Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فلزات اساسی در بازارهای جهانی این هفته روندی مثبت را به خود دیدند و اکثر فلزات اساسی به جز آلومنیوم روندی مثبت را طی کردند این مهم باعث روند متعادل و رو به مثبتی برای نمادهای موجود در این گروه نیز شد

آهنربای این چند صنعت برای جذب نقدینگی

بولتن 24 در طول هفته در روزهای شنبه با بولتن بنیادی، دوشنبه بولتن تکنیکال و چهارشنبه بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت ساختمان (بخش 4)
  • بررسی تکنیکال
    • بانک صادرات
    • سایپا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس

بازار سرمایه در هفته ای که گذشت تحت تاثیر توقف نماد مختلف قرار گرفت و طبیعی بود که ارزش معاملات تا حدودی افت کند. این در حالی بود که مجامع با چالش هایی همراه بودند. مجامع بانک ها به دلایل عدم تطابق صورت های مالی با فرمت مشخص به تعویق افتاد، مجامع خودرویی با حواشی مثبت و منفی درگیر شدند و برخی شرکت ها به اعتراضات سهامداران منتهی شد ولی در نهایت این گزارشات سه ماهه هستند که تعیین خواهند کرد بازگشایی شرکت ها شکوهمند باشد یا ذلت بار. با توجه به شرایط موجود در بازار و اخبار صادر شده از مجامع و کدال به نظر می رسد با بازگشایی ها، روند جابجایی سرمایه و گردش پول بتواند در یک بازه کوتاه مدت رونق را به بازار برگرداند و قطعا انتشار گزارشات خوب کدال در عملکردهای 3 ماهه در چند صنعت مانند فلزات اساسی و کانه های فلزی و غیره به همراه اخبار مجامع خودرویی ها و سایر شرکت ها نقش آهنربای پول را برای آنها ایفا خواهند کرد.

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

  1. بررسی بنیادی

  • صنعت ساختمان (بخش چهارم)

صنعت ساختمان سازی که یکی از صنایع مادر و مهم در اقتصاد هر کشوری به حساب می آیند ده ها صنعت دیگر را به طور مستقیم و غیر مستقیم به خود متصل کرده اند که تحرک این صنعت می تواند بخش بزرگی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. برآورد کارشناسان این است که این صنعت می تواند در تانبستان امسال رسما از رکود خارج شود و اگرچه رونق همراه با تورم برای آن متصور نیستیم اما رونق در این بخش می تواند تحرکات جدی این صنعت در بازار سرمایه را به همراه داشته باشد. با این برآوردها نگاهی به صنعت در چند بخش خواهیم داشت.

شرکت هایی که با رنگ آبی نشان داده شده اند، در این شماره بررسی می شوند و سایر شرکت هایی که در گزارشات قبلی بررسی نمودیم صرفا جهت مقایسه تجمیع گردیده اند ویژگی های شرکت های مورد بررسی:

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

در خصوص توضیحات پیرامون شرکت می توان به این نکته اشاره نمود که معیار سود و مبالغ مندرج در جدول مطابق برآوردها و همچنین بر مبنای گذشته شرکت یا بودجه فعلی می باشد و احتمال تغییر در آن وجود دارد.

در خصوص شرکت های ساختمانی ارزش پروژه های در دست اجرا می تواند سود سال های آتی آنها را به خوبی نشان دهد. این معیار برای سرمایه گذاران میان مدت نسبت به نوسان گیران از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مطابق وعده قبلی از این پس دوشنبه ها بولتن تکنیکال در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت با این هدف که تحلیل سهام مورد نظر در زمان مناسب، فرصت بهره گرفتن از نوسانات بازار را فراهم آورد. همچنین باید خاطر نشان کرد که در نخستین شماره از بولتن 24 تکنیکال به سراغ سهامی رفته ایم که دو اتفاق بزرگ را پیش رو دارند. نخست برگزاری مجامع سالانه و دوم لیدری بازار بورس را.

در همین خصوص به سراغ یکی از سهام با اهمیت صنعت بانکداری میرویم و صادرات را پیش از برگزاری مجمع تحلیل خواهیم کرد. در قدم دوم به سراغ لیدر بازار و صنعت خودرو یعنی سایپا خواهیم رفت

  1. بررسی تکنیکال

الف) بانک صادرات

همانگونه که مشاهده می شود سهم طی 18 ماه اخیر، سه بار با خط روند صعودی قرمز رنگ برخورد داشته است که آخرین برخورد به روزهای اخیر بر می گردد. این در حالی ست که سهم در شرف برگزاری مجمع می باشد و احتمالا نمودار سهم پس از مجمع با لحاظ سود تقسیمی اندکی متفاوت خواهد شد. مهم ترین سطح حمایتی کنونی سهم در محدوده 96-97 تومان قرار دارد و سطح حمایت مهم دوم در نزدیکی 93 تومان قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.سهم در حال تشکیل الگویی ست که می تواند یک موج صعودی دیگر را از محدوده های مذکور آغاز کند. این در حالی ست که بازه نگهداری سهم بهتر است حداکثر 5 ماهه انتخاب شود و حد ضرر برای افراد ریسک گریز در نزدیکی 92 تومان قرار گیرد. حد ضرر برای افراد ریسک پذیر تا 84 تومان می تواند کاهش یابد. میزان سود تقسیمی بر اعداد فوق اثری نخواهد داشت.

ب)سایپا

سایپا از پر اهمیت ترین نماد بازار بورس است که طی 6 ماه اخیر کاملا سرکش رفتار کرده است اما پس از برخورد به مقاومتی مهم طی هفته های اخیر روند نزولی به خود گرفته است. در این بررسی سعی خواهیم کرد از دریچه های جدید به این سهم نگاهی بیاندازیم آن هم در شرایطی که 31 تیرماه مجمع عادی سالانه را برگزار خواهد کرد و به لطف درآمدهای غیر عملیاتی به سود حدود 20 تومانی برای سال 94 رسیده است.

در ابتدا نگاهی به نمودار تعدیل نشده سهم در 6 سال اخیر می اندازیم

همانگونه که ملاحظه می شود سهم با سقف کانال کوادرانت نزولی ترسیم شده برخورد کرده است. این در شرایطی ست که حجم معاملات شرکت تقریبا طی سالهای اخیر بی سابقه بوده است.

اما در نمودار تعدیل شده در کوتاه مدت مطابق شکل زیر سهم در یک کانال نزولی در حال نوسان است. سطح حمایت 120 تومان در مرحله نخست و سپس 110 تومان در گام دوم حمایت های مهمی هستند اما با فرض بازگشایی سهم و ادامه روند معاملات احتمالا در صورت عدم شکست سقف کانال نزولی، سهم محکوم به اصلاح قیمتی و زمانی تا محدوده 103 -99 تومان می باشد. سطح مذکور حداکثر اصلاح پیش بینی شده برای سهم تلقی می شوند که در صورت از دست رفتن حمایت های 120 و 110 تومان قابل دسترس خواهد بود. تقسیم یا عدم تقسیم سود روی اعداد فوق اثری نخواهد داشت.


  1. هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است. این گزارش بروز خواهد شد

ب) آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع

  1. مجله خبری

الف) سیاسی

بدعهدی طرفهای اروپایی و آمریکا و همچنین گزارش نامربوط دبیر کل سازمان ملل در مورد برنامه موشکی باعث شد تا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در روز چهارشنبه در صحن علنی مجلس در نطق پیش از دستور خود اعلام کند اقدامات ایذایی در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی جز مقابله برای ایران باقی نمانده است. وی اعلام کرد : از طرفی دبیرکل در گزارش خود پایبندی ایران به تعهدات را دلگرم‌کننده می‌داند و از طرف دیگر هیچ اشاره‌ای به نگرانی‌های ایران و شکایت ایران از عدم اجرای همه تعهدات طرف 1+5 نمی‌کند رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای بانکی‌مون در گزارش خود پرتاب موشک بالستیک ایران را مخالف روح توافق هسته‌ای دانسته اما قضاوت در تخطی را برعهده شورای امنیت گذاشته است. سوال این است که پرتاب موشک با کدام قسمت از توافق هسته‌ای ناسازگاری دارد؟ روح برجام یک امر سیالی نیست که مجالی برای دبیرکل ایجاد کند که هر حرف بی‌ربطی را به آن نسبت دهد. لاریجانی اضافه کرد: در توافق هسته‌ای هیچ اشاره‌ای به موضوع موشک بالستیک وجود ندارد و صرفا در قطعنامه (2231) آن هم در زمینه آن به این امر اشاره شده است که ایران از ساخت موشک‌هایی که طراحی آن برای حمل سلاح هسته‌ای باشد پرهیز کند. وی افزود: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است. گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟ لاریجانی در پایان گفت: لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

دولت نیز درباره اتفاقات اخیر و بدعهدی های آمریکا از طریق دکتر ظریف اعلام کرد اگر بخواهیم به برجام نمره بدهیم، حتماً با توجه به ظرف زمانی و شرایط بین‌المللی نمره بسیار خوبی می‌گیرد، اما اگر بخواهیم به نحوه اجرای آمریکایی‌ها نمره بدهیم احتمالاً نمره پایین می‌گیرد .وی افزود: برجام باید هم در ظرف زمانی خودش بررسی و ارزیابی شود و هم در واقعیت جهانی که به تصویب رسید و از بعد دیگر نیز برجام را باید از منظر نحوه اجرای توافق ارزیابی کرد . ظریف با بیان اینکه مذاکرات مربوط به برجام زمانی آغاز شد که کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا قانونی را تصویب کرده و منتظر رفتنش به سنا بودند که براساس آن فروش نفت کشورمان در کمتر از یک سال به صفر برسد، عنوان کرد:آمریکایی‌ها در یک بازه زمانی یک و نیم ساله توانسته بودند فروش نفت کشورمان را از بیش از 2.5 میلیون بشکه در روز به کمتر از روزانه یک میلیون بشکه برسانند .وی تصریح کرد: با این قلدری و فشارهایی که آمریکایی‌ها بر کشور ما می‌آوردند می‌توانستند در مدت کوتاهی فروش نفت کشورمان را به صفر برسانند .رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مذاکرات منتج به برجام زمانی آغاز شد که براساس همین قانون کنگره، رئیس‌جمهور آمریکا دیگر حتی اجازه نمی‌یافت که مقررات را تعلیق کند

اما در ادامه متعهد نبودن کشورهای آمریکا و به خصوص انگلیس در طرف اروپاییدر این هفته شاهد بودیم که انگلیس هشدار سفر به ایران را برای اتباع این کشور تمدید کرد.

در حوزه سیاست خارجی در اولین ساعات از بامداد روز شنبه شاهد ناآرامی هایی در ترکیه بودیم که این ناآرامی ها با توجه به پیام مردمی اردوغان به مردم خنثی شد و آرامش در منطقه برقرار شد . در پی بروز این اتفاقات جمهوری اسلامی ایران با حمایت از اردوغان هر گونه ناارامی را در منطقه محکوم دانست و در آنسو اما یار همیشگی ترکیه یعنی عربستان به صورت غیر مستقیم از آشوب گران حمایت کرد تا برخی واقعیتهای منطقه برای این کشور که مخالف برخی سیاستهای ایران از جمله در مسئله سوریه بود روشنتر شود .

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

تک نرخی شدن ارز از جمله مواردی است که دولت یازدهم همواره از روز ابتدایی شروع به کار خود بر آن اصرار ورزیده است و تاکید داشته که دو نرخی بودن آن باعث تخلفات بسیاری می شود و این امر نارسایی هایی را در حوزه اقتصادی به همراه دارد . لیکن متاسفانه طولانی شدن مذاکرات هسته ای و نرسیدن به برخی نتایج مد نظر با توجه به برخی سنگ اندازی ها از سوی طرفهای غربی و آمریکا اهداف برجام به خصوص در زمینه برداشته شدن تحریم بانکی را با کندی مواجه کرده است و لذا همین امر دست دولت را از ترس بوجود امدن تورم کند کرد و این مهم تا کنون به مرحله اجرایی نرسیده است . حال اما دولت در روزهای اخیر کم کم زمینه های تک نرخی شدن را اماده کرده است و در اولین قدم دست به کاهش استفاده از ارز مبادله ای برای واردات کالا کرده است تا به گفته وزیر اقتصاد در نیمه دوم سال ارز تک نرخی بشود .

از دیگر اهداف دولت پس از برجام دستیابی به سرمایه گذاری خارجی 40 تا 50 میلیارد دلار است که این امر نیازمند زمینه سازی و امن نمودن سیاستهای اقتصادی کشور دارد بر همین اساس یکی از این گامها بدست آوردن رتبه اعتباری در موسسات خارجی برای ایران است که بدین منظور وزیر اقتصاد اعلام کرد کشورهای زیادی خواهان عرضه اورق قرضه بین المللی از سوی کشورمان هستند که برهمین اساس انتظار دارد در «آینده نزدیک» یک رتبه اعتباری برای ایران تعریف شود، گامی که می تواند به جذب سرمایه گذاران به خرید اوراق قرضه این کشور کمک نماید. وی افزود، مقامات ایرانی «در حال مذاکره با همه آژانس های اعتبارسنجی هستند.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

ترافیک اینروزهای مجامع عادی سالیانه بسیاری از شرکتهای حاضر در بازار سرمایه در یکی دو هفته اخیر سرمایه گذاران بسیاری را درگیر رفت و آمد در مجامع سبد سهام خود و آگاهی از تحولات آینده آنها کرده است . بر همین اساس اکثر کانالهای مجازی تلگرام اخبار را به صورت لحظه به لحظه گزارش می دهند تا سهامدارانی که نتوانسته انددر مجمع حضور داشته باشند از آن آگاهی یابند و در مورد آینده شرکت مورد علاقه خود با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرند . یکی از مواردی که اکثر سهامداران در این مجامع بدنبال آن می گردند تصویب افزایش سرمایه شرکتها به خصوص از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می باشد که در این باره حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت : موضوع افزایش سرمایه شرکت ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها در سال 95 تعیین تکلیف شدهاما طی نامه ریاست سازمان بورس به رییس سازمان امور مالیاتی به دنبال استفاده کردن از تمام ظرفیت های قانون جدیدبرای بهبود صورت های مالی شرکت ها هستیم .

اما در راستای بالا بردن جذب سرمایه گذاران و جذاب شدن بازار بورس کشور در آینده ای نزدیک شاهد رونمایی از قرارداد آتی سبد سهام خواهیم بود که میتواند پوشش ریسک مناسبی در زمان نزول قیمتها در بازار سرمایه باشد . مجید پیره، کارشناس مسول مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار و عضو کمیته آموزش انجمن مالی اسلامی ایران در اینباره اعلام کرد دستورالعمل پیشنهادی این قرارداد تدوین شده اما دبیرخانه کمیته فقهی ایراداتی را به آن مطرح کرده و برای رفع ایراد به بورس ارجاع داده است . بورس هم بخشی از این ایرادات را پذیرفته و بخشی نیز محل اختلاف است و مورد پذیرش بورس قرار نگرفته است. به همین دلیل این ابزار و اختیار معامله سبد سهام ، فعلا در همین مرحله متوقف شده است .

صنایع بورسی

گروه پتروشیمی دراین هفته نیز به مانند اکثر هفته های قبل خود بدون نوسان معاملات خود را پیگیری کردند و تغییر آنچنانی را در این گروه شاهد نبودیم در این گروه از مهمترین اتفاقات افتتاح اوره و آمونیک پتروشیمی شیراز بود که این طرح ظرفیت پترو شیراز را به دو برابر کنونی ان می رساند . در حاشیه مراسم افتتاح این طرح وزیر نفت اعلام کرد : سال 95 برای اجرای طرح های پتروشیمی سالی استثنایی و خوب است و می توان آن را مصداق اقتصاد مقاومتی دانست.
زنگنه ادامه داد: امسال با پنج و چهار دهم میلیارد دلار سرمایه گذاری های انجام شده در طرح های پتروشیمی بر ارزش تولیدات سالانه کشور بیش از پنج میلیون دلار افزوده می شود.

مهمترین موضوع در مورد شرکتهای این گروه کاهش سود بانکی می باشد که این مهم هزینه های مالی بیشتر شرکتهای گروه را با توجه به نرخ گذاری بر اساس سود جدید با کاهش مواجه کرده است و گزینه مثبتی برای آنها به حساب می آید این مهم در مورد شیراز به گونه ای است که این شرکت در مورد اوراق سلف نرخ آنها را بین 24 تا 28 فرض کرده و حال اینکه نرخ آنها در حال حاضر 23 درصد می باشد ضمن اینکه نرخ تسهیلات دریافتی شرکت از بانکها که قبلا با نرخ 28 درصد بوده به زیر 24 درصد رسیده است .(این بررسی صرفا از جهت هزینه های مالی شرکت بوده است و به عنوان گزینه خرید بحساب نمی آید و باید در مورد فعالیت عمیلاتی شرکت نیز بررسی های بیشتر صورت بپذیرد)

قیمت نفت در این هفته کمی با چالش مواجه شد و نسبت به هفته های قبل تقریبا روندی نزولی را شاهد بود و به بشکه ای زیر 45 دلار رسید و باعث شد تا برخی کارشناسان اقتصادی اهداف خود ازآینده نفت را کاهش داده و در محدوده 38 دلار تخمین بزنند این امر ممکن است کمی شرایط را برای گروه پالایشگاهی بار دیگر به وخامت ببرد و البته این در صورتی است که قیمت نفت طی چندین هفته زیر 40 دلار بماند .

در بررسی این گروه در بازار سرمایه در هفته اخیر اما اتفاقات مثبتی صورت گرفت به گونه ای که شپنا و شبندر با تعدیل مثبت سال مالی 94 خود را به اتمام رساندند و شپنا و شتران هم برنامه های لازم برای کاهش نفت کوره خود و بالا بردن کیفیت بنزین خود تدارک دیده اند که این مهم می تواند به افزایش سود دهی آنها در سالهای آینده بیانجامد .

و اما در گروه خودرویی؛ آخرین روزها از اولین ماه گرم سال همراه شد با برگزاری مجامع عادی سالیانه بیشتر شرکتهای گروهی که در 6 ماه اخیر به عنوان لیدر بازار شناخته شده اند و البته این لیدر بازار سرمایه در نیمی از مدت ذکرشده کاملا پر فروغ و هیجانی با افزایش روبرو شد و در نیمی دیگر کاملا کم فروغ ظاهر شد تا ادامه راه آنها با یک توقف کوتاه مدت و اطلاع رسانی از برنامه های آینده آنها در مجمع عادی سالیانه همراه شود . در این بین اما پیش زمینه شرکت در مجمع این شرکتها همراه شد با عملی شدن بخشی از فعالیتهای شرکت ایران خودرو و پژو و همچنین صحبتهایی از نهایی شدن قرار داد سایپا و سیتروئن و صحبتهایی از افزایش فروش میزان محصولات ایران خودرو، که میتواند هفته پیش رو را با تحرکات مثبت در این گروه همراه بکند .

در این گروه صحبتهای فراوانی از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی خودروسازان به گوش می رسد که تصویب آن در مجمع به خصوص ایران خودرو باعث رشد دوباره نمادهای گروه خواهد شد. شنیده شده است که دولت در یک بازه 6 ماهه به شرکت های خاص فرجه خواهد داد اما هنوز قطعیت آن مشخص نیست.

فلزات اساسی در بازارهای جهانی این هفته روندی مثبت را به خود دیدند و اکثر فلزات اساسی به جز آلومنیوم روندی مثبت را طی کردند این مهم باعث روند متعادل و رو به مثبتی برای نمادهای موجود در این گروه نیز شد . در این گروه و به خصوص در زیرمجموعه های مس و فولاد برخی تولیدکنندگان این محصولات با توجه به بازاریابی های مناسبی که در خارج از کشور صورت داده اند توانسته اند به فروش خوبی دست یابند به گونه ای که کل تولید خود در سال گذشته و سال جدید را تاکنون به فروش رسانده اند .

در این گروه فولاد مبارکه با استقبال خوبی در عرضه اوراق مرابحه خود مواجه شد اما با این حال تهدیدهایی نیز از دامپینگ این شرکت در اروپا به گوش می رسد که احتمال تحریم این شرکت را افزایش خواهد داد . البته این شرکت برنامه هایی در صورت این اتفاق برای صادرات به آمریکا را در آینده خود دارد . اما از دیگر شرکت اصفهانی یعنی ذوب نیز معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت گفت: تولید ریل ملی در ذوب آهن خبر مهمی برای اقتصاد کشور خواهد بود و در 10 روز آینده به بهره برداری خواهد رسید .

در دیگر زیر مجموعه این گروه از فملی خبر رسید قیمت تمام شده هر تن مس محتوی شرکت ملی صنایع مس ایران در ۳ ماه نخست سال جاری به زیر ۴۰۰۰ دلار رسیده در حالی که این رقم در سال ۹۱ حدود ۵۰۰۰ دلار بود. شرکت ملی مس در نظر دارد برنامه تولید خود را در سال ۹۵، به ۲۶۵ هزارتن و تا پایان سال ۹۷ نیز تولید مس محتوی را به ۴۰۰ هزارتن برساند.( این شرکت نرخ دلار را 34هزار ریال و هر تن کاتد مس را 4500 دلار فرض کرده است.)

در گروه روی قیمت روی همچنان سیر صعودی دارد و این مهم تاثیرات مثبتی بر روی نمادهای این گروه داشته است . در این زیر مجموعه باما با توجه به تامین خاک از معادن خود با افزایش قیمت سرب و روی با افزایش سود مواجه خواهد شد .

گروه بانکی همچنان معاملات بدون نوسانی را پشت سر می گذارند و در قیمتهای متعادلی در حال معامله هستند و شوک برخی خبرها نیز چه مثبت و چه منفی تاثیری بر آنها نمی گذارد . در این گروه در هفته اخیر بانک ملت که همه سرمایه گذاران از آن انتظار تعدیل مثبت را داشتند با شوک کاهش سود تلفیقی و بازداشت مدیر عامل سابق آن مواجه شد و البته با یک معامله از سوی بازار گردان با افزایش قیمت مواجه شد . در این گروه همچنین حکمت با تایید افزایش سرمایه 150 درصدی توسط حسابرس آخرین مراحل تایید افزایش سرمایه خود را در حال انجام دادن است و این امر باعث صف خرید این سهم شد . از لحاظ تکنیکال احتمال رشد سهم تا 140 -150 تومان وجود دارد.

در گروه لیزینگ معامله بلوکی بر روی نماد ولساپا علیرغم اخبار مثبت باعث منفی شدن این نماد شد و البته این شرکت با اتمام ساعات کاری بیست و هفتمین روز تیر ماه متوقف شد . در این گروه کاهش سود بانکی می تواند هزینه های این گروه از یک سو را کاهش و از سوی دیگر میزان لیزینگ خود را افزایش دهد و در نتیجه باعث بالا رفتن سود خود بشوند .

در گروه حمل و نقل حتوکا با افزایش سرمایه 60 درصدی خود افزایش قیمت 10 درصدی را تجربه کرد .

در گروه ابزار اندازه گیری اعلام نشدن پیش بینی حسابرسی شده کنتورسازی و تاخیر سه ماهه باعث ابهاماتی برای سهامداران شده است . لیکن با این وجود این شرکت صورتهای مالی سه ماهه خود را باپوشش 26 درصدی روانه بازار کرد . (مجمع این شرکت که پیش از این قرار بود 31 تیر ماه برگزار شود به تاریخ 21 مرداد ماه موکول شد )

در گروه سیمان 8 شرکت ایرانی برای صادرات کلینکر به عراق انتخاب شده اند که مجوز صادرات 3 میلیون تن محصول خواهند داشت.این شرکت ها عبارتند از: سیمان ایلام، سامان غرب، ارومیه، هکمتان، سیمان خوزستان، بهبهان، سیمان نهاوند و کارون نام دارند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24