Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

ایران خودرو با دو خط قرمز رنگ در کوتاه مدت درگیر است، یا با شکاندن خط بالا، سیگنال خرید و ادامه حرکت صعودی را خواهد داد یا به پایین خواهد شکست که سیگنال فروش برای سهامدارانش محسوب می شود

سوخت جدید بازار رسید؛ "شاپور محمدی"

بولتن 24 در طول هفته در روزهای شنبه با بولتن بنیادی، دوشنبه بولتن تکنیکال و چهارشنبه بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمان (بخش پایانی)
  • بررسی تکنیکال
    • ایران خودرو
    • فولاد آلیاژی ایران
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمان (بخش آخر)

صنعت ساختمان سازی که یکی از صنایع مادر و مهم در اقتصاد هر کشوری به حساب می آیند ده ها صنعت دیگر را به طور مستقیم و غیر مستقیم به خود متصل کرده اند که تحرک این صنعت می تواند بخش بزرگی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. برآورد کارشناسان این است که این صنعت می تواند در تابستان امسال رسما از رکود خارج شود و اگرچه رونق همراه با تورم برای آن متصور نیستیم اما رونق در این بخش می تواند تحرکات جدی این صنعت در بازار سرمایه را به همراه داشته باشد. با این برآوردها نگاهی به صنعت در چند بخش داشتیم و بخش آخر به صورت تجمیعی با اضافه شدن چند شرکت تقدیم شما خواهد شد.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

  1. بررسی تکنیکال

الف) ایران خودرو

نمودار نخست از ایران خودرو این سهم را در یک کانال صعودی بلند مدت در بازه حدودا 3 ساله نشان می دهد. لمس سقف کانال در یک روند پر شتاب صعودی با اصلاح کند در دایره طوسی رنگ نشان داده شده است.

سهم مطابق نمودار زیر اگر بخواهد اصلاح را تکمیل کند بایستی از کف معتبر 290-300 تومان بیشتر افت نکند. این در حالی ست که سهم امروز زیر مقاومت مهم و خط روند نزولی ترسیم شده بازگشایی شد.

به طور خلاصه باید گفت ایران خودرو با دو خط قرمز رنگ در کوتاه مدت درگیر است، یا با شکاندن خط بالا، سیگنال خرید و ادامه حرکت صعودی (با شیبی کمتر از صعود قبل) را خواهد داد یا به پایین خواهد شکست که سیگنال فروش برای سهامدارانش محسوب می شود. حد ضرر برای این سهم با اغماض، 290 تومان می باشد.

ب )فولاد آلیاژی ایران

این شرکت فولادی با روند صعودی اخیر نشان داد که احتمالا موج 4 الیوت را به پایان رسانیده و در آغاز موج 5 صعودی قرار دارد. برای این شرکت اهداف قیمتی بالایی می توان متصور بود اما نخستین هدف ماژور در محدوده 235-240 تومان قرار دارد و این در حالی ست که حد ضرر برای خریداران 160 تومان است.

اگرچه ریسک این سهم برای خریداران اندی بالاست لیکن با توجه به بازه نگهداری 1 ماهه و سود قابل قبول برای ریسک پذیران می تواند جذابیت داشته باشد. قیمت خرید برای این سهم می تواند به صورت پلکانی و زیر 200 تومان تعریف شود.

  1. هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

مهمترین اتفاق سیاسی در سال آینده به انتخابات ریاست جمهوری و پایان چهارساله دوره اول ریاست جمهوری روحانی بر می گردد که قطعا می تواند تاثیر بسزایی در رفع تحریمها علیه کشورمان و بهتر شدن اوضاع سیاسی کشور در صورت روی کار آمدن دولتی همراه با برنامه های دولت فعلی داشته باشد . این مهم که به گفته سخنگوی شورای نگهبان در 29 اردیبهشت ماه سال آینده رخ خواهد داد می تواند گام مهمی در پیشبرد اهداف چهار ساله اخیر و از بین رفتن بسیاری از مشکلات کشور باشد و در صورتی که اتفاقی غیر از این رخ دهد و دولتی که روی کار می آید کلیه تعهدات اخیر و تلاشهای صورت گرفته در چهار سال اخیر را زیر پا بگذارد تبعات بسیاری کشور را فرا خواهد گرفت .

در همین ارتباط عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور گفت : برجام و توافق هسته‌ای ایران با ابرقدرت‌های جهان از وقوع یک جنگ فراگیر منطقه‌ای و خانمان‌سوز جلوگیری کرد. عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره بزرگ‌ترین دستاورد برجام، اظهار کرد: اعتقاد دارم برجام دو دستاورد بسیار بزرگ برای ایران اسلامی و منطقه داشت؛ در وهله اول شک ندارم اگر برجام رخ نمی‌داد و ایران با گروه 1+5 به توافق نمی‌رسید یک جنگ منطقه‌ای خانمان سوز اتفاق می‌افتاد که ابعاد این جنگ نه تنها ایران را بلکه کل منطقه را در بر می‌گرفت. برجام از وقوع این جنگ جلوگیری کرد. وی افزود: دومین دستاورد بزرگی که برجام برای ایران به ارمغان آورد این بود که پروژه ایران‌هراسی که غرب، آمریکا و صهیونیست‌ها سال‌ها آن را در اذهان مردم جهان جا انداخته بودند از بین رفت؛ بنابراین برجام پروژه ایران هراسی را ملغی کرد و به تمام مردم دنیا ثابت شد که ایران اسلامی صلح طلب است و خواهان صلح پایدار در جهان است.

در سیاست خارجی در این هفته شاهد برگزاری اجلاس اتحادیه عرب در موریتانی بودیم که درباره آن بهرام قاسمی سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه گفت : سیاست‌های تفرقه‌انگیز عربستان و اصرار و فشار این کشور بر سایر کشورها برای حمایت از جنگ افروزی در یمن ،حمایت از تروریست‌ها در سوریه و عراق و سرکوبگری در بحرین و خیانت سعودی‌ها به جهان عرب در اتحاد علنی بارژیم صهیونیستی باعث شد که اجلاس موریتانی بی رونق و با حداقل مشارکت برگزار شود.

در ابتدای هفته اخیر وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سفرهای دوره ای خود به کشورهای دنیا در این هفته سفری به آفریقا داشت و با حضور در کشورهای نیجریه، غنا و گینه کوناکری ضمن دیدار با مقامات عالی رتبه این کشورها بر توسعه همکاری های سیاسی و اقتصادی آنها با ایران و اهمیت آفریقا برای کشورمان تاکید کرد.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

خصوصی کردن اقتصاد و کوچک کردن دولت از مهمترین اقداماتی است که در یک دهه اخیر با توجه به حکم رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر این موضوع از اوایل دهه 80 آغاز شده است و تا کنون بخش از آن اجرا شده است و البته این امر تاثیری بر کوچک شدن دولت و خصوصی شدن به صورت واقعی نداشته است چرا که بیش ازآن که شرکتهای دولتی خصوصی بشوند خصولتی شده اند و این مهم کاملا با ابهام روبرو شده است .

حال اما جدای از بحث خوب یا بد اجرا شدن آن، این اتفاق می تواند به دولت کمک بسیاری در مدیریت وضع قوانین و اجرای برنامه های اقتصادی بکند و درآمدهای بدست آمده خود را در زمینه رشد زیرساختها استفاده نماید و شرکتها هم از حالت کم سود ده بودن یا حتی زیانده و روند مستهلک خود به سمت سود ده شدن و تولید با کیفیت بیشتر و صادرات بیشتر و سود بیشتر برای سهامدارن پیش بروند . این مهم همچنین می تواند رشد اقتصادی را در پی داشته باشد و وابستگی به نفت را کاهش بدهد . و تراز تجاری کشور روند مثبتی به خود بگیرد .

در همین باره باید گفت دولتها همواره نقش اساسی را در اقتصاد بازی کرده اند و در کشور ما نیز نقش سیاست در اقتصاد نیز بسیار پر رنگ بوده است به گونه ای که شاهد بودیم با سیاستهای اشتباه در دولت قبل و وضع تحریمها اقتصاد بیمار کشور کاملا به حالت کما رفته بود و برای خروج آن از این حالت قوانین سختگیرانه ای برای آن اجرا شد و بسیاری از کارهایی که دولت می توانست در جهت رشد اقتصادی انجام دهد به علت بوجود آمدن تورم و برخی تبعات دیگر اجرا نشدند . با این حال دولت در این مدت به دستاوردهای خوبی دست یافته است و با همه مشکلات توانست تراز تجاری کشور را مثبت کند و حال که کمی اعتماد سازی ایجاد شده است در حال اجرای برنامه های خود برای آن است و امیدوار است در سال 95 به رشد اقتصادی 4 تا 5 درصد دست یابد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

در اواسط هفته اخیر دکتر فطانت پس از بیست ماه ریاست بر کرسی بازار سرمایه کشور طی حکمی به عنوان مشاور وزیر اقتصاد انتخاب و به جای وی شاپور محمدی به ریاست بازار سرمایه رسید و سرمایه گذاران هم با توجه به سابقه خوب محمدی استقبال خوبی پس از ماهها به بازار سرمایه داشتند .

دکتر محمدی که قبلا به عنوان معاون اقتصادی وزیر بود و سوابق کاری از جمله نخستین مدیرعامل بورس انرژی،دومین دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری آتیه‌اندیشان مس، عضو هیئت مدیره شرکت‌های تولید فرومولیبدن کرمان، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، کارگزاری بانک تجارت، ارزش پرداز آریان، معاون پشتیبانی پردیس علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران، عضو هیات داوری بازار سرمایه، قائم مقام مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری هیمر، عضو شورای سرمایه‌گذاری بیمه ایران، عضو شورای عالی تحقیقات بانک سپه، رئیس کمیته امتحانات سازمان بورس و اوراق بهادار، مشاور مدیرعامل و عضو کمیته عالی اعتبارات بانک تجارت، عضو شورای تحقیقات سازمان تامین اجتماعی، عضو کمیته شاخص سازمان بورس و اوراق بهادار و ... را دارد با قدردانی سرمایه گذاران از وزیر اقتصاد به خاطر این انتخاب روبرو شد .

رئیس جدید بازار سرمایه در اولین سخنرانی خود اعلام کرد رییس سازمان امور مالیاتی گفته بر سر عهد خود با دکتر فطانت هستیم، و هم اکنون یک طرح راهبردی بازار سرمایه به دست رییس جمهور داده شده که محوری شدن نقش بازار سرمایه در تأمین مالی از جمله موارد مطرح شده این سند راهبردی خواهد بود. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: جایگاه بازار سرمایه به عنوان یک نهاد تنظیم گر در سطح کلان اقتصادی جای خود را پیداکرده است.

د) صنایع بورسی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی؛ کاهش تقاضا و پایین بودن قیمت محصولات پتروشیمی در دنیا باعث شده تا صنایع شیمیایی بسیاری از کشورها همچون بسیاری از صنایع دیگر با کاهش درآمد روبرو بشوند و رکود اقتصادی این صنعت را نیز با خود همراه بکند . این مهم در داخل کشور اما تنها مسئله رکودی این صنعت به حساب نمی آید و مشکلاتی بمانند کمبود خوراک، نبود نقدینگی در جهت اجرای طرحهای توسعه ای، مشکلات نرخ خوراک و باقی بودن تحریمهای بانکی رکود این صنعت را بیشتر کرده است و برخی شرکتها را با زیان نیز مواجه کرده است . با این حال صنایعی که از خوراک گاز استفاده می کنند به مراتب شرایط بهتری را نسبت به خوراک مایع دارند ضمن اینکه تولید کنندگان محصولات اوره و آمونیاک هم شرایط بهتری را نسبت به بقیه دارند .

در جدول ذیل میزان فروش دو شرکت پتروشیمی جم و آبادان که کاملا شرایط متفاوتی را در سال قبل داشته اند به تصویر میکشیم همانگونه که مشاهده می شود شرایط برای سه ماهه نخست جم نیز چندان مساعد نبوده و بخشی از تولید بدون تقاضا باقی مانده است(جم یکی از نمادهای پر بازده گروه و آبادان زیان ده ترین شرکت پتروشیمی بوده است.)

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ قیمت نفت پس از مدتها روند صعودی در چندین روز اخیر روند نزولی به خود گرفته است و با کاهش حدود 12 درصدی مواجه شده است بسیاری از کارشناسان این کاهش را مربوط به افزایش تولید نفت در آمریکا، افزایش ارزش دلار و ... می دانند . این کاهش قیمت نفت هرچند به صورت مقطعی تاثیری بر نمادهای گروه پالایشگاهی نمی گذارد اما در بلند مدت باعث افت سود این شرکتها می شود .

در بررسی نمادهای این گروه نکته جالب توجه روند متفاوت قیمت نمادهای این گروه و نرخ نفت جهانی می باشد که علیرغم رابطه مستقیم با یکدیگر کاملا معکوس هم عمل می کنند و حقوقی های گروه در چند وقت اخیر که قیمت نفت به 50 دلار نیز رسید هیچ واکنشی نداشتند و شرکتها در محدوده صفر تابلو نوسان می کردند و در هفته اخیر با کاهش قیمت نفت رشد 20 تا 30 درصدی را از نمادهای گروه شاهد بوده ایم . (در هفته های گذشته به خرید سهام این گروه با توجه به در کف بودن قیمت آنها تاکید داشته ایم.)

در گروه خودرو سازی ؛ در ابتدای این هفته با پایان یافتن مجامع خود و اخبار مثبت منتشر شده ازدرون آن با استقبال خوبی روبرو شدند . در این بین اما احتمال باز نشدن نماد خساپا در هفته ای که سپری کردیم باعث شد تا کمی هیجانات اوایل هفته فروکش کند و سهامداران در انتظار هفته آینده برای بازگشایی این نماد باشند. لیکن در این میان بازگشایی این نماد در محدوده نزدیک به آخرین روز معاملاتی خود می تواند باعث جذابیت آن و ادامه روند مثبت گروه تا انتهای هفته آینده بشود .

از لحاظ بنیادی باید گفت در این گروه نباید منتظر افت خاصی باشیم و اخبار مثبت از بهبود میزان فروش این شرکتها در سه ماهه ابتدای سال و ادامه آن در سه ماهه دوم همراه با تولید محصولات جدید و اشتراکی می تواند افق روشنی را پیش روی سهامداران این گروه بگذارد . بر همین اساس جهت آشنایی بیشتر شما همراهان عزیز جداولی را از میزان تولید و فروش شرکتهای این گروه در اختیار شما قرار می دهیم و با تکمیل کردن آن در هفته های آینده دید بیشتری در مقابل همراهان همیشگی خود قرار خواهیم داد، باشد که سهم کوچکی از افزایش رشد و تعالی شما در بازار سرمایه را داشته باشیم .

در گروه فلزات اساسی ؛ قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در طی روزهای کاری هفته روندی صعودی را طی کرد و باعث شد تا این گروه به این واسطه و همچنین افزایش تقاضای جهانی و داخلی (به خصوص در محصولات فولادی) با رشد روبرو شود و با بهبود معاملات در بازار سرمایه روبرو بشوند . این اتفاقات مثبت که شرایط بنیادی گروه را نیز نسبت به ماههای قبل بهبود داده است شرایط را برای نیل دوباره سرمایه گذاران به خود محیا می کند .

در این گروه فملی از ابتدای هفته و پس از برگزاری مجمع با معاملات پر حجمی مواجه شد که در این میان تصویب افزایش سرمایه این شرکت و رشد میزان فروش تاثیر بسزایی در این مهم داشته است . ذوب هم همچون چند ماهه اخیر با خبر افزایش سرمایه خود در بازار بی رونقی چند وقت اخیر سهامدران زیادی را به خود مشغول کرده است .

در کانه های فلزی؛ کگل با خبر افزایش سرمایه خود به معاملاتش در چند وقت اخیر رونق داد و بیشترین حجم معاملات گروه را از آن خود کرد .(این افزایش سرمایه به میزان 600 میلیارد تومان و از دو محل آورده نقدی و سود انباشته صورت خواهد پذیرفت.)

در بانکی ها؛ مهمترین اتفاق در هفته قبل لغو مجامع اکثر بانکی ها به علت مطابق نبودن صورتهای مالی آنها با استانداردهای جهانی به مدت دو هفته بود تا این گروه در غیاب بیشتر نمادهای خود به صورت نیمه تعطیل هفته خود را سپری کند(در این بین برگزاری مجامع وانصار با کاهش 62 درصدی سود سال 95 و وخاور با افزایش 42 درصدی همراه بود )

در این گروه از مهمترین اتفاقات تصویب متن دو لایحه مهم درخصوص اصلاح قوانین حاکم بر نظام بانکی و بانکداری ایران در شواری پولی و مالی بود که پس از تایید هیئت دولت برای ارائه به مجلس شورای اسلامی می رود. براساس این لایحه تأمین ثبات و سلامت نظام پولی و بانکی، صیانت از منافع سپرده‌گذاران، گرفتن مجوز برای تاسیس موسسه و اصلاح برخی قوانین این حوزه، تعیین حقوق، حد و حدود فعالیت بانکها و... به تصویب خواهد رسید .

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24