Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

کارشناسان اقتصاد مسکن پیش بینی می­ کنند: بازار معاملات خرید مسکن در تهران از یکی دو ماه آینده، جان بگیرد و از رکود به طور کامل خارج شود...

حال و روز بازار مسکن از دریچه آمار

در فروردین ماه سال 1395، تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 5918 واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 20.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

بانک مرکزی گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین سال 1395 ارائه داده است.حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه سال 1395 به ترتیب معادل 5.9 هزار واحد مسکونی و 3 میلیون و 990 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب به میزان 20.4 و 4.3 درصد افزایش نشان می دهد. هرچند در فروردین ماه سال جاری حجم معاملات مطابق روال همه ساله و تحت تاثیر تعطیلات نوروز با کاهش محسوسی نسبت به اسفندماه ١٣٩٤ مواجه گردید، با این حال رشد تعداد معاملات انجام شده در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، حکایت از تداوم رونق معاملاتی حاکم شده بر بازار مسکن از ابتدای زمستان سال ١٣٩٤ دارد.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در فروردین ماه سال ١٣٩٥ نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحـولات نرخ تورم است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8.9 و 11.1 درصد رشد نشان می دهد.

در فروردین سال ١٣٩٥ ،تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به 5.9 هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 20.4 درصد افزایش نشان مـی دهـد. توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در فروردین ماه سـال ١٣٩٥حـاکی از آن است که از میان مناطق ٢٢ گانه شهر تهران، منطقه ٥ با سهم 14 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ٤ ،٢ و ١٤ بـه ترتیـب بـا سـهم 9.5 ،8.4 و 6.3 درصـدی در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

در فروردین ماه سال ١٣٩٥ ، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنـای واحـد مسـکونی معاملـه شـده از طریـق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران 3 میلیون و 990 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل 7.1 درصد کـاهش و نسـبت بـه ماه مشابه سال قبل 4.3 درصد افزایش نشان می دهد. بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه ١ معادل 5.8 درصد و بیشترین کاهش قیمت به منطقه ١٤معادل 5.9 درصد تعلق دارد.

در فروردین ماه سال 1395 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 8.9 و 11.1 درصد رشد نشان می دهد. ماهیت قراردادهای اجاره مسکن کـه غالبـاً یـکسـاله تنظـیم می گردند و نیز اثر پذیری شاخص اجاره بهای مسکن از سیاست های کنترل و مهار تورم، سبب رشد متناسب اجـاره بهـا بـا تحولات نرخ تورم در کشور شده است. خاطر نشان می­ نماید سهم هزینه مسکن (اجـاره بهـای مسـکن اعـم از شخصـی و غیرشخصی) در محاسبات شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی براساس سال پایه ١٠٠=١٣٩٠ معادل 28.4 درصد می باشد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در فروردین ماه سال ١٣٩٥ حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی " ٢٥ الی ٣٠ " میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا با سهم ١٤ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه های قیمتی " ٢٠ تا ٢٥ " و «٣٠ الی ٣٥ " میلیون ریال به ترتیب با سهم 13.5 و 13.2 درصد در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. در این ماه 28.9 درصد از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از ٤٥ میلیون ریال به ازای هر متر مربع اختصاص داشته است. شایان ذکر است توزیع حجم معاملات به گونه ای بوده است که در حدود 62.2 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی (3 میلیون و 990 هزار تومان) معامله شده­اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در فروردین ماه سال ١٣٩٥ نشان می دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای " ٦٠ تا 70 مترمربع» معادل 15.8 درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای " ٥٠ تا ٦٠ " و " ٧٠ تا ٨٠ " مترمربع به ترتیب با سهم ­های 15.2 و 14 درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیر بنای کمتر از 80 متر مربع، 57.5 درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

بانک مرکزی در جمع بندی خود از تحولات بازار مسکن در فروردین امسال، اعلام کرده است: حجم معاملات و متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در فروردین ماه سال ١٣٩٥ به ترتیب معادل 5 هزار و 900 فقره خرید و فروش آپارتمان و همچنین 3 میلیون و 990 هزار تومان بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به ترتیب به میزان 20.4 درصد و 4.3 درصد افزایش نشان می­دهد. هر چند در فروردین ماه سال جاری حجم معاملات مطابق روال همه ساله و تحت تاثیر تعطیلات نوروز با کاهش محسوسی نسبت به اسفندماه ١٣٩٤ مواجه گردید، با این حال رشد تعداد معاملات انجام شده در فروردین ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، حکایت از تداوم رونق معاملاتی حاکم شده بر بازار مسکن از ابتدای زمستان سال ١٣٩٤ دارد.

بررسی تحولات بازار اجاره بهای مسکن در فروردین ماه سال ١٣٩٥ نیز موید تغییر متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم است، به طوری که شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال به ترتیب 9.8 درصد و 11.1 درصد رشد نشان می­دهد.

کارشناسان اقتصاد مسکن پیش بینی می­ کنند: بازار معاملات خرید مسکن در تهران از یکی دو ماه آینده، جان بگیرد و از رکود به طور کامل خارج شود.

رشد 20 درصدی معاملات خرید مسکن در فروردین امسال، نشان ه­ای از تحقق این پیش بینی است. سال گذشته، در فروردین ماه، حجم خرید و فروش آپارتمان در تهران نه تنها نسبت به فروردین سال قبل از آن، افزایش پیدا نکرد که با کاهش نیز مواجه شد.در سال جاری، رشد معاملات خرید مسکن در عین ثبات قیمتی خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24