Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قیمت نفت در حالی خود را به مرز ۵٠ دلاری می رساند که تحلیل گران در حال بررسی ثبات قیمت این طلای سیاه در بالای این مرز روانی با اهمیت هستند.بهای نفت از کف ٢٨ دلار از ١٨ ماه گذشته تاکنون حدود ٨٠ دلار رشد کرده که سیگنال خوبی برای اقتصاد نفتی ایران به شمار می رود.از این رو تاثیرات جهش نفت در بازار سهام ایران را مورد بررسی قرار داده ایم:

برای نفت ۵٠ دلاری آماده شوید!

بازار بورس متشکل از سهام مختلف صنایع و بخش های متفاوت افتصادی است .اما آیا سهام بخش های مختلف از قیمت نفت اثر می پذیرند؟شاخص ها و اعداد بهترین ابزارهای ما برای بررسی این موضوع هستند.طبق بررسی های به عمل آمده از شاخص صنعت داوجونز و روند حرکت قیمت نفت آمریکا در یک بازه 26 ساله،نتایجی این گونه به دست آمد...

همبستگی ،رابطه معکوس و بی تفاوتی

نقطه چین های سبز به ما نشان می دهد که روند حرکت سهام در سال 2009تا 2016 شدیدا با قیمت نفت همگرایی داشته است.

اما چرا؟بررسی بازه 7ساله نشان می دهد قیمت انرژی در این مدت تاثیر بسیاری برروند سهام دارد و در ارزش سهام شرکت ها نقش قابل توجهی ایفا می کند.به طوری که ریزش قیمت نفت باعث کاهش قیمت سهام شده و بالارفتن قیمت نفت ارزش سهام را تقویت می کند.

پس تا اینجا شاخص صنعت داوجنز با حرکت قیمت نفت رابطه مستقیم داشت و تحلیل روند قیمت نفت می تواند سود ریسک سرمایه گزاری را به حداقل برساند.

اما آیا ایران هم چنین تاثیری را از نفت دارد؟سوال مشخص این است که نفت در شاخص سهام بورس تهران اثر گذار است!؟

بر مبنای اقتصادی این طور می توان مقایسه کرد که ایران،اقتصادی مبتنی بر نفت دارد و هرچه قیمت نفت و حجم فروش آن بیشتر باشد دولت از قدرت مالی بیشتری برخوردار است،حجم پروژه ها و طرح های اقتصادی عمرانی بالاتر است و بالطبع گردش مالی و در نتیجه سود شرکت ها بالا می رود.

دیدگاه فعالان بازار پتروشیمی چیست ؟

خداداد غریب پور مدیرعامل پتروشیمی شازند معتقد است:صنعت پتروشیمی به شدت تابع قیمت نفت است و هرگونه افزایش یا کاهش قیمت نفت براین صنعت تاثیر گذار خواهد بود اما از آنجا که حاشیه سود در صنایع پالایشی کمتر است ، قیمت نفت اثرش راکمتر بر این صنایع به طور مستقیم نشان می دهد اما با رونق در بازار نفت گردش مالی در صنایع پالایشی افزایش یافته و منجر به بالا رفتن سود خواهد شد. از آنجا که پتروشیمی ها از ارزش افزوده ی خوبی برخوردارند و جزو صنایع "های تک" به شمار می روند در صورت ثبات قیمت نفت در محدوده 50 دلار و رشد قیمت آن می توانند سود خوبی بسازند.

این خبره صنعت پتروشیمی به بورس24 توضیح می دهد:پتروشیمی ها را باید به دو بخش خوراک مایع و گاز تقسیم کرد.با توجه به ثبات قیمت گاز در ایران پتروشیمی های با خوراک گاز پتانسیل بیشتری برای ساخت سود دارند، چرا که قیمت نفتا با قیمت نفت همبستگی بیشتری دارد اما قیمت گاز به دلیل ثابت بودن با افزایش قیمت نفت تغییری نمی کند ولی فرآورده حاصل از خوراک رشد قیمت ثبت کرده و تاثیر قابل توجهی در سود آوری دارد.

همگرایی پلیمرها با قیمت نفت در نمودارهای زیر شاهد این مدعاست که قیمت نفت بر بازار کالاهای پتروشیمی تاثیر بسزایی دارد و از گزینه های مهم در کاهش یا افزایش قیمت پلیمرهاست.با توجه به این موضوع می توان ریسک سرمایه گذاری در سهام پتروشیمی را با دنبال کردن روند قیمت نفت کاهش داد.

روند تغییرات قیمت سبد نفتی اوپک که نفت ایران هم شامل این سبد نفتی می شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24