Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نکته قابل تامل آن است که سه صنعت پیشرو مرداد ماه یعنی فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کانه های فلزی بیش از ٢٠ درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند و هر سه از صنایع متوسط رو به بزرگ و بزرگ به حساب می آیند.

سهام جذاب زیر رادار

در طی ماه مرداد بازار بورس با نوساناتی از جنس مثبت همراه بود. رشد 3 درصدی بازاردر حالی اتفاق افتاد که شاخص درجا زد و برخی صنایع و سهام منفور و برخی محبوب شدند. اخبار شنیده شده از مجامع در تصمیم گیری سرمایه گذاران برای انتخاب صنایع و سهام برتر اثر زیادی داشت و ما نیز در جداول زیر نشان خواهیم داد پول به کدام صنعت و کدام سهام حرکت کرده است. همچنین میزان نقدشوندگی و بازدهی صنایع و سهام را نیز با فاکتورهای ویژه نشان خواهیم داد. پیش از هر چیز به تعریف مفاهیم به کار رفته در جداول زیر می پردازیم. پیش از همه باید این نکته را یادآور شد که در این جا بازار سرمایه با بیش از 800 شرکت زیر ذره بین تحلیل قرار گرفته است.

سهم بازار در جدول زیر نشان دهنده نسبتی از سرمایه است که در صنعت مربوطه رفته است. مثلا استخراج کانه های فلزی در مجموع 3.87% از کل سرمایه بازار را در خود جذب کرده است. به بیان دیگر این نسبت اگر زیر 1% باشد صنعت مربوطه در ردیف صنایع نسبتا کوچک تلقی می شود، صنایع متوسط رقمی بین 1-5 درصد را به خود اختصاص می دهند و صنایع بزرگ عموما بیش از 5% از ارزش بازار را در خود جای داده اند. طبیعتا تحرکات نقدینگی در صنایع بزرگ نشان دهنده ورود نقدینگی قابل توجه به صنعت مربوطه است، نقدینگی که با هدف سرمایه گذاری کوتاه مدت و سودهای موقت جابجا نمی شوند.

بازده صنعت بیان کننده میانگین موزون نوسان قیمت سهام هر صنعت می باشد. در جدول زیر قیمت ها با سود نقدی تعدیل نشده اند.

تغییرات سهم بازار یک صنعت بیان کننده میزان سرمایه ایست که در یک صنعت جابجا شده است. برای مثال سهم بازار استخراج کانه های فلزی در جدول زیر برابر 3.87% است اما این مقدار با احتساب افزایش 0.44 درصدی سهم بازار این صنعت در مرداد ماه حاصل شده است و در تیر ماه این عدد حدود 3.4 درصد بوده است. این نشان می دهد پول قابل توجهی به یک صنعت متوسط رو به بزرگ وارد شده است و تمایل به خرید در این صنعت بیش از فروش است. طبیعتا مقایسه بازدهی صنعت در کنار ورود یا خروج نقدینگی می تواند مقایسه خوبی برای انتخاب صنایع پیشرو باشد کما اینکه سهم بازار هر شرکت و تعداد شرکت های آن نشان از میزان بزرگی یا کوچکی آن صنعت دارد. صنایع به ترتیب حروف الفبا مرتب شده اند.

همانگونه که مشاهده می شود سه صنعت استخراج کانه های فلزی، فلزات اساسی و فرآورده های نفتی بیشترین ورود نقدینگی را تجربه کرده اند و سهم آنها از بازار با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. در مقابل صنعت شیمیایی ، بانک و موسسات اعتباری و خودرو به ترتیب شاهد خروج نقدینگی و تمایل به فروش در میان سهامدارانشانبوده اند که این شرایط برای صنعت شیمیایی بیشتر از سایرین بوده است.البته حدود نیمی ازکاهش ارزش بازار سهمبه دلیل سود های تقسیمیپس از برگزاری مجامع سالانه بوده است که باید دید در ماه های آتی چگونه و به چه ترتیب وارد بازار خواهد شد اما از افتارزش سهام این گروه و فشار فروش ــکه ناشی از بی تحرکی سهام و شرایط بنیادی آنها است ــنمی توان ساده عبور کرد.

نکته قابل تامل آن است که سه صنعت پیشرو مرداد ماه یعنی فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و کانه های فلزی بیش از 20 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده اند و هر سه از صنایع متوسط رو به بزرگ و بزرگبه حساب می آیند. در جداول زیر جزئیات هر سه صنعت و سهام مربوطه را بررسی خواهیم کرد. پیش از آن فاکتورهای بکار رفته را تشریح خواهیم کرد.

بازده قیمتی شرکت نشان دهنده تغییرات قیمتی و سود و زیان ناشی از نوسانات سهم است.

تغییرات سهم یک شرکت از بازار مطابق بالا بیان کننده میزان سرمایه ایست که در یک سهم جابجا شده است. اعداد مثبت یعنی ورود سرمایه و کاهش آن به نوعی نشان دهنده فشار فروش و تمایل به خروج سرمایه است.

مقایسه میزان ورود سرمایه به همراه رشد در این مدت می تواند فیلتر مناسبی برای تشخیص سهام برتر باشد. سهامی که رشد مناسبی طی یک ماه داشته اند از یک سو ریسک بالاتری دارند اما از سوی دیگر ممکن است نوسانات بهتری هم نصیب سهامدارانش کنند. در سوی دیگر ورود سرمایه اما عدم تحرک کافی می تواند سهم را در زمره سهام میان مدتی برای افراد کم ریسک قرار دهد که در خصوص ارزندگی سهم بررسی بیشتر لازم است انجام گیرد. شاید بتوان گفت سهامی که در مرداد ماه قابل معامله بوده اند وبدون بازدهی مثبت این ماه را گذراندند در زمره سهام نه چندان محبوب در آینده هم قرار خواهند گرفت چراکه شرایط مثبت گروه و صنعت مربوطه نتوانسته است اثری روی آنها داشته باشد و سرمایه از آنها دفع شده است.

سه صنعت مهم مرداد ماه به همراه شرکت های مربوطه در جداول زیر نشان داده شده است.

همچنین گل گهر با لحاظ افزایش سرمایه با ورود جریان نقد و بازدهی همراه شده است.

ملی مس بخشی از ورود جریان نقدینگی را مدیون افزایش سرمایه مصوب می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • سعید عطائی (همکار فارابی)
    سعید عطائی (همکار فارابی)

    به هیچ عنوان در این اوضاع که دولت کنترل شدید بروی پالایشگاهها دارد و انها نمیدانند به چه قیمتی دارند پالایش میکنند و نفت به فروش میرسد و همینطور با بهره مالکانه ای که دولت بر سر معدنیها دارد نمیتوان جای رشدی برای انها متصور بود . صنعت خودرو و قطعات را از قلم انداخته اید که پتانسیل به مراتب بیشر دارد

    7 سال پیش
  • سیاوش صبور (همکار)
    سیاوش صبور (همکار)

    دوست گرامی انتخاب گروه ها سلیقه ای نبوده و صرفا از روی جهت حرکت نقدینگی معرفی شدند و همونطور که توی 20 روز اخیر هم شاهد بودیم در شهریور ماه بیشترین کاهش قیمت مربوط به صنعت خودرو بوده و صنایع پالایشی رشد مناسبی داشتند.

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24