Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دوران رکود حاکم بر بازار سرمایه که قیمت سهام فاقد نوسان قابل توجهی است، توجه سرمایه گذاران به این اوراق بیشتر بود، ضمن اینکه نرخ این اوراق نیز بالاتر بوده است؛ یعنی شاید این اوراق در قیمت هایی معامله می شد که اگر کسی این اوراق را تا سر رسید حفظ می کرد از بازدهی ٢٣.۵ درصدی برخوردار می شد. اما مسلماً وقتی بازار سهام جذاب شود، تقاضا برای اوراقی مثل اسناد خرانه کمتر می شود؛ حتی در چنین زمانی افرادی که اوراق خزانه را دارند، تلاش به فروش آنها و ورود به سهم های جذاب بازار بورس را دارند...

تجربه موفق یک کارگزاری در بازارگردانی اسناد خزانه

در مرحله اول عرضه اسناد خزانه اسلامی، فعالیت کارگزاری بانک کشاورزی نمود بیشتری داشته است و حجم قابل توجهی از معاملات در این نماد با طرفیت بازارگردان صورت گرفته است. ضمن این که برای بازارگردانی در مراحل دو و سه عرضه اسناد خزانه به تازگی قرارداد منعقد شده است.

کارشناس واحد مدیریت دارایی کارگزاری بانک کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بورس24 ، از برخورداری عرضه به کسر در اوراق اسناد خزانه در بازار بدهی و مالکیت این اوراق توسط انبوهی از پیمانکاران به عنوان دلایلی نام برد که بازارگردانی برای اسناد خزانه اسلامی را در بازار سرمایه الزامی می کرد.

عظیمی از شرکت کارگزاری بانک کشاورزی به عنوان اولین و تنها بازارگردان این اوراق نام برد که در حال حاضر بازارگردانی آن به شیوه "حراج" صورت می ­گیرد.وی یاد آور شد: شرکت کارگزاری بانک کشاورزی برای حجم سفارش انباشته به تعداد 5,000 ورقه و حداقل معاملات روزانه معادل 500,000 ورقه متعهد شده است.

کارشناس واحد مدیریت دارایی کارگزاری بانک کشاورزی انجام چنین تعهدی را نیازمند وجود نقدینگی بالایی ذکر کرد که کارگزاری بانک کشاورزی با اتکا به منابع "صندوق سرمایه گذاری یکم کارگزاری بانک کشاورزی" به راحتی از پس تعهدات خود برآمده است. همچنین با توجه به خرید حجم بالایی از این اوراق در روز عرضه، همواره موجودی کافی برای پاسخگویی به تقاضا وجود داشته است.

وی با توجه به تجربه این شرکت کارگزاری در زمینه بازارگردانی اسناد خزانه، عنوان کرد: این مجموعه در نظر دارد تا با همکاری با یکی از شرکت­ های ارائه دهنده خدمات نرم ­افزاری، نسبت به مکانیزه کردن بازارگردانی این اوراق اقدام کند، به طوری که درخواست­ های خرید و فروش بازارگردان با توجه به تعهدات وی به صورت اتوماتیک و کاملا خودکار وارد سامانه معاملاتی شود.

عظیمی مجموع معاملات این اسناد در بازار سرمایه را مناسب ارزیابی کرد، معاملاتی که در حال حاضر در بازار از روند متعادل و مطلوبی برخوردارند.

وی در برابر این سوال که تا چه میزان بازارگردانی اسناد خزانه برای بازار گردان می تواند سود آور باشد؟، اظهار داشت: هرچند که فسلفه وجود بازارگردان در اسناد خزانه این نیست که از محل تفاوت قیمت خرید و فروش منتفع شود، اما با توجه به روند صعودی قیمت اسناد خزانه، این اتفاق در بازارگردانی این اوراق رخ داده است، هرچند که رقم آن چندان چشمگیر نیست.

کارشناس واحد مدیریت دارایی کارگزاری بانک کشاورزی ادامه داد: معمولا بازارگردان و کارگزاری از دو محل منتفع می شود: یکی از محل افزایش حجم معاملات که در آمارها و رتبه بندی های کارگزاری تاثیرگذار است و دیگری درآمد حاصل از همان کارمزد معاملات. در واقع با افزایش حجم معاملات، میزان کارمزدی که شرکت از این محل کسب می­کند نیز بیشتر خواهد شد.

کارشناس کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص تاثیرگذاری معاملات اسناد خزانه اسلامی در روند معاملات بازار سرمایه یاد آورشد: در دوران رکود حاکم بر بازار سرمایه که قیمت سهام فاقد نوسان قابل توجهی است، توجه سرمایه گذاران به این اوراق بیشتر بود، ضمن این که نرخ این اوراق نیز بالاتر بوده است؛ یعنی شاید این اوراق در قیمت هایی معامله می شد که اگر کسی این اوراق را تا سر رسید حفظ می کرد از بازدهی 23.5 درصدی برخوردار می شد. اما مسلماً وقتی بازار سهام جذاب شود، تقاضا برای اوراقی مثل اسناد خرانه کمتر می شود؛ حتی در چنین زمانی افرادی که اوراق خزانه را دارند، تلاش به فروش آن ها و ورود به سهم های جذاب بازار بورس را دارند.

عظیمی ادامه داد: حتی ممکن است این اوراق به قیمتی کمتر از قیمت واقعی آن مورد معامله قرار گیرد. اینجاست که حضور بازارگردان پرنگ می شود. در هر صورت به طور کلی در زمان رونق بازار سرمایه، اسناد خزانه به طور معمول در حاشیه قرار می گیرند. البته این موضوع برای سرمایه گذارانی که ریسک پذیر هستند صدق می ­کند.

وی تاکید کرد: باید این نکته را نیز مد نظر داشت که اسناد خزانه اسلامی حتی در دوران رونق بازار مشتریان خاص خود را دارد، چرا که اوراق خزانه به عنوان اوراق بدون ریسک محسوب می شوند و می تواند نسبت به سپرده بانکی یا نسبت به دیگر اوراقی که سود مشخصی را دارند، بازدهی بهتری را ارائه دهند.

عظیمی ادامه داد: در هر صورت صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت یا سرمایه گذارانی که ریسک گریز هستند، همواره می توانند به عنوان متقاضیان این نوع اوراق محسوب شوند. بطور مثال صندوقی مانند صندوق یکم کارگزاری بانک کشاورزی که چندین هزار میلیارد ریال در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کند، دیگر توجهی به وضعیت حاکم بر بازار سرمایه ندارد.

وی ادامه داد: اما در صندوق هایی که ماهیت سرمایه گذاری شان سهام است و یا افراد حقیقی بیشتر به سمت بازار سهام با رنگ سبز کشیده می شوند و در زمان قرمز بودن و رکود بازار به سمت اوراق خزانه و یا به نوعی اوراقی که تضمین سود دارند، هدایت می شوند.

کارشناس واحد مدیریت دارایی کارگزاری بانک کشاورزی در خصوص میزان اسناد خزانه اسلامی که خریداری و بازارگردانی از سوی این شرکت کارگزاری فعال در بازار سرمایه، اظهار داشت: در مرحله اول عرضه اسناد خزانه اسلامی، فعالیت کارگزاری بانک کشاورزی نمود بیشتری داشته است و حجم قابل توجهی از معاملات در این نماد با طرفیت بازارگردان صورت گرفته است. ضمن این که برای بازارگردانی در مراحل دو و سه عرضه اسناد خزانه به تازگی قرارداد منعقد شده است.

این گزارش می افزاید: کنفرانس بررسی ابعاد خزانه اسلامی در بازار سرمایه، 15 اسفندماه در دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24