Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در این تحلیل قصد داریم دو شرکت از گروه سرب و روی یعنی توسعه معادن روی (کروی) و کالسیمین (فاسمین) را از همین دریچه فاندوسکپی کنیم

دوره نگهداری سهام صنعت روی چقدر باشد؟

سهام صنعت روی و سرب در بورس تهران همواره از جمله سهام پر طرفدار، پر نوسان و پر بازده بوده اند که در بازه های مختلف زمانی مورد توجه فعالین بازار سرمایه قرار می گرفتند. این دوره توجه به سهام گروه سرب و روی می توانست به اخبار درون شرکت ها نظیر تعدیل سود، نوسانات قیمت روی و تغییر حجم تولیدات یا حتی تامین مواد اولیه وابستهباشد اما آنچه مسلم است آن است که به شرط ثبات فاکتورهای بنیادی نظیر نحوه تامین خوراک (از معدن انگوران یا وارداتی) و صرف نظر از این ریسک، سایر پارامترهای وابسته به شرکت عمدتا از یک متغیر به نام "نرخ جهانی" تبعیت می کنند.

به بیان دیگر عموما هر گاه صحبت از تعدیل سود عملیاتی می شود پای نرخ جهانی در میان است!

صادرات شرکت ها از یک سو، واردات مواد خام یا ادتیو های مورد نیاز جهت آلیاژ سازی برخی زیر مجموعه ها و همچنین نرخ گذاری داخلی با رفرنس لندن، مستقیما این شرکت ها را به بازارهای لندن، شیکاگو و حتی آسیای شرقی متصل کرده است و بی شک نوسانات فلز روی در بازارهای جهانی نیز به شرایط اقتصاد جهانی گره خورده است.

در این تحلیل قصد داریم دو شرکت از گروه سرب و روی یعنی توسعه معادن روی (کروی) و کالسیمین (فاسمین) را از همین دریچه فاندوسکپی کنیم.

وابستگی نوسانات قیمت سهام این دو شرکت را با نوسانات نرخ های جهانی بررسی و تحلیل خواهیم کرد.

در قدم نخست به سراغ یک نمودار گویا از روند 4 ساله آنها می رویم که به خوبی نشان می دهد چه میزان از روند این دو سهم به فلز روی وابسته است. منبع قیمت فلز روی، بازار لندن است.

همانگونه که مشاهده می شود در نمودار فوق سه نمودار همزمان نشان داده شده اند کهوابستگی آنها با هم در حد قابل قبول و مناسبی ست و البته در این بازه 4 ساله نقاطی را می توان به راحتی پیدا کرد که خط ترسیم شده (قیمت جهانی روی) با نمودار بار رنگی (کروی) یا کندل ها (فاسمین) تطابق ندارد. طبیعی ست که فاکتورهای زیادی در این میان اثر گذار خواهند بود اما یک همبستگی نسبی در این میان وجود دارد. روند قیمتی کالسیمین و توسعه معادن روی وابستگی بسیار بالایی با یکدیگر دارند که گاها روند این دو سهم روی یکدیگر کاملا منطبق شده است.

این در حالی ست که اگر کمی بازه تحلیل را کوچکتر کنیم به اعداد معنادار تری خواهیم رسید. برای سنجش بهتر، به سراغ بررسی آماری آنها میرویم. جهت بررسی؛ ضریبی را تحت عنوان "ضریب همبستگی" تعریف می کنیم که وابستگی بین دو عدد را به خوبی به ما نمایش می دهد.

ضریب همبستگی از لحاظ آماری از طریق محاسبه کواریانس دو متغیر و واریانس آنها بدست می آید که نحوه بدست آوردن آن در این تحلیل شرح داده نمی شود لیکن بخش کاربردی آن یعنی نحوه استفاده از این اعداد برای ما دارای اهمیتمی باشد.

ضریب همبستگی شاخصی ست که بین -1 و +1 نوسان می کند. اگر به +1 نزدیک شود، رفتار دو پارامتر مورد بررسی بسیار مشابه است و اگر به -1 نزدیک شود تقریبا عکس یکدیگر رفتار می کنند. همچنین اگر این عدد به 0 نزدیک شود، رفتار دو پارامتر از یکدیگر جدا هستند و هیچ ارتباطی بین آنها وجود نخواهد داشت. برای مثال در نمودار فوق عموما نمودار کروی و فاسمین روی هم منطبق شده اند که ضریب همبستگی آنها بین 0.90 تا 1.00 تغییر می کند.

حال در جدول زیر ضریب همبستگی هر یک از دو سهم کروی و فاسمین را نسبت به تغییرات نرخ جهانی روی در 3 دوره مختلف بررسی می کنیم. ابتدا جدول را مشاهده کنید و تحلیل جدول در ادامه مطالعه کنید.

در دوره نخست (4 ساله) میزان وابستگی را در 1000 روز کاری بررسی می کنیم که مشاهده می شود ضریب همبستگی سهام کالسیمین با نرخ جهانی روی به میزان 0.3141 می باشد. یعنی اگرچه رابطه مستقیمی بین روند قیمت روی جهانی و کالسیمین وجود دارد اما رفتار این دو در حدود 31% مواقع شبیه به هم است و در باقی موارد ارتباط معناداری بین آنها نیست. ضریب همبستگی برای توسعه معادن روی و نرخ جهانی حدود 0.1546 است که یعنی وابستگی این سهم به نرخ جهانی حتی از کالسیمین هم در بازه 4 ساله کمتر است. این موضوع با توجه به ماهیت سرمایه گذاری نماد کروی توجیه پذیر است.

در دوره 200 روز کاری(کمتر از 1 سال) ضریب همبستگی به شدت افزایش می یابد و به عدد 1 نزدیکتر می شود اعداد0.73 و 0.81 نشان می دهند در یک دوره تقریبا 10 ماهه می توان با اطینان مناسبی از روی نوسانات قیمت جهانی روی اقدام به نگهداری و خرید و فروش سهام گروه روی و بالاخص فاسمین و کروی نمود. این ضریب برای یک سال اخیر محاسبه شده است اما به طور معمول برای چند سال اخیر این موضوع قابل تعمیم بوده است و در بدترین شرایط ضریب همبستگی از 0.60 کمتر نبوده و نشان می دهد بهترین بازه برای تحلیل روند و معاملات سهام گروه روی بازه کمتر از 1 سال می باشد.

حال اگر باز هم این بازه را کوچکتر کنیم و به 100 روز کاری بسنده کنیم مشاهده خواهیم کرد که ضریب همبستگی به 0.57 و 0.65 خواهد رسید که اگرچه مقدار مناسب و قابل قبولی ست اما باز هم نسبت به دوره 200 روزهاعتبار کمتری دارد و ریسک های ناشی از عدم پیروی قیمت سهام از قیمت جهانی برای سهامداران بیشتر خواهد بود.

در توجیه این اتفاق نیز شاید بتوان به این دلیل بسنده کرد که به دلیل خاصیت نیمه کارا یا ناکارابودن بازار بورس، رشد قیمت سهام به شکل قابل قبول و مناسب، منوط بهشناسایی سود ناشی از تغییرات قیمت های جهانی در صورت های مالی ست که عموما با تاخیر حداکثر سه ماهه رخ می دهد و به همین دلیل بازار ترجیح می دهد پس از شناسایی مقادیر واقعی سود و اعلام گزارشات جدید شرکت ها تصمیم به خرید، فروش یا نگهداری نماید و لذا نوسانات در بازه 100 روزه از اعتبار کمتری نسبت به 200 روزه برخوردار است و ریسک عدم تطابق بین نرخ جهانی و قیمت سهام بیشتر خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - سیاوش صبور

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24