Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها همه بزرگ فکر می کنند؛شما چطور...!؟

پس سال هاست که سخت کار می کنید و در حال بالا رفتن از نردبان ترقی هستید. شاید تازه پله های اول را پشت سر گذاشته اید یا شاید به پله های آخر نزدیک شده اید. این که کجای این نردبان هستید اهمیتی ندارد. مهم این است که قبل از تلاش برای بالا رفتن از این نردبان از خودتان سوال کنید:« پایه های این نردبان کجا قرار دارد؟»

همان طوری که استفان کاوی می گوید این که چقدر سریع از نردبان ترقی بالا می روید خیلی مهم نیست، مهم این است که این نردبان را متوقف کنید و ببینید که نردبان تان را کجا گذاشته اید. اگر فکر می کنید که نردبان تان را جایی نامناسب قرار داده اید، جای آن را عوض کنید و در مکانی درست قرار بدهید.

درآمدتان را چگونه به دست می آورید؟

خیلی ها گمان می کنند وضعیت اقتصادی شان با میزان در آمدشان سنجیده می شود. در این مورد باید تجدید نظر کرد. مجله فوربس ثروتمند را کسی می داند که سالانه درآمدی بیش از یک میلیون دلار داشته باشد(این یعنی درآمدی در حدوداً 83 هزار دلار در ماه یا بیش از 20 هزار دلار درآمد در هفته). مطابق تعریف این جمله، فقیر کسی است که درآمدش در سال از 25 هزار دلار کمتر است.

مهم تر از کمیت درآمدتان، کیفیت پولی است که به دست می آورید. به عبارت دیگر مهم نیست که درآمدتان چقدر است، مهم این است که چگونه آن را به دست می آورید؛ این که این پول از کجا می آید. در حقیقت چهار منبع برای گردش نقدینگی وجود دارد که هر یک با دیگری متفاوت است و هر یک شیوه ی زندگی مخصوص به خودش را به همراه دارد. در این میان میزان درآمد اهمیت زیادی ندارد.

پس از انتشار کتاب پدر پولدار، پدر بی پول کتابی نوشتم درباره ی چهار منبع درآمدی ممکن. بسیاری باور دارند که این کتاب(چارک های نقدینگی) مهم ترین کتابی است که تاکنون نوشته ام، چون درباره ی مسائلی اساسی حرف می زند که برخی نیاز دارند در زندگی شان آن ها را بازنگری کنند.

در کتاب چارک های نقدینگی درباره ی شیوه های مختلف تولید نقدینگی حرف زده ام. یک کارمند با رفتن به سر کارش و کار کردن برای شخصی دیگر به پول می رسد. کسانی که صاحب تجارت خودشان هستند، با کار کردن برای خودشان به پول می رسند. آن ها در این راه یا تنها هستند یا کارمندان و شرکایی دارند. صاحبان تجارت های بزرگ کسانی هستند که بیش از پانصد کارمند دارند و به این شکل نقدینگی تولید می کنند. سرمایه گذاران هم از راه سرمایه گذاری به پول بیشتر می رسند؛ به عبارت دیگر برای این دسته از افراد پول، پول می آورد.

* کارمندان

*صاحبان تجارت های کوچک

* صاحبان تجارت های بزرگ

* سرمایه گذاران

شما در کدام یک از این دسته های چهار گانه قرار دارید؟ به عبارت دیگر در آمدتان از کدام یک از این راه ها به دست می آید؟

چارک کارمندان

گروه زیادی از ما در این گروه بزرگ می شویم ، زندگی می کنیم، عاشق می شویم وم ی میریم! از پدر واقعی ام یاد گرفتم که چگونه در این گروه زندگی کنم .شما هم احتمالا یاد گرفته اید چگونه در این گروه زندگی کنید و در همین گروه بزرگ شده اید، به مدرسه و دانشگاه رفته اید، سخت درس خوانده اید و کار خوبی به دست آورده اید که به شرکتی بزرگ برای رسیدن به موفقیت کمک می کند.

چارک صاحبان تجارت های کوچک

با این انگیزه که به آزادی بیشتری نیاز است، خیلی ها تصمیم می گیرند از چارک کارمندی به این چارک مهاجرت کنند. این همان چارکی است که افراد می خواهند در آن به رویای زندگی شان برسند.

چارک صاحبان تجارت های کوچک بخش درآمدی مهمی را تشکیل می دهد. این چارک از پرستاران کودک تا وکلای با دستمزد بالا متفاوت و متنوع است.چه درآمدتان 8 دلار در ساعت و چه 80 هزار دلار در سال است، این چارک یک دام به حساب می آید. ممکن است به شما گفته شده باشد که با وارد شدن به این چارک در واقع دیگر از مزاحمت های رئیس یا مدیرتان خلاص خواهید شد، اما بدانید آن چه در واقعیت رخ می دهد این است که رئیس یا مدیرتان را تغییر می دهید ولی شما هنوز هم یک کارمند هستید و هنگامی که می خواهید رئیس تان را مسئول چیزی بدانید، این رئیس خود شما هستید.

چارک صاحبان تجارت های کوچک مکانی است سخت و دشوار؛ همه در این مکان به شما سخت می گیرند. کارمندان تان به شما ایراد می گیرند و نق می زنند، مشتریان تان از شما رضایت ندارند و خانواده تان از شما شکایت می کنند که چرا برای آن ها زمان کافی صرف نمی کنید. چگونه می توانید پاسخ همه ی آن ها را بدهید؟

در حقیقت این چارک همان چارک بردگی است. این شما نیستید که صاحب تجارت تان هستید، این تجارت تان است که صاحب شماست.

چارک صاحبان تجارت های بزرگ

تفاوت میان این چارک و چارک قبلی این است که در چارک قبلی شما برای تجارت تان کار می کردید، اما در این چارک، این تجارت تان است که برای شما کار می کند. من خودم تجربه ی کسب درآمد در این چارک را داشته ام. افرادی که در این چارک کار می کنند در مقابل رکود اقتصادی ضد ضربه خواهند بود، چون منبع در آمدی شان را خودشان کنترل می کنند.

چارک سرمایه گذاران

وارد شدن به این چارک کار سختی نیست. پدر پولدارم به من یاد داد که با یاد گرفتن "بازی انحصار" چگونه در این چارک کار کنم. عوض کردن شغل تان به معنای عوض کردن چارکی که در آن هستید، نیست. اجازه بدهید توضیح بدهم که چرا درک این چارک ها مهم است.

تا حالا چند بار شنیده اید که کسی درباره ی شغلش پیش شما شکایت کند، سپس بگوید که تصمیم دارد شغلش را عوض کند و بعد از چند سال دوباره از شغلش اظهار نارضایتی کند؟

"سخت تر کار می کنم، اما پیشرفتی ندارم."

"هر بار که ارتقای شغلی می گیرم و درآمدم بیشتر می شود، هزینه هایم نیز بیشتر می شود و باید مالیات بیشتری پرداخت کنم."

"ترجیح می دهم فلان کار را بکنم( خودتان بگویید چه کاری)،اما فکر این که در این که در این سن و سال باید تجربیات قدیمی ام را دور بریزم و دوباره کاری تازه را شروع کنم ، مرا می ترساند.)

"این کار حالم را به هم می زند. از رئیسم بدم می آید. از زندگی بیزار شده ام."

این جملات و جملاتی شبیه به آن را از دهان کسانی می شنوید که احساس می کنند گرفتار شده اند . دلیلش این است که وقتی افراد به فکر تغییر می افتند فقط شغل شان را عوض می کنند. آن چه باید تغییر کند این چارک هاست، نه شغل آن ها!

رهایی از شغل های معمولی و خلق جریان نقدینگی ای که صاحب آن خودتان هستید، شما را در مقابل مشکلات مالی ایمن می کند، چرا که دیگر برای درآمد سالانه تان به رئیس یا شرکت تان وابستگی ندارید. حالا خودتان همه چیز را کنترل می کنید!

چارک های کارمندی و تجارت کوچک بیشترین تعداد جمعیت را دارد. این چارک ها همان جاهایی هستند که ما برای مشغول شدن در آن ها بزرگ شده ایم و درس خوانده ایم. میزان تحصیلات شما در چارک تجارت های بزرگ اهمیتی ندارد! بانکی که می خواهید در آن حساب باز کنید از شما مدرک تحصیلی نمی خواهد. برای این بانک گردش مالی شما اهمیت دارد.

دست کم هشتاد درصد از انسان ها در چارک های اول و دوم به کار مشغولند. به شما گفته شده است که چارک کارمندی برای تان امنیت شغلی می آورد. در حالی که چارک های سرمایه گذاری و تجارت های بزرگ برای تان آزادی به همراه می آورد. اگر آزادی برایتان مهم است باید وارد این چارک ها شوید، در غیر این صورت می توانید به دنبال امنیت نسبی چارک های دیگر بروید. این تصمیمی است که خودتان باید بگیرید.

شما در کدام چارک هستید؟

دوست دارید در کدام چارک باشید؟

منبع خبر: برگرفته از کتاب تجارت قرن بیست یکم نوشته رابرت کیوساکی

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24