Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برای این سهم از محدوده ١٢٠ تومان به عنوان حمایت مهم و سطح جذاب برای خریداران نوسان گیران می توان یاد کرد که در روزهای اخیر در دسترس بود

مهمان صدمین شماره بولتن ٢۴ باشید

بولتن 24 ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • صنعت سیمان (بخش 3)
  • بررسی تکنیکال
    • مداران
    • سمگا
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس
  1. عملکرد بازار بورس


جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • صنعت سیمان (بخش 3-تجمیعی)

صنعت سیمان که وابستگی بالایی با صنعت ساختمان و اقتصاد کشور دارد در رکودی بی سابقه بوده است و به تازگی با اعمال محرک ها شاهد تحولاتی در این صنعت هم هستیم. این صنعت که تولیدی مازاد بر نیاز داخل دارد، اخیرا با ممنوعیت صادرات محصول خود به کشور عراق از سوی کشور مقصد هم مواجه شده است که وضع را برای شرکت های صادرکننده کمی وخیم کرده است اما تحرکات معنادار در داخل و لابی های ایران در منطقه امید به بهبود شرایط را افزایش داده اند. به این بهانه قصد داریم صنعتی گوشه گیر را در انتهای راه نزولی خود بررسی کنیم.

ویژگی های شرکت های مورد بررسی:


در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود بر شرح زیر قابل تفسیر است:

در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال


الف) مداران

داده پردازی ایران پس از یک موج صعودی قوی در حال اصلاح در مدلی مشابه مثلث است که محدوده اصلاحی سهم در نزدیکی 220 تومان قرار گرفته است. با توجه به اصلاح قیمتی و زمانی احتمال می رود که افت بیشتری در این سهم وجود نداشته باشد.


مطابق این نمودار حرکت اصلی سهم با شکست 245 تومان آغاز خواهد شد اما ریسک سهم افزایش خواهد یافت. با توجه به حد ضرر 215 تومانی برای این سهم، محدوده قیمتی فعلی برای خریداران جذاب به حساب می آید.

ب) سمگا

سهم در روند اصلاحی احتمالا در انتهای موجی شبیه به موج 4 الیوت قرار گرفته است. این سهم در نزدیکی 326 تومان کف نسبتا محکمی ساخته است که می تواند مورد توجه خریداران قرار گیرد.


برای خریداران این سهم 310 تومان را می توان حد ضرر معرفی کرد که با توجه به پر شدن ظرف زمانی و اصلاح قیمتی مناسب، احتمال لمس این محدوده کمی ضعیف خواهد بود. با رشد تا محدوده 360 رسما سهم در روند صعودی و موج 5 قرار خواهد گرفت که در آینده بیشتر در خصوص آن خواهیم گفت.

هفته نامه کدال

الف) عملکرد شرکت ها

به دلیل تعدد بالای شرکت ها، جدول به ترتیب حروف الفبا چیده شده است.


ب) آگهی مجامع


مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

ج) تصمیمات مجامع


مجله خبری


الف) سیاسی

سیاست ایران در هفته اخیر با تحولات زیادی از جمله انتخاب دوباره علی لاریجانی به ریاست مجلس و سفر سیاسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای سوئد و لهستان و لتونی و فنلاند و در ادامه هم با اظهارات مهم مقام معظم رهبری در مراسم ارتحال رهبر کبیر انقلاب پیگیری شد . در مورد ریاست مجلس شورای اسلامی آرای مجلس دهم به لاریجانی نسبت به مجلس نهم علیرغم تغییر کرسی های مجلس و کاهش اصولگرایان ریزشی را شاهد نبود و وی با حدود 70 رای بیشتر نسبت به عارف بار دیگر بر کرسی ریاست مجلس نشست . در دیگر خبر سیاسی مهم هفته اخیر که البته بیشتر جنبه اقتصادی آن حائز اهمیت است وزیر امور خارجه دیدارهای اقتصادی را با برخی وزرای چهار کشور فوق الذکر داشت که نتایج مطلوبی تا کنون حاصل شده و می تواند بر شکوفایی اقتصاد کشور تاثیر مثبتی بگذارد .

اما در پایان هفته رهبر معظم انقلاب در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی نسبت به برخی شعارها انتقاد کردند و اعلام کردند رقابت‌های انتخاباتی به جای خود، اختلاف‌نظرها به جای خود، حتی انتقاد هم به جای خود! اما دولت و ملت باید همه در کنار هم باشند. ایشان فرمودند : "تجربه‌ی مذاکرات هسته‌ای را نباید فراموش کنیم؛ این تجربه این است که اگر ما کوتاه هم بیاییم، آمریکا دست از نقش مخرب خود برنمی‌دارد. برادران و فعالان پرتلاش ما در مذاکره با ۱+۵ به نتایجی رسیدند، جمهوری اسلامی تعهدات خود را انجام داد، آمریکای بدقولِ بدعهدِ بدحساب دارد دبه می‌کند؛ تا الآن دبه کرده است. در هر زمینه‌ی دیگری هم که شما با آمریکا بحث و مجادله کنید، اگر شما کوتاه بیایید، او کوتاه نخواهد آمد."

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

افزایش قیمت نفت در دو سه هفته اخیر و رسیدن آن به محدوده 50 دلار باعث شده است تا امیدواری ها برای رسیدن به رشد اقتصادی در محدوده 4 تا 5 دلار برای کشور دور از دسترس نباشد و لیکن این موضوع نشان می دهد که اقتصاد کشور وابستگی خود را در سال 95 به نفت همچنان خواهد داشت چرا که از هر سویی هم که به این قضیه نگاه میکنیم می بینیم که سرمایه گذاری های خارجی که قرار است پس از برجام در کشور اتفاق بیفتد به این زودی محقق نخواهد شد و این مهم که با اعتماد نکردن برخی بانکهای خارجی در ارتباط برقرار نکردن با کشورمان رابطه مستقیم دارد یقینا با زمان طولانی مواجه خواهد شد و نمی توان امیدوار بود که رشد اقتصادی کشور در سال 95 وابسته به نفت نباشد . با این حال از این قضیه نمی توان غفلت کرد که هم اکنون به گفته وزیر اقتصاد حدود 40 میلیارد دلار موافقت نامه با شرکتهای خارجی امضا شده که این مهم می تواند در صورت رخ دادن اتفاقات مناسب در حوزه سیاسی (از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همچنین در کرسی ماندن روحانی در ریاست جمهوری کشور)در آینده برای سال 96 و 97 اقتصاد را با وابستگی مستقیم به نفت خارج کند .

در هفته اخیر 60 فعال اقتصادی کشورمان به سرپرستی محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در همراهی با وزیر امور خارجه کشورمان برای گسترش روابط اقتصادی و بالا بردن حجم و ارزش مبادلات بین کشورهای ایران و سوئد، فنلاند، لهستان و لتونی از 400 میلیون دلار به چندین میلیارد دلار به این کشورها سفر کرده اند تا با شناساندن نقاط مشترک به یکدیگر زمینه های همکاری بیشتری فراهم گردد و سرمایه گذاران خارجی این کشورها هم در ایران سرمایه گذاری خود را آغاز کنند . در همین راستا در اولین اقدام قرار است دفتر شورای تجاری سوئد در تهران از شهریور ماه آغاز بکار کند و براساس تصمیم های گرفته شده چند هیئت اختصاصی شامل پزشکی - بهداشتی، حمل و نقل، صنعت غذا و قطعات خودرو از این کشور به ایران سفر خواهند کرد .

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

سرمایه گذاران بازار سرمایه در سال جدید پس از اینکه با تصویب مالیات بر افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی ها روبرو شدند با تقاضای خود برای خرید سهام در بازار سرمایه فاصله گرفتند و بر همین اساس و با این وضعیت از حجم و ارزش معاملات در بازار سرمایه کاسته شد و مسئولان بازار سرمایه برای اینکه بتوانند بار دیگر رونق را به این بازار برگردانند به سمت مسئولان دولتی مالیاتی و به خصوص وزیر اقتصاد رفتند و رایزنی های خود را در جهت تصویب برخی معافیتها آغاز نمودند و تاکنون نتایج مثبتی در این زمینه حاصل شده است و این رایزنی ها همچنان ادامه خواهد داشت . در همین زمینه معاون حقوقی بازار سرمایه در گفتگو با سنا با اشاره به اینکه با پیگیری ‌های مستمر سازمان بورس و اوراق بهادار سرانجام عمدۀ اقلام فهرست پیشنهادی بورس از خدمات معاملات اوراق بهادار و کالا توسط ریاست سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شد، گفت: در ادامه این فعالیت، کارگروه مشترکی برای تعیین تکلیف سایر مصادیق موردنظر و پیشنهادی سازمان بورس مانند خدمات پردازش اطلاعات مالی و رتبه‌بندی اوراق بهادار، مشاوره سرمایه‌گذاری، کارمزد نهادهای مالی بابت تنظیم گزارش معاملات و ... در دستور کار قرار گرفته که امید است این موارد نیز به‌زودی نهایی شود.

در جهت گسترش بازار سرمایه از ابتدای سال 95 عرضه اولیه چندین شرکت صورت گرفته است و طبق گفته های مدیر عامل بورس تهران قرار است به زودی دو صنعت جدید هتل داری در کنار عرضه روز چهارشنبه یعنی واسپاری ملت وارد بازار سرمایه بشوند .

د) بازار بورس

پتروشیمی

معاملاتی آرام و بدون نوسان شرح حال این روزهای گروه پتروشیمی است که نه افزایش قیمت آنچنانی و نه کاهش قیمت آنچنانی را مشاهد می کنند و وضعیت مبهم و نامعلوم آنها در پی مشخص نبودن آینده قیمتی محصولات، طرحهای توسعه ای و همچنین صورتهای مالی باعث بوجود آمدن این شرایط شده است و سهامداران آنها حاضر به ترک سهام خود در این گروه نیستند و سرمایه گذار جدید هم انتظار برای روشن شدن شرایط را بهتر از خرید سهام بدون نوسان می داند . این عوامل باعث شده تا سرمایه گذاران منتظر مشخص شدن صورتهای مالی در دوره سه ماهه این شرکتها باشند تا با روشن شدن آن تصمیم گیری در مورد آینده گروه راحتتر صورت بگیرد .

اما در نمادهای این گروه تاپیکو که البته هلدینگ پتروشیمی و پالایشی تلقی می شود، اعلام کرد که موفق به فروش بلوک 17 درصدی خود نشده است و همین موضوع باعث تعدیل منفی این شرکت شد لذا انتظار بازگشایی در قیمتهای منفی در هفته آینده از این شرکت را داریم اما افت محسوس با توجه به حمایت ها و کف های قیمتی 220 و 200 تومان اندکی بعید است.

نفت و گاز پارسیان پس از عرضه اولیه حدود 5 درصد از سهام خود در حپارسا اعلام کرد که سود حاصله از این واگذاری قبلا در صورتهای مالی شرکت دیده شده است تا هیجان در این سهم فروکش کند.

فرآورده های نفتی و پالایشگاهی

قیمت نفت در هفته ای که سپری کردیم در محدوده بالای 45 دلار و نزدیک به 50 دلار وضعیت خود را حفظ کرد و این وضعیت باعث شد تا نمادهای گروه پالایشگاهی در انتهای هفته با وجود روند منفی بازار سرمایه اکثرا با کاهش جزئی نسبت به ابتدای هفته کار خود را به پایان برسانند . بر همین اساس هفته آینده با توجه به جلسه مهم وزیران اوپک برای پالایشگاهی ها و قیمت نفت، هفته تعیین کننده ای خواهد بود . باید این را افزود که برای این صنعت پالایش و پخش حرف آخر را خواهد زد و اگرچه رشد قیمت نفت موجب رشد حاشیه سود و چشم انداز روشن تر خواهد شد اما نباید فراموش کرد که برای این صنعت، دولت از طریق پالایش و پخش تصمیم گیرنده خواهد بود و همین موضوع ابهام این گروه را همچنان حفظ خواهد کرد.

خودرو و ساخت قطعات


معاملات گروه خودروسازی در حالی پیگیری شد که در ابتدای هفته نماد معاملاتی خساپا بالاخره در این هفته بازگشایی شد و این بازگشایی در حالی بود که سهام حاصل از افزایش سرمایه به سبد سهام سرمایه گذاران اضافه شده بود و همین امر علیرغم تعدیل مثبت این سهم باعث منفی شدن حدود 14 درصدی این نماد در روز بازگشایی شد . این در حالی بود که این شرکت در ادامه راه خود نشان داد که می تواند به مسیر صعودی ادامه دهد. برای این سهم از محدوده 120 تومان به عنوان حمایت مهم و سطح جذاب برای خریداران نوسان گیران می توان یاد کرد که در روزهای اخیر در دسترس بود.

در این گروه پس از بازگشایی خساپا با حدود 14 درصد منفی معاون بازرگانی این شرکت خبراز قراردارد یک میلیارد دلاری با یک شرکت کره ای داد که براساس این قرارداد، این شرکت کره ای منابع مورد نیاز برای خرید ورق خودرو، تامین قطعات سی.کی.دی(CKD) خودروی سراتو و سایر قطعات و قالب های مورد نیاز گروه سایپا را تا سقف یک میلیارد دلار تامین خواهد کرد.

درخواست افزایش سرمایه پارس خودرو در کنار تلاش های پشت پرده ایران خودرو و سهامدار عمده برای اعمال نفوذ و تمدید مهلت وارد کردن تجدید ارزیابی دارایی ها به حساب سرمایه همچنان ادامه دارد ولی نتیجه ای حاصل نشده است که این موضوع فعلا سهام را در محدوده های مشخص با نوسانات مثبت و منفی رای نوسان گیران جذاب نموده است.


فلزات اساسی

معاملات گروه فلزات اساسی در نمادهای مختلف این هفته اکثرا با معاملات منفی روبرو شد و دراین میان کاهش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی در این مسیر بی تاثیر نبود همین امر باعث شد تا قیمت محصولات فولادی نیز در آستانه ماه رمضان و هم راستا با بازارهای جهانی در داخل کشور با کاهش روبرو گردد . با این حال برعکس عمده فلزات اساسی فلز روی روندی مثبت را پیش رو گرفته و به محدوده 2000 دلار نزدیک شد این مهم نماد فسرب را با رشد قیمتی محسوسی در طول هفته روبرو کرد که در پی خبر فک پلمپ این کارخانه صورت گرفت. مقاومت 200 تومانی این سهم برای روزهای آتی حائز اهمیت زیادی خواهد بود.

در گروه بانکی


معاملات گروه بانکی در هفته اخیر عمدتا به صورت متعادل و خنثی پیگیری و نمادها اکثرا در محدوده صفر تابلو نوسان داشتند. در این گروه وپاسار خبر از واگذازی 97.99 درصد از شرکت گروه ارزش آفرینان پاسارگاد را منتشر کرد که این امر تعدیل مثبت قابل توجهی را برای این سهم به همراه خواهد داشت. البته باید این را مد نظر داشت که این عرضه نقد خواهد بود و باید دید آیا سرنوشتی مشابه سایر عرضه های اخیر خواهد داشت و شکست خواهد خورد یا به فرجام خواهد رسید؟

در بانکی ها همچنان تاکید وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی بر افزایش سرمایه این شرکتها می باشد که این امر برای بانکهای خارجی نیز جذابیت در همکاری ایجاد می کند .

در گروه حمل و نقلی؛ در این گروه با عرضه اولیه 5 درصدی سهام حمل و نقل ریلی پارسیان در ابتدای هفته با قیمت 1270 تومان روبرو بودیم که با حدود 15 درصد بازدهی و با صف خرید به کار خود پایان داد .

در این گروه برخی از منابع و شبکه های اجتماعی با گذاشتن خبر قدیمی از برنده شدن حبندر در مزایده لایروبی که مربوط به 14 اسفند بود در پی ایجاد نوساناتی بر روی این نماد بودند که بهتر است در این خصوص احتیاط لازم صورت گیرد.

بالبر که پیش از این از افزایش سرمایه 200 درصدی سخن می گفت و رشد 37 درصدی را در حدود 10 روز شاهد بود با موافقت نیمی از افزایش سرمایه خود از طرف سازمان بورس مواجه شد واین مهم این سهم را با صف فروش مواجه کرد .

نماد دماوند نیز پس از افزایش سرمایه 500 درصدی آنچنان مورد استقبال قرار نگرفت چرا که سرمایه گذاران انتظار افزایش سرمایه 1000 درصدی را از این نماد داشتند.

در انتها ضمن تقدیر و تشکر از همراهان بولتن 24 طی 100 شماره اخیر، مفتخریم با شما در نوسانات بازار همراه بودیم و تمام تلاش تیم ما بر این بود تا شما را از اتفاقات بازار طی یک هفته اخیر از دریچه ای نو همراه کنیم. به امید روزهای بهتر برای بازار سرمایه، سهامداران و همراهان بولتن 24

تحلیل و تدوین: سیاوش صبور - دیتا، خبر و مجامع؛ محمد کریم زاده – کدال شرکت ها : مریم باقری

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24 - تیم تحلیل و خبر بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24