Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اگرچه قیمت های کنونی فلز روی، سود های مناسبی برای سهام گروه ایجاد خواهد کرد اما با توجه به نمودار، هنوز برای ثبات نرخ ها و قیمت سهام در ماه های آتی نمی توان اظهار نظر دقیق کرد لذا بهتر است استراتژی کوتاه مدت برای سهام این گروه اتخاذ کرد

بورس مثبت و پسا مجمع !

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سرب و روی
  • بررسی تکنیکال
    • پتروشیمی خارک
    • فلز روی جهانی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت سرب و روی

صنعت سرب و روی، صنعتی متاثر از نوسانات قیمت های جهانی ست که با روند مثبت فلز روی در بازارهای جهانی و افزایش تقاضا در این بازار بار دیگر این صنعت به دوره اوج نزدیک شده است و احتمالا روند صعودی قیمت سهام آنها در پی تعدیلات مثبت رنگ و بوی تازه ای خواهد گرفت. میزان وابستگی این سهام به روند قیمت های جهانی در یک گزارش مفصل در فاندوسکپی بررسی شد که می توانید تحلیل را اینجا بخوانید (کلیک کنید). بخش نخست از تحلیل گروه روی در ادامه آورده شده است.

شرکت های صنعت روی نه تنها از صادرات کنسانتره یا شمش تولیدی سود خوبی کسب می کنند بلکه قیمت های داخلی را بر مبنای نرخ های جهانی تعیین می کنند و با توجه به هزینه های ثابت تولید، جهش حاشیه سود این شرکت ها علامت مثبتی برای ارزشگذاری شرکت ها تلقی می شود.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

در جدول زیر قیمت شمش به دلیل فرآوری از کنسانتره بیشتر است و محصولات شرکت ها بر اساس شمش یا کنسانتره دسته بندی شده اند و اگر شرکتی شمش روی محصول با اهمیتش تلقی می شود، ملاک نرخ گذاری روی در بودجه ، شمش می باشد. نرخ ها بر اساس ریال بوده و هر چه کمتر باشد، ریسک های ناشی از نوسانات قیمت روی در آن شرکت کمترخواهد بود.

  1. بررسی تکنیکال

الف) شتران

پتروشیمی خارک پس از مجمع سالانه و تقسیم 210 تومان سود نقدی در محدوده 970 تومان بازگشایی شد. این قیمت به منزله تکمیل الگوی هارمونیک crab مطابق شکل زیر است.

همانگونه که مشاهده می شود این سهم دو حمایت کوتاه مدت و دو حمایت بلند مدت در محدوده 965-980 تومان دارد که با توجه به تکمیل شدن اصلاح زمانی بلند مدت به نظر می رسد از این قیمت آماده شروع روند صعودی باشد. برای خریداران سهم محدوده 950 تومان حد ضرر مناسبی ست و دوره نگهداری 1 تا 3 ماهه می تواند برای سهامداران مناسب باشد.

ب )روی جهانی

همانگونه که در تصویر نخست دیده می شود همبستگی نسبتا بالایی بین روی جهانی و قیمت کالسیمین و توسعه معادن روی وجود دارد. لذا بررسی قیمت روی جهانی می تواند دید مناسبی برای سرمایه گذ اران میان مدتی و کوتاه مدتی بدهد.

روی جهانی مقاومت نسبتا سنگین در سقف کانال نزولی 5 ساله دارد. 2330 تومان سطحی ست که می تواند سقف قیمت این فلز در بازارهای جهانی در کوتاه مدت تلقی شود و تا زمان شکست این سطح، برای سهام گروه روی انتظار رشد بیشتری نباید به واسطه نوسانات فلز روی داشت. اگرچه قیمت های کنونی فلز روی، سود های مناسبی برایسهام گروهایجاد خواهد کرد اما هنوز برای ثبات نرخ ها و قیمت سهام در ماه های آتی نمی توان اظهار نظر دقیق کرد لذا بهتر است استراتژی کوتاه مدت برای سهام این گروه اتخاذ کرد.

  1. هفته نامه کدال

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

رئیس جمهوری کشورمان در گفتگوی زنده تلویزیونی سه شنبه شب حاضر شد و در مورد اتفاقات پس از برجام سخنانی را عنوان نمود رئیس جمهوری اعلام کرد توفیق ما در برجام لطف 1+5 نبوده نه اینکه آنها چیزی را سخاوتمندانه به کشور ما بخشیدند بلکه مردم بزرگ ایران با ایستادگی‌، مقاومت و اتحادشان و با هدایت های رهبری شجاعشان باعث شدند که این توفیق را در برجام پیدا کنیم. ما در واقع حق مان را بازستاندیم و کسی نیامد آنرا به ما تقدیم کند و لطف کسی نبود بلکه در سایه مقاومت و ایستادگی ملت بزرگ کشورمان موفق شدیم. دکتر روحانی اضافه کرد: از ابتدا اعلام کردیم که در روند مذاکرات به دنبال برد و باخت نیستیم بلکه خواهان یک توافق برد- برد هستیم به نحوی که طرف مقابل هم احساس کند که یک موفقیتی به دست آورده و ما هم به خواسته‌هایماندست پیدا کنیم. در این راستا طرف مقابل مدعی است که ایران را از ساخت بمب دور کرده است-حالا بگذار دلشان خوش باشد- درحالیکه ایران طبق فتوای مقام معظم رهبری دنبال چنین بمبی نبوده، نیست و نخواهد بود. رییس جمهوری با اشاره به آغاز سرمایه گذاری در کشور اظهار داشت: بیش از 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری قطعی در کشور انجام شده است و سرمایه‌ گذاری ها و قراردادهای دیگر در حال نهایی شدن است. البته اگر طرف مقابل ما دقیقاً به همه آنچه متعهد بود و به ظاهر و روح برجام به خوبی عمل می‌کرد امروز شرایط بهتری داشتیم و دستاوردها بیشتر و سریعتر بود. دکتر روحانی در پاسخ به سوالی درباره سنگ‌اندازی در مسیر برجام از سوی طرف مقابل، تصریح کرد: حتما سنگ‌اندازی‌هایی توسط همان‌هایی که با اصل برجام مخالف بودند، انجام می شود، در درون آمریکا حداقل مجلس نمایندگان و مخصوصاً جمهوری‌خوا‌هان با برجام مخالف بوده و مرتبا مخالفت و سنگ‌اندازی می کردند که برجام امضاء و تصویب نشود. رژیم صهیونیستی هم همیشه مخالف بوده و سنگ‌اندازی می کرد و الان هم مانع‌تراشی می‌کند. برخی از کشورهای اطراف نیز متأسفانه، از روی کودک‌صفتی‌شان با برجام مخالف بودند و امروز هم در اجرای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند. کنگره آمریکا هم هر روز دنبال تصویب یک لایحه‌ای است تا مشکلی را جلوی پای ایران بوجود بیاورد و دولت آمریکا ناچار می‌شود بعضی از موارد را وتو کند. دکتر روحانی با بیان اینکه متأسفانه آمریکا به تعهداتش به خوبی عمل نکرد و از فرصت همکاری در سایر زمینه‌ها بهره نبرد، گفت: ما باید در برابر طرف مقابل حواسمان جمع باشد و من این نکته را می‌خواهم تأکید کنم، برجام در سایه وحدت، انسجام ملی،‌همکاری همه قوا، حمایت همه ملت بزرگوار، ‌رهنمودهای مقام معظم رهبری بود که به پیروزی رسید.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

تک نرخی شدن ارز از مهمترین برنامه های دولت یازدهم پس از روی کار آمدن بوده است که هر سال به دلیل برخی رویدادها (به ثمر نرسیدن مذاکرات برجام، در اولویت بودن نرخ تورم و ..) از طرف دولت به تعویق افتاده است و اینبار با توجه به اتمام دوره 4 ساله خود قصد دارد تا آنرا کاملا اجرا کند چرا که این مهم اولا جلو بسیاری از تخلفات را می گیرد و در ثانی سرمایه گذاران خارجی نیز با نرخهای متفاوت در مقابل ارز روبرو نیستند و یکی از زمینه های سرمایه گذاری خارجی مهیا می شود و ابهامات از بین می رود . برای رسیدن به این هدف دولت در اولین قدم دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش ارز به نرخ آزاد را به بانکهای عامل اعلام کرده است که این مهم دست بانکها را در بازار ارز باز می کند و قدم مهمی برای یکسان سازی نرخ ارز برداشته خواهد شد و دسترسی به ارز راحتتر می شود . در هیمن باره در مورد نرخ ارز در زمان آزاد سازی قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به اینکه نرخ ارز در چه محدوده ای آزاد خواهد شد؟ گفت:مکانیزم بازار قیمت را تعیین خواهد کرد.

در این هفته شاهد بودیم که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد . این مهم پس از آن اتفاق افتاد که یک هیات اقتصادی و گمرکی از اروپا با مسئولان گمرک کشور دیدار کردند . این مهم نشان می دهد که در آینده می توان با اعتماد سازی بیشتر که پس از برجام صورت گرفته است اقتصاد کشور را که حال کمی از شرایط بحرانی خود فاصله گرفته است به سمت رونق و افزایش سرمایه گذاری خارجی حرکت کند .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در این هفته شاهد تغییر و تحولات در مهمترین کرسی سازمان بورس کشور بودیم و رئیس قبلی این سازمان، فطانت پس از بیست ماه جای خود را به شاپور محمدی داد و مراسم تودیع و معارفه وی در روز چهارشنبه برگزار شد که در اینباره وزیر اقتصاد گفت: هفته گذشته که دوره مدیریت برخی از اعضای هیأت مدیره سازمان بورس به پایان رسیده بود، دکتر محمد فطانت از فرصت استفاده کرد و مجدداً در خواست استعفای خود را مطرح کرد که به دلیل کسالت ایشان با آن موافقت کردم .طیب نیا در مورد برنامه های اقتصادی هم اعلام کرد 12 برنامه ملی مبتنی بر سند اقتصاد مقاومتی طراحی شده است و این برنامه ها زمانبندی مشخص خود را دارند، گفت: یکی از پروژه های مهم ارتقای توان ملی کشور که پیش بینی شده، پروژه ارتقاء بازار سرمایه است. وی با بیان اینکه تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط باید توسط بانک ها و تأمین مالی بنگاه های بزرگ توسط بازار سرمایه صورت گیرد، گفت: برای تحقق این هدف برنامه های عملیاتی، پیش بینی شده و اجرای کامل آن رصد می شود و هر 15 روز گزارشی در مورد آن ارائه خواهد شد. طیب نیا هدف بعدی را توسعه کمی و افزایش معاملات در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: این فاکتور از سایر فاکتورهای با اهمیت تر است و ارزش معاملات در بازار سرمایه نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رییس جدید بازار سرمایه هم که بسیاری از فعالان بازار به روی کار آمدن وی امیدوار هستند در این مراسم گفت : اولین اقدام احترام به شرع و قوانین فقهی و شرعی و توسعه ابزارهاست. اگرچه کسب سود مهم است اما باید بر اساس قواعد اسلامی باشد. وی تاکید کرد : خواسته‌های سرمایه داران را باید بشنویم و به گونه ای عمل شود که تسهیل و تسریع برای خواسته های این گروه وجود داشته و نقد شوندگی، شفافیت، پوشش ریسک های عملیاتی و تامین مالی 4 وظیفه بازار مالی است که باید اجرا شود. این مقام مسئول افزایش تعامل با مجلس را برنامه دیگر خود دانست و افزود: در اصلاح قوانین بخصوص قانون تجارت، تقسیم سود و ماده 241 که اخیرا تصویب شده باید مشکلات با کمک مجلس و شخص دکتر پورابراهیمی حل و فصل شود.

صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی ؛ اوضاع گروه پتروشیمی هیچ بهبودی نداشته است و شرکتهای این گروه کم و بیش با مشکلات فراوانی (ناتوانی در ورود تکنولوژی، مشکلات تبادل پولی و متعهد نبودن شرکتهای خارجی در خرید خود از شرکتهای پتروشیمی داخل کشور )دست و پنجه نرم می کنند و با کاهش سود مواجه شده اند این مهم باعث شده تا برخی از شرکتهای گروه هزینه های مربوط به بخش ایمنی خود را بشدت کم کنند که عامل اصلی آتش سوزی های هفته های اخیر نیز همین موضوع بوده است .

عوامل ذکر شده باعث شده تا قیمت نمادهای گروه همچنان در کمترین حد خود بماند و حجم و ارزش معاملات بسیار ناچیز باشد .

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت جهانی نفت در چند هفته اخیر با توجه به انتشار گزارشاتی از افزایش تولید اوپک، افزیش دکلهای حفاری آمریکا، رشد نیافتن اقتصاد دنیا و بهبود امنیت نیجریه با کاهش روبرو شد و از 50 دلار به محدوده 43 دلار در نفت برنت رسید . از همین رو به گزارش وال‌استریت ژورنال رایان لنس مدیر شرکت کونوکو فیلیپس چند هفته پیش گفته بود که ما باید خود را برای قیمت پایین‌تر نفت و نوسان قیمت این حامل انرژی آماده کنیم و این نوسان و کاهش پیش از آغاز افزایش قیمت نفت تا سال 2017، ادامه خواهد یافت.

در گروه پالایشگاهی بیش از آنکه قیمت نفت جهانی بر آنها تاثیر گذار باشد اخباری از تک نرخی شدن ارز و تاثیر مثبت آن بر سود شرکتهای پالایشگاهی باعث شده تا در هفته های اخیر با توجه به دور شدن قیمت نمادهای این گروه از ارزش ذاتی خود شاهد رشد آنها باشیم این مهم که با تاکید ویژه ای نیز از سوی بولتن 24 روبرو شده بود باعث شد تا رشد چند ده درصدی را در برخی سهام گروه ببینیم . این امر به احتمال فراوان در هفته پیش رو با اصلاحاتی روبرو خواهد شد .

در بررسی نمادهای این گروه نکته جالب توجه روند متفاوت قیمت نمادهای این گروه و نرخ نفت جهانی می باشد که علیرغم رابطه مستقیم با یکدیگر کاملا معکوس هم عمل می کنند و حقوقی های گروه در چند وقت اخیر که قیمت نفت به 50 دلار نیز رسید هیچ واکنشی نداشتند و شرکتها در محدوده صفر تابلو نوسان می کردند و در هفته اخیر با کاهش قیمت نفت رشد 20 تا 30 درصدی را از نمادهای گروه شاهد بوده ایم . (در هفته های گذشته به خرید سهام این گروه با توجه به در کف بودن قیمت آنها تاکید داشته ایم.)

در گروه خودرو سازی ؛ از آنجا گه در چند وقته اخیر همواره خودروسازان به عنوان لیدر بازار شناخته شده اند بسیاری از فعالان بازار سرمایه که همچنان امیدوار به حرکت و رشد دوباره این گروه هستند بدنبال یک تغییر و تحول در این گروه می گردند تا این مهم در کوتاه مدت بتواند سود دهی خوبی را از یک سو به سهامداران برساند و از سوی دیگر خودروسازان را با افزایش سود مواجه بکند . این امر یقینا در قراردادهای خارجی شرکتهای خودروساز نمی تواند در کوتاه مدت محقق بشود چرا که اولا در حال حاضر تنها قراردادهای خارجی مربوط به دو شرکت فرانسوی سیتروئن و پژو به ترتیب با سایپا و ایران خودرو می شود که آثار آن حداقل تا شش ماهه دوم سال آینده به چشم نخواهد آمد، لذا از این رو تنها عامل را می توان به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها محدود کرد که این اتفاق نیز در سال 95 با قانون حذف معافیت مالیاتی از افزایش سرمایه از این محل را با چالش مواجه کرده است و در حالی که همگان پس از سایپا منتظر این اتفاق با ابعاد بالاتر در ایران خودرو بودند حال منتظر یک اصلاحیه قانونی در این موضوع برای برخی شرکتها از جمله خپارس و خکاوه که فعلا امیدوارانه تر می شود به آنها در امر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها می باشند نگاه کرد .

از مهمترین اخبار منتشره در این گروه می توان به خبر قرارداد ایران خودرو و ماهله آلمان اشاره کرد که به ارزش 500 میلیارد تومان در جهت ساخت موتوروهای 3 سیلندر با مصرف بسیار کم و قدرت بیشتر اشاره کرد .

در معاملات این گروه سایپا در ابتدای هفته با چند درصد نوسان مثبت بازگشایی شد که در ادامه هفته بدون نوسان و البته با کمی افت قیمت به کا ر خود پایان داد . در ایران خودرو اما با توجه به الزام این شرکت با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر فروش بانک پارسیان، خودرو با استقبال خوبی روبرو شد .در نماد خمحرکه انتشار برخی اخبار از آزاد شدن وثیقه ورنا و آماده شدن این شرکت برای فروش بلوکی خمحرکه باعث جذابیت سهم شد .

در گروه فلزات اساسی ؛ رشد قیمت فلزات جهانی به خصوص در حوزه مس و روی و افزایش تقاضا باعث رویکرد مثبتی در شرکتهای داخلی شده است و سود آنها با افزایش هر چند محدود روبرو شده است که این مهم پس از دوسال تعدیل منفی برای شرکتهای این گروه بسیار حائز اهمیت می باشد و نشان از توقف روند نزولی و بهبود اوضاع اقتصادی دنیا در سال آینده میلادی دارد با این حال بهتر است به شرایط تکنیکالو مقاومت فلز روی در همین شماره هم نگاهی داشته باشید.

این موضوعات همراه با طرحهایی در جهت افزایش بهره وری شرکتهای داخلی به خصوص در دو شرکت فولاد مبارکه و ملی مس ایران تاثیرات مثبتی را در صورت افزایش بیش از پیش نرخ فلزات اساسی در دنیا خواهد گذاشت و میتوان امیدوار بود در بلند مدت سهام شرکتهای گروه با رشد مواجه بشوند .

در کانه های فلزی نیز اوضاع بر وفق مراد شرکتهای این گروه بود و افزایش قیمت روی و سنگ اهن و همچنین افزایش فروش کنسانتره دو شرکت کگل و کچاد این گروه را در بین گروههای بازار سرمایه با رشد خوبی مواجه کرده بود .

در بانکی ها؛ ارائه نکردن صورتهای مالی بانکی ها با استانداردهای بانک مرکزی مجامع این گروه را اکثرا با تنفس و اعلام آن در شهریور ماه روبرو کرد تا گروه بانکی که بسیاری امیدوار بودند از طریق مجامع از برنامه های آینده آنها آگهی یابند در انتظار بگذارد و همچنان دلخوش به بقیه گروههای بازار سرمایه باشند . اما از اتفاقات این گروه بازگشایی حکمت بدور از هیجان و با 5 درصد مثبت بودیم که دادامه هفته نیز روند منفی به خود گرفت و کوثر نیز توانست 35 درصد از برنامه خود در سه ماهه را پوشش دهد و ونوین هم با افزایش سود در سه ماهه روبرو شد .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24