Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و در آن دیدگاه اعضا این کمیته در باره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره مشخص خواهد شد.

احتمال رفتارهای هیجانی سرمایه گذاران

روز گذشته روند افزایش قیمت نفت ادامه پیدا کرد اما این رشد به رونق بازارهای مالی منجر نشد. به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر هستند تا جهت گیری بلندمدت بازارها مشخص شود. اخیرا تغییراتی در شرایط حاکم بر بازارهای مالی و مواد خام ایجاد شده است. برای مثال، پیش بینی شده افزایش نرخ های بهره در آمریکا در سال آینده میلادی رخ خواهد داد زیرا ضعف اقتصاد جهان ادامه پیدا می کند. از سوی دیگر بازار طلا همچنان پررونق است و پیش بینی شده رشد قیمت ها البته با سرعت کمتر ادامه پیدا می کند. در نیمه نخست سال جاری میلادی وضعیت بد اقتصاد جهان سبب رشد قیمت طلا و دارایی های امن از جمله ین ژاپن شد. در هفته های اخیر امید به اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ بیشتر شده است. این عامل، رونق بازارهای مالی را در پی داشته اما این رونق زودگذر توصیف شده است. هنوز مشخص نیست ریسک حاصل از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا تا چه حد بزرگ است و آیا اقدامات حمایتی بانک های مرکزی می تواند از بروز رکود در اقتصادهای بزرگ جلوگیری کند یا نه. بدین ترتیب ابهام ها باقی است و به همین دلیل است که عوامل حمایت از بازارهای مالی از جمله رشد قیمت نفت اخیرا تاثیر خود را از دست داده اند و تغییراتی در رفتار سنتی سرمایه گذاران مشاهده شده است. در این شرایط احتمال رفتارهای هیجانی سرمایه بیشتر شده است.

رشد قیمت ها ادامه یافته است

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافته است. قیمت ها به ترتیب زیر 49 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه است. روز گذشته کاهش ارزش دلار و پیش بینی ثابت شدن میزان عرضه سبب شد قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب به بالای 49 دلار و 46.55 دلار در هر بشکه برسد. از پیش گفته شده بود که ممکن است رشد قیمت ها برای مدتی ادامه پیدا کند اما هر چه به زمان نشست ماه آینده برخی تولیدکنندگان نفت در الجزایر نزدیک می شویم احتمال اصلاح قیمت ها بیشتر می شود زیرا موضع برخی تولیدکنندگان نفت در قبال برنامه تثبیت عرضه مشخص خواهد شد. تولیدکنندگان نفت در شرایط کنونی ترجیح می دهند سهم خود را در بازار حفظ کنند و تثبیت عرضه راه را برای افزایش سهم برای دیگر تولیدکنندگان باز خواهد کرد. از سوی دیگر رونقی در اقتصاد جهان مشاهده نمی شود که بر مبنای آن افزایش قیمت نفت منطقی باشد. بدین ترتیب در کوتاه مدت و بلندمدت بعید است روند افزایش قیمت ها ادامه یابد. برخی کارشناسان می گویند قیمت ها بزودی به سمت پایین اصلاح خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

طلا حمایت شده است

امروز قیمت طلا با اندکی کاهش در سطح 1344 دلار در هر اونس قرار گرفته است. روز گذشته قیمت طلا نوسانی یک درصدی داشت و تا 14 دلار در هر اونس نیز رشد کرد اما این افزایش پایدار نبود و در پایان معاملات، قیمت ها با 5 دلار افزایش به 1346 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم نیز دیروز رشد کرد. کاهش ارزش دلار و افول شاخص های مالی دو عامل رونق بازار طلا هستند. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا امسال نرخ های بهره را بالا نخواهد برد. از دید آنها، ضعف اقتصاد جهان و رویکرد احتیاط آمیز بانک مرکزی سبب می شود برنامه محدود کردن سیاست های حمایتی به سال آینده موکول شود. امروز گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مهمترین عامل موثر بر قیمت طلاست. برخی اعضاء این کمیته اخیرا نسبت به منطقی بودن افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک ابراز تردید کرده اند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص ها اصلاح شدند

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کرده اند. روز گذشته با آنکه قیمت نفت رشد کرد شاخص های مالی در بازارهای این قاره کاهش پیدا کردند. برخی تحلیلگران معتقدند فروش به هدف شناسایی سود، عامل کاهش قیمت سهام بوده است. البته جو کلی بازار مثبت است زیرا اکنون دیگر همه اطمینان دارند که نرخ رشد اقتصاد چین امسال سقوط نخواهد کرد. همچنین برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتاده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند و رشد قیمت نفت نتوانست به افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران کمک کند. روز گذشته داده های اقتصادی از انگلستان مثبت بود و این امر نشان داد اوضاع در این کشور وخیم و نگران کننده نیست. امروز نرخ تورم در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی اعلام می شود و پیش بینی شده تغییری در آن نسبت به ماه ژوئن ایجاد نشده است. بانک مرکزی اروپا یکی از اهداف خود را بالا بردن نرخ تورم اعلام کرده است. پایین ماندن نرخ تورم می تواند به رکود اقتصادی منجر شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش زیاد نبود. با آنکه قیمت نفت رشد کرد و برخی داده های اقتصادی این کشور مثبت بود سرمایه گذاران ترجیح دادند با احتیاط رفتار کنند. موضوعی که سبب تعجب تحلیلگران شده این است که احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا کاهش یافته و این خبری مثبت است اما روند رشد شاخص های مالی در بازار این کشور معکوس شده است. البته برخی تحلیلگران می گویند رشد شاخص ها برای همیشه نمی تواند ادامه پیدا کند و اکنون بازار در فاز استراحت و اصلاح است. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ضعف ادامه دارد

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته البته میزان کاهش اندک است. روز گذشته قیمت مس، آلومینیوم و سرب رشد کرد اما قیمت نیکل و روی کاهش یافت. قیمت ها نوسانی 1.5 درصد داشتند و در نهایت قیمت هر تن مس به مرز 4800 دلار رسید. با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند کاهش یافت اما رشد قیمت فلزات پایه زیاد نبود و این امر نشان می دهد رونق بازار این مواد خام با موانعی روبه روست. این روزها خبری از اقتصاد چین منتشر نشده و خبرهایی که از اقتصاد ژاپن منتشر شده مثبت نبوده است. البته گزارش روز گذشته از تغییرات تولید صنعتی در آمریکا و وضعیت بخش مسکن این کشور مثبت بود. تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند درباره افق این بازار ابهام هایی وجود دارد و به راحتی نمی توان گفت تا چند ماه آینده قیمت ها در چه مسیری حرکت خواهند کرد. برای مثال گفته می شود بانک مرکزی آمریکا برنامه نرخ های بهره را به پایان سال موکول کرده اما در این باره قطعیتی وجود ندارد. از سوی دیگر نشانه هایی از بهبود در اوضاع اقتصاد چین مشاهده شده است اما امسال در خوشبینانه ترین حالت اقتصاد این کشور رشدی پایین تر از 7 درصد خواهد داشت که سبب نمی شود تقاضا برای فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه داشته باشد. در ماه های آینده از حجم فعالیت های ساخت و ساز در چین کاسته می شود زیرا وضعیت آب و هوایی برای این فعالیت ها مناسب نخواهد بود. برخی کاشناسان بازار فلزات پایه می گویند قیمت ها در ماه های آینده حول ارقام کنونی نوسان خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در ماه گذشته نشان داده شده است:

امید به رشد ارزش دلار کم شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییری نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1276 است. روز گذشته ارزش دلار در برابر ین و پوند انگلستان به میزانی قابل ملاحظه کاهش یافت. این کاهش به رغم انتشار برخی خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا رخ داد و عامل آن تقویت ارزش ین و پوند بود. روز گذشته خبرهای منتشر شده از اقتصاد انگلستان و منطقه یورو مثبت بود و اکنون در باره اجرای سیاست های حمایتی جدید از سوی بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی انگلستان تردیدهایی وجود دارد. البته اکنون احتمال افزایش نرخ های بهره در آمریکا در آینده نزدیک بسیار کمتر شده است و این عامل بر ارزش دلار فشار وارد کرده است. امروز گزارش نشست ماه پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و در آن دیدگاه اعضا این کمیته در باره زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره مشخص خواهد شد. سرمایه گذاران در بازارهای ارز به دنبال سرنخ هایی از زمان محدود شدن سیاست های حمایتی در آمریکا هستند. افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره به رشد ارزش دلار کمک می کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24