Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در تشبیهی می توان گفت که بدنه اقتصادی ما از ۴ بخش سخت افزار، نرم افزار و سیستم عامل و کاربر تشکیل شده و حرکت و پویایی آن منوط به تعامل این ۴ بخش است...

سایه سنگین دولت در اقتصاد

ما به عنوان اعضای اتاق بازرگانی ایران و به عنوان صنعت گران بخش خصوصی با سنگین بودن بدنه قوا آشنا شده ایم. هر سه قوه متاسفانه چابک و بروز نبوده و بعضا نمی توانسته اند چابکتر باشند و از همه مهمتر قوه مجریه و بدنه اجرایی دولت است.

در تشبیهی می توان گفت که بدنه اقتصادی ما از 4 بخش سخت افزار، نرم افزار و سیستم عامل و کاربر تشکیل شده و حرکت و پویایی آن منوط به تعامل این 4 بخش می باشد:

برای مثال ما یک برنامه نرم افزاری پیشرفته ی به روز داریم که متناسب با نیازهای کشور تهیه و ابلاغ شده و می بایست روی یک سیستم عامل سازگار با آن نصب شود و سخت افزاری که آن را اجرا کند.

این برنامه نرم افزاری پیشرفته "اقتصاد مقاومتی" نام گرفته است که باید روی سیستم عامل دولت نصب شود و سخت افزار آن شامل ساختار و سازمان ها و نهادها و قوانین و مقررات بوده و کاربر نهایی آن شامل تولید کنندگان مصرف کنندگان و آحاد مردم است . ولی متأسفانه می بینیم که نرم افزار اقتصاد مقاومتی نصب نمی شود و بالا نمی آید چرا که این نرم افزار پیشرفته با سیستم عامل قدیمی همخوانی نداشته و سیستم عامل دولت اگر DOS نباشد حداکثر ویندوز 95 است و متعلق به 20 سال پیش است !و بدتر این که شاهد هستیم دولت های گذشته و فعلی نیز نتوانستند آن را نوسازی کنند و اگر به دنبال راهکار اجرایی نباشیم و به همین منوال پیش رویم شاید دولت دوازدهم هم نتواند آن را بروزرسانی کند. حالا باید پارامتر دیگر را هم در نظر گرفت و آن ویروسی داخلی است که می خواهد این سیستم را خاموش کند.

ما بدنبال راه حل هستیم...

راه موفقیت برای پیاده شدن برنامه پیشرفته اقتصاد مقاومتی و اهداف آن ، هماهنگی فعالیت ها میان 4 بخش فوق الذکر است تا از احتمال بروز تاخیر و از دست دادن فرصت ها جلوگیری شود.این هماهنگی یک پیشرو یا فرمانده می خواهد که وظایف را تعیین کندکه این همان ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است.مشارکت و همکاری دولت و بخش خصوصی در این هماهنگی شرط لازم است ولی کافی نیست. خط فرماندهی از مقامات عالی شروع می شود و تا سطح عملیاتی و سپس تا مردم ادامه دارد.این وحدت مدیریت فقط هنگامی امکان پذیر است که همه ارتباطات سازمانی و سیستمی از طریق خط فرماندهی به سلسله مراتب دولت و سپس مردم تسری یابد.

در این میان سهم اتاق ایران و شهرستان ها نیز به عنوان رابط میان بخش خصوصی و دولت، انجام تلاش های مورد نیاز در راستای اقتصاد مقاومتی ، در غالب تشکل های مرتبط و نیز انجام کلیه هماهنگی های لازم شامل اشخاص حقوقی و حقیقی در این خصوص است.

بنابراین این تشکل ها که زیر نظر اتاق فعالانه با اقدامات جهادی وظایف خود را انجام می دهند می بایست خواسته هایشان را اولویت بندی نموده و هر کدام جایگاهشان و نظرشان در بخش اقتصاد مقاومتی مشخص و اعمال شود.

ما باید برنامه اقدام و عمل مشترک در اجرای هماهنگ سیستمی در سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته باشیم و متناسب با زمان راه را طی کنیم. ما باید نرم افزار پیشرفته اقتصاد مقاومتی را بر سیستم عاملی سوار کنیم که هم بتواند اجرا کند و هم از لحاظ مفهومی، زمانی و مقدار قابل سنجش و ارزیابی باشد.

می بایست یکبار دیگر در این برنامه اقدام و عمل مشترک ،دولت و ملت جهت اجرای اقتصاد مقاومتی وظایف و نقش دولت، وزارتخانه ها، مجلس ، بخش خصوصی ، احاد ملت و حتی خانواده ها نیز تعیین شود.

وقتی تکلیف آحاد حقیقی و حقوقی در زمان و مقدار و مفهوم مشخص شود شاید بتوان گفت در مسیر چشم انداز ترسیمی در حال حرکت هستیم.

اما مسایل صنفی ما

*قرار است تا پایان برنامه چشم انداز، 55 میلیون تن فولاد در صنایع بالادستی تولید شود و هم اکنون کمتر از یک سوم آن تولید می شود و با وضعیت نامناسب استخراج سنگ آهن و عدم وجود چرخه فراوری، نبود سیستم های حمل و نقل ریلی و جاده ای، عدم بهره وری صنایع فولادی و عدم رقابت پذیری با بازار بین المللی به نظر می رسد این چشم انداز محقق نشود.

*صنایع پایین دستی بخش خصوصی از جمله صنعت لوله و پروفیل فولادی بر اساس برنامه پیش رفته اند و ظرفیت تبدیلی بالایی دارند. صنعت لوله و پروفیل با حدود 200 کارخانه، ظرفیت تولید اسمی حداقل 18.5 میلیون تن کالای تکمیل شده را دارند ولی مواد اولیه ندارند و مواد اولیه مورد نیاز داخل توسط تولید کننده انحصاری آن تا 150دلار ارزان تر به صورت خام صادر می شود. تولید کنندگان داخلی در صف های پنج ماه، کوپن به دست ایستاده اند و نظاره گر حراج ملی ورق های فولادی مورد نیاز داخل به خارج هستند.

*اتحادیه اروپا مجتمع فولاد مبارکه را به اتهام دامپینگ مواخذه کرده است. همین مواد اولیه در داخل نایاب است و وزارت صنایع برعکس، تعرفه واردات را 500 درصد افزایش داده است و معاون معدنی وزیر بجای رسیدگی می گوید تولید کنندگان بخش خصوصی متقلب هستند. این یکی از ویروس هایی است که بجان سیستم DOS وزارت صنایع افتاده است که باید هر چه سریعتر ویروس کشی شود.

*اتاق ایران بسیار فعال تر از قبل در عرصه داخلی و بین المللی ظاهر شده و پیگیر تعامل سازنده است. مشکلات صنعت لوله و پروفیل فولادی هم در اتاق ایران در کمیته ماده 76 و شورای گفت وگو مطرح شده است. در خواست داریم مصوبات زودتر جمع بندی و اعلام نظر نهایی شود تا کارخانجات تولید کننده صنعتی بخش خصوصی ببینند که اتاق بازرگانی ایران، اتاق صنایع هم شده است.

*از هیئت رییسه اتاق درخواست داریم کمیسیون های صنایع در اتاق ها و مشکلات صنعتگران بیشتر مورد توجه قرار بگیرند و خصوصاً در شورای گفتگو نیز به چشم آید.

*ما آماده اقدامات موثر و عملیاتی هستیم. آماده کمک به دولت برای نوسازی هستیم. دولت مکلف است مشورت های ارائه شده توسط بخش خصوصی را که از کانال رسا و گویای اتاق بیان میشود را بشنود و بکارگیری نماید. امیدواریم با نوسازی سیستم ها و بروز رسانی رویه ها، قوانین و مقررات شاهد RUN یا اجرا شدن نرم افزار اقتصاد مقاومتی در محیط کسب و کار کشور بوده و نظاره گر سربلندی و شکوفایی بیش از پیش ایران اسلامی باشیم.

منبع خبر: امیر حسین کاوه،عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و سندیکا تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی کشور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24