این اقتصادها منجر شود وضعیت بدتر خواهد شد.

اروپا. این هفته برخی خبرهای مهم از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر خواهد شد. برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند که عملکرد بازارهای مالی در روزهای آینده مثبت نخواهد بود اما سرمایه گذاران اروپایی به تاثیر سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا امیدوار هستند. همچنین خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تاکنون تاثیر منفی بزرگی بر اقتصاد منطقه یورو نداشته است. البته فرایند خروج هنوز آغاز نشده و هیچکس نمی داند این فرایند چه تاثیراتی بر اقتصاد اروپا و جهان خواهد داشت. برخی تحلیلگران معتقدند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا به کاهش 0.5 درصدی نرخ رشد اقتصاد جهان منجر می شود.

آمریکا. از امروز خبرهای مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر خواهد شد و در صورتی که محتوای این خبرها مثبت باشد سرمایه گذاران بیش از پیش به این نتیجه می رسند که بانک مرکزی این کشور در مسیر محدود کردن سیاست های حمایتی حرکت خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند بازار مالی، شرکت ها و مصرف کنندگان آمریکایی برای افزایش نرخ های بهره آماده هستند. در ماه های اخیر بانک مرکزی آمریکا با احتیاط رفتار کرده و اکنون که برخی نشانه های مثبت از افق اقتصاد نمایان شده سیگنال هایی درباره اقدام قریب الوقوع بانک مرکزی ارسال شده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس یوروفرست در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها زیاد نیست

امروز قیمت مس تاکنون بدون تغییر در سطح 4600 دلار در هر تن قرار دارد. تحلیلگران پیش بینی کرده اند ارزش دلار این هفته رشد خواهد کرد. اگر چنین شود قیمت فلزات پایه در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد. البته این هفته خبرهایی از اقتصاد چین منتشر می شود که بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت اما سرمایه گذاران باید بدانند که بازار فلزات پایه عموما تحت تاثیر پیش بینی هایی است که در باره افق اقتصاد چین مطرح است نه آنچه در گذشته رخ داده است. با توجه به اینکه دولت چین معتقد است امسال نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور تحقق خواهد یافت دلیلی نمی بیند تدابیر جدید حمایتی اتخاذ کند در نتیجه شرایط اقتصادی خیلی تغییر نخواهد کرد و این به معنای تداوم وضعیت کنونی در بازار فلزات پایه است. قبلا پیش بینی شده بود در پایان سال جاری میلادی اقتصاد چین به ثبات خواهد رسید اکنون نیز این باور وجود دارد اما سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که ثبات در اقتصاد چین به معنای افزایش تقاضای این کشور برای فلزات پایه نیست. از پیش برخی نشانه ها در باره کاهش تقاضای چین برای فلزات پایه نمایان شده است. برای مثال واردات مس در ماه گذشته کاهش یافته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی عملکرد مثبت دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرده و نسبت یورو به دلار در سطح 1.12 قرار دارد. این هفته ارزش دلار تحت تاثیر تحولات اقتصادی در آمریکا در هفته گذشته قرار دارد. روز جمعه جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود به احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک اشاره کرد. همچنین برخی خبرهای منتشر شده از اقتصاد این کشور مثبت بوده و اکنون بسیاری از تحلیلگران به این باور رسیده اند که در چهار ماه باقیمانده از امسال، نرخ های بهره بالا برده می شود. این باور حتی اگر درست نباشد به رشد ارزش دلار کمک خواهد کرد. این هفته هر روز خبرهایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد داشت. با توجه به دیدگاهی که از سوی بانک مرکزی آمریکا مطرح شده است برخی تحلیلگران عملکرد دلار در هفته ها و ماه های آینده را مثبت ارزیابی کرده اند. این هفته گزارش وضعیت بازار کار آمریکا در ماه جاری میلادی که روز جمعه منتشر خواهد شد در مرکز توجه سرمایه گذاران در بازارهای ارز قرار دارد. وضعیت بازار کار در ماه های اخیر خوب بوده و پیش بینی شده این روند ادامه پیدا کند. بدین ترتیب افق دلار روشن است البته نباید انتظار داشت رشد ارزش این ارز قابل ملاحظه باشد. در یک سال و نیم اخیر، ارزش دلار رشد کافی داشته و از این پس این رشد بسیار کند ادامه پیدا خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24