Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

هر چه در خرداد ماه جلو می رویم ریزش قیمت ها پر رنگ تر می شود دیگر صفحات مانیتور سرخ رنگ عادی شده و سهامداران کلافه از وضعیت این روزهای بورس تهران هستند

روزهای سختی که نمی گذرد !!!

بورس24 : هر چه در خرداد ماه جلو می رویم ریزش قیمت ها پر رنگ تر می شود دیگر صفحات مانیتور سرخ رنگ عادی شده و سهامداران کلافه از وضعیت این روزهای بورس تهران هستند فقدان نقدینگی و عدم گشایش واقعی صنایع مهمترین دلایلی است که صنایع حالت تدافعی به خود گرفته اند . داستان معاملات در بورس البته  اندکی متفاوت است قیمت هایی که در بسیاری از نمادها جای ریزش بیش از این مقدار را ندارند و سرمایه گذاران کوتاه مدت برای بیرون کشیدن بخشی از نقدینگی باقی مانده خود به ناچار تن به فروش سهام خود در هر قیمتی می دهند .

در چنین شرایطی عمیق کردن بستر بورس تهران که هیچ جریان نقدینگی در آن جاری نیست هم جای سوال دارد . عرضه های اولیه ای که اخیرا نتوانستند بازدهی مناسب را عاید سرمایه گذاران کنند .

اما و اگرهای کاهش سود بانکی هم رفته رفته به روزهای حساس خود نزدیک می شود کاهشی که اگر چه امکان خروج بخشی از نقدینگی از بانک را محتمل می کند اما مقصد بعدی این بخش نقدینگی سوال دیگری است که پاسخ روشنی در مقطع فعلی ندارد . اوراق تامین مالی می تواند یکی از مقاصد این نقدینگی باشد که در روزهای اخیر با محتمل شدن کاهش سود بانکی طرفداران زیادی پیدا کرده است . رشد ارزش معاملات اوراق تامین مالی نکته ای است که بارها در گزارش های قبلی به آن اشاره کرده ایم . اوراقی که سودهای بیش از 20 درصد را همچنان بدون هیچگونه ریسکی عاید سرمایه گذاران می کنند . با ادامه چنین وضعی به نظر همچنان نمی توان چندان به سرازیر شدن نقدینگی بیرون از بورس به تالارشیشه ای امیدوار بود .

با ذکر تمام این موارد نقدینگی که یک برهه سه ماه آخر 94 در بورس حضور داشت و سپس با کسب سود چند ده درصدی از بازار خارج شد می تواند شرایط فعلی را ایده آل بپندارد و ورود مجدد به بازار را با قیمت های فعلی کم ریسک ، پس احتمال تغییر جهت بورس و واریز نقدینگی و صعود قیمت ها به یکباره وجود دارد . (همینطور که در ثبات نسبی عوامل بنیادی نزول قیمت ها در حال رقم خوردن است )

باید توجه کرد از جنبه های برون مرزی همچنان بورس تهران جذابیت های بالایی برای خارج نشینان دارد در صورت رونق بورس اگر سهم 5 تا 10 درصدی صندوق های با ریسک بالا هم جذب بورس تهران شود (همانطور که در سال های قبل جذب بازارهایی در چند کشور جنوب شرق آسیا شدند ) می توان به آینده میان مدت سهامداری در بورس تهران امیدوار بود .

ارزش معاملات به بیش از 200 میلیارد تومان رسید

ارزش معاملات عادی سهام و حق تقدم در بازارهای مختلف بورس و فرابورس امروز به بیش از 214 میلیارد و 300 میلیون تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 18 درصد رشد را نشان می دهد . روز سه شنبه 427 نماد سهام و حق تقدم بین معامله گران داد و ستد شد که در یک ماه اخیر بی سابقه است . به این ترتیب درک این موضوع که میانگین ارزش معاملات نمادها در بورس افت قابل توجهی نسبت به ماه های قبل دارد چندان مشکل نخواهد بود .

معاملات بلوکی در دو هفته اخیر رونق قابل توجهی پیدا کرده امروز هم ارزش بلوک ها نسبت به روز کاری قبل با 977 درصد رشد به 135 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید .

خوسازح هم که روز سه شنبه مهلت پذیره نویسی اش را پایان یافته می دید با ثبت ارزش معامله 6 میلیارد و 652 میلیون تومانی نقش پر رنگی در افزایش ارزش معاملات حق تقدم ها ایفا کرد .

20 نماد 59 درصد

59 درصد ارزش معاملات روز سه شنبه 25 خرداد ماه در اختیار 20 نماد زیر بود . نمادهایی که در راس آنها دو غول نارنجی و آبی خودروسازان حضور داشتند . 407 نماد دیگر که امروز در معاملات حاضر بودند تنها مالکیت 41 درصد از ارزش معاملات روز سه شنبه را در اختیار داشتند .

حداقل هیجان در بورس

در کنار افت ارزش معاملات اغلب صنایع تنها خودرویی ها توانستند با ثبت حدود 58 میلیارد تومان ، در رده نخست ارزش معاملات بایستند با این حال هیچ یک از صنایع میزبان هیجان قابل توجهی نیستند .

بلوک ها جا در پای قندی ها گذاشتند!!!

همانطور که در معاملات روزهای ریزشی و سرخ رنگ بازار سرمایه ، قندی ها خار در چشم قیمت ها و نمادها بودند حالا معاملات بلوکی  با الگوی گروه قند و شکر روزهای پر رونقی را پشت سر می گذارد . روز سه شنبه 10 معامله بلوکی به ارزش 135 میلیارد و 721 میلیون تومان در مسیر قانونی خود انجام شد (حال آنکه در معاملات عادی هم ، بلوک های دو طرفه انجام شده است )

آتیه صبا از جمع درصدی های مارون خارج شد

پر ارزش ترین معامله بلوکی امروز مربوط می شود به فروش 30 میلیون و 100 هزار برگه سهم پتروشیمی مارون توسط شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا ، این بلوک سهام مارون توسط شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی خاص) که این روزها خریدهای پر قدرتی در بازار رقم می زند انجام شد . ارزش این معامله 100 میلیارد و 236 میلیون تومان بود و قیمت هر برگه سهم 3500 تومان در نظر گرفته شده بود .

با انجام این معامله تعداد سهام آتیه صبا در مارون به 39 میلیون و 842 هزار برگه سهم رسید و از جمع سهامداران بالای یک درصدی مارون خارج شد .

قوامین  از بترانس خارج شد

بانک قوامین که در ماه های اخیر کمتر در تالار شیشه ای مشاهده شده و دوران کم معامله ای را پشت سر می گذارد امروز یک بلوک 10 میلیون سهمی بترانس خود را به یک کد حقوقی واگذار کرد . قیمت هر برگه سهام بترانس که در این معامله 1130 تومان در نظر گرفته شده بود ، نقدینگی 11 میلیارد و 300 میلیون تومانی را برای قوامین به ارمغان آورد . قوامین با فروش این بلوک 10 میلیون سهمی اگر چه تعداد سهم های خود را به کمتر از یک درصد از بترانس تنزل داد اما در آستانه یک درصد قرار دارد و با خریدهایی جزیی می تواند به جمع درصدی های بترانس بازگردد .

هامون سپاهان ، شیراز خرید

بلوک 24.2 میلیون سهمی پتروشیمی شیراز به ارزش 5 میلیارد و 960 میلیون تومان توسط شرکت سرمایه گذاری هامون سپاهان خریداری شد ، فروشنده این بلوک که جزو سهامداران درصدی شیراز نبود .

سرمایه گذارای هامون سپاهان در معاملات عادی هم به خرید بیش از 2 میلیون برگه سهم پتروشیمی شیراز از کد حقوقی اقدام کرد . در مجموع معاملات شیراز در روز سه شنبه هامون سپاهان در حدود 6 میلیارد و 942 میلیون تومان برای خرید 26 میلیون و 545 هزار سهم شیراز خرج کرد .

مدبران اقتصاد هم 20 هزار سهم شیراز را خریداری کرد و شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا که در مارون فروشنده بود در شیراز هم در نقش فروشنده ظاهر شد و 631 هزار سهم شیراز را به ارزش تقریبی 165 میلیون تومان از سبد سهام خود خارج کرد .

شیوا اطلس به جای دانایان پارس در ثباغ

معامله بلوکی 20 میلیون سهم ثباغ هم امروز بین شرکت مهندسین مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس به عنوان خریدار و شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس به عنوان فروشنده انجام شد در این معامله که 4 میلیارد و 866 میلیون تومان ارزش داشت دانایان پارس به طور کامل از ثباغ خارج شد و اندیشه شیوا اطلس جای دانایان پارس را در شهرسازی و خانه سازی باغمیشه گرفت .

ثباغ در روزهای اخیر بانک و کارگزاری انصار را به عنوان خریدار در خود دیده و معاملات بین سهامداران درصدی در این نماد انبوه ساز جالب توجه است هر چند که در سال 95 عملکرد مطلوبی به نام خود ثبت نکرده و زیان 21 درصدی را برای سهامدارانش به ارمغان آورده است.

راز فروش های وخارزم توسط آتیه مسکن چیست؟

شرکت سرمایه گذاری تامین آتیه مسکن (سهامی خاص) که روز شنبه 25.5 میلیون سهم از وخارزم را به قیمت هر سهم 1355 ریال از سبد سهام خود خارج کرده بود روز سه شنبه این بلوک تکراری یعنی 25.5 میلیون سهمی را به قیمت هر سهم 1157 ریال واگذار کرد . تامین آتیه مسکن در بلوک روز سه شنبه نسبت به قیمت روز شنبه 15 درصد تخفیف برای خریدار در نظر گرفته که به نظر می رسد نشان از نیاز این مجموعه به نقدینگی باشد .

تامین آتیه مسکن این روزها خریدهای پر ارزشی در چکاپا انجام می دهد . محمد جواد مقدم مالک اصلی و عمده صنایع کاغذ پارس در روزهای اخیر در حدود 6 درصد از سهام چکاپا را در قیمت های مختلف به سبد سهام تامین آتیه مسکن فرستاده و به نظر می رسد فروش های تامین آتیه مسکن در وخارزم سنخیت با خریدهایش در چکاپا داشته باشد .

تامین آتیه در 25 خرداد ، 13 میلیون سهم از چکاپا را از محمد جواد مقدم به ارزش تقریبی 2 میلیارد و 629 میلیون تومان در معاملات عادی خرید و 620 هزار سهم دیگر را هم از کدهای غیر درصدی جمع آوری کرد تا مجموع خریدهایش در چکاپا در معاملات روز سه شنبه به 13 میلیون و 620 هزار سهم برسد .

چکاپا از بدو ورودش به بازار عادی فرابورس بازدهی 35 درصدی را رقم زده است

دانه درشت هایی که خودرو هل می دهند

مهمترین اتفاق امروز در معاملات سهامداران درصدی حمایت همه جانبه سه کد درصدی از نماد خودرو بود . شرکت سرمایه گذاری سلیم 4 میلیون سهم به ارزش تقریبی یک میلیارد 285 میلیون تومان ، شرکت پلیمرهای مهندسی پیشرفته آرسام پلاست 3 میلیون و 991 هزار سهم به ارزش تقریبی یک میلیارد و 282 میلیون تومان و شرکت سرمایه گذاری مسکن یک میلیون و 500 هزار سهم به ارزش تقریبی 482 میلیون تومان ، سه دانه درشتی بودند که سعی کردند حمایت نصفه و نیمه ای در ایران خودرو شکل دهند . این سه کد در روزهای قبل هم خریدهای به نسبت قابل قبولی در ایران خودرو انجام دادند اما با تمام این خریدها نتوانستند جلوی زیان 31 درصدی ایران خودرو از ابتدای سال 95 را بگیرند . بازده تجمعی ایران خودرو از ابتدای سال 94 تاکنون به زحمت به 34 درصد می رسد .

برای مشاهده جدول کامل معاملات سهامداران درصدی روی تصویر یا لینک زیر کلیک فرمایید.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


بی پولی !

بی پولی !

نکته قابل توجه معاملات روزهای اخیر تغییرات عمده در پورتفولیوی سهامدارا...

پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24