Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در سه هفته اخیر نهادهای تحلیلگر تلاش کردند وضعیت بازارهای مختلف را با توجه به تبعات احتمالی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیش بینی کنند.

بهترین رفتار سرمایه گذاران در شرایط کنونی

روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی نوسانی اندک داشتند و قیمت نفت، ارزش دلار و قیمت طلا کاهش یافت. البته میزان کاهش زیاد نبود و تحلیلگران معتقدند طبیعی است پس از نوسان های بزرگ، بازار به سمت ثبات حرکت کند. نوعی بلاتکلیفی در رفتار سرمایه گذاران مشاهده می شود و به نظر می رسد بهترین کاری که سرمایه گذاران می توانند انجام دهند انتظار تا مشخص شدن روندهای کلی بازار و توجه به داده های اقتصادی است. سه هفته از برگزاری همه پرسی در انگلستان گذشته و اکنون که در هفته چهارم هستیم تاثیر این رویداد بر بازارها بویژه بازار طلا کمتر شده است. در سه هفته اخیر نهادهای تحلیلگر تلاش کردند وضعیت بازارهای مختلف را با توجه به تبعات احتمالی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا پیش بینی کنند. رشد شاخص های مالی به دلیل امید سرمایه گذاران به اجرای سیاست های حمایتی رخ داده اما بانک مرکزی انگلستان در نشست اخیر خود اقدام جدیدی برای حمایت از رونق اقتصاد این کشور انجام نداد. دو روز دیگر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست خواهد داشت و گفته می شود در این نشست سیاست انبساطی جدید اتخاذ نخواهد شد. اگر ثابت شود امید سرمایه گذاران به اجرای برنامه های حمایتی بی جا بوده بازارهای مالی لطمه خواهند دید.

قیمت ها یک پله پایین تر

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش به 46.8 دلار و 45.1 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت قیمت نفت در مسیر کاهش به حرکت خود ادامه داد. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 47 دلار و 45.2 دلار در هر بشکه قرار گرفت و پیش بینی شده وضعیت بازار برای مدتی به همین شکل باقی خواهد ماند. در حال حاضر قیمت نفت نسبت به پایین ترین میزان در 12 سال اخیر که در سه ماهه نخست امسال مشاهده شد 75 درصد بالاتر است اما افزایش ذخیره نفت و فرآورده های آن در اقتصادهای بزرگ مصرف کننده سبب شده فشار بر قیمت ها افزایش یابد. همچنین نگرانی هایی در باره تاثیر افزایش تولید بر قیمت نفت پدید آمده است. در هفته های اخیر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزایش یافته و اگر قیمت نفت در محدوده های کنونی باقی بماند این روند ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر در آینده نزدیک اختلال در عرضه نفت در کانادا، نیجریه و لیبی کاهش می یابد و این به معنای رشد عرضه و شکل گیری میزان بالای مازاد عرضه است. نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی در محدوده 55 دلار در هر بشکه قرار می گیرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

باز هم کاهش قیمت

امروز قیمت طلا با اندکی رشد در سطح 1330 دلار در هر اونس قرار گرفته است. همزمان با کاهش هراس سرمایه گذاران از ریسک های موجود، قیمت طلا در مسیر کاهش به حرکت خود ادامه می دهد. تحلیلگران معتقدند بخشی از رشد قیمت ها غیرمنطقی بوده و بازار با اصلاح مواجه شده است. واقعیت این است که اکنون بسیاری از سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعات وحشتناک نخواهد داشت و نیز ضعف اقتصاد جهان به حدی نیست که اقتصاد جهان با رکود مواجه شود. بدین ترتیب طلا عوامل حمایتی خود را تااندازه زیادی از دست داده است. یک عامل دیگر رشد قیمت طلا، افول ارزش دلار در برابر یورو بوده است. برخی کارشناسان معتقدند این روند ادامه پیدا نمی کند و دلار حمایت خواهد شد. بدین ترتیب اگر پیش بینی های یاد شده تحقق یابد دلیلی برای رشد قیمت طلا وجود ندارد. البته عده ای از سرمایه گذاران خوشبین معتقدند قیمت طلا در سطوح کنونی باقی خواهد ماند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

اصلاح در بازارهای مالی

آسیا. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا کاهش یافته اند. روز گذشته بازارهای مالی در آسیا روزی آرام را سپری کردند. میزان نوسان شاخص های مالی اندک بود و سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر گزارش های جدید از شاخص های اقتصادی باقی بمانند. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر نمی شود اما در آمریکا و منطقه یورو خبرهایی در باره بخش تولید کارخانه ای و بازار کار در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. از شدت هراس ها در باره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاسته شده است. اما با توجه به انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین، بعید است تدابیر جدید حمایتی از سوی بانک مرکزی یا دولت این کشور اتخاذ شود.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. گزارش های منفی از عملکرد برخی شرکت های بورسی و نیز کاهش قیمت نفت سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. این هفته چند گزارش از بخش تولید کارخانه ای منطقه یورو منتشر می شود و تا روز پنجشنبه سرمایه گذاران منتظر برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا خواهند بود. احتمال داده شده در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا ایجاد نخواهد شد اما دیدگاهی که رییس بانک مرکزی اروپا در باره وضعیت اقتصاد منطقه یورو و روند خروج انگلستان از اتحادیه اروپا ارائه می کند اهمیت بالایی دارد.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کردند اما میزان افزایش زیاد نبود. کاهش قیمت نفت و برخی گزارش های منفی از عملکرد شرکت های بورسی سبب شد سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. از امروز به تدریج خبرهایی از شاخص های اقتصادی در آمریکا منتشر می شود. اظهار نظرهایی که برخی مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص وضعیت اقتصادی این کشور و زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره می کنند مورد توجه سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت ها با سطوح مقاومت برخورد کرده اند

امروز قیمت برخی فلز پایه کاهش یافته است. قیمت مس در محدوده 4900 دلار در نوسان است. روز گذشته قیمت فلزات پایه تغییر بزرگی نداشت و در نهایت قیمت مس با 0.5 درصد رشد به 4940 دلار در هر تن رسید. جو بازار فلزات پایه به دلیل کاهش ارزش دلار و خبرهای مثبت اخیر از اقتصاد چین، مثبت است اما رشد قابل ملاحظه ای در قیمت ها مشاهده نمی شود زیرا تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند شرایط کلان بازار این فلزات تغییری نکرده است. برای مثال، با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده اما این بدان معنا نیست که رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی بالاتر از 7 درصد خواهد بود. همچنین فعالیت ها در بخش تولید کارخانه ای چین در ماه های اخیر کاهش یافته است. دولت چین در حال اجرای اصلاحات ساختاری است و صرفا برای جلوگیری از سقوط نرخ رشد اقتصاد، بر سرعت اجرای طرح های زیرساختی افزوده است. در واقع رشد 6.7 درصدی اقتصاد چین در سه ماهه دوم امسال، حاصل تدابیر حمایتی دولت و بانک مرکزی بوده است. از سوی دیگر ارزش دلار در آینده رشد خواهد کرد زیرا بانک مرکزی آمریکا آماده بالا بردن نرخ های بهره است و امسال این اقدام حداقل یک بار انجام خواهد شد. بدین ترتیب افق بازار فلزات پایه خیلی امیدبخش نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

کاهش ارزش دلار ادامه یافته است

امروز ارزش دلار در برابر یورو تغییر محسوسی نداشته و نسبت یورو به دلار در سطح 1.1075 قرار دارد. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت و این درحالیستکه در روزهای اخیر خبرهای منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده است. تحلیلگران معتقدند به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا یک عامل فشار بر ارزش دلار است. همچنین پیش بینی شده در نشست روز پنجشنبه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد ایجاد نخواهد شد و این عامل سبب رشد ارزش یورو می شود. از امروز انتشار خبرهای متعدد از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا شروع می شود و داده هایی که در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد بر رفتار آنها در بازار ارز تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از شاخص های اقتصادی انگلستان، آلمان، منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24