Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بانک ها در رتبه دوم و پدیده این روزها یعنی رایانه در رتبه سوم قرار دارد و و محصولات شیمیایی (شامل پتروشیمی ها) در رتبه چهارم جا خوش کرده اند

فصل آشتی با بورس به روایت نمودار!

دی ماه برای سهامداران صبور بورسی خوش یمن بود و تقریبا اکثر افرادی که در بازار بودند توانستند برآیند مثبتی از سرمایه گذاری در طی این ماه کسب کنند. دی ماه که با اخبار خوش سیستماتیک از رفع تحریم ها، ورود شرکت های خارجی، قرارداد برای واردات تکنولوژی و چشم انداز مثبت اقتصاد ایران برای سال 95 و همچنین بسیاری اخبار مثبت و منفی از عملکرد سه ماهه پاییز و غیره برای شرکت ها همراه بود، توجه بسیاری را به خود جلب کرد تا بتوان این ماه را که نه بلکه فصل زمستان را شاید فصل آشتی با بورس نامید.

اما بد نیست در همین قدم های نخست نگاهی کنیم به سرمایه گذاری در بورس از دید حقوقی ها و سرمایه گذاران کلان که با تیم های اقتصادی قوی سعی بر سرمایه گذاری در سهام در شرایط فعلی می کنند. این تحلیل از سه نگاه متفاوت مورد توجه خواهد بود.

1) صنایع از نگاه خریداران

در این بخش خریداران حقیقی و حقوقی در صنایع مختلف با هم مقایسه می شوند. ارزش مبلغ خرید بر اساس میلیون ریال می باشد و آنچه در جدول زیر مشاهده می کنید بر اساس توجه حقوقی ها و ارزش معاملات بالای 10 میلیارد تومان (100 میلیارد ریال) طبقه بندی شده است.

فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با فاصله قبل توجه در رتبه نخست قرار دارد. بانک ها در رتبه دوم و پدیده این روزها یعنی رایانه در رتبه سوم قرار دارد و و محصولات شیمیایی (شامل پتروشیمی ها) در رتبه چهارم جا خوش کرده اند. نکته دیگر آنکه در خریدها، حقیقی پابهپای حقوقی پیش آمده است و این یعنی آشتی با بورس هم در بخش خرد و هم در بخش کلان قابل مشاهده است.

2) صنایع از نگاه فروشندگان

در این بخش فروشندگان حقیقی و حقوقی مقایسه شده اند که ارزش بالای 100 میلیارد ریال برای فروش حقوقی ملاک جدول زیر می باشد. فرآورده های نفتی، بانک، محصولات شیمیایی و خودرو در رتبه های بالای این جدول قرار گرفته اند. فروش حقوقی به دلیل تامین نقدینگی به راحتی قابل توجیه می باشد. در حقیقت با این اختلاف مشخص می شود که حقیقی ها در پاره ای از اوقات جور حقوقی ها را در جمع کردن سهام از بازار کشیده اند.

3) مقایسه خریداران و فروشندگان حقوقی به نسبت هر صنعت

وقتی در دو جدول فوق صنایع با یکدیگر مقایسه می شوند متوجه دو صنعت با تراز غیر یکسان خریدار و فروشنده در بالای جدول می شویم. در حالی که رتبه حقوقی خریداران صنعت رایانه ، سوم می باشد از لحاظ فروشنده حقوقی در رتبه 5 قرار گرفته است. در سمت دیگر خریداران حقوقی صنعت خودرو در رتبه 8 قرار گرفته اند و فروشندگانش در رتبه 4 و این یعنی تمال حقوقی ها با فروش صنعت خودرو و سرمایه گذاری در صنعت رایانه. از این دست مقایسه به وفور می توان یافت اما نباید میزان سهام شناور، شرایط هر شرکت، بزرگی و کوچکی آن را نیز فراموش کرد.

لذا در گراف زیر هر صنعتی را بر اساس مقیاس خودش بررسی خواهیم کرد و صرف نظر از بزرگی یا کوچکی شرکت ها و صنایع، شرایط آنها را می توان با نگاهی دقیق تر به چالش کشید.

لازم به ذکر است که صنایع زیر بر اساس حروف الفبا دسته بندی شده اند و معیار ، ارزش معاملات حقوقی ها در هر صنعت می باشد. 

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24