Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته پیش رو، خبرهای معمول از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد اما برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا اهمیت بالایی دارد زیرا این نشست نخستین نشست این شورا پس از رای مثبت مردم انگلستان به خروج کشورشان از اتحادیه اروپاست و انتظار می رود در آن تدابیری برای مقابله با تبعات این خروج اتخاذ شود.

افزایش ریسک پذیری در فضای شفاف تر

هفته پیش عملکرد بازارهای مالی بزرگ مثبت بود و قیمت نفت اندکی رشد کرد اما همانطور که انتظار می رفت قیمت طلا کاهش یافت. انتخاب نخست وزیر جدید در انگلستان و انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا و چین که به ماه گذشته میلادی مربوط بودند، سبب کاهش هراس سرمایه گذاران شدند و در این شرایط از جذابیت طلا کاسته شد. در هفته پیش رو، خبرهای معمول از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر خواهد شد اما برگزاری نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا اهمیت بالایی دارد زیرا این نشست نخستین نشست این شورا پس از رای مثبت مردم انگلستان به خروج کشورشان از اتحادیه اروپاست و انتظار می رود در آن تدابیری برای مقابله با تبعات این خروج اتخاذ شود. در سه هفته اخیر مقامات اروپایی تلاش کرده اند از هراس سرمایه گذاران بکاهند. تحلیلگران معتقدند از شدت نگرانی سرمایه گذاران در باره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا کاسته شده و نوسان ها در بازارهای مالی و قیمت مواد خام طی هفته جاری کمتر خواهد بود. هفته پیش خبرهای مثبت از اقتصاد چین و آمریکا تااندازه زیادی به برقراری ثبات در بازارها کمک کرد و انتظار می رود این روند در هفته پیش رو ادامه پیدا کند. البته هنوز داده های اقتصادی مربوط به ماه جاری میلادی یعنی دورانی که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اعلام شده در اختیار قرار نگرفته است اما تحلیلگران اتفاق نظر دارند بخشی بزرگ از نگرانی ها درباره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا منطقی نبوده است.

ثبات در بازار نفت

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی رشد کرد و به ترتیب در سطح 47.6 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه قرار گرفت. با اعلام خبر کودتا در ترکیه قیمت نفت حدود یک دلار رشد کرد اما پس از مدتی، قیمت ها دوباره افول کردند. هفته پیش تحولات در بازار نفت اندک بود زیرا تغییر بزرگی در عوامل موثر بر قیمت ها ایجاد نشد. برای مثال ارزش دلار تغییری بسیار محدود داشت و تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا اندکی افزایش پیدا کرد. همچنین میزان کاهش ذخیره نفت آمریکا کمتر از پیش بینی ها بود. بازار نفت عموما تحت تاثیر پیش بینی رشد عرضه قرار دارد و از آنجا که انتظار می رود بر عرضه افزوده شود قیمت ها نسبت به چند هفته قبل کاهش یافته اند. هفته پیش خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بودند اما این امر به رشد قابل ملاحظه قیمت نفت منجر نشد زیرا پیش بینی شده بازار بار دیگر با مازاد عرضه مواجه می شود. در سه ماه اخیر اختلال در عرضه نفت از برخی کشورها سبب شد تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار شود و قیمت ها رشد کنند اما اخیرا از میزان افزایش قیمت ها کاسته شده زیرا میزان عرضه افزایش یافته است. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک به میزان یک دلار افزایش یافت و به ترتیب به 47.6 دلار و 46.3 دلار در هر بشکه رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش جذابیت طلا

روز جمعه تا قبل از اعلام کودتا در ترکیه، قیمت طلا 4 دلار کاهش یافته بود اما پس از اعلام این خبر، قیمت ها رشد کردند. البته میزان افزایش زیاد نبود و در نهایت قیمت هر اونس طلا در سطح 1337 دلار قرار گرفت. خبرهای مثبت منتشر شده از اقتصاد آمریکا و فروش برای شناسایی سود، دو عامل برای کاهش هفتگی قیمت طلا بودند. قیمت طلا هفته گذشته پس از هفت هفته رشد پی در پی کاهش یافت. کاهش قیمت طلا به رغم افول ارزش دلار در برابر یورو رخ داد. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم روز جمعه نوسانی بسیار محدود داشت. در نظرسنجی کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، پیش بینی شده این هفته قیمت ها رشد خواهند کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 260 دلار رشد کرده و انتظار می رود امسال عملکرد طلا مثبت باشد. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا با حدود سه درصد کاهش به 1337 دلار در هر اونس رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

عملکرد مثبت بازارهای مالی ادامه یافت

آسیا. روز جمعه شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا رشد کردند اما میزان آن زیاد نبود. سرمایه گذاران تحت تاثیر خبرهای مثبت از اقتصاد چین قرار گرفتند اما از یک سو در باره ضعف اقتصاد جهان نگرانی هایی وجود دارد و از سوی دیگر بهبود وضعیت اقتصادی در چین احتمال اجرای برنامه های حمایتی جدید در این کشور را کاهش می دهد. برخی تحلیلگران معتقدند تدابیر حمایتی دولت و بانک مرکزی چین موثر بوده و برای برقراری ثبات و رونق اقتصاد این کشور باید منتظر ماند.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافت اما میزان آن زیاد نبود. برخی ابهام ها در باره تبعات خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هنوز از میان نرفته است. با آنکه نخست وزیر جدید انتخاب شده و تلاش های زیادی برای خروج کم هزینه این کشور از اتحادیه اروپا انجام می شود اما بازگشت اطمینان به سرمایه گذاران زمان زیادی نیاز دارد. سرمایه گذاران معتقدند شرایط کلی اقتصاد منطقه یورو امیدبخش است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بازار آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. دو هفته دیگر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست تغییری در سیاست های پولی بانک مرکزی داده نخواهد شد. خبرهای که هفته پیش از اقتصاد آمریکا منتشر شد نشان داد در پایان سه ماهه دوم بر رونق اقتصاد افزوده شده است. بویژه وضعیت بازار کار خوب است اما در شرایط حاضر، بانک مرکزی محدود کردن سیاست های حمایتی را اقدام مناسبی نمی داند. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا از 2130 به بالای 2160 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد هفتگی قیمت ها

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافت زیرا با آنکه خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بود اما رشد ارزش دلار در برابر یورو از افزایش قیمت فلزات پایه جلوگیری کرد. پس از ماه ها، چند خبر مثبت از اقتصاد چین منتشر شده و برخی تحلیلگران معتقدند این اخبار مثبت حاصل اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک مرکزی و دولت چین در بیش از یک سال اخیر است. بانک مرکزی چین در ماه های اخیر بارهای نرخ های بهره را کاهش داده و از سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی کاسته است. رشد 6.7 درصدی اقتصاد چین در سه ماهه دوم امسال کارشناسان را به این نتیجه رسانده که اقتصاد این کشور به ثبات رسیده است. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را بین 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین کرده است و اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند این نرخ تحقق خواهد یافت. البته باید دید تاثیر ضعف اقتصاد جهان بر اقتصاد چین چه خواهد بود. روز گذشته قیمت فلزات پایه بطور متوسط 0.7 درصد کاهش یافت. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت این است که بهبود شرایط اقتصادی در چین سبب می شود تدابیر جدید حمایتی از سوی دولت و بانک مرکزی اتخاذ نشود. این عامل نیز در کاهش قیمت فلزات پایه موثر بود. البته در هفته گذشته قیمت اکثر فلزات پایه در مجموع رشد کرد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با 150 دلار افزایش به 4920 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ارزش دلار اندکی کاهش یافت

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و این رشد حاصل انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا بود. تقریبا تمامی گزارش هایی که روز گذشته از اقتصاد آمریکا منتشر شد نشان داد در ماه گذشته میلادی که آخرین ماه سه ماهه دوم بود فعالیت های اقتصادی در این کشور رشد کرده اند. دو هفته دیگر نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره داده نخواهد شد زیرا بانک مرکزی آمریکا در باره افق اقتصاد جهان نگران است و برخی شروط بالا بردن نرخ های بهره هنوز تحقق نیافته است. وضعیت بازار کار خوب است اما رشد دستمزدها اندک بوده و نشانه ای از افزایش نرخ تورم به سمت 2 درصد نمایان نشده است. بدین ترتیب خبرهای مثبت روز گذشته از اقتصاد آمریکا نمی تواند به افزایش ارزش دلار کمک زیادی بکند. این هفته نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و سرمایه گذاران به نتیجه این نشست توجه ویژه خواهند داشت. تحلیلگران پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو رشد خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو به رغم نوسان های بزرگ، تقریبا ثابت ماند و نسبت یورو به دلار حول رقم 1.104 نوسان کرد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری_تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24