Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کوتاه بودن سررسید فشار مالی قابل توجهی به صنایع وارد می کند لذا تمایل شرکت ها با توجه به تداوم فعالیت آنها در بلند مدت، به بازار سرمایه بیشتر است

با تامین مالی آشنا شوید

شرکت هابرای ادامه حیات همواره نیاز به نقدینگی دارند و پول نقش حیاتی در ادامه فعالیت آنها دارد. نحوه تامین سرمایه مورد نیاز به طور معمول محدود است اما وقتی شرکت ها وارد بازاری به نام بازار سرمایه شوند، می توانند از امکانات زیادی برای تامین مالی پروژه ها و ادامه حیات استفاده کنند. بازار سرمایه به بازارهایی اتلاق می شود که یا سررسید طولانی دارند یا به طور کل سر رسید ندارند. نوعی از اوراق بهادار هر شرکت که سهام نامیده می شود هیچ سررسیدی ندارد و تا زمان حیات شرکت معتبر استو سایر ابزار بازار سرمایه مانند اوراق مشارکتیکه منتشر می شوند از سررسید های طولانی برخوردارند و این برخلاف بازار پول است که سررسید کوتاه تری دارند. شرکت ها برای تامین مالی تا پیش از ورود به بازار سرمایه باید از بازار پول استفاده کنند اما کوتاه بودن سررسید فشار مالی قابل توجهی به صنایع وارد می کند لذا تمایل شرکت ها با توجه به تداوم فعالیت آنها در بلند مدت، به بازار سرمایه بیشتر است.

اما در ادامه به تعاریفی پیرامون تامین سرمایه و منابعآن از محل بازار سرمایه خواهیم پراخت.

ابزارهای تامین مالی:

  • سهام عادی
  • سهام ممتاز
  • اوراق قرضه و مشارکت
  • اوراق بهادار قابل تبدیل

سهام عادی ، سهامی ست که در بازار بورس و در بازار اولیه و ثانویه مورد دادوستد قرار می گیرد و آن را با نام سهام می شناسیم. سهامداران از حقوقی مانند سود نقدی، افزایش سرمایه و حق رای در مجامع برخوردارند و از نوسانات قیمت آن ها در بازار منتفع یا منضرر می شوند. شرکت در افزایش سرمایه، سهامداری و خرید اوراق در بازار اولیه (عرضه اولیه) به تامین وجوه نقد مورد نیاز شرکت کمک خواهد کرد.

سهام ممتاز به سهامی اتلاق می شود که با نرخ مشخص و درصد ثابت سود به تعداد محدود توسط شرکت منتشر می شود. سهامداران مربوطه حق رای در مجامع ندارند اما در دریافت سود با درصد ثابت نسبت به سهامداران عادی در اولویت هستند. این اوراق در بازار بورس معامله نمی شوند و نوعی از اوراق ممتاز وجود دارد که بهدارندگان سهام ممتاز این امکان را می دهد در آینده سهام ممتاز را به سهام عادی تبدیل کنند.

اوراق قرضه در کشورهای اروپایی و امریکایی وجود دارد اما در ایران نوع اسلامی آن به نام اوراق مشارکت شناخته شده است. البته انواع دیگری از اوراق مانند اوراق اجاره، مرابحه و مانند آن منتشر شده است که با انواع اوراق قرضه اما از نوع اسلامی تشابه دارد. سود ثابت اوراق مشارکت توسط یک بانک یا موسسه تامین مالی تضمین می شود و دارندگان این اوراق از طریق خرید این اوراق، مبالغ مورد نیاز را در اختیار شرکت های ناشر قرار می دهند تا در پروژه ها و طرح های خود هزینه کنند.

در اینجا منظور از اوراق بهادار قابل تبدیل به انواع مختلف پذیره نویسی شرکت ها گفته می شود که در ایران به صورت متمرکز توسط شرکت ها با قوانین خاصیامکان پذیر است و این اوراق می توانند در مرحله بعد به سهام تبدیل شوند. از نمونه بارز این پذیره نویسی ها، پذیره نویسی بانک پاسارگاد پیش از ورود به بازار بورس می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24