Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مشکل اینجاست که در حالی که به نظر می رسد بانک های سرمایه گذاری دارای جریان درآمد پایدار هستند، منبع واقعی این درآمدها (وام گیرندگان) که سودها را می پردازند ممکن است نتوانند به پرداخت ها ادامه دهند...

همیشه اهرم نزنید...

آموزش بورس همراه با عصر ایران و بورس24 :

اهرم عبارت است از استفاده از بدهی برای افزایش سود شرکت. شرکت 100 میلیون دلار با نرخ 7% قرض می کند و پول را بکار گرفته و 12% از آن کسب می کند . این بدان معنی است که 5% بیشتر از هزینه سرمایه به دست آورده است. نتیجه آن است که 5 میلیون به سود خالص اضافه شده که در نهایت سود و بازده سرمایه را افزایش می­ دهد.

مشکل اهرم این است که می تواند ظاهر شرکت را به گونه ای ارائه بدهد که دارای نوعی مزیت رقابتی است در حالی که از مقادیر بسیار زیادی بدهی استفاده کرده است. بانک های سرمایه گذاری وال استریت برای استفاده از مقادیر بسیار زیادی بدهی در راستای درآمد زایی بدنام و رسوا هستند. در مواردی آن ها 100 میلیارد دلار مثلا با نرخ بهره 6% قرض می گیرند و با نرخ 7% وام می دهند به این معنی است که 1% درآمد روی 100 میلیارد دارند که مساوی یک میلیارد خواهد شد. اگر این یک میلیارد یرای سال های متمادی وجود داشته باشد این نوعی از مزیت رقابتی را حتی اگر وجود نداشته باشد نمایش می دهد.

مشکل اینجاست که در حالی که به نظر می رسد بانک های سرمایه گذاری دارای جریان درآمد پایدار هستند، منبع واقعی این درآمدها (وام گیرندگان) که سودها را می پردازند ممکن است نتوانند به پرداخت ها ادامه دهند. این موضوع در بحران اخیر (سال های 2008-2007) وام های بدون پشتوانه[1] اتفاق افتاد که میلیارد ها دلار برای بانک ها هزینه داشت . آن ها میلیاردها دلار با نرخ 6% قرض کردند و با نرخ 8% ‌به خریداران خانه ها که رتبه اعتباری پایینی داشند قرض دادند که برای آن ها سودآوری بسیار زیادی داشت. اما وقتی شرایط اقتصادی شروع به خراب شدن کرد، خریداران بی اعتبار خانه ها شروع به نپرداختن وام های رهنی کردند ، بدین معنی که درآمد زایی از بهره ها متوقف شد.

وام گیرندگان بدون پشتوانه، منبع درآمدی پایداری نداشتند که نهایتا به این معنی است که بانک های سرمایه گذاری نیز درآمد پایداری نخواهند داشت. در تشخیص کیفیت و پایداری مزیت رقابتی شرکت، وارن بافت متوجه شد که باید از شرکت هایی که به مقدار بسیار زیادی از اهرم برای درآمد زایی استفاده می کنند دوری کند. در کوتاه مدت آن ها مانند غازهایی به نظر می رسد که تخم طلا می گذارند، اما در نهایت به این گونه نیستند.

[1] Subprime Lending نوعی از وام است که به اشخاصی و شرکت های دارای رتبه اعتباری پایین پرداخت شده و نرح بهره آن بالاتر از دیگر وام هاست.

منبع خبر: برگرفته از کتاب وارن بافت و تفسیر صورت های مالی نوشته ماری بافت و ترجمه مجتبی فریدونی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24