Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از سوی دیگر احتمال اصلاح شاخص های مالی وجود دارد و سرمایه گذاران نگران این موضوع هستند. و یک ریسک بزرگ، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست که می تواند لطماتی به اقتصاد آمریکا و جهان وارد کند.

شرایط برای ادامه رونق بازار مهیاست؟

هفته گذشته عملکرد بازار نفت بسیار خوب بود و قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشتند. اما ارزش دلار کاهش یافت. هفته قبل سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر باشند تا این هفته داده های مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو، انگلستان و آلمان منتشر شود. دیدگاه کلی این است که بانک های مرکزی بزرگ به اجرای سیاست های حمایتی خود ادامه می دهند و بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را فعلا بالا نخواهد برد. این دیدگاه به رشد شاخص های مالی کمک کرده اما عده ای از سرمایه گذاران در باره آینده نگران هستند. از دید آنها ضعف اقتصاد جهان به میزانی است که تدابیر حمایتی بانک های مرکزی نمی تواند به رونق اقتصاد منجر شود. واقعیت این است که برخی بانک های مرکزی برای حمایت از رشد اقتصاد، به نرخ های بهره منفی روی آورده اند و اگر این نوع اقدامات حمایتی غیرمتعارف نتیجه مورد نظر را در پی نداشته باشد اوضاع بدتر خواهد شد. از سوی دیگر احتمال اصلاح شاخص های مالی وجود دارد و سرمایه گذاران نگران این موضوع هستند. و یک ریسک بزرگ، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست که می تواند لطماتی به اقتصاد آمریکا و جهان وارد کند. هر دو نامزد انتخابات قصد دارند تغییراتی بزرگ در رویه های تجاری این کشور ایجاد کنند. ابهام در باره سیاست های تجاری از اعتماد سرمایه گذاران می کاهد.

رونق نسبی بازار

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی محدود داشت و در نهایت قیمت نفت برنت کاهش و قیمت نفت آمریکا افزایش پیدا کرد. در دو هفته اخیر تحولات در بازار نفت هیجانی بوده و معاملات بر مبنای پیش بینی تثبیت عرضه نفت از سوی برخی تولیدکنندگان انجام شده است. هفته گذشته یک عامل افزایش قیمت ها، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود. در این گزارش به کاهش بیش از انتظار ذخیره نفت این کشور در دو هفته قبل اشاره شده بود. اما روز جمعه اعلام شد تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا هفته قبل برای هشتمین هفته پی در پی افزایش یافته است. این خبر نشان می دهد رشد قیمت ها سبب می شود تولیدکنندگان نفت در آمریکا فعالیت خود را از سر بگیرند. اگرچه تعداد چاه های نفتی فعال در این کشور در مقایسه با سال پیش بسیار کمتر است اما افزایش پی در پی آنها بر قیمت نفت فشار وارد می کند. عربستان و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت قصد دارند ماه آینده در الجزایر نشست برگزار کنند تا درباره راه مناسب برای بالا بردن قیمت نفت گفتگو کنند. در هفته ای که گذشت قیمت نفت برنت با 3.5 دلار رشد به نزدیکی 51 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت آمریکا نیز با همین میزان افزایش به 48.6 دلار رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

جذابیت طلا کاهش یافت

روز جمعه قیمت طلا تحت تاثیر رشد ارزش دلار و فروش به هدف شناسایی سود، کاهش یافت. قیمت طلا در سال جاری میلادی رشدی قابل ملاحظه داشته و اکثر تحلیلگران معتقدند این رشد تا پایان سال حفظ خواهد شد زیرا عوامل آن پایا هستند. در نظرسنجی این هفته کیتکو، سرمایه گذاران پیش بینی کردند قیمت طلا در هفته پیش رو رشد می کند اما تحلیلگران در این باره مطمئن نبودند. از آنجا که این هفته گزارش های مهمی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود نوسان قیمت طلا زیاد خواهد بود. ضعف اقتصاد جهان، ابهام درباره تاثیر جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا، سه عامل حمایت از قیمت طلا هستند. روز جمعه در پایان معاملات، قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 19.32 دلار، 1119 دلار و 715 دلار در هر اونس قرار گرفت. اگر آنطور که پیش بینی شده، این هفته ارزش دلار کاهش یابد قیمت طلا رشد خواهد کرد البته برخی تحلیلگران معتقدند رشد قیمت ها مستلزم محرک های جدید است. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با حدود 5 دلار افزایش به 1341 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال اصلاح شاخص ها بیشتر شده است

آسیا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا نوسانی محدود داشت و سرمایه گذاران بدون توجه به اینکه احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک کمتر شده ترجیح دادند ریسک کمتری بپذیرند. در هفته پیش رو خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود و داده های این گزارش ها می تواند از ابهام های موجود بکاهد. این هفته خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود اما سرمایه گذاران معتقدند اوضاع اقتصادی این کشور وخیم نیست.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافت. افول قیمت نفت و برخی ابهام ها درباره آینده سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران شده است. در هفته پیش رو وضعیت بخش های مهم اقتصادی در منطقه یورو و برخی از اعضاء آن در ماه جاری میلادی اعلام می شود. سرمایه گذاران منتظر هستند تا مشخص شود اقتصاد این منطقه تحت تاثیر تحولات اخیر در انگلستان قرار گرفته است یا نه. احتمال تعویق در افزایش نرخ های بهره در آمریکا خبری مثبت بوده که از رشد شاخص های مالی حمایت کرده است اما ابهام ها رفع نشده است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند. پس از انتشار برخی خبرهای منفی از اقتصاد آمریکا در هفته های اخیر، نوعی سردرگمی در بازار مالی پدید آمده است. از یک سو وضعیت بازار کار در حال بهتر شدن است و از سوی دیگر برخی داده ها چندان امیدبخش نیستند. بر همین مبناست که بانک مرکزی آمریکا فعلا قصد ندارد نرخ های بهره را بالا ببرد. در هفته پیش رو رفتار سرمایه گذاران در بازار مالی آمریکا تحت تاثیر داده های مهم از بخش های مختلف اقتصاد و پیش بینی به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره خواهد بود. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز اندکی رشد کرد و به بالای 2180 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال افزایش قیمت ها در ماه های آینده

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافت و یک عامل آن، افزایش ارزش دلار بود. اما طی هفته گذشته قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرد زیرا ارزش دلار افول کرد و نیز انتظار می رود به تدریج ثبات بر اقتصاد چین حاکم شود. روز جمعه قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با 0.1 درصد و 0.9 درصد کاهش به 10330 دلار و 1670 دلار در هر تن رسید. قیمت روی و سرب به ترتیب با 0.3 درصد و 0.7 درصد کاهش در سطح 2285 دلار و 1875 دلار قرار گرفت. برخی تحلیلگران معتقدند قیمت فلزات پایه به تدریج افزایش خواهد یافت اما میزان رشد زیاد نخواهد بود. البته ریسک هایی بازار فلزات پایه را تهدید می کند. برای مثال اگر رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی کمتر از 6.5 درصد باشد یا ارزش دلار برخلاف پیش بینی ها افزایش پیدا کند قیمت فلزات پایه از سطوح کنونی پایین تر خواهد رفت. در بین شش فلز پایه، افق بازار روی به دلیل تعطیل شدن برخی معادن بزرگ و کسری عرضه نسبت به تقاضا، روشن تر است. در سال جاری میلادی تاکنون، رشد قیمت روی نسبت به دیگر فلزات پایه بسیار بالاتر بوده است. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 1.5 درصد افزایش به 4780 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن نیکل در ماه گذشته نشان داده شده است:

احتمال تداوم کاهش ارزش دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد اما کاهش های اخیر ارزش این ارز جبران نشد. طی هفته های اخیر موضوع به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا سبب شده دلار تحت فشار قرار گیرد و تا وقتی خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا منتشر نشود تغییری در این وضعیت ایجاد نخواهد شد. روز گذشته یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرد و این عامل در رشد ارزش دلار موثر بود. با توجه به اینکه بانک مرکزی آمریکا بر مبنای داده های اقتصادی، درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری خواهد کرد سرمایه گذاران معتقدند تا پایان سال نرخ ها بالا برده نخواهد شد زیرا نرخ تورم رشدی نداشته و اوضاع اقتصاد جهان چندان امیدبخش نیست.

بویژه درباره تاثیرات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا ابهام های عمیق وجود دارد. پیش بینی شده در هفته پیش رو ارزش یورو در برابر دلار باز هم بالا رود اما نه به میزان قابل ملاحظه. این هفته خبرهای بسیار مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد بنابراین انتظار می رود نوسان ارزش دلار و یورو زیاد باشد. در هفته ای که گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و نسبت یورو به دلار از 1.115 به نزدیکی 1.135 رسید. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24