Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بدین ترتیب بانک مرکزی آمریکا نمی تواند با خیال راحت سیاست های حمایتی خود را محدود کند. اما این به معنای کاهش شاخص دلار در آینده نیست.

حالا نوبت نقش آفرینی دیگر بازیگران است!

روز گذشته بازارها روزی آرام را سپری کردند اما این بدان معنا نیست که این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد. امروز خبرهای زیادی از اقتصاد جهان منتشر نخواهد شد اما فردا و روز جمعه داده های مهم از اقتصاد آمریکا، چین و منطقه یورو در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. رونق بازارهای مالی در هفته های اخیر حاصل اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ و به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. به نظر می رسد بانک های مرکزی مایل هستند تدابیر حمایتی بیشتری برای کمک به رونق اقتصادی اتخاذ کنند. نمونه این تمایل، در تصمیم هفته پیش بانک مرکزی انگلستان مشاهده شد. این نهاد چند سیاست انبساطی اعلام کرده و بعید نیست در ماه های آینده اقدامات دیگری نیز انجام دهد. رشد شاخص های مالی در هفته های اخیر نمی تواند برای همیشه ادامه یابد زیرا سرمایه گذاران در باره تاثیر اندک سیاست های حمایتی بانک های مرکزی نگرانی هایی دارند. از سوی دیگر تغییرات قیمت نفت و گزارش های عملکرد شرکت های بورسی بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت.کارشناسان معتقدند بانک های مرکزی اقدامات خود را انجام داده اند و حال باید دید سرمایه گذاران، شرکت ها و مصرف کنندگان که دیگر بازیگران صحنه اقتصاد هستند چه واکنشی به شرایط کنونی نشان می دهند.

فشار بر قیمت ها بیشتر شد

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییری بزرگ، به ترتیب در سطح 45 دلار و 42.7 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت نوسانی محدود داشت اما در نهایت کاهش یافت زیرا درباره توافق اعضاء اوپک بر سر تثبیت عرضه نفت تردید وجود دارد و از سوی دیگر بازار نفت با مازاد عرضه مواجه است. ماه آینده قرار است برخی اعضاء اوپک در نشستی به موضوع ثابت نگه داشتن عرضه نفت بپردازند اما بسیار بعید است توافقی بر سر این موضوع حاصل شود. روسیه اعلام کرده در این برنامه شرکت نخواهد کرد. از سوی دیگر عوامل رشد قیمت نفت به تدریج از میان می روند. برای مثال اختلال در عرضه رو به کاهش است و برخی تولیدکنندگان نفت در آمریکا بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده اند. افزایش تعداد چاه های نفتی فعال در این کشور طی هفته های اخیر شاهد این مدعاست. البته برخی تحلیلگران معتقدند دلیلی ندارد که قیمت نفت کاهش پیدا کند. به تدریج نشانه هایی از ثبات در اقتصاد چین که دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است نمایان می شود. از سوی دیگر کاهش قیمت ها از تولید نفت در آمریکا می کاهد و نیز احتمال رشد شدید ارزش دلار اندک است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

درخشش طلا کمتر نشده است؟

امروز قیمت طلا با 7 دلار افزایش به 1348 دلار در هر اونس رسیده است. بازار طلا روز گذشته آرام بود و در ساعات پایانی معاملات، به دلیل کاهش ارزش دلار، شاهد رشد 5 دلاری قیمت هر اونس از فلز زرد بودیم. فردا گزارش وزارت کار آمریکا درباره شرایط بازار کار در هفته قبل منتشر می شود و انتظار می رود این گزارش مثبت باشد. گزارش های اخیر از اقتصاد آمریکا عموما امیدبخش بوده اما احتمال افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک بسیار کم است زیرا اوضاع کلی اقتصاد جهان اطمینان بخش نیست و نیز برخی شروط بانک مرکزی برای بالا بردن نرخ های بهره تحقق نیافته است. بدین ترتیب فعلا قیمت طلا حمایت می شود. البته هر خبر مثبت از اقتصاد آمریکا مانعی بر سر راه رونق بازار طلاست. از آنجا که تاثیر سیاست های حمایتی بانک مرکزی انگلستان بزودی مشخص نخواهد شد و بانک مرکزی آمریکا تصمیم ندارد در آینده نزدیک نرخ های بهره را بالا ببرد، بعید است شاهد کاهش شدید قیمت طلا باشیم. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

نیاز به اصلاح شاخص های مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا افزایش یافته است. روز گذشته جو بازارهای مالی در این قاره مثبت بود البته میزان رشد شاخص ها چشم گیر نبود. خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین به شکلی نبوده که اطمینان به آینده در بین سرمایه گذاران افزایش یابد. البته بر نگرانی ها نیز افزوده نشده است. اگر آنطور که برخی تحلیلگران پیش بینی کرده اند اقتصاد چین به سمت ثبات حرکت کند شاهد رونق بازارهای مالی در آسیا خواهیم بود. به نظر می رسد دولت چین از وضعیت کنونی خیلی نگران نیست در نتیجه بعید است تدابیر جدید حمایتی اتخاذ شود. داده های اقتصادی نشان می دهد نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی تحقق خواهد یافت.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند و این افزایش حاصل انتشار گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی در این قاره بود. از سوی دیگر، برخی تحلیلگران معتقدند اقدامات حمایتی بانک مرکزی انگلستان سبب می شود بانک مرکزی اروپا نیز بر حمایت های خود بیافزاید. یک دلیل این پیش بینی آن است که کاهش ارزش پوند به نفع منطقه یورو نیست و لازم است به شکلی، از ارزش یورو نیز کاسته شود. خبرهای اخیر از اقتصاد منطقه یورو مثبت بوده اما در انگلستان وضعیت برعکس است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. جو بازار مثبت است اما کاهش قیمت نفت مانعی بر سر راه رشد شاخص های مالی است. البته برخی تحلیلگران معتقدند تداوم رشد شاخص های مالی در آمریکا به محرک های جدید نیاز دارد و اگر چنین محرک هایی بوجود نیاید شاخص ها به شدت کاهش خواهند یافت. فردا وضعیت تراز تجاری در ماه گذشته و شرایط بازار کار آمریکا در هفته گذشته مشخص خواهد شد. انتظار نمی رود داده های مربوط به تراز تجاری امیدبخش باشد اما شرایط بازار کار طی ماه های اخیر همواره بهتر شده و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها درجا می زنند

امروز چهارشنبه قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافته است. البته میزان رشد زیاد نیست. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی بسیار محدود داشت و قیمت برخی از این فلزات کاهش یافت. قیمت مس زیر 4800 دلار در هر تن قرار گرفت. خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین سبب نشده تحولی بزرگ در افق بازار فلزات پایه رخ دهد. برخی خبرهای اقتصادی از این کشور مثبت و برخی منفی بوده اند و تاکنون سرمایه گذاران صرفا به این نتیجه رسیده اند که شرایط بدتر نشده است. برخی تحلیلگران معتقدند اوضاع اقتصاد چین در ماه های آینده بهتر خواهد شد. در چند روز اخیر قیمت فلزات پایه تقریبا ثابت بوده و به نظر می رسد بازار هنوز جهت مشخصی پیدا نکرده است. نکته مهم دیگر ثبات در ارزش دلار است. امروز خبری از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما فردا و روز جمعه چند خبر مهم منتشر خواهد شد که به نوسان ارزش دلار و قیمت فلزات پایه منجر می شود. در سال جاری میلادی تاکنون هر رشدی که در قیمت فلزات پایه مشاهده شده حاصل اجرای سیاست های حمایتی از سوی دولت چین بوده است. دولت چین برای کمک به رونق اقتصاد این کشور بر سرعت و حجم پروژه های زیرساختی افزوده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در ماه گذشته نشان داده شده است:

افق بلندمدت دلار مثبت است

امروز ارزش دلار در برابر یورو 0.3 درصد کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت البته میزان کاهش زیاد نبود. امروز خبرهای اندکی از اقتصاد جهان منتشر می شود و سرمایه گذاران ترجیح خواهند داد با احتیاط رفتار کنند. در حال حاضر بازار ارزها تحت تاثیر چند عامل جدید قرار گرفته است: انتشار خبرهای مثبت از اقتصاد آمریکا احتمال بالا رفتن نرخ های بهره را بیشتر کرده اما بانک مرکزی آمریکا همواره تاکید کرده بر مبنای وضعیت کلی اقتصاد جهان و داده های اقتصادی در داخل کشور، درباره زمان افزایش نرخ های بهره تصمیم گیری می کند. اگرچه برخی خبرهای مثبت از بازار کار و دیگر شاخص های اقتصادی آمریکا منتشر شده اما هنوز درباره ضعف اقتصاد جهان نگرانی هایی وجود دارد. روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا هنوز آغاز نشده و برخی تحلیلگران معتقدند این جدایی لطماتی به اقتصاد جهان وارد می کند. بدین ترتیب بانک مرکزی آمریکا نمی تواند با خیال راحت سیاست های حمایتی خود را محدود کند. اما این به معنای کاهش شاخص دلار در آینده نیست. اجرای سیاست های حمایتی از سوی دیگر بانک های مرکزی بزرگ سبب می شود ارزش ارزهای معتبر در برابر دلار کاهش یابد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته شان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24