Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

هدف از برگزاری این دوره، آموزش آماده سازی ذهن مخاطبان به منظور نحوه تصمیم گیری درست و عملکرد مثمرثمر در این بازار ها بود، تا آنها بتوانند با هوش مالی و دیدی درست و منطقی به بازار سرمایه وارد شوند...

جزئیاتی از برگزاری همایش «مثلت ثروت آفرینی»

آموزش بورس همراه عصر ایران و بورس24 :

شرکت مشاوره سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل ( بورس24 ) در راستای اهداف آموزشی خود جهت همراهی با علاقمندان به مباحث مالی و سرمایه گذاری، روز جمعه هفته گذشته همایشی تحت عنوان هوش مالی و دو بازار مناسب برای سرمایه گذاری برگزار کرد، که این همایش با استقبال قابل توجه فعالان بازار سرمایه مواجه شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ، در این همایش بیش از 150 نفر از فعالان بازار سرمایه حضور داشتند.

هدف از برگزاری این دوره، آموزش آماده سازی ذهن مخاطبان به منظور نحوه تصمیم گیری درست و عملکرد مثمرثمر در این بازار ها بود، تا آنها بتوانند با هوش مالی و دیدی درست و منطقی به بازار سرمایه وارد شوند.

مخاطبانی که علاقه بیشتری برای حرفه ای شدن در بازار را دارند، می توانند در دوره های تکمیلی این همایش که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، با عنوان ابزارهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری، اصول و فنون سرمایه گذاری در بورس و اصول و فنون سرمایه گذاری در مسکن شرکت کنند.

در این همایش یک روزه سلیمانی کارشناس مسائل مالی در سخنان خود درباره هوش مالی گفت: دانش مالی واقعا ثروت است. دانش مالی راهی است، که شما از آن طریق می توانید، به ثروت برسید یا ثروت خود را افزون کنید.

او گفت: به اعتقاد من داشتن دارایی و پول صرفا برای ثروتمند شدن به شما کمک نخواهد کرد. چرا که شرط اصلی و اساسی برای ثروتمند شدن دانشی است که بتواند دارایی اندک شما را چندین برابر کند.

وی افزود: برای مثال شخصی برای سرمایه گذاری در بازار سهام با سرمایه 60 میلیون تومانی به ما مراجعه کرد و ما به او پیشنهاد دادیم که با مبلغ 10 میلیون تومان آغاز کند، تا اینکه بتواند توانایی های خود را در این بازار مالی بسنجد.

وی تصریح کرد: آن شخص با آن کار می توانست، بداند که تا چه حد می تواند در این بازار موفق شود، اما با توجه به تبلیغات موجود وی بدون داشتن اطلاعات کافی وارد بازار سرمایه شد. او حتی توانست، سرمایه خود را تا 120 میلیون تومان نیز اضافه کند، اما نتیجه نهایی برای این فرد خروج وی از این بازار با 50 میلیون تومان بود!

سلیمانی تاکید کرد: این مهم نشان از عدم دانش مالی کافی او داشت، اما در برخی موارد افرادی که با دانش مالی کافی به بازار ورود می کنند، می توانند با سرمایه های اندک خود سود های قابل توجهی از این بازار به دست آورند.

او گفت: علت حضور شما در این مکان و این همایش نیز همین اصل است. آموزش دانش مالی. شما باید فرا بگیرید چگونه وارد بازار شوید و چگونه به سرمایه گذاری درست بپردازید. وی ادامه داد: همه شما می دانید که کشورمان با تورم بسیار بالایی روبرو است و در این شرایط اگر در جای درستی سرمایه گذاری نکنیم، ارزش پولمان دائم کاهش پیدا می کند.

به گفته او این موضوع همانند یخی است، که یک فرد در دست می گیرد و به طور مداوم با چشمان خود شاهد آب شدن آن است. سیلمانی گفت: در 5 سال گذشته تورم مرکب کشور ما در حدود 180 درصد بوده است. در صورتی که در این 5 سال اگر شما دارایی ای می داشتید که بیش از 180 درصد سود می کرد، قطعا برنده بودید، اما آیا کسی در جمعمان چنین دارایی داشته است؟

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات افراد در بحث سرمایه گذاری این است که افراد تصور می کنند، طلا و سهام آنها را ثروتمند می کند. این تفکر اشتباه بزرگی است. چرا که دانش و آگاهی ما نسبت به طلا و سهام است که ثروت ما را افزایش می دهد نه خود طلا و سهام.

سلیمانی ادامه داد: من در مجمع یکی از شرکت ها با فردی که سهام دار 10 درصدی مجموعه بود، آشنا شدم. او 10 سال بود که سهام شرکت را داشت، اما پس از گذشت 10 سال با توجه به محاسباتی که انجام دادیم، این سرمایه گذاری تنها بازده 5 درصدی برای او داشت!

او گفت: آن فرد با سپرده گذاری ممکن بود، سرمایه اش بیش از 2 برابر شود. پس الزاما سهام نمی تواند شما را ثروتمند کند. بلکه دانش سرمایه گذاری است که این کار را برایتان می کند. اگر دوست داشته و دارید، که ثروتمند شوید. دانش مالی کسب کنید و نگران نداشتن ثروت نباشید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به تحلیل طول عمر انسان، فرض می کنیم افرادی که اینجا هستند، 30 سال دیگر زنده خواهند بود. 10 سال را بخوابند. 10 سال کار کنند و 10 سال دیگر نیز به تفریح بپردازند. با این حساب می توان گفت: 3650 روز را فرصت خواهیم داشت تا به خواسته هایمان برسیم. پس سعی کنیم به دنبال تجربه کردن همه چیز نباشیم و از تجربیات دیگران نیز استفاده کنیم.

سلیمانی اضافه کرد: تصور کنید که شایعه می شود شیر قرار است، گران شود و قیمت این کالا افزایش خواهد یافت. برخی صحبت ها در بخش های مختلف در این خصوص انجام می پذیرد و پس از 1 ماه شیر 20 درصد گران می شود. در این زمان شاهد این موضوع هستیم که نرخ سهام فرآورده های لبنی با رشد روبرو می شوند.

او گفت: در این شرایط ما این اخبار را می شنویم اما تنها نظاره گر آن هستیم که افراد دیگر با استفاده از آن خبر سود می کنند، و ما تنها شنونده ایم! پس هوش مالی می تواند بسیار تاثیر قابل توجهی در کسب درآمد ما داشته باشد و دیدمان را نسبت به مسائل تغییر بدهد.

وی افزود: مثال دیگر اینکه ما در زندگی به تورم توجه نمی کنیم. این مساله خود باعث آن می شود که دائما فقیر تر شویم. شخصی که 3 میلیون تومان قرض می گیرد و مبل می خرد، از نظر هوش مالی یک اشتباه بزرگ کرده است و هزینه سنگینی برای یک کالای مصرفی پرداخته است. در نهایت نیز با هزینه مالی زیاد کالایی خریده که چیزی عاید او نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل مالی تاکید کرد: انسان ها بایستی به این موضو ع توجه داشته باشند که وقت کافی برای آزمون و خطا ندارند. پس باید از تجربه دیگران استفاده کنند. اگر می خواهیم ضرر نکنیم، باید از تجارب دیگران استفاده کنیم. این دانش شماست که شما را از فقر به سمت ثروت می برد، نه کیف پول شما.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین کتاب هایی که به شما اطلاعات خوبی در خصوص هوش مالی می دهد، کتاب پدر پولدار و پدر بی پول است که می تواند دید شما را نسبت به نوع رفتار مالی تغییر دهد.

او گفت: چهار مدل متفاوت در کسب درآمد برای افراد وجود دارد، که گزینه اول کارمندی است. با توجه به قانون سرمایه داری حاکم در دنیا اگر صرفا شخص به حقوق کارمندی اکتفا کند. بعد از سی سال یک زندگی عادی را پشت سر گذاشته است و تنها توانسته یک شرایطی کاری برای زندگی خود محقق کند.

وی ادامه داد: گزینه دوم افراد خویش فرما هستند که شرایط مالی بهتری خواهند داشت. چرا که مدیریت سرمایه خود را در دست دارند و گزینه سوم افراد کار آفرینی هستند که با صرف وقت و هزینه بالا اقدام به کار و کار آفرینی می کنند و در آمد های خوبی خواهند داشت.

به گفته این کارشناس مسائل مالی گزینه چهارم نیز افرادی هستند که از فکر و وقت دیگران استفاده می کنند و در طرح های آنها سرمایه گذاری می کنند و در سود آنها شریک می شوند. برای نمونه افرادی که در بورس سرمایه گذاری می کنند را می توان مثال زد.

سلیمانی در ادامه سخنان خود در این همایش گفت: با توجه به تمام صحبت هایی که به میان آمد، شاید بهتر باشد تا اندکی فکر کنیم. در جامعه ای که ما زندگی می کنیم، در حدود 10 درصد از افراد جامعه فقیر هستند. 80 درصد افراد متوسط جامعه و 10 درصد دیگر هم ثروتمندان خواهند بود. پس در صورتی که با تفکر 80 درصدی حاکم بر جامعه حرکت کنیم، قطعا همانند آنها خواهیم بود و در جامعه جایگاهی همانند آنها خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: پس ما باید در تلاش باشیم تا از تجارب آن 10 درصد ثروتمند جامعه بهره ببریم تا بتوانیم شرایط ایده آل و خوبی همانند آنها داشته باشیم. ما باید بدانیم با چه شرایطی باید سرمایه گذاری کنیم. موارد اصلی در سرمایه گذاری که بازدهی، ریسک، نقدشوندگی، محدودیت سرمایه، افق سرمایه گذاری و مواردی از این دست است، را بشناسیم تا بتوانیم به سرمایه گذاری درستی که هدف اصلی مان است، برسیم.

او گفت: سرمایه گذاری های ناشی از احساسات و حرکت به دنبال جمع نتیجه خوبی به دنبال نخواهد داشت. برای مثال اگر با یک دید مالی مناسب به این مساله فکر می کردیم که کجا می خواهیم سرمایه گذاری کنیم. چون نوع تفکر ما به تفکر 80 درصد جامعه نزدیک است و دنباله رو آنها هستیم. اولین کاری که به نظر ما خواهد رسید، سرمایه گذاری در بانک خواهد بود.

سلیمانی افزود: بازدهی 5 ساله این کار 110 درصد می بود، اما تورم مرکب 5 ساله 180 درصد بوده است. پس به نظر شما این نوع سرمایه گذاری صحیح است؟ یا به طور مثال تورم مرکب در بخش ساختمان 140 درصد بوده است. بازدهی دلار و طلا هم قدری کمتر از ساختمان؛ حال شاهدیم در این بین نرخ بازده بورس در 5 سال اخیر بیشتر از تمام گزینه ها یعنی در حدود 200 درصد بوده است و ما از آن غافل بوده ایم!

به گفته این کارشناس مسائل مالی برای موفقیت باید به این موضوع توجه داشت که موفقیت تصادفی نیست و نیازمند آموزش است. از پیشنهادهایی که می توان برای بهتر شدن تصمیم گیری های شما مطرح کرد، این است که بر مبنای خبر های سوخته خرید نکنید. حتما به مجمع شرکت ها بروید. چرا که موفقیت در بورس 70 درصد با به دست آوردن اطلاعات پیش خور نشده ممکن است و 30 درصد نیز شامل تحلیل ها ست.

وی تاکید کرد: اگر می خواهید در بورس موفق باشید با حرفه ای های این حرفه در ارتباط باشید. در تلاش باشید تا روی سرمایه گذاری در بورس انرژی بگذارید و وقت صرف آموزش دیدن در بورس بکنید.

به گفته او فعالیت در بورس بدون آموزش دیدن قطعا شمارا متحمل زیان خواهد کرد، شک نکنید.

اصول سرمایه گذاری در بورس...

فرشاد شبانکاره مدیر آموزش بورس24 نیز در خصوص اصول و فنون سرمایه گذاری در بورس بیشتر توجه مخاطبان را به سمت سیگنال هایی که سهم ها به ما می دهند، جلب کرد و در بخش اصول و فنون سرمایه گذاری به مشکلی همه گیر پرداخت.

او گفت: کجای کار اشتباه است، چرا سراغ هر سرمایه گذاری که می روم ضرر می کنم؟

وی افزود: باید علت این چرا را در خود جستجو کنیم. ما زمانی به دنبال سرمایه گذاری می رویم که عامه مردم برای کسب درآمد به آن سو حرکت کردند. مثلا سکه می خریم 1میلیون و 500 هزار تومان فارغ از اینکه بدانیم چه بلایی سر سرمایه خود می آوریم. یا سهام می خریم در بالاترین قیمت یا زمانی که دلار در بالاترین نقطه قرار دارد، به سمت خرید آن می رویم!

شبانکاره افزود: ما درست زمانی وارد بازاری می شویم که حرفه ای ها در حال خروج از آن بازار هستند. قانونی به نام 80 .20 وجود دارد به این معنا که 80 درصد از افراد فعال در بورس ضرر می کنند و 20 درصد از افراد در بازار سود می کنند .

به گفته او فعالان بازار به گروه های مختلف تقسیم می شوند. اولین گروه خودشان تعیین کننده یکسری از عوامل هستند و تصمیم گیران اصلی به حساب می آیند. دسته دوم مدیران شرکت هایی هستند که موظف اند این موارد تعیین شده را اجرا کنند. دسته سوم نیز مدیران و پرسنل آن شرکت هستند و دسته آخر هم افرادی هستند که از طریق رسانه ها اخبار را دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: تا اینجا احتمالا متوجه شده اید، چرا تا وارد هر بازاری می شوید ضرر می کنید. چون با اطلاعات دست چندم تصمیم می گیرید. در صورتی که برای حرفه ای شدن در بازار باید به روند اتفاقات هم توجه کنید.

شبانکاره ادامه داد: این مهم به این صورت است که زمانی که حجم معاملات روی یک سهم در حال افزایش است و حجم خرید ها روی آن در حال افزایش است، افراد دارای خبر در حال ورود هستند، اما زمانی که ما تصمیم به ورود به سهام می گیریم زمانی است که سهام در قیمت بالایی است و سود کافی به خریداران دارای اطلاعات داده است.وی خاطرنشان کرد: پس آنها در آن شرایط در حال خروج از سهم هستند. در این زمان باز هم با حجم بالایی از معاملات روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: پس از نشانه های ورود و یا خروج از سهم توجه به حجم معاملات است و بررسی نمودار های حرکت سهم که می تواند اطلاعات خوبی را برای تصمیم گیری در اختیار ما قرار بدهد.

در مسکن سرمایه گذاری کنیم؟

دکتر بهروز ملکی کارشناس مسکن نیز در این همایش در خصوص پیش بینی های نیاز به مسکن در سال های آتی گفت: بیشترین ثروت ایرانیان در حوزه مسکن قرار دارد. یعنی چیزی حدود 70 درصد از سرمایه های افراد. قیمت مسکن برای ایرانی ها مهم است. چرا که بیشترین سهم را در سبد مصرفی خانوار به خود اختصاص می دهد. یعنی چیزی حدود 33 درصد از هز ینه های مردم ایران صرف مسکن می شود و حدود 40 درصد از سرمایه گذاری ها نیز در حوزه مسکن است.

او گفت: حتی تورمی هم که کنترل شده است، بخش قابل توجهی از آن به بخش مسکن ارتباط دارد.

وی اینگونه سخنان خود را ادامه داد: در حدود 27 درصد از ایرانی ها مستاجر هستند که در سال 65 این درصد در حدود 11 بوده است. با توجه به روندی که مسکن دنبال می کند، در افق 1404 تعداد خانوار ها با تعداد مسکن برابری خواهد کرد، اما این برابری به شرط ساخت 10 میلیون مسکن خواهد بود. پس قطعا فعالیت های عمرانی در خصوص ساخت مسکن در کشور بایستی صورت پذیرد.

ملکی تصریح کرد: شهر تهران رکورد دار قیمت مسکن در کل کشور است. آن هم با قیمت میانگین 4 میلیون و 300 هزار تومان و بیشترین رشد قیمت مسکن در طول سالیان مربوط به مناطق 1 تا 5 شهر تهران بوده است.

این کارشناس حوزه مسکن افزود: پس بهتر است بدانیم قیمت مسکن در این مناطق در یک بازه بیش از 20 سال در حدود 100 برابر شده است! برای اینکه آخرین قیمت های معامله شده مسکن در مناطق مختلف تهران را داشته باشید، به جای رفتن به بنگاه ها و برخی سایت ها بهتر است از طریق سایت hmi.mrud.ir قیمت های معامله شده املاک مناطق را بررسی کنید.

وی خاطر نشان کرد: این سایت بر مبنای قیمت های معامله شده است و بر مبنای پیشنهاد قیمت منطقه نیست. قیمت مسکن به عوامل متعددی وابسته است و صرفا توجه به یک عامل نمی تواند، تحلیل دقیق و درستی را در خصوص مسکن به ما بدهد.

ملکی گفت: برخی از این عوامل نرخ سود بانکی، طرح های شهرداری و دولت، تورم انتظاری، برخی قوانین مالیاتی، میزان وام های پرداختی و ... است، که همگی در قیمت گذاری نرخ مسکن تاثیر دارند.

وی همچنین تاکید کرد: باید برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن توجه دقیقی به زمان ورود به این حوزه داشته باشیم. به طور مثال در سال 86 که قیمت مسکن با رشد 86 درصدی روبرو بود، ورود به این بخش برای شروع سرمایه گذاری برای ساخت از اشتباهات بزرگ بود.

او ادامه داد: در آن برهه زمانی تب معاملات و ساخت و ساز مسکن بسیار داغ شده بود و شروع ساخت مسکن در این دوره باعث متضرر شدن برخی از سرمایه گذاران شد. چرا که پروژه های ساختمانی امری زمان بر است.

ملکی گفت: به اعتقاد من برای سرمایه گذاری در بخش مسکن بایستی به چندین نکته توجه جدی داشت. یک مورد آن که در بازار مسکن نباید تحت تاثیر عوامل تخفیف و تشدید تحلیل تک بعدی کرد. همچنین در سرمایه گذاری مسکن نبایستی متعصب بود.

این کارشناس حوزه مسکن تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در حوزه مسکن نباید تحت تاثیر جمع باشید. ما بیشترین صدور پروانه ساختمانی را در سال های اوج رونق شاهد بودیم. این بازار، بازاری است که برای ورود و خروج در آن باید آگاهانه ریسک کرد. پس شما هم آگاهانه ریسک کنید. همچنین اطلاعات ملکی به روز داشته باشید، اما بلند مدت عمل کنید.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24