Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

زمانی که وارن به شرکتی نگاه می کند که در کوتاه مدت از مشکلات اقتصادی رنج می برد و باعث می شود کوته بینی وال استریت قیمت سهام آن را پایین بیاورد، او به اندوخته وجه نقد یا اوراق بهادار قابل عرضه شرکت به بازار نگاهی می اندازد تا متوجه توان مالی شرکت برای بیرون آمدن از مشکلی که خودش را گرفتار آن کرده است گردد...

غنایم «وارن بافت»

بورس24 : در بخش دیگری از کتاب وارن بافت و تفسیر صورت های مالی نوشته ماری بافت و ترجمه مجتبی فریدونی می خوانیم: یکی از اولین کارهایی که وارن بافت انجام می دهد به دارایی ها نگاه می کند تا ببیند چه مقدار وجه نقد و شبه نقد وجود دارد. این دارایی دقیقا چیزی است که به آن گفته می شود - نقد- و یا شبه نقد مانند گواهی سپرده کوتاه مدت بانکی، اوراق خزانه سه ماهه، یا سایر دارایی ها با نقد شوندگی بالا. رقم بالای وجه نقد و شبه نقد یکی از این دو چیز را به وارن می گوید. یا شرکت دارای مزیت رقابتی بوده و توانایی ایجاد درآمد بالایی دارد که چیز خوبی است یا این که به تازگی بخشی از کسب و کار خود را واگذار کرده یا مقادیر زیادی اوراق قرضه را فروخته است که ممکن است چیز خوبی نباشد. مقدار کم و نبود وجه نقد به این معنی است که شرکت شرایط اقتصادی ضعیف یا متوسطی دارد. برای این که تشخیص دهیم کدام است بگذارید نگاه عمیق تری به دارایی نقد بیندازیم.

براساس یک سنت دیرینه شرکت ها اندوخته­ ای برای پشتیبانی از عملیات شرکت نگهداری می کنند. این را به مثابه یک دسته چک بزرگ فرض کنید. اما اگر درآمد ما بیشتر از مخارج ما باشد وجه نقد شروع به انباشته شدن می کند و مشکل سرمایه گذاری را برای ما ایجاد می کند که با این وجه نقد اضافی چه کنیم که البته مشکل دوست داشتنی و دل پذیری است.

از آنجا که وجه نقد در بانک و یا گواهی سپرده کوتاه مدت بانکی نرخ بازگشت پایینی دارد بهتر است آن را در عملیات شرکت و یا سرمایه گذاری که نرخ بالاتری دارد به کار بگیریم. شما چه چیزی را می خواهید به دست بیاورید ؟ گواهی سپرده کوتاه مدت بانکی که درآمد 4% روی پولی که سرمایه گذاری کرده اید می دهد یا آپارتمانی که 20% روی سرمایه شما می دهد. شما آپارتمان را انتخاب می کنید. در کسب و کار هم شبیه این است . پول وارد شرکت می شود و اگر جریان ورودی آن سریعتر از هزینه کردن آن در جریان عملیات شرکت باشد وجه نقد شروع به افزایش می کند و وقتی افزایش یافت شرکت باید تصمیم بگیرد که با آن چه کاری انجام دهد. معمولا شرکت ها وجه نقد اضافی را برای توسعه عملیات شرکت،‌ خرید یک شرکت جدید، خرید بخشی از یک شرکت ازطریق بازار سهام ،‌ بازخرید سهام خودشان یا پرداخت سود نقدی سهامداران مورد استفاده قرار می دهند. آن ها اغلب اوقات به سادگی آن را برای روز مبادا ذخیره می کنند. چیزی که از نظر مالی برای جهان دائما در حال تغییر ورقابتی، مناسب نیست.

یک شرکت سه راه برای خلق مقادیر زیادی از نقدینگی دارد. شرکت می تواند اوراق قرضه یا سهام جدید منتشر کند که این امر می تواند منجر به خلق نقدینگی که مصارف آن از قبل مشخص شده است، شود. همچنین می تواند بخشی از کسب و کار یا دارایی خود را به فروش برساند و از این طریق وجه نقد ایجاد کند که این هم شرکت از قبل راهی برای مصرف آن پیدا کرده است. یا اینکه شرکت کسب و کاری دارد که مقادیر زیادتری از آنچه مصرف می کند، نقدینگی ایجاد می کند. این حالت خلق نقدینگی در نتیجه کسب و کار جاری شرکت توجه وارن بافت را به خود جلب می کند زیرا شرکتی که وجه نقد زیاد آن ناشی از عملیات جاری آن می باشد دارای نوعی مزیت رقابتی پایدار است که به آن برتری می دهد.

زمانی که وارن به شرکتی نگاه می کند که در کوتاه مدت از مشکلات اقتصادی رنج می برد و باعث می شود کوته بینی وال استریت قیمت سهام آن را پایین بیاورد، او به اندوخته وجه نقد یا اوراق بهادار قابل عرضه شرکت به بازار نگاهی می اندازد تا متوجه توان مالی شرکت برای بیرون آمدن از مشکلی که خودش را گرفتار آن کرده است گردد.

در اینجا یک قاعده وجود دارد اگر وجه نقد و اوراق بهادار قابل عرضه به بازار به مقدار زیادی وجود داشته باشد و مقدار کمی بدهی وجود داشته باشد یا اصلا بدهی نداشته باشد، شانس زیادی وجود دارد که شرکت بتواند از مشکلات عبور کند. اما اگر شرکت از مشکلات نقدینگی رنج می برد و بر کوهی از بدهی ها نشسته است احتمالا کشتی در حال غرق شدنی است که حتی ماهرترین مدیر هم نمی تواند آن را نجات دهد.

یک معیار ساده که دقیقاً ببینیم منابع نقدی شرکت از کجا تامین شده است این است که نگاهی به ترازنامه هفت سال گذشته شرکت بیندازیم. این برای ما آشکار می کند که ذخیره نقدینگی شرکت از رویدادهای غیر قابل تکرار نظیر فروش اوراق قرضه یا سهام جدید یا فروش بخشی از کسب و کار یا دارایی ها به وجود آمده است یا حاصل عملیات جاری شرکت می باشد. اگر با میزان بسیار زیادی روبرو هستیم احتمالاً با یک شرکت استثنایی سروکار نداریم. اما اگر مقادیر زیادی انباشت نقدینگی و بدهی کم (یا اصلا بدون بدهی) مشاهده نماییم که در نتیجه فروش سهام یا دارایی نباشد و اگر یک پایداری تاریخی در درآمد می بینیم احتمالا با یک شرکت فوق العاده با مزیت رقابتی پایدار که وارن در جستجوی آن است مواجه هستیم نوعی از شرکت که می تواند در بلند مدت ما را ثروتمند سازد.

فراموش نکنیم ، نقدینگی در زمان بروز مشکلات مهمترین فاکتور است بنابراین اگر در زمانی که رقیبان ما پول ندارند و ما داریم، حکومت دست ماست و در دست داشتن حکومت هم چیزی است که باعث شادی و لبخند می شود.

ترازنامه/دارایی ­ها

ارقام به میلیون دلار

وجه نقد وسرمایه گذاریهای کوتاه مدت

4,208

موجودی کالا

2,220

حساب های دریافتنی(خالص)

3,317

پیش پرداخت ها

2,260

سایر دارایی های جاری

0

جمع دارایی های جاری

12,005

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24