Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با رشد در حجم خرید و فروش آپارتمان تعداد واحدهایی که بخاطر کمبود منابع نقد خریداران، برای حداقل یکسال روانه بازار رهن می شود -تا از محل دریافت پول پیش، امکان تسویه حساب با فروشنده ملک فراهم شود- افزایش یافته است...

قیمت مسکن در کشور یک سوم تهران

مرکز آمار ایران اعلام کرد: میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در کل کشور طی سال گذشته با یک درصد کاهش به یک میلیون و 400 هزار تومان رسید.

این رقم معادل یک سوم میانگین قیمت مسکن در تهران طی سال 94 است.سال گذشته متوسط قیمت آپارتمان های فروخته شده در تهران طی 12 ماه، به حدود 4 میلیون و 150 هزار تومان رسید.

هر چند تهران میانگین قیمت آپارتمان طی 10 ماه اول سال گذشته از ثبات نسبی برخوردار بود،اما تحت تاثیر معاملات شب عید و همچنین افزایش سقف وام خرید مسکن از 45 میلیون و به 70 میلیون تومان، حجم معاملات در ماه های دی و بهمن افزایش پیدا کرد و سبب افزایش جزئی قیمت مسکن در دو ماه آخر سال شد.

با این حال، فاصله سه برابری قیمت مسکن در تهران و کشور که از سال های گذشته همواره وجود داشت، در سال گذشته به عنوان سال اوج رکود مسکن نیز حفظ شد.

سال گذشته حجم معاملات خرید واحد مسکونی در کل کشور 12 درصد نسبت به سال 93 کاهش پیدا کرد. این میزان رکود معاملاتی کمتر از شهر تهران بوده است.در تهران خرید و فروش آپارتمان در سال گذشته بیش از 15 درصد افت کرد.علت عمیق تر بودن رکود مسکن در تهران به قدرت بیشتر تسهیلات خرید مسکن در سایر شهرها برمی گردد.

با این حال سال گذشته، با گذشت زمان، وضعیت بازار معاملات مسکن هم در تهران و هم در کل کشور بهبود پیدا کرد.در کل کشور حجم معاملات خرید آپارتمان در نیمه دوم سال گذشته 4 درصد نسبت به نیمه اول سال رشد کرد.گران ترین ملک مسکونی فروخته شده در کشور طی سال 94، ارزشی معادل 25 میلیون تومان در هر مترمربع داشته است که قطعاً به شهر تهران مربوط می شود.بازار معاملات مسکن کشوری طی 4 سال گذشته با یک موج صعودی و سپس روند کاهشی قیمت روبرو شد.

متوسط قیمت واحد مسکونی در کل کشور با 50 درصد افزایش در فاصله سال های 91 تا 92 از هر مترمربع یک میلیون تومان به یک میلیون و 500 هزار تومان رسید،اما بعد از آن روند کاهش تدریجی را طی کرد تا این که سطح قیمت آپارتمان به متر مربعی یک میلیون و 400 هزار تومان کاهش یافت.

در این فاصله قیمت واقعی مسکن دست کم 10 تا 20 درصد کاهش یافته است.سال گذشته رفتار قیمتی در بازار زمین شبیه بازار ملک مسکونی بود.در کل کشور متوسط قیمت زمین مسکونی (ملک کلنگی) در سال 94 به متر مربعی یک میلیون تومان رسید که حدود یک درصد نسبت به سال 93 کاهش پیدا کرد.حجم معاملات زمین مسکونی در کشور طی سال 94 به اندازه 28 درصد نسبت به سال 93 کاهش یافت. این میزان افت معاملات زمین و ملک کلنگی ناشی از رکود ساخت و ساز و انصراف سازنده ها از فعالیت و سرمایه گذاری ساختمانی بوده است.

سال گذشته تیراژ عرضه مسکن جدید بر حسب حجم صدور پروانه ساختمانی 50 درصد کاهش یافت و تعداد واحد مسکونی جدید ساخته شده به حدود 350 هزار واحد مسکونی رسید.

سازنده ها به دلیل فروش نرفتن واحدها و مواجهه با آپارتمان های نوساز رسوب شده در بازار معاملات، سال گذشته توان ساخت و تامین نقدینگی برای تعریف پروژه های جدید را از دست دادند. نتیجه این رکود در بازار معاملات زمین انعکاس پیدا کرد.گران ترین زمین فروخته شده در سال 94 متر مربعی 25 میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشته است.

سال گذشته متوسط بهای اجاره مسکن در کل کشور به متر مربعی 7 هزار و 200 تومان رسید که این میزان ارزش اجاری آپارتمان ها در کشور نیز همچون قیمت کشوری مسکن، به اندازه یک سوم اجاره بها در تهران برآورد می شود.نقل و انتقال آپارتمان در بازار اجاره مسکن در کل کشور طی سال 94 رقمی معادل 11 درصد کاهش پیدا کرد. بنابراین میزان رکود معاملات اجاره کمتر از رکود معاملات خرید بوده است.

اجاره بهای مسکن در کشور طی سال گذشته 8 درصد نسبت به سال 93 افزایش پیدا کرد که البته در مقایسه با نرخ تورم حکایت از رشد منفی اجاره بهای واقعی آپارتمان ها در مقایسه با نرخ تورم دارد.به بیان دیگر اگر چه موجران آپارتمان های مسکونی در کل کشور از محل اجاره واحدهای خود، 8 درصد بیشتر از سال 93، عایدی بدست آوردند،اما همین میزان مبلغ بیشتر اجاره به لحاظ نرخ تورم، کمتر از رشد قیمت سایر کالاها و خدمات در سال 94 نسبت به سال 93 بوده است.

اما در عین حال، اجاره نشین ها هم در تهران و هم در سایر شهرها، سال گذشته با بهترین شرایط نسبت به 8 سال قبل روبرو شدند.در 8 سال منتهی به ابتدای سال 94، متوسط اجاره بهای مسکن سالی بطور متوسط 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می کرد اما در سال 94، میزان رشد اجاره بها به کمترین حد در مقایسه با دوره های قبلی رسید.از طرفی، در حال حاضر افزایش حجم معاملات مسکن در تهران و سایر شهرها، عرضه آپارتمان اجاره ای را افزایش داده است.

با رشد در حجم خرید و فروش آپارتمان تعداد واحدهایی که بخاطر کمبود منابع نقد خریداران، برای حداقل یکسال روانه بازار رهن می شود -تا از محل دریافت پول پیش، امکان تسویه حساب با فروشنده ملک فراهم شود- افزایش یافته است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24