Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با بزرگ کردن پرتفو وابستگی و ریسک خود را نسبت به شیران کاهش می دهیم. درست است که سهام شیران سهم خوبی بوده و بازار انحصاری دارد اما توصیه می شود همه افراد دارایی خود را داخل یک سهم قرار ندهند. این مشکل در آتیه دماوند وجود داشت که پرتفوی بورسی آن کاملا وابسته به شیران بود و هنوز هم تا حدودی این وابستگی وجود دارد...

استراتژی های «واتی» در «شیران» ، «وبیمه» ، «لکما» ، «فراسا» و چند سهم و پروژه مهم دیگر

بورس24 - گفت و گو :علیرضا باغانی ؛ تهیه و تنظیم : سحر خوشحال

هلدینگ چند رشته ای سرمایه گذاری آتیه دماوند  از شرکت های زیر مجموعه بانک صنعت و معدن از مدت ها قبل به عنوان شرکت فعال در بازار سرمایه و بیشتر در حوزه بنگاه داری شناخته می شده است. در این میان از جمله شرکت‌های بورسی که در پرتفولیوی آتیه دماوند قرار دارند می توان به صنایع شیمیایی ایران، لیزینگ صنعت و معدن، کارخانجات مخابراتی ایران و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن  اشاره کرد که معروف ترین شرکت و درآمدزاترین آن ها "شیران" است.البته آتیه دماوند برنامه خروج از این شرکت را تا حدی در دستور کار قرار داده و البته هدف اصلی شرکت درآمد زایی از راه های مختلف از جمله واگذاری شرکت های کم بازده،  پس از ایجاد ارزش افزوده در آن ها است.

شرکت آتیه دماوند همچنین در برخی پروژه های مهمی همچون فراسا ورود پیدا کرده و فعالیت هایی انجام داده و امیدوار است به زودی این طرح بزرگ برای شرکت سودآوری زیادی را به همراه آورد. این سایت در محل اتصال کریدور های ترانزیت بین المللی و در مجاورت باشبکه آزادراهی و ریلی استان البرز و قزوین بوده و نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی و ورود هسته های صنعتی فعال متعدد در منطقه از مزیت های این طرح است. همچنین  امکان توسعه صنایع نوین در سایت فراسا و قرار گرفتن در مسیر توسعه آتی مترو تهران –کرج-هشتگرد تا قزوین از دیگر مزایای آن است. موقعیت استراتژیک این پروژه و برنامه های شرکت برای آن می تواند NAV"واتی " را به طور متهورانه ای افزایش دهد.  

اما تحولات اخیر آتیه دماوند به ویژه رشد «لوبیای سحرآمیز»گونه این سهم در بورس تهران سبب شد تا در گفت و گوی تفصیلی با محمد رضا رستمی مدیرعامل تحول گرای «واتی» به بررسی آخرین تحولات این سرمایه گذاری هلدینگ گونه بپردازیم.خواندن این گفت و گو به کسانی که رشد شارپی این سهم در بورس را دنبال می کردند و در پی کسب خبر از این شرکت سرمایه گذاری بوده و هستند،توصیه می شود.

از زمان ورود شما به این مجموعه زمان زیادی نمی گذرد. برنامه ها و استراتژی شرکت را در این مدت را تبیین می کنید؟

بنده از تیرماه 93 در خدمت مجموعه آتیه دماوند هستم.  آتیه دماوند دچار چند مشکل بود. اول این که استراتژی مشخصی در مورد سرمایه گذاری نداشت و حساب های شرکت مسدود شده بود. به تبع در همان زمان برنامه ریزی توسط همکاران انجام شد که در کوتاه مدت چه راهکارهایی برای خروج از وضع آن زمان به لحاظ مسدود بودن حساب ها انجام شود.

پس شرکت بر اساس یک استراتژی کوتاه مدت و بلند مدت  این مسیر را در پیش گرفته است...

بله.  خوشبختانه استراتژی  کوتاه مدت و بلند مدت شرکت مشخص شده است که این راه را دنبال کرده ایم. در حال حاضر ارزش بازار شرکت از 350 میلیارد تومان به بالای 1000میلیارد تومان رسیده است که این از نتایج راهبرد کوتاه مدت و بلند مدت بوده است.

همچنین بازدهی طی این دوره دو ساله از تیرماه 93 تا تیرماه 95  علی رغم این که بازار بازدهی مناسبی نداشته؛ اما سهامداران شرکت 170درصد بازدهی را تجربه نموده اند. سود تقسیمی شرکت از حدود 20میلیارد تومان در سال 1391 به 75میلیارد تومان در سال 94رسیده است. امسال هم این روند سودآوری ادامه خواهد داشت.

مهمترین استراتژی شرکت موضوع افزایش سرمایه بوده که به نظر می رسد برای شرکت کاربردی مناسب بوده است. در این خصوص هم توضیح می دهید؟

موضوع افزایش سرمایه شرکت برای بحث استراتژی خروج از مشکلات، در دستور کار جدی شرکت قرار گرفت. البته در گذشته افزایش سرمایه از 100به 200میلیارد در دستور کار بود، اما  با توجه به نگاهی به وضعیت مطالبات ، به نظر رسید این میزان افزایش سرمایه تغییر بزرگی در شرایط شرکت ایجاد نمی نماید. به همت تیم خوب شرکت و همکاری سهامدار عمده افزایش سرمایه از 1000 میلیارد به 4500 میلیارد ریال طی دو مرحله از 1000به 3000و 450میلیارد ریال تصمیم گیری شد که خوشبختانه در سال گذشته مرحله اول آن در شرایط رکودی بازار سرمایه به نتیجه رسید.

بخشی از این افزایش سرمایه نیز به نتیجه رسید. مرحله دوم چه زمانی محقق می شود؟

خوشبختانه افزایش سرمایه از 100به 300میلیارد تومان  انجام شد و امسال هم بحث 150میلیارد تومان افزایش سرمایه بسیار روانتر از گذشته در حال انجام است که امیدواریم با توجه  به کاهش شرایط بهتر بازار نسبت به سال گذشته به راحتی انجام شود.

در خصوص فعالیت های شرکت در بازار سرمایه هم توضیح می دهید؟

آتیه دماوند طبق اساسنامه خود جز شرکت های هلدینگ چند رشته ای محسوب می شود و با تغییر اساسنامه شرکت توانسته در حوزه های مختلف فعال باشد. همچنین پرتفوی غیر بورسی شرکت عدد معنا داری است.

در گذشته به جز چند پرتفوی مدیریتی مانند شیران و "ولصنم" و چند شرکت وابسته به بانک صنعت و معدن پرتفوی قابل توجهی در بورس نداشتیم. اتفاقا یکی از مسائل مهم استراتژی آتیه دماوند اجرا شد و  ما منابع حاصل از افزایش سرمایه را در بورس سرمایه گذاری نمودیم.

با این حساب شاهد رشد پرتفوی این شرکت خواهیم بود؟

بله.  با بزرگ کردن پرتفو وابستگی و ریسک خود را نسبت به شیران کاهش می دهیم.  درست است که  سهام شیران سهم خوبی بوده و بازار انحصاری دارد اما توصیه می شود همه افراد دارایی خود را داخل یک سهم قرار ندهند.  این مشکل در آتیه دماوند وجود داشت که پرتفوی بورسی آن کاملا وابسته به شیران بود و هنوز هم تا حدودی این وابستگی وجود دارد.

برنامه تنوع بخشی در پرتفوی شرکت وجود دارد؟

در گذشته حدود 10میلیارد تومان پرتفوی بورسی غیر از سهم های مجموعه صنعت و معدن داشتیم ولی با شروع برنامه افزایش سرمایه و با نقدینگی که جذب شد و همچنین فروش بلوکی شیران وابستگی را به شیران کاهش داده و diversification انجام می دهیم.  در حال تلاش هستیم که در صنایع مختلف بورسی سرمایه گذاری داشته باشیم که تلاطم های  بازار  ما را تحت تاثیر شدید قرار ندهد. در حال حاضر پرتفوی 10میلیارد تومانی شرکت افزایش یافته و با توجه به افزایش سرمایه پیش رو و مطالبات از شیران این عدد به نحو قابل توجهی بیشتر خواهد شد. اساسا آتیه دماوند منابعی که از افرایش سرمایه کسب کرده صرف توسعه پرتفوی بورسی خود نموده است.از نظر مجموعه منافاتی بین داشتن پرتفوی بورسی و هلدینگ داری وجود ندارد  و در راستای هم هستند.

استراتژی  شرکت برای  شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه چیست؟

در سال گذشته آتیه دماوند به صورت خرد سهام شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه را خریداری نموده  و آن را تبدیل به بلوک کرد تا جایی که در حال حاضر ریاست هیات مدیره مجموعه در اختیار آتیه دماوند است. وبیمه سهمی است که ما در بازار به صورت خرد خریداری کرده ایم و در حال حاضر دو مشکل در این شرکت وجود دارد که موضوع مربوط به قرارداد با بیمه مرکزی در حال حل و فصل می باشد که جا دارد در این زمینه از جناب آقای دکتر همتی ریاست کل بیمه مرکزی تشکر شود. همچنین مشکلی با سازنده وجود دارد که در مورد این موارد "وبیمه " استراتژی لازم را برای خروج از مشکلات اعمال می کند.

استراتژی آتیه دماوند در "وبیمه " چیست؟

 ما نیز استراتژی خود را برای سهم داریم  و ممکن است سهم را بلوکی عرضه کنیم  و یا توسعه دهیم  و قصدی برای عرضه خرد سهم نداریم. بیشتر سهامداران و همچنین ما به دنبال این هستند که کار ساختمانی "وبیمه" تبدیل به شرکت پروژه گردد  و خود شرکت در بازار سهام فعال شود.

NAV شرکت چقدر است  ؟

سیاست آتیه دماوند این است که  NAVاعلام نمی کنیم. هر تحلیلگری  بر اساس دارایی های بورسی و غیر بورسی شرکت می تواند NAV "واتی " را محاسبه نماید.

کاهش قیمتی سهم در طی هفته های اخیر به چه دلیل بوده است؟

کاهش قیمتی سهم مربوط به عرضه سهم توسط شرکت های سرمایه گذاری و لیزینگ صنعت و معدن بود که با توجه به مذاکرات انجام شده این شرکت ها به عنوان حمایت کننده وارد سهم شده اند و دیگر فروشنده سهام نخواهند بود. در طی روزهای اخیر نیز این شرکت ها با خریدهای خود قیمت سهام را متعادل نموده اند.  

پروژه های جدیدی در دستور کار دارید؟

سال گذشته شاید بالای 50جلسه  کمیته سرمایه گذاری از پروژه های سیراف تا گندله سازی و ...  داشته ایم. همچنین پروژه 10میلیون بشکه ای ذخیره سازی  نفت با هزینه  300میلیون دلار سرمایه گذاری در برنامه آتیه دماوند است. آتیه دماوند و شرکت صنایع شیمیایی ایران در مناقصه ارزیابی سرمایه گذاران شرکت ملی نفت شرکت کرده اند و در مرحله اول از میان 50 کنسرسیوم شرکت کننده موفق شده اند تا به جمع 8 شرکت نهایی راه پیدا کنند که تلاش برای برنده شدن در این مناقصه ادامه دارد. در همین راستا با شرکای خارجی وارد مذاکره شده ایم و آن ها به عنوان شریک اعلام آمادگی کرده اند.

در خصوص صنایع پوشش هم توضیحاتی می دهید؟

 این کارخانه که در گذشته یکی از بزرگ ترین کارخانه های ایران در تولید انواع پارچه بود و اکثر تولیدات آن به خارج از کشور صادر می شد، امروز با مشکلات عدیده ای سرو کار دارد. این کارخانه بعد از واگذاری به بخش خصوصی از طریق مزایده در سال های گذشته با مشکلات بسیاری مواجه شد.

در حال حاضر به دلیل عدم پرداخت اقساط شرکت خریدار به دنبال ابطال مزایده هستیم . رای اولیه در این خصوص به نفع آتیه دماوند صادر شده و  امیدواریم در دادگاه تجدید نظر هم رای نهایی به نفع ما صادر شود.

برنامه آتیه دماوند برای 1.5درصد فروش بلوک شیران به کجا رسید؟

1.5درصد سهم شیران طی معامله روزهای اخیر واگذار شد که سرمایه گذاری صنعت و معدن خریدار سهم بوده است. همچنین برای 1.5 درصد باقیمانده مذاکراتی در حال انجام است  که  به محض نهایی شدن آگهی واگذاری 1.5 درصد باقیمانده را اعلام می نماییم. مشتری های سهم خریداران بیرونی هستند.

چرا سهام را به صورت یک جا واگذار نکرده اید ؟  

عرضه  به صورت 1.5درصد به این  صورت برای خریدار جذابیت بیشتری دارد.

باز هم برنامه واگذاری  این سهم را دارید؟

برای امسال عرضه دیگری نخواهیم داشت و برای سال آتی استراتژی شرکت در خصوص فروش مورد بازنگری قرار می گیرد. هر لحظه با توجه به شرایط بازار وضعیت را بررسی کرده و تصمیم گیری خواهیم نمود.

در خصوص آخرین وضعیت کارخانجات مخابراتی ایران هم توضیح می دهید؟

سهام "لکما" با وجود تلاش بسیار برای فروش تاکنون به فروش نرفته است.  آتیه دماوند حدود 20درصد سهامدار بوده و برنامه خروج استراتژی شرکت است.

به نظر شما، فروش شیران با توجه به استراتژیک بودن آن در سبد سرمایه گذاری کمی پر ریسک نیست؟

شیران شرکت خوبی به شمار می رود و طرح توسعه های خوبی در دستور کار دارد همچنین مشکل بدهی های مالیاتی شرکت در حال حل و فصل شدن است. البته ما نیز نمی خواهیم به طور کامل از سهم خارج شویم بلکه در حد یک کرسی هیات مدیره برای حضور در این  شرکت توجیه دارد.

پروژه های جایگزینی به جای شیران در برنامه است؟

 لاستیک پارس و فراسا این قابلیت را دارند که با تمرکز روی نیروی انسانی و زیر ساخت به سود آوری خوبی برسند.البته ما درخصوص فروش شیران هم مبالغ حاصل از فروش را سرمایه گذاری  در اوراق مشارکت و سهام  کرده ایم.

طرح منطقه ویژه اقتصادی خدمات و صنایع نوین ساختمانی فراسا ، 6 ماژول کسب و کاری دارد که شامل بخش های کسب و کار، نمایشگاهی، آموزش ، تولید گردشگری و ... بوده و آتیه دماوند از همان ماژول های ابتدایی قابل دسترس،  کار را شروع نموده است.

موقعیت این منطقه چگونه بوده و در کجا واقع شده است؟

این سایت در محل اتصال کریدور های ترانزیت بین المللی و در مجاورت با شبکه آزادراهی و ریلی استان البرز و قزوین بوده و نزدیکی به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) و ورود هسته های صنعتی فعال متعدد در منطقه از مزیت های این طرح است. همچنین امکان توسعه صنایع نوین در سایت فراسا و قرار گرفتن در مسیر توسعه آتی مترو تهران –کرج-هشتگرد تا قزوین از دیگر مزایای آن است.

آخرین اقدامات انجام شده برای این طرح تاکنون چه بوده است؟

پروژه تصویب طرح این پروژه در مراجع قانونی زمان بر است که البته تاکنون به تبع تائید اولیه از نهاد های ذیربط دریافت شد . اما به هر حال باید کار کارشناسی انجام شود و بررسی های لازم توسط دولت و مجلس انجام گیرد.

این طرح در صورت منطقه ویژه بودن توجیه خواهد داشت؟

 این طرح برای مجموعه  با فرض این که اساسا منطقه ویژه نبوده و یا تبدیل به شهرک صنعتی شود بازهم برای شرکت صرفه  اقتصادی دارد. به طور مثال در شهرک قرچک ورامین هنوز زیر ساخت ها نهایی نشده و متری 150هزار تومان زمین ارزش دارد.در حالی که در کرج از نظر موقعیت ترانزیتی موقعیت بهتری وجود دارد و نقطه اتصال 11 استان می باشد.  در کل بد بینانه ترین حالت  موضوع شهرک صنعتی است که البته با توجه به این که خود استان البرز هم پیگیر موضوع بوده امیدواریم تا یک سال آینده به نتایج خوبی برسیم. اعتقاد داریم که طرح می تواند  مرکز لجستیک سنتر بوده و قابلیت های دیگر آن شکوفا شود  . در همین راستا با چند شریک  بالقوه هم صحبت هایی شده و در حال مطالعه هستیم.

برای بخش های مختلف تولیدی فراسا اقداماتی انجام شده ؟

بخش کسب و کار طرح مذکور و تولید آن در مرحله راه اندازی است که با پیمانکاری قرار داد بسته شده و درحال پیگیری است.

برنامه شرکت به سمت بنگاه داری خواهد بود یا جهت گیری تان به سمت بازار سرمایه است؟

آتیه دماوند دارایی هایی دارد که بیشتر کارخانه مانند نساجی است و بر اساس ماموریت و اساسنامه شرکت موظف هستیم این دارایی را آماده واگذاری نماییم.البته به مفهوم این نیست که دارایی خود را به نازلترین قیمت و به بدترین شکل بفروشیم.

تاکنون چه اقداماتی در خصوص آماده سازی شرکت ها برای واگذاری انجام شده است؟

در واحدکارخانجات ریسندگی و بافندگی فومنات امکان تولید محصول مناسب وجود نداشت و مستلزم 2میلیارد تومان سرمایه گذاری بود که البته با این میزان سرمایه گذاری کارخانه راه اندازی و اصلاح ساختار مالی و تکنولوژی شده است.

در مورد سایر شرکت های ریسندگی چطور؟

 ریسندگی خاور  هم نیاز به ماشین آلات برای استقلال و کاهش هزینه داشت تا نیاز به تزریق نقدینگی سالانه 4میلیارد تومان ازسوی "واتی "نداشته باشد.  در واقع درست است که وظیفه ما واگذاری دارایی است اما این واگذاری به هر قیمتی نخواهد بود.بلکه باید بازسازی تا جایی که کارخانه در هنگام واگذاری درست ارزشگذازی شود؛ مورد نظر باشد.

شرکت های زیر مجموعه به مرحله واگذاری هم رسیده اند؟

طی این دو سال  بسیاری از شرکت های ما آماده واگذاری شده اند و طبیعی است  با توجه به تغییرات و اصلاحات انجام شده،  NAVاین شرکت ها عدد دیگری شده و آماده واگذاری می باشد.

برنامه خاصی برای شرکت لاستیک پارس دارید؟

در مورد لاستیک پارس هم همین طور است.این کارخانه تولید لاستیک 40هزار تنی است که ایجاد یک مجموعه 40 هزار تنی از صفر اکنون حدود 800 میلیارد تومان هزینه دارد.  این شرکت در موقعیت مکانی و زیر ساختی مناسبی واقع شده ولی دچار دعوای حقوقی است.

برای بالا بردن ارزش افزوده ، چه برنامه های برای لاستیک پارس دارید؟

در مورد لاستیک پارس با شرکای خارجی برای تحقق طرح توسعه وارد مذاکره شدیم گرچه در خصوص واگذاری آگهی هم کرده ایم اما به دلیل وجود معارض حقوقی ، احتمال فروش شرکت کم است.  

برای ورود در حوزه های جدید هم برنامه ریزی کرده اید؟

آتیه دماوند از نظر سرمایه گذاری در حوزه های جدید هم بی توجه نبوده ، استراتژی شرکت تمرکز و نگاه به درون است  اما تاجایی که ممکن بوده ؛ به بازار بانک صنعت و معدن توجه داشته ایم. بانک صنعت و معدن به دنبال  بازسازی شعبه فعالیت بانک داری شرکتی است و ما این بازار را جذب کرده ایم . در همین راستا یک شرکت ساختمانی تاسیس کرده ایم که این شرکت سال گذشته 2 میلیارد تومان و در سال جاری 8میلیارد تومان سود آوری به همراه داشته  که در آینده هم قطعا بهتر خواهد شد.

آتیه در حوزه انرژی های نو هم سرمایه گذاری داشته است؟

 بله. با ورود در حوزه  انرژی نو و سرمایه گذاری دو نیروگاه 10مگاواتی کار در این حوزه را آغاز کردیم. البته به دلیل  این که  نیاز به جذب منابع از از صندوق توسعه ملی بودیم مجبور به قبول مالکیت زیر 20درصد شده ایم و 80درصد آن به بخش خصوصی واگذار شد. در کل این کار مهمی  است که در خانواده بانک صنعت و معدن ایجاد شد.آتیه دماوند با تمرکز لازم هم نگاه به بیرون و هم به درون شرکت داشته و بیشتر به سمت بهینه سازی دارایی ها و سپس واگذاری تمدکز داشته است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24