Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محدوده بالای ٢۵٠ تومان برای شناسایی سود جذاب توصیف می شود ضمن آنکه احتمال اصلاح قوی در سهم ضعیف است

ابهامات بورس و المپیک نوسان گیری !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سرب و روی
  • بررسی تکنیکال
    • مداران
    • هرمز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت سرب و روی

صنعت سرب و روی، صنعتی متاثر از نوسانات قیمت های جهانی ست که با روند مثبت فلز روی در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا در این بازار بار دیگر این صنعت به دوره اوج نزدیک شده است و احتمالا روند صعودی قیمت سهام آنها در پی تعدیلات مثبت رنگ و بوی تازه ای خواهد گرفت. میزان وابستگی این سهام به روند قیمت های جهانی در یک گزارش مفصل در فاندوسکپی بررسی شد که می توانید تحلیل را اینجا بخوانید (کلیک کنید). بخش دوم و پایانی از تحلیل گروه روی در ادامه آورده شده است.

شرکت های صنعت روی نه تنها از صادرات کنسانتره یا شمش تولیدی سود خوبی کسب می کنند بلکه قیمت های داخلی را بر مبنای نرخ های جهانی تعیین می کنند و با توجه به هزینه های ثابت تولید، جهش حاشیه سود این شرکت ها علامت مثبتی برای ارزشگذاری شرکت ها تلقی می شود.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد. نرخ های پایین تر در مقایسه هر یک از محصولات حاکی از آن است که اگر رشد یا افت قیمت جهانی رخ دهد کدام شرکت در صعود پتانسیل بیشتر و در نزول ریسک کمتری دارند.

  1. بررسی تکنیکال

الف) مداران

در شماره 100 بولتن، مداران به عنوان گزینه ای کم ریسک و جذاب برای خرید معرفی گردید، در این شماره سعی می کنیم با توجه به رسیدن سهم به محدوده های قیمتی مهم، این سهم را بیشتر بررسی کنیم. نمودار بالاتر، قدیمی و نمودار پایین بروز شده با داده های دوشنبه 18 مرداد ماه است.

همانگونه که مشاهده می شود مقاومت مینوری 285 تومان توسط سهم امروز دوشنبه لمس شد اما برای ادامه مسیر به نظر می رسد باید منتظر اهداف ماژور طی هفته های آتی باشیم. مقاومت مینوری 300 تومان نخستین چالش سهم پس از تثبیت بالای 285 تومان خواهد بود و در ادامه مسیر مقاومت ماژور و هدف قیمتی 330 تومان می تواند مد نظر باشد که اختلاف 100 تومانی با قیمت معرفی شده برای خرید خواهد داشت. با این حال در صورت نیاز به بررسی بیشتر در آینده تحلیل مجددا بروز خواهد شد. با تثبیت در محدوده مثبت فردا و عبور موفقیت آمیز از 285 تومان، حد ضرر به 280 تومان افزایش خواهد یافت.

ب )هرمز

فولاد هرمزگان از سهام کم ریسکی بود که در بولتن شماره 105 برای خرید پیشنهاد گردید و البته این در حالی بود که پیشتر از این سهم، سود مناسبی از 140 تومان گرفته شده بود. این سهم که در تاریخ معرفی یعنی حدود 1 ماه پیش قیمتی کمتر از 200 تومان داشت در یک مسیر صعودی کم چالش توانست خود را به نزدیکی مقاومت های مهم برساند. نمودار بالاتر، قدیمی و نمودار پایین بروز شده با داده های دوشنبه 18 مرداد ماه است.

همانگونه که مشاهده می شود سهم در این روند صعودی توانست مقاومت 257 تومان را لمس کند. محدوده بالای 250 تومان برای شناسایی سود جذاب توصیف می شود ضمن آنکه احتمال اصلاح قوی در سهم ضعیف است اما از نوسان کوتاه مدت و اصلاح موقت احتمالا می توان برای خرید در قیمت های نازل تر استفاده نمود. سهامداران ریسک گریز می توانند حد ضرر را تا 235 تومان بالا بیاورند.. در صورت شکست قدرتمند مقاومت فوق، سهم مجددا بررسی خواهد شد.

  1. هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت ماه سال آینده انجام خواهد شد و این مهم تاثیر فراوانی بر ادامه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اروپا خواهد گذاشت . بر همین اساس و با توجه به اهمیت این موضوع از هم اکنون تحرکات در این حوزه آغاز شده است و در یکی از این اقدامات محمود احمدی نژاد برای بازگشتن به گود رقابتها اقدام به ارسال نامه ای به ریاست جمهور آمریکا در مورد بازگرداندن دو میلیارد دلار معروف کرد .

در حوزه سیاست خارجی همچنان شاهد رایزنی های رئیس جمهور و وزیر امور خارجه در سطح منطقه هستیم در همین رابطه این هفته دکتر روحانی در سفر خود به آذربایجان و دیدار با رئیس جمهور این کشور و همچنین رئیس جمهور روسیه بر ایجاد منطقه اقتصادی اوراسیا با حضور ایران رایزنی کردند . همچنین وزیر امور خارجه نیز روز جمعه به دعوت همتای خود به این کشور سفر خواهد کرد که با توجه به اتفاقات اخیر بسیار حائز اهمیت خواهد بود .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

افزایش صادرات نفت برای کشورمان و همچنین افزایش قیمت ان نسبت به سال گذشته یقینا شرایط بهتری را پیش روی دولت می گذارد و دسترسی به درآمد بیشتر را فراهم می آورد این مهم البته در سایه بدهی های فراوان دولت قبل به پیمانکاران و بانکها و کشیده شدن آن به دولت فعلی و کاهش درآمد دولت فعلی شرایط بسیار سختی را بوجود آورده است و بیش از آنکه این درآمد در جهت توسعه اقتصادی کشور هزینه شود در جهت پرداخت بدهی ها و هزینه های گزاف دولت که نمونه آن یارانه ها می باشد باید پرداخت بشود . این امر در نتیجه باعث می شود تا دولت در بهترین حالت در نقطه سر بسر قرار بگیرد و هزینه های جاری خود را پرداخت نماید و در زمینه سرمایه گذاری و کاهش بدهی های خود به بانکها و پیمانکاران دست خالی بماند . بر همین اساس دولت برای این مهم دست به انتشار اوراق بدهی زده است که البته این مهم تاکنون از سوی مجلس به تصویب نرسیده است . همچنین در راهکار دیگر دولت با فشار بر روی بانک مرکزی با دادن تسهیلات به بانکهای عامل آنها را مجبور به پرداخت تسهیلات و تزریق نقدینگی به بازار کرده است که این مهم باعث شده تا آمار بدهی بانکها به بانک مرکزی با افزایش روبرو بشود لیکن دولت برای رسیدن به رونق چاره این جز این عمل را نداشته است و البته در برخی موارد و طبق تحقیقات میدانی تحولات چند وقت نشان از بهتر شدن شرایط اقتصادی و به جریان یافتن گردش مالی در بازار دارد که ادامه آن البته با تصویب پرداخت بدهی دولت با اوراق بدهی شرایط رکودی را با کاهش و رفتن به سمت رونق فراهم خواهد آورد . در این بین اما مهمترین نکته تغییر نکردن شرایط سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشور می باشد که تاثیر زیادی بر سرمایه گذاری خارجی دارد .

از مهمترین اخبار اقتصادی این هفته مربوط به سفر ریاست جمهوری به باکو آذربایجان و شرکت در نشست سه جانبه با حضور رئیس جمهور روسیه و آذربایجان و ایران و ایجاد منطقه اقتصادی جدید می شود .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

آسیب اقتصادی از سمت تکی بعدی بودن و تکیه بر درآمد نفتی در حال حاضر بازار سرمایه کشو را نیز به صورت دیگر و از طریق تکیه بر گروه خودروسازی فرا گرفته است و این امر بسیاری از سهامداران را از رشدهای اخیر در دیگر گروههای بازار سرمایه دور نگه داشته است و باعث از بین رفتن صبر و حوصله و دور شدن از بازار و رجوع نکردن به سرمایه گذاری در آن می کند . بر همین اساس مدیریت جدید بازار سرمایه که تا حدودی مقبولتر از مدیریت گذشته می باشد باید این وضعیت را سروسامان بدهد و در جهت رفع این بحران بکوشد و سعی بر به جریان یافتن پول در تمامی بازار سرمایه بکند و کمتر به شاخص سازی که در گذشته خیلی بر آن تکیه می شد بپردازد . تا بتوان از تمام ظرفیتهای بازار سرمایه استفاده کرد و در جهت رونق اقتصادی و همچنین متمایل کردن پول به سمت این بازار و افزایش قیمت کاذب در بازار فیزیکی جلوگیری شود .

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ این گروه باز هم همچنان به یکه تازی خود در بی توجهی بازار سرمایه ادامه دادند و معاملات سرد و کسل کننده ای داشتند و اتفاق مهمی که بخواهد شرایط گروه را عوض کند برای آنها رخ نداد و تنها رخداد این گروه بازهم آتش سوزی و این بار در پتروشیمی بندر امام بود که نشان داد تحریم ها در چند سال اخیر آنها را از لحاظ تکنولوژی بسیار عقب نگه داشته است و این امر سود دهی آنها را در کنار بالا بودن نرخ خوراک بشدت پایین آورده است و نیاز مبرم به عملی شدن مذاکرات خارجی و ورود تکنولوژی جدید با هزینه پایین و امنیت بالا می باشد .

از مهمترین خبرهای این گروه راه اندازی واحد دوم پنتان پتروشیمی تبریز تا پایان امسال می باشد که این مهم با توجه به افزایش صادرات به میزان 98 درصد در 4 ماهه ابتدای امسال می تواند روند مثبتی را برای این پتروشیمی غیر بورسی در بلند مدت رقم بزند .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ زمزمه هایی از تخفیف خوراک 5 تا 10 درصدی برای واحدهای پالایشگاهی در یکی دو هفته اخیر باعث بوجود آمدن جوی مثبت برای این گروه شده بود که در این باره یک مقام مسئول عنوان کرد تا به امروز هیچ تصمیمی و مطلب رسمی در این باره گرفته و منتشر نشده و هنوز همان اعلامیه های قبلی شرکت ملی نفت و شرکت ملی پالایش و پخش پابرجا است وی ادامه داد: واقعیت این است که شرکت های پالایشی از دو سال پیش پیگیر این موضوع و افزایش بیشتر تخفیف نرخ خوارک هستند و شاید هم چنین امکانی فراهم باشد اما تبصره های و الزامات به حدی متعدد است که عملا" تخفیف بیشتر را زیر سئوال می برد. از سوی دیگر اگر هم تخفیفی در میان باشد ، همه پالایشگاه ها را شامل نمی شود و شاید پالایشگاه های تازه تاسیس را در برگیرد .

درمورد قیمت نفت نیز پس از کاهش آن و رسیدن به محدوده 40 دلار و زیر آن با اعلام خبرهایی از کلید خوردن مجدد طرح فریز نفتی و همچنین توازن عرضه و تقاضا در ماههای آینده که توسط آژانس بین المللی انرژی اعلام شد قیمت نفت بار دیگر با افزایش به محدوده 44 دلار بازگشت .

در گروه خودرو سازی ؛ در گروه خودروسازی در این هفته معاملات کم حجم و بی هیجانی را شاهد بودیم و اکثر نمادها با تغییر جزئی قیمت نسبت به ابتدای هفته کار خود را به پایان رساندند و در این میان تنها سه نماد خمحور، خاهن و خچرخش با تقاضای بالا در طول هفته روبرو بودند که چرخشگر با توجه به واگذاری پارسیان از سوی ایران خودرو و تاثیر مثبت این واگذاری بر این شرکت و همچنین احتمالاتی از افتتاح خط تولید جدید این شرکت در ماههای آینده، خاهن هم با توجه به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داریی ها با معاملات مثبت روبرو بودند .

از مهمترین اخبار این گروه ورود شورای رقابت به عرصه واگذاری بلوک خبمهن می باشد به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» رضا شیوا رئیس شورای رقابت در نشست خبری خود با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شورای رقابت پیش از این اعلام کرده که فروش بهمن انحصاری است؟ گفت: هیچ شائبه ای در این واگذاری وجود ندارد و یک گروه قطعه سازی تصمیم گرفتند که خودروسازی بهمن را خریداری کنند، این موضوع هیچ اشکالی ندارد.

همچنین در خبرهای این هفته اعلام شد ماشین سازی نیرو محرکه هم بعد از سه شرکت آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌ ،ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران) و پلاسکوکار سایپا، مجوز افزایش سرمایه 275 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را دریافت کرد.

در گروه فلزات اساسی ؛ گروه فلزات اساسی در این هفته تقریبا روند آرامی را تجربه کردند و افزایش قیمت آنچنانی را شاهد نبودم در این گروه در زیر مجموعه فولادی به نقل از ماین نیوز آمارهای مثبت از میزان صادرات فولادسازان در چهار ماه ابتدایی بار دیگر تقاضا را به این گروه سرازیر کرد و منجر به رشد قیمتی در فولاد مبارکه به عنوان بهترین صادر کننده گروه شد. ضمن اینکه فولاد مبارکه همچنان با کاهش هزینه ها در ماههای اخیر توانسته تا حدودی از شرایط رکودی فاصله بگیرد و صادرات خوبی داشته باشد .

در زیر مجموعه مس قرار است تولید این محصول تا سال 97 به حدود 400 هزار تن افزیش یابد که ارزش صادرات آن به حدود دو میلیارد دلار خواهد رسید در حال حاضر نیز افزایش قیمت مس در بازارهای جهانی خبر خوبی برای فملی که در سال 95 با افزایش فروش روبرو شده است می باشد و می تواند بار دیگر آینده مثبتی را پیش روی این شرکت بگذارد .

در مورد سرب و روی نیز همچنان شاهد افزایش قیمت آن در بازارهای جهانی هستیم و در همین باره تحلیل ها حاکی از آنست که تقاضای چین بر روی این فلز همچنان ادامه خواهد داشت و قیمت انرا به حدود 2500 دلار خواهد رساند .

کانه های فلزی ؛ در این گروه شاهد رشد قیمت سنگ اهن و رسیدن به نقطه اوج خود در سه ماهه اخیر بودیم که این امر علیرغم تاثیر مثبت بر روی شرکتهای گروه با عکس العمل مثبتی روبرو نشد و معاملات سهام روند متعادل رو به منفی را طی کرد .

در خبرهای این گروه، علی اکبری، معاون مالی و اقتصادی ومعادن، در گفتگو با ماین نیوز، از اثرات مثبت یکسان سازی ارز بر برخی زیرمجموعه های ومعادن صحبت کرد و در این رابطه گفت: انتظار می رود تا در پی یکسان سازی نرخ ارز، قیمتی در محدوده نرخ ارز دولتی و آزاد در نظر گرفته شود و میانگین این دو به عنوان نرخ ارز واحد تعیین گردد که در این صورت این امر به نفع شرکت های صادرات محور خواهد بود . شرکت هایی همچون معدنی و صنعتی گل گهر، چادرملو، فولاد صبانور، فولاد خراسان از جمله زیر مجموعه هایی "ومعادن" هستند که در حوزه صادرات محصولات فعالیت می کنند که البته 100 درصد از فروش محصولات تولیدی "کنور" به صادرات به کشورهای خارجی اختصاص دارد و به طور کل زیر مجموعه های مذکور می توانند از تک نرخی شدن ارز تبعات مثبتی بپذیرند!!!

در بانکی ها؛ در گروه بانکی با توجه به متوقف بودن بانکهای بزرگ شاهد اتفاق خاصی در شاخص آن نبودیم تنها برخی شرکتهای کوچک از جمله وپست و وخاور معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند . که وخاور مهمترین علت رشدش افزایش سرمایه 25 درصدی از آورده بود و وپست هم با کاهش ارزش خود در چند وقت اخیر با افزایش قیمت روبرو شد .

رایانه و انفورماتیک ؛ در این گروه نوسان زیاد بر روی مرقام همچنان ادامه داشت و رقابت بین این شرکت و آکنتور در مورد صندوقهای فروشگاهی همچنان برقرار است. باید دید آیا اعلام گزارش تعدیل 19 درصدی از نوع منفی می تواند عطش تقاضا را کاهش دهد!؟

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 -تیم تحلیل و خبر بولتن 24 (سیاوش صبور، محمد کریم زاده، مریم باقری)

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مسعود هوشمند
    مسعود هوشمند

    سلام و خسته نباشید متاسفانه سهامداران به جای مطالعه بولتن و مقاله های اینچنینی وقت خود را در کانالهای الکی که مدعی ارایه سیگنالهایی با سود نجومی هستند تلف میکنند. باشد که ارایه چنین مطالبی و تحلیلهای. منطقی که مستند به گزارشات شرکتها و... هستند جایگزین سلیقه سهامداران شود

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24