Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در گروه انفورماتیک ؛ شنیده ها از عرضه اولیه شرکت آسان پرداخت در شهریور ماه به گوش می رسد، این شرکت یکی از شرکتهای بزرگ حوزه پرداخت الکترونیک است که عمده تمرکز آن بر پردا تهای موبایلی می باشد .در این گروه همچنین مرقام پس از تعدیل منفی ١٠ درصدی با نیم درصد منفی بازگشایی شد . و در آخرین روز هفته با صف خرید روبرو شد .

زورآزمایی بورس با بازارهای موازی

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت کاغذ و کارتن
  • بررسی تکنیکال
    • بیمه میهن
    • آبسال
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت کاغذ و کارتن

در صنعت کاغذ و کارتن سه شرکت فعال با سه محصول متفاوت فعال هستند. چکاپا با حاشیه سود بالاتر از باگاس برای تولید خود استفاده می کند و کاغذ سفید تولید می کند. محصول چکاوه از آخال قهوه ای، کاغذ قهوه ای ست و چکارن از کاغذ برای تولید کارتن استفاده می کند.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

  1. بررسی تکنیکال

الف) بیمه میهن

مطابق نمودار زیر در یک کانال صعودی این سهم محبوس شده است و در نزدیکی کف کانال با حمایت پر قدرت 135 تومان برخورد داشته است. علیرغم احتمل رسیدن به زیر 130 تومان لیکن سهم میل بیشتری به اصلاح ندارد و به نظر می رسد محدوده 130 الی 140 تومان سطح مناسبی برای پذیرش ریسک باشد.

حد ضرر برای خریداران سهم در محدوده 125 تومان است که می تواند تحلیل فوق را بی اعتبار کند. نخستین مقاومت سهم خط بنفش رنگ مدین لاین چنگال اندرو می باشد.

ب )آبسال

به نظر می رسد سهم در حال اصلاح در قالب موج 2 الیوت است. علیرغم تمایل به رشد مقاومت محدوده 270 تومان به عنوان سقف پرچم ترسیم شده می تواند مانع از ادامه رشد گردد. محدوده 215-225 تومان کف قیمتی سهم در شرایط فعلی به حساب می آید اما افت به زیر 250 مطابق روند سه ماه اخیر شرایط مناسبی برای خرید سهم تلقی می شود لذا از محدوده 240 تومان در مرحله نخست و 220 تومان در مرحله دوم به عنوان سطحی جذاب برای خرید با حد ضرر 215 تومان می توان یاد کرد.

باید در نظر داشت که در صورت شکست 270 تومان به بالا این سهم را می توان در موج 3 الیوت تصور نمود که سیگنال خرید سهم برای دوره 1-2 ماهه محسوب می شود.

  1. هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

در آخرین روزهای هفته اخیر و به مناسبت هفته دولت، هیئت دولت به هماره رئیس جمهور دیداری ار با مقام معظم رهبری داشتند که در این دیدار مقام معظم رهبری نکات مهمی را در قالب ۷ سرفصل در زمینه های «اقتصاد مقاومتی»، «سیاست خارجی»، «علم و فناوری»، «امنیت»، «فرهنگ»، «برنامه ششم» و «فضای مجازی» به‌عنوان اولویت های اصلی کشور و نقشه راه دولت یازدهم در یک سال پیش رو بیان کردند و دولت را به دوری از حواشی به‌خصوص در ماه‌های آینده که همراه با مباحث انتخاباتی است، توصیه کردند و افزودند: دولت نباید به هیچ وجه خود را سرگرم بحث‌های انتخاباتی کند بلکه باید تا آخرین روز کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولتِ در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.

ایشان با اشاره به اینکه سیاست خارجی یکی از اولویتهای دولت آقای روحانی بوده است، افزودند: من با این موضوع موافقم و همواره معتقد به کار دیپلماسی بوده‌ام اما باید توان دیپلماسی را به صورت مناسب و متوازن در دنیا توزیع کرد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین باید سهم مناسب خود را در سیاست خارجی کشور داشته باشند. حضرت آیت الله خامنه‌ای افزودند: انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان؛ زیرا مذاکره‌کنندگان ما به اندازه توان خود تلاش شبانه‌روزی انجام دادند و ما قدردان این زحمات هستیم.

اما در ادامه دیپلماسی سیاسی کشور که رهبری نیز کاملا با آن موافق بودند وزیر امور خارجه سفرهای دوره ای خود را و اینبار به کشورهای آمریکای لاتین اغاز کرد که دیدارهایی را با همتایان خود در سفر به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا و اکوادور داشته است و در آنها بر افزایش مناسبات اقتصادی و سیاسی تاکید داشته است . در این سفرها همچنین یک هیئت 120 نفره اقتصادی دکتر ظریف را همراهی می کنند .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

مهمترین اتفاق اقتصادی هفته اخیر را می توان تصویب لایحه اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل کشور توسط مجلس شورای اسلامی دانست که طی ان به دولت اجازه داده شد از محل حساب مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از کسر منابع لازم برای اجرای ماده 46 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 1394.2.1 و کسر مازاد تسعیر ناشی از منابع ارزی بلاوصول یا بلوکه شده یا مصادره شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و پیش بینی منابع لازم برای تأمین هزینه های یکسان سازی نرخ ارز (در صورت اجراء)، مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بانک ها را برای تسویه مطالبات قانونی این بانک ها از دولت و افزایش سرمایه دولت در بانک های دولتی و همچنین بخشودگی سود تسهیلات تا یک میلیاردریال حداکثر تا سقف 450 هزار میلیارد ریال تسویه کند.

تسویه بخشی از بدهی بدهکاران ارزی توسط دولت از محل درآمد حاصل از تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در شرایطی در درون اصلاحیه بودجه 95 قرار گرفته که نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی 15 تیر ماه نسبت به شباهت این پیشنهاد دولت با مصوبه مجمع عمومی بانک مرکزی در دولت قبل، واکنش جالبی نشان داده بود.
نوبخت گفته بود: «این دو مصوبه با هم تفاوت اساسی دارد. دولت قبل می‌خواست همه بدهی‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بدهی شرکت بازرگانی داخلی و بدهی‌های شرکت های دولتی را از این طریق تسویه کند و چون فراتر از قانون بود مجلس با آن موافقت نکرد. آنچه که ما اکنون عمل می کنیم صرفاً در ارتباط با بدهی بانک ها به بانک مرکزی و افزایش سرمایه بانک‌هاست که از طرف دولت انجام می شود بنابراین با عملکرد دولت قبل تفاوت اساسی دارد.

تسعیر نرخ ارز می‌تواند بدون تاثیر در پایه پولی و تزریق پول پرقدرت در جامعه بخشی از مشکلات سرمایه بانک‌ها را حل کند. افزایش سرمایه بانک‌ها از طریق تامین منابع ناشی از تسعیر نرخ ارز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و برای شبکه بانکی حیاتی است. این امر کمک می کند تا نرخ کفایت سرمایه بانکهای داخلی که هم اکنون 4 درصد است به رقم های بالاتر در جهت افزایش سلامت نظام بانکی برسد و هم از طرفی تسهیلات دهی بیشتر و بدهی های بانکها به بانک مرکزی کاهش یاید .

رییس‌جمهوری در دیدار اعضای هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی در گزارشی از اقدامات دولت، بر اهمیت اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و «ایجاد ثبات و آرامش اقتصادی» را بزرگ‌ترین دستاورد دولت در سه سال گذشته دانست. و بدهی دولت به بانکها»، «کمبود منابع آبی»، «معضلات جدی در حوزه محیط زیست»، «مشکلات صندوق بازنشستگی»، «بهره وری نامناسب»، «عدم تعادل در منابع و مصارف بودجه» و «کاهش درآمدهای نفتی و منابع درآمدی»، از مهمترین مشکلاتی بود که رییس‌جمهور به آن اشاره کرد و افزود: باید همه قوا و ارکان کشور کمک کنند تا بتوانیم با اجماع نظر از این مشکلات عبور کنیم.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

دکتر شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه اعضای هیئت مدیره این سازمان با دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد که در این گفتگو شاپور محمدی بسته پیشنهادی سازمان بورس در مورد ماده 241قانون تجارت که در مورد پاداش هیئت مدیره شرکتهای سهامی بود را به رئیس مجلس تحویل داد و تصویب قوانین مناسب مرتبط با این حوزه را اقدام موثری از سوی قوه مقننه در روند تقویت و توسعه این بازار ارزیابی نمود. در این دیدار همچنین، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح روند شکل گیری بورس ها، ساختار مند شدن بازار سرمایه و اقدامات و فعالیت های موثر سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان ناظر این حوزه را در رشد و توسعه این بازار مهم برشمرد.

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ معاملات متعدد بلوکی در بزرگترین هلدینگ خاورمیانه (فارس) همچنان تنها چاره بالابردن حجم و ارزش معاملات و ثابت نگه داشتن قیمتهای شرکتهای گروه می باشد که نزدیک به سه سال است در بازار سرمایه کسی دیگر برای آنها تره هم خورد نمی کند و ریشه همه این اتفاقات هم مربوط به مشکلات عدیده پر ابهام آنها می باشد .

در این هفته پتروشیمی جم اعلام کرد که تولید چند محصول با ارزش افزوده بالا و خواص ویژه با ارز آوری 100 میلیون دلار را آغاز کرده است و پژوهشها در مورد تولید چند محصول دیگر از جمله سپر خودرو و باک خودرو نیز در دستور کار آن قرار گرفته است .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش قیمت نمادهای پالایشگاههای در هفته های گذشته و رسیدن آنها به محدوده مقاومتی خود باعث شد تا در این هفته علیرغم افزایش قیمت نفت و رسیدن مجدد آن به محدوده 50 دلاری شرکتهای گروه از ابتدای هفته یک موج سینوسی را طی کنند و با معاملات کاملا مثبت در اولین روز هفته آغاز و در ادامه شاهد کاهش قیمت ها در روزهای بعد و رسیدن به صف فروش در اواسط هفته و سپس رشد مجدد آنها و متعادل شدن در نقطه صفر خود در انتهای هفته باشیم . این امر در شرایطی صورت گرفت که در هفته های قبل صحبتهایی از تخفیف بیشتر پالایش و پخش برای تحویل خوارک بودیم که با تکذیب آن قیمت نفت و تک نرخی شدن ارز عاملی شده تا شاید در هفته های آینده شاهد شکسته شدن مقاومتهای پیش روی این گروه باشیم .

پس از عرضه اوراق سلف بنزین اکتان ۹۰ پالایشگاه ستاره خلیج فارس تعداد یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۵۹۲ قرارداد با قیمت پایه ۲ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۹۵۰ ریال به فروش رفت. ارزش این تامین مالی برای بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین کشور مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال بوده که طبق مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار نرخ سود این اوراق ۲۰ درصد است که به صورت روزشمار به خریداران و سرمایه گذاران آن پرداخت می شود. هدف از این تامین مالی، اجرای طرحهای شرکت نفت ستاره خلیج فارس، بزرگترین پالایشگاه تولیدکننده بنزین در کشور بود که با موفقیت انجام پذیرفت.

در گروه خودرو سازی این هفته نیز بمانند هفته قبل معاملات بلوکی در خساپا، تنها عامل به پایین کشیده نشدن قیمتهای گروه خودروسازی بود و هیجان خاصی را از لیدر بازار سرمایه شاهد نبودیم و شاید تنها کمبود نقدینگی مهمترین عامل رشد نیافتن گروه بود وگرنه اخبار مثبت بسیاری از جمله آغاز دریافت غرامت از پژو و همچنین خبرهایی از افزایش قیمت خودروهای گروه سایپا و شکسته شدن رکورد تولید و فروش در آن بهانه های خوبی برای رشد قیمتها با توجه به قرار داشتن قیمت نمادها در محدوده حمایتیشان بود .

در این گروه قطعه سازان نقش مهمی را در آینده گروه و داخلی سازی قطعات دارند و این در حالی است که به گفته برخی خودروسازان و کارشناسان با خطوط تولید فعلی و بدون سرمایه گذاری جدید نمی توان نقش پررنگی را از سوی قطعه سازان کشور در صنعت خودرو شاهد باشیم و این مهم اتفاق آنچنان مثبتی نمی تواند باشد . لیکن پرداخت بدهی های قطعه سازان با توجه به فروش مناسب اینروزهای دو خودرساز بزرگ کشور و وابسته نبودن صرف به تولید در داخل کشور شرایط را برای این شرکتها می تواند تغییر بدهد .

در گروه فلزات اساسی ؛ در هفته ای که سپری کردیم قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی با کاهش قیمت مواجه شدند که بیشترین کاهش در میان آنها را در فلز مس شاهد بودیم که قیمت آن با حدود 200 دلار کاهش را در هر کیلو روبرو شد . این مهم باعث شد تا اکثر نمادهای گروه فلزات اساسی با کاهش قیمت روبرو بشوند .

این گروه در هفته اخیر بیش ار آنکه در معاملات خود داغ باشد در برخی خبرهای خود داغ بود به گونه ای که از ذوب خبر رسید دستگاه های جدید و به روز برای تولید ریل خریداری و نصب شده است و به زودی شاهد راه اندازی این پروژه عظیم و ورق خوردن افتخار بزرگی دیگری در دفتر افتخارات این مجتمع عظیم صنعتی خواهیم بود که کشور را از واردات ریل بی نیاز خواهد کرد و این شرکت از شرایط بحرانی حال حاضر فاصله می گیرد . همچنین در خبری دیگر انجمن جهانی آهن و فولاد تولید فولاد در کشور در 7 ماه نخست سال میلادی را با رشد 4.7 درصدی نسبت به سال گذشته 10 میلیون 101 هزار تن اعلام کرد . از فولاد مبارکه هم خبر رسید که طرح گندله سازی این شرکت در آبان ماه در محدوده خواف به بهره برداری خواهد رسید .

در مورد سرب و روی هم رییس خانه اقتصاد ایران گفت: سرب و روی در نیمه اول 2016 از شرایط خوبی برخوردار بودند و انتظار می رود این روند همین گونه ادامه یابد. طبیعی است که اگر قیمت های جهانی سرب و روی افزایش یابد، شرایط این صنایع نیز بهتر می شود.

کانه های فلزی ؛ در گروه کانی های فلزی نمادهای ومعادن کچاد کروی افت قیمت را تجربه کردند کگل دراین گروه همچنان بسته است باز شدن این نماد می تواند بر روی سایر نمادها اثر گذار باشد.

بانک ؛ معاملات گروه بانکی ها همچنان در غیاب نمادهای بزرگ این گروه همچون وبملت، وتجارت، وبصادر و ... دنبال شد. و فعلا خبری از بازگشایی نمادهای این گروه در هفته های آینده نمی باشد . در این گروه شنیده ها از عرضه اولیه شرکت ایرانیان اطلس توسط بانک انصار حکایت دارد. همچنین وخاور پس از تصویب افزایش سرمایه 25 درصدی با 9 درصد مثبت بازگشایی شد .

در گروه حمل و نقل ؛ اخباری در رابطه با خرید 300 واگن جدید حپارسا و 600 واگن جدید توریل در کنار شایعاتی مبنی بر کاهش نرخ حق بهره برداری از خطوط ریلی راه آهن جمهوری اسلامی، سبب شده است تا توجه بازار به این نمادها بیشتر شود.

در گروه انفورماتیک ؛ شنیده ها از عرضه اولیه شرکت آسان پرداخت در شهریور ماه به گوش می رسد، این شرکت یکی از شرکتهای بزرگ حوزه پرداخت الکترونیک است که عمده تمرکز آن بر پردا تهای موبایلی می باشد .در این گروه همچنین مرقام پس از تعدیل منفی 10 درصدی با نیم درصد منفی بازگشایی شد . و در آخرین روز هفته با صف خرید روبرو شد .

در گروه ساخت محصولات فلزی ؛ انتشار خبرهایی از قرارداد 400 میلیون دلاری فاذر این سهم را با تقاضای بالا همراه کرد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24