Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

حدوده ٢١۵ الی ٢٢٠ تومان برای شکست خط روند نزولی حیاتی ست و در صورت عبور از این سطح اولین نقطه استراحت سهم احتمالا حوالی ٢۴٠ تومان خواهد بود

پول سرگردان عاقبت به خیر می شود؟

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت چاپ
  • بررسی تکنیکال
    • ثنوسا
    • غمارگ
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت چاپ

صنعت چاپ به دلیل وابستگی به کاغذ و شرایط نه چندان با ثبات آن طی سالیان اخیر همواره با چالش هایی مواجه بوده است. تک سهم صنعت چاپ در بورس تهران افست است که قصد داریم به بررسی شرایط این سهم در ماه پایانی سال مالی بپردازیم. این شرکت به واسطه چاپ کتب درسی به صورت فصلی در اوایل پاییز و اواخر تابستان می تواند از گزینه های خرید باشد اما برای بررسی شرایط دقیق تر سهم بهتر است نگاهی به وضعیت بنیادی آن بیاندازیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار فوق بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE) و نسبت (P/E)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

شرایط فروش شرکت طی دو سال مالی آورده شده است. در جدول پایین نرخ فروش نیز آورده شده است که برای مقایسه می تواند مورد توجه باشد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که با توجه به شرایط فروش همانگونه که مشاهده می شود مطابق برآوردهای بهای تمام شده و سود عملیاتی احتمال پوشش کامل سود وجود دارد اما در حالتی ممکن است بسته به وضعیت فروش در ماه تابستان، بودجه تا حدود 5% تلورانس مثبت یا منفی داشته باشد.

  1. بررسی تکنیکال

الف) ثنوسا

حدود 1.5 سال است که نوسازی و ساختمان تهران در یک کانال نزولی محبوس شده است اما به تازگی با برخورد به کف 170 تومان به سمت سقف کانال یورش برده است. مثن

این سهم به شرط شکست مقاومت فوق برای ورود جذاب خواهد شد و برای سهامداران بلند مدت با دید 4-5 ماه اهداف قیمتی بالایی دیده می شود که در صورت شکست نخستین مقاومت میور، اهداف قیمتی و مقاومت های ماژور در تحلیل جدید بروز خواهند شد.

ب )غمارگ

مارگارین پس از شکاندن کانال نزولی 6 ماهه تا سقف 470 تومان رفت و به سطح شکسته شده پولبک زد. همانگونه که مشاهده می شود محدوده 400-405 تومان سطح حمایتی مناسبی برای سهم می باشد و می تواند سهم را از محدوده فعلی به بالا هدایت کند.

در کوتاه مدت رشد قیمتی تا سقف قبل و در میان مدت عبور از مقاومت فوق محتمل است و به نظر می رسد در بازه 3 ماهه اهداف قیمتی بالایی برای سهم در دسترس باشد. حد ضرر معامله برای افراد ریسک گریز 385 تومان و افراد ریسک پذیر 365 تومان است.

  1. هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

محمدجواد ظریف از روز یکشنبه (31 مرداد) اولین سفر منطقه‌ای خود را به آمریکای لاتین آغاز می‌کند و به ترتیب به کشورهای کوبا، نیکاراگوئه، اکوادور، شیلی، بولیوی و ونزوئلا سفر خواهد کرد. قرار است طبق برنامه این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان را در جریان این سفر علاوه بر یک هیات سیاسی، یک هیات اقتصادی 60 نفره نیز همراهی می‌کند و این هیات قرار است در هر یک از کشورهای مقصد با همتایان خود در ارتباط با گسترش همکاری اقتصادی و تجاری رایزنی و گفت‌وگو کند.

در حالی که کمتر از یک سال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است بسیاری از گروههای مخالف دولت از هم اکنون به تخریب ریاست جمهور در جهت کاهش محبوبیت مردمی وی دست برده اند که در همین زمینه یک نماینده مجلس اعلام کرد توهین به رئیس جمهور صرفا توهین به شخص آقای روحانی نیست بلکه توهین به رای 50 درصد مردم است که به ایشان رای دادند در واقع هرکسی به رئیس جمهور و یا حتی یک نماینده مجلس توهین کند به شعور مردم توهین کرده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

همزمان با صحبتهای مجدد در مورد مذاکرات طرح فریز نفتی قیمت نفت روند صعودی به خود گرفت و به بالای 50 دلار در قیمت نفت برنت رسید و این مهم با توجه به افزایش صادرات کشور در محصولات نفتی در پسابرجام و ثبات قیمتی نفت در چند ماهه اخیر بالای 40 دلار باعث شده تا رشد اقتصادی کشور در سه ماهه ابتدای سال با توجه به تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور به حدود 4.4 درصد برسد که این از ثمرات مهم برجام می باشد . این مهم در ادامه می تواند با تسهیل سرمایه گذاری خارجی در داخل کشور و همچنین توجه به بخش خصوصی رشد اقتصادی پایدار را به وجود آورد و این امر با توجه به به اینکه کشور جایگاه ویژه ای در منطقه دارد همکاری سازمانهای اقتصادی دنیا را به خود جلب می کند که نمونه آن سازمان تجارت جهانی است که با برطرف شدن برخی اختلافات سیاسی یقینا کشورمان یکی از اعضا اصلی آن به شمار خواهد رفت .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

مدیریت جدید بازار سرمایه کشور که به تازگی کار خود را آغاز کرده است در آخرین صحبتهای خود اعلام کرده است که در صورتی که تغییر در ریز ساختارها، مانند حجم مبنا و حد نوسان باعث کارایی بیشتر بازار سرمایه شود، در این متغیرها تجدید نظر خواهیم کرد. که این امر می تواند از افزایش نقد شوندگی و از بین رفتن صف نشینی، سریعتر رسیدن قیمتها به سمت تعادل، کارآمد تر شدن تحلیل تکنیکال اشاره کرد که همگی اینها به بلوغ بازار سرمایه می انجامد و بازار به استانداردهای جهانی نزدیک خواهد شد .

در جلسه ای که در سازامان بورس کشور برگزار شد دکتر محمدرضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به لزوم تجدید نظر در قوانین موجود در حوزه سازمان بورس اوراق بهادار گفت: به مسئولین سازمان بورس پیشنهاد می‌شود که قوانینی را که در سال‌های گذشته تصویب و نیازمند تغییرات است، با ارائه پیشنهاد جایگزین به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند. پورابراهیمی در این دیدار از تشکیل فراکسیون بازار سرمایه در مجلس دهم خبر داد و افزود: در مجلس دهم افراد صاحب نظر و متخصص در بازار سرمایه حضور فعالتری دارند و بایستی از این ظرفیت در جهت پیشبرد اهداف بازار سرمایه و بهبود شرایط اقتصادی کشور استفاده کرد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز ضمن تشکر از رئیس کمیسیون اقتصادی و سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از احیای فراکسیون بازار سرمایه در مجلس استقبال نموده و با اشاره به روندهای تصویب قوانین مربوط به بازار سرمایه، از طرح ها و برنامه های سازمان به منظور همکاری بیشتر با قوه مقننه خبر داد که منجر به رشد و توسعه بازار سرمایه می شود .

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ مهمترین موضوع در این گروه تک نرخی شدن ارز و ابهامات بوجود آمده از تاثیرات آن بر سودده و یا زیان ده شدن آن است که می تواند تبعات مثبت و یا منفی را برای گروه ایجاد کند . در اینباره دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: یکسان سازی نرخ ارز موجب ورشکستگی پتروشیمی های مصرف کننده خوراک مایع خواهد شد . بر همین اساس با افزایش بهای ارز در بازار داخلی قیمت ریالی خوراک گاز نیز با افزایش روبه‌رو‌ می‌شود و این موضوع اگرچه بر دارایی‌های شرکت‌های پتروشیمی از یک طرف اثر مثبت دارد اما هزینه‌های ریالی خرید مواد اولیه از جمله خوراک را برای این شرکت‌ها افزایش خواهد داد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در شرایط رشد قیمت ارز در اقتصاد ایران میزان صادرات با رشد روبه‌رو‌ می‌شود. به عقیده کارشناسان در صورتی که قیمت ارز در نتیجه این اقدام افزایش یابد می‌توان انتظار داشت صادرات محصولات پتروشیمی در هر دو بخش بالادستی و پایین‌دستی رشد کند. بر این اساس باید گفت سیاست تک‌نرخی شدن ارز در شرایط فعلی اثرات و برآیندهای متفاوت اما مشخصی را بر بازار و تولید محصولات پتروشیمی بر جای خواهد گذاشت که بر طرف‌های عرضه و تقاضا در این بازار موثر است.

در این گروه اتفاق خاصی را مشاهده نکردیم و اکثر نمادها معاملات متعادلی را پیگیری کردند . پتروشیمی دماوند از سال 93 تا کنون آماده واگذاری 100 درصدی سهام شده اما به مرحله عمل نرسیده است .برهمین اساس سازمان خصوصی سازی در نظر دارد 14 شهریور به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی 10 هزار سهم این شرکت معادل 80 درصد را روانه میز فروش در فرابورس کند .قیمت پایه هر سهم این بلوک 136 میلیون و 949 هزار و 152 تومان تعیین شده و ارزش بلوک فوق بالغ بر 1,369 میلیارد تومان خواهد بود که به صورت 10 درصد نقد و باقی اقساط 8 ساله عرضه می شود .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ اعلام روسیه در نشست مشترک با اعضای سازمان اوپک و کاهش میزان تولید نفت آمریکا باعث تغییرات مثبت قیمتی بر روی طلای سیاه شد تا پس از یک اصلاح گوتاه شاهد رشد قیمت نفت و رسیدن آن به نزدیکی های قله 50 دلاری باشیم . این مهم که تاثیر مثبتی بر نمادهای گروه پالایشگاهی دارد یقینا می تواند سود این شرکتها را در شش ماهه دوم سال با افزایش روبرو کند . با این وجود آنچه بارها اعلام شده است مهمترین عامل در افزایش سود شرکتهای این گروه و خروج از زیان، رفتن به سمت کاهش تولید نفت کوره و سرمایه گذاری در تبدیل آن به محصول با ارزش افزوده بالا می باشد در همین باره عباس کاظمی معاون وزیر نفت پیشتر در گفتگو با مهر با اعلام اینکه اگر قیمت نفت کاهش پیدا کند در واقع برای پالایشگاه‌ها باید مناسب باشد که خوراک آنها ارزان شود ولی مشکل تولید مازوت یا نفت کوره زیاد است، گفته است: بنابراین در شرایط فعلی اجرای پروژه‌های تبدیل مازوت به فرآورده‌های ارزشمند از نان شب واجب تر است. در همین راستا تاکنون تفاهم نامه‌ای با شرکت «ای کی» کره جنوبی به منظور انجام مطالعات و امکان سنجی اجرای طرح بهبود کیفیت پالایشگاه نفت تبریز به ارزش ۲۰ میلیون دلار، تفاهم نامه‌ای با شرکت «جی اس نیپتون» ژاپن برای اجرای طرح کاهش ظرفیت تولید نفت کوره پالایشگاه تبریز، تفاهم نامه‌ای با «دایلم» کره جنوبی برای اجرای طرح بهینه سازی و بهبود فرآیند کیفیت در پالایشگاه اصفهان، تفاهم نامه‌ای با «نیپون اویل» ژاپن برای اجرای طرح ادغام فرآیند پالایشگاه و پتروشیمی تبریز و اجرای اولین طرح پتروپالایشگاه کشور و در نهایت مذاکراتی با «جی جی سی پی» ژاپن به منظور اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه نفت تهران انجام شده است که انجام آنها و به ثمر رسیدن آنها که نیاز به سرمایه گذاری یک تا دو میلیارد دلار برای هر پالایشگاه دارد و کمی مشکل می نماید، اثرات مثبتی را خواهد داشت .

در معاملات این گروه شاهد افت قیمتی اکثر نمادها بودیم که انتظار افت قیمت بیش از این نمی رود .

در گروه خودرو سازی ؛ روند فرسایشی این گروه در هفته اخیر نیز ادامه داشت و معاملات اکثر شرکتها با معاملات منفی روبرو شد . این امر البته برای برخی شرکتهای کوچک از جمله خاهن و خرینگ و ... متفاوت بود و با تقاضای بالا معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند . در این گروه در معاملات سایپا به عنوان لیدر گروه شاهد چند معامله بلوکی بودیم که بر طبق شفاف سازی های ورنا، این بلوکها در جهت بدهی که رادین به سرمایه گذاری رنا داشت انجام شد . در خبرهای این شرکت واگذاری بلوک خکاوه توسط سایپا را که میتواند در شرایط خاص اتفاقات مثبتی را برای سایپا رقم بزند مورد توجه بود .

از سایپا همچنین خبر می رسد که نایب رئیس صندوق بازنشستگی فولاد از آمادگی این صندوق برای فروش کامل 17.5 درصد از سهام سایپا خبر داد. در این راستا وی اعلام کرد هر خریدار خارجی و یا داخلی حاضر به خرید این سهام باشد، حاضریم تا با آنها وارد مذاکره شویم و این سهام را به نام آنان منتقل کنیم.

در این گروه مهمترین حایت برای خساپا را 1000 و خودرو 3000 ریال را می توان در نظر گرفت .

در گروه فلزات اساسی ؛ قیمت محصولات فلزی به جز در فلز مس شاهد رشد در بازارهای جهانی بود که خبر خوبی برای این گروه بشمار می رفت . و تداوم آن بار دیگر معاملات این گروه که در حال حاضر به صورت تعادلی می باشد را با تقاضای مجدد روبرو خواهد کرد .

در همین باره و در تحلیل کوتاه در طلای سرخ شاهد پیشی گرفتن معاملات سلف از معاملات نقدی در بازارهای جهانی هستیم که نشانه خوبی برای مس می باشد در همین ارتباط در بخش صادرات در سه ماهه نخست رشد 68 درصدی را نسبت به سه ماهه سال قبل شاهد بوده ایم و اکثر کارخانه ها با ظرفیت 100 درصدی در حال کار هستند .

در مورد فولاد تلاش چینی ها در خصوص کاهش ظرفیت مازاد باعث تقویت بخش فولاد و تثبیت قیمت آن شده است. که این مهم باعث بالا رفتن قیمت سنگ آهن نیز شده است . در این زیر مجموعه مدیرعامل شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان با ارسال نامه‌ای به رئیس اداره نظارت بر ناشران فرابورس و اوراق بهادار درباره برخی موارد شفاف‌سازی کرد: درخصوص تاخیر در راه‌اندازی پروژه ریل به اطلاع می‌رساند مطابق با برنامه زمانبندی شده تاریخ بهره‌برداری از این پروژه ملی پایان تیر ماه جاری پیش‌بینی شده است. به علت پاره‌ای از مشکلات و با کمی تاخیر انشالله در ماه جاری افتتاح خواهد شد. وی در بخشی جداگانه اظهار کرد: مهم ترین هدف ما در ذوب آهن از ابتدای فعالیت مدیریت جدید جلوگیری از زیان سازی بود و امسال نه تنها زیان ده نیستیم بلکه سودآور نیز خواهیم بود. همچنین مدیر عامل فولاد خراسان نیز اعلام کرد : گزارشات مستند اطلاعات مالی نشان می‌دهد که روند رو به بهبودی داریم و علائمی که وجود دارد، نشان می‌دهد که صنعت فولاد در حال خروج از بحران است.

کانه های فلزی ؛ در این گروه شاهد افزایش تولید کنسانتره سنگ آهن در کگل و کچاد در چهار ماهه ابتدای سال بودیم که کچاد با افزایش 5 درصدی نسبت به سال قبل و کگل با افزایش 300 درصدی در کنسانتره صادراتی روبرو شده است

بانک ؛ گروه بانکی با توجه به بسته بودن نمادهای مهم به علت شرکت در مجامع سالیانه خود بسیار دوران کم رونقی را پشت سر می گذاشت و معاملات گروه بسیار در این هفته کاهش یافته بود .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24