Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

لذا در محدوده بیضی آبی رنگ نیز هیچ سیگنالی برای ورود به سهم داده نمی شود و سیگنال های خرید باید صرفا با دید میان مدت باشند و نوسان گیران و سهامداران کوتاه مدت بهتر است از این سهم در این بازه فاصله بگیرند.

با این ابزار تکنیکال، نوسان گیری کنید!

یکی از ابزارهای مهم در تکنیکال ابزاری مبتنی بر نوسانات قیمت سهم هستند که به اسیلاتور یا اندیکاتورها شهرت دارند. در نخستین بولتن 24 آموزشی که قرار است آخر هر هفته تقدیم شما گردد سعی می شود مباحثی کاربردی بنا به تقاضای شما منتشر گردد که از لحاظ محتواو مفهوم در بازار بورس قابل استفاده باشد.

The Average Directional Index ADX

Minus Directional Indicator -DI

Plus Directional Indicator +DI

ADX نوعی اندیکاتور متحرک جهت دار است که در سیستم های معاملاتی و مدل های نوسان گیری کاربرد دارد. اولین بار این اندیکاتور برای معامله کامودیتی ها ایجاد شد اما بعدها برای سهام نیز پر کاربرد گردید.

ابداع کننده اندیکاتور ADX، فردی به نام Wilder است که در سال 1978 اندیکاتورهای مهمی را نظیر ADX,RSI,ATR و مانند آنها را در کتاب خود معرفی کرد و جالب است که بدانیم این ابزار بدون استفاده از کامپیوتر در آن زمان ابداع شدند.

در حقیقت ADX قدرت روند را بدون توجه به جهت صعودی یا نزولی مشخص می کند. عموما ADX را به همراه دو اندیکاتور دیگر +DI و –DI به کار می گیرند که DI اندیکاتور جهت به حساب می آید و تکمیل کننده ADX در تصمیم گیری هاست. با این سه اندیکاتور می توان همزمان قدرت و جهت روند را شناسایی کرد.

تشخیص جهت حرکت با مقایسه دو پیوت پیاپی سقف و کف میسر خواهد شد. بدان معنا که دو نقطه کف و سقف پیاپی را می توان مقایسه کرد و جهت را دریافت.

با توجه به اندیکاتورهای +DI و –DI نحوه محاسبه دستی آنها بدین گونه است که تفاضل سقف فعلی با سقف قبلی را با تفاضل کف فعلی با کف قبلی مقایسه می کنند و این مقایسه می تواند حتی برای دو کندل متوالی بدست آید. اگر تفاضل سقف ها بیشتر بود جهت روند مثبت و اگر تفاضل کف ها بیشتر بود روند منفی می باشد.

به بیان دیگر از لحاظ روانشناسی و به طور چشمی هر گاه در دو کندل متوالی یا دو پیوت متوالی سقف ها به نسبت کف ها، فاصله بیشتری از هم داشتند، آنگاه روند مثبت و در غیر این صورت روند منفی خواهد بود.

همانطور که اشاره شد کاربرد اصلی ADX در تعیین قدرت روند می باشد اما تعیین جهت روند هم به رو فوق امکان پذیر می باشد ولی چیزی که بیش از هر نکته ای اهمیت دارد آن است که بر خلاف تصور عموم ، برخی اندیکاتورها مانند ADX برای سهام با نقدشوندگی کم نمی توانند کاربرد داشته باشند که علت آن نحوه محاسبات این قبیل اندیکاتورهاست لذا سعی کنید از این اندیکاتور برای تشخیص قدرت و جهت روند سهام با نقدشوندگی بالا استفاده کنید. منظور از نقدشوندگی آن دسته از سهام متوسط و بزرگی ست که قابلیت تبدیل به پول نقد در کمترین زمان را داشته باشند.

ADX را باید زمانی استفاده نمود که بتوان جهت برای روند مربوطه تعیین کرد. بهترین حالتی که می تواند این اندیکاتور را پر کاربرد و موثر نامید زمانی ست که عدد ADX در نمودار بالای 25 و حتی 30 باشد. به صورت تجربی دقت این اندیکاتور در مقادیر کمتر از 20 کم می شود و بهتر است از آن استفاده نگردد.


نمونه ای از اندیکاتور ADX برای سهام فولاد مبارکه دربازه 6 ماهه در تصویر بالا نشان داده شده است. در کادر پایین ، خط سبز رنگ ADX است و +DI و –DI به ترتیب با رنگ های آبی و قرمز نشان داده شده اند.
همانگونه که مشاهده می شود در نمودار فوق در محدوده بیضی زرد رنگ ADX هیچ سیگنالی نمی دهد چراکه عملا سهم در یک محدوده مشخصی در حال نوسان است ضمن آنکه در دایره قرمز خط آبی رنگ، خط قرمز را قطع کرده است که به معنای تغییر جهت روند در آینده می تواند باشد و روند ضعیف ADX در محدوده بیضی زرد نشان می دهد قطع کردن خطوط عملا سیگنال خریدی به شما در کوتاه مدت نخواهد داد. سهامداران و نوسان گیران نیز با ورود به محدوده زرد رنگ و کاهش قدرت روند (ADX نزولی) به صورت هوشمندانه باید اقدام به خارج شدن از سهم کنند.

در بیضی آبی رنگ اتفاق جالب دیگری رخ می دهد و آنکه با جهش ADX (خط سبز در اندیکاتور) خط قرمز همچنان بالای خط آبی ست و این بدان معناست که فشار و هیجان از نوع فروش بالاترخواهد بود و به معنای دقیق تر فاصله بین دو کف متوالی بیشتر از دو سقف متوالی هستند و –DI عدد بزرگتری را نشان می دهد که از لحاظ گرافیکی در اندیکاتور خط قرمز بالای خط آبی قرار خواهد گرفت. لذا در محدوده بیضی آبی رنگ نیز هیچ سیگنالی برای ورود به سهم داده نمی شود و سیگنال های خرید باید صرفا با دید میان مدت باشند و نوسان گیران و سهامداران کوتاه مدت بهتر است از این سهم در این بازه فاصله بگیرند.

شما می توانید برای استفاده از این اندیکاتور در نرم افزارهای مختلف مانند ره آورد نوین، داینامیک تریدر، متاتریدر یا مفید ترید و غیره به راحتی در بخش اندیکاتور یا اسیلاتور این ابزار را روی نمودار قرار داده و آن را بررسی کنید. بهتر است از تایم فریم روزانه برای این اندیکاتور استفاده کنید و گاها با ترکیب این اندیکاتور با برخی ابزار دیگر می توان سیستم های معاملاتی کارا و مناسبی ایجاد کرد ولی لازمه استفاده از این سیستم های معاملاتی تجربه و درک بالا از مفاهیم اصلی اندیکاتورهاست که ضامن دقت سیگنال ها خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24