Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

صورت حساب سود و زیان است. صورت حساب سود و زیان به ما می گوید که در یک دوره زمانی مشخص شرکت به چه میزان سود کسب کرده است. حسابداران به طور سنتی صورتحساب سود و زیان را برای دوره های مالی سه ماهه در طول دوره مالی و همچنین برای کل سال مالی جهت استفاده سهامداران تهیه می کنند...

جایی که طلا پنهان شده است

آموزش بورس همراه با عصر ایران و بورس24 :

در بخش دیگری از کتاب پرمخاطب وارن بافت و تفسیر صورت های مالی،در جستجوی شرکتی با مزیت رقابتی پایدار،نوشته ماری بافت و دیوید کلارک و ترجمه مجتبی فریدونی عبارت جالبی را از زبان بافت می خوانیم:«شما باید حسابداری را بفهمید و نکات دقیق آن را متوجه شوید . حسابداری زبان کسب و کار است و زبان کاملی نیست. لذا تا زمانی که در تلاش برای یادگیری حسابداری هستید -چگونگی مطالعه و تفسیر صورت های مالی- نباید خودتان به انتخاب سهام اقدام کنید.»

صورت های مالی جایی است که وارن شرکت های طلایی با مزیت رقابتی پایدار را جستجو می کند. این صورت های مالی شرکت است که به او می گوید آیا در جستجوی شرکتی متوسط است که برای همیشه به دستاوردهای ضعیف خودش گره خورده است یا این که شرکتی با مزیت رقابتی پایدار است که می تواند او را به یک فوق ثروتمند تبدیل کند.

صورت های مالی به سه صورت مجزا ارائه می شود:

اول صورت حساب سود و زیان است. صورت حساب سود و زیان به ما می گوید که در یک دوره زمانی مشخص شرکت به چه میزان سود کسب کرده است. حسابداران به طور سنتی صورتحساب سود و زیان را برای دوره های مالی سه ماهه در طول دوره مالی و همچنین برای کل سال مالی جهت استفاده سهامداران تهیه می کنند. با استفاده از صورتحساب سود و زیان وارن می تواند چیزهایی نظیر حاشیه سود، بازده حقوق صاحبان سهام و از همه مهمتر پایداری و جهت درآمدهای شرکت را تعیین نمایند. همه این ها برای این که تعیین کنیم که یک شرکت از مزیت رقابت پایدار سود می برد یا نه ضروری است.

دوم ترازنامه است. ترازنامه به ما می گوید که شرکت روی هم رفته چه میزان پول دارد و چه میزان پول بدهکار است. با کم کردن بدهی ها از مجموع دارایی ها ما به خالص ارزش شرکت می رسیم. شرکت می تواند ترازنامه را برای هر روز مشخص طی سال تهیه کند که نشان می دهد چه چیزهایی دارد، چقدر بدهکار است و خالص ارزش آن در آن روز به خصوص چقدر است.

معمولا شرکت ها ترازنامه را به صورت سه ماهه (فصلی) و برای کل سال مالی تهیه می کنند. وارن دریافت برخی از اقلام ترازنامه، نظیر مقدار پول نقدی که شرکت دارد یا بدهی های بلند مدتی که برعهده دارد به عنوان شاخص هایی برای تشخیص وجود مزیت رقابتی پایدار مورد استفاده قرار دهد.

سوم صورت جریان وجوه نقد است،‌ صورت جریان وجوه نقد جریان نقد ورودی و خروجی به شرکت را نشان می هد. جریان وجوه نقد برای مشاهده این که شرکت چه میزان پول صرف بهبود و اصلاح سرمایه کرده مفید است . همچنین فروش و بازخرید اوراق قرضه و سهام را نشان می دهد . شرکت ها معمولا صورت جریان وجوه نقد را به همراه سایر صورت های مالی منتشر می کنند.

در بخش های آینده ما صورتحساب سود وزیان، ترازنامه و صورت جریان وجوه نقد را به تفصیل بررسی و شاخص هایی را که وارن بافت برای یافتن این که شرکت مورد نظر دارای مزیت رقابتی پایدار است و می تواند در بلند مدت او را ثروتمند کند بررسی خواهیم کرد.

عنوان بعد : وارن بافت از کجا آغاز کرد؟

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24