Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

لو وزیر خزانه داری امریکا نیز عنوان کرد که با ایران در خصوص انتظاراتشان پیرامون توافق هسته ای صحبت و مطابق آن با محدود ساختن فعالیت های هسته ای، سطح مبادلات اقتصادی و دستیابی به منابع با رفع تحریم ها میسر خواهد شد

عامل اصلی سقوط ١۶٠٠ واحدی !!

بازار روز شنبه با افت محسوس و قابل توجهی روبرو شد به طوریکه برای قدیمی تر ها خاطرات روزهای بهمن ماه 92 مجددا زنده شد. صفوف فروش بدون خریدار در حالی تا آخر بازار تداوم داشت که عدم حمایت سهامداران حقوقی و عدم اطمینان به شرایط موجود عامل اصلی تابلو قرمز رنگ و افت بیش از 1600 واحدی شاخص شد.

اما عدم اطمینان و اعتماد را باید در سخنان یک مقام بلند پایه در تیم اقتصادی دولت روحانی جستجو کرد. سخنانی عجیب که بازار را شوکه کرد. در شرایطی که تیم اقتصادی روحانی در حال امضای قرارداد با تیم ایتالیایی در تهران بودند، دیدار سیف با لو (مسئول فدرال رزرو امریکا) سوژه خبری شد.

به گزارش رویترز ایران رسما از امریکا و اتحادیه اروپا خواست تا به ایران در دستیابی به منابع و سیستم مالی جهانی کمک کنند. این کمک که شامل خارج کردن منابع مالی پس از دستیابی به توافق هسته ای بود با حاشیه هایی در داخل هم همراه شد و احتمالا تیترهای روزنامه راست و اصولگرا و حمله به دولت را فراهم خواهد کرد.

این روزنامه ساعاتی پیش عنوان کرد سیف رسما اعلام کرد که "طرف مقابل هر کاری که برای برقراری تعهدات لازم است، انجام دهد و در غیر این صورت توافق هسته ای بر هم خواهد خورد" و این دقیقا متنی برآمده از گزارش رویترز است.

"They need to do whatever is needed to honor their commitments,

Otherwise the JCPOA Iran nuclear deal breaks up”


در این شرایط لو وزیر خزانه داری امریکا نیز عنوان کرد که با ایران در خصوص انتظاراتشان پیرامون توافق هسته ای صحبت و مطابق آن با محدود ساختن فعالیت های هسته ای، سطح مبادلات اقتصادی و دستیابی به منابع با رفع تحریم ها میسر خواهد شد.

بلومبرگ نیز در مقاله ای جداگانه به خواسته ولی الله سیف برای دریافت 100 میلیارد دلار وجوه آزاد شده پس از رفع تحریم ها اشاره کرد که مطابق قول و قرار طرف غربی و امریکا هنوز به ایران پرداخت نشده است. بلومبرگ مدعی شد که مشکل اصلی بانک های بدهکار اروپایی به ایران؛ عدم روشن بودن مواضع امریکا و تردید در خصوص تصمیمات است تا جایی که حاضر به پرداخت دلار های مطالبه شده بدون اجازه امریکا نیستند.

این در شرایطی ست که در مصاحبه تلویزیونی سیف با تلویزیون بلومبرگ نیز ایشان در خصوص منابع مالی دریافت شده از لغت "تقریبا هیچ" استفاده نمودند.

کارشناسان بلومبرگ معتقدند علیرغم توجه جوامع جهانی به ایران و جذابیت های سرمایه گذاری در آن پس از دوره تحریم ها که با کاهش رشد اقتصادی و تضعیف ارزش پول همراه گردید اکنون نگرانی ها از برگرداندن تحریم های قدیمی همچنان پابرجاست به خصوص آنکه در هفته های اخیر پس از آزمایشات موشکی ایران، کنگره امریکا تحریم های جدیدی علیه اشخاص و شرکت هایی اعمال نمود.

بانک BNP فرانسه در سال 2014 معادل 8.9 میلیارد دلار برای پرداخت پول به ایران، سودان و کوبا جریمه شد و این اتفاق برای بانک آلمانی به 1.9 میلیارد دلار رسید و طبیعی ست که رفع موانع اصلی برای پراخت این مبالغ از اولویت های دولت روحانی باشد.

وال استریت ژورنال هم در مقاله ای جداگانه ساعاتی پیش به این موضوع پرداخت که علیرغم وجود راه حل های موجود، پس از دیدار سیف با نماینده فدرال رزرو و به دعوت ایشان، هنوز نارضایتی در تیم ایرانی برای گرفتن دارایی های فریز شده ناشی از فروش نفت ادامه دارد.

این در حالی ست که از دید WSJ رفع تحریم ها در آخرین مرحله یعنی تحویل دلار امریکایی دچار مشکل شده است و علیرغم رفع تحریم ها، خرانه داری امریکا هنوز اقدامات لازم برای این جابجایی را انجام نداده و ملاقات 90 دقیقه ای سیف با لو برای حل مشکلات کافی نبوده است و هنوز بانک های اروپایی اطمینان لازم برای مبادلات مالی خود را پیدا نکرده اند.


شاید بتوان موضوعات فوق را عامل اصلی عقب نشینی خریداران ذکر کرد اما آیا تحریم ها با تمام اما و اگرها قابل حل نبود؟ آیا خزانه داری امریکا (فدرال رزرو) قدرتی مافوق ریاست جمهوری امریکا و 5 کشور دیگر دارد که با ایران به توافق رسیدند؟ 

همچنین نباید یک نکته ظریف را فراموش کرد و آنکه این نخستین دیدار مقامات بلند پایه اقتصادی ایران و امریکا پشت درهای بسته پس از 30 سال بود و احتمالا آخرین هم نخواهد بود.

به نظر می رسد بورس بهانه خوبی برای اصلاح پیدا کرد تا خود را به محدوده حمایتی با سرعت هر چه تمام تر برساند.ریزش شدید و صفوف فروش در حالی تا پایان بازار روی تابلو نقش بست که احتمالا با تعادل در روزهای آتی سهامداران کم طاقت و عجول بیشترین آسیب را خواهند پذیرفت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24