Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیرعامل وبانک با رد کردن نظریه رشد جهشی نرخ دلار،خبرهای مهمی هم راجع به سرمایه گذاری ١.۵ میلیارد دلاری در قشم،افزایش سرمایه «وبانک»،ارزشگذاری ٢ هزار میلیارد تومانی توسعه صنایع بهشهر،نیم نگاه زیمنس به خرید ایران ترانسفو و سرمایه گذاری عظیم این گروه در صنعت سنگ آهن می دهد

جزئیات سرمایه گذاری ١.۵ میلیارد دلاری بانک ملی در یک پروژه عظیم پتروشیمی

بورس24 _سحر خوشحال:شرایط کنونی اقتصاد به گونه ای است که با وجود انتظارات از برجام ، هنوز اتفاق شگرفی درهیچ حوزه اقتصادی و به تبع آن بازار سرمایه روی نداده است. اما انتظار می رود با توجه به سیاست های دولتمردان در ایجاد گردش در نقدینگی و حرکت در اقتصاد ، چرخ تولید و تحریک تقاضا رونق اقتصادی ایجاد شود. دکتر فرهاد حنیفی ، مدیر عامل شرکت چند رشته ای گروه توسعه ملی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 به اظهار نظر درباره مسائل روز اقتصادی و مرتبط با بازار سرمایه پرداخته است. به اعتقاد وی،تاثیر توافق برجام به حضور مستقیم شرکت ها در تبادلات و همکاری شرکت های تزار اول بر می گردد.وی همچنین با رد کردن نظریه رشد جهشی نرخ دلار،خبرهای مهمی هم راجع به سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری در قشم،افزایش سرمایه «وبانک»،ارزشگذاری 2 هزار میلیارد تومانی توسعه صنایع بهشهر،نیم نگاه زیمنس به خرید ایران ترانسفو و سرمایه گذاری عظیم این گروه در صنعت سنگ آهن می دهد.این گفت و گو را در ادامه بخوانید:

چه تحلیلی از شرایط کنونی اقتصاد کشور دارید؟

به نظر می رسد اتفاق مهم این است که توافق هسته ای انجام شده و تاکنون هیچ خللی در آن ایجاد نشده است. اما عملا وارد فاز اجرایی توافق نشده ایم و بیشتر شرکت هایی که برای مذاکره می آیند به منظور ظرفیت سنجی اقدام به مذاکره می کنند و هنوز برای امضای قرارداد اقدام نکرده اند و حتی برخی شرکت های تراز اول دنیا حاضر به مذاکره نیستند. به نظر می رسد فاز های بعدی توافق به حضور مستقیم شرکت ها در تبادلات و همکاری شرکت های تزار اول بر می گردد.اتفاق بعدی این است که جریان کارگزاری و تامین مالی و فاینانس حل شود.

با توجه به این که نقدینگی در بخش تولید و اقتصاد است و نقدینگی از مسیر بانک مرکزی تامین می گردد. راه های مختلفی که بانک مرکزی می تواند تامین نقدنگی نماید شامل کاهش نرخ سپرده قانونی ، حضور در بازار بین بانکی (اختصاص حدوداً 60هزار میلیارد تومان در این بازار) و یا ارائه اعتبار خرید کالا هاست. باید دانست که اقتصاد واقعی به معنی تولید بدون تامین منابع مالی امکان پذیر نمی باشد. متذکر می شوم با افزایش سه برابری دلار انتظار می رود، سرمایه درگردش مورد نیاز شرکت ها نیز سه برابر شده است. حال سوال این است که آیا سرمایه بانک ها به تبع آن سه برابر شد؟جواب منفی است. در نتیجه به دلیل این که این اتفاقات رخ نداده، نیاز به نقدینگی قطعی است و در واقع کمبود نقدینگی در بخش تولید و سرمایه گذاری مهمترین دغدغه کنونی اقتصاد کشور است.

با توجه به این که نرخ دلار در همه جای دنیا مهم و اثر گذار است، بسیاری ازتحلیلگران و مدیران نرخ 5تا 7هزار تومانی را دور از ذهن نمی دانند. تحلیل شما از تحولات بازار دلار چیست ؟

در بیشتر کشور های دنیا نرخ تورم داخلی را با نرخ تورم ارز برابر نمی گیرند،یعنی اتفاق عجیبی نیست که تورم ریال عیناً روی تورم دلار برده نشود. اتفاق اشتباهی که در 8سال گذشته رخ داد این بود که روی حفظ نرخ ارز تاکید شد و به مرحله ای رسید که فنر نرخ دلار رها شده و حتی از پیش بینی ها نیز پیشی گرفت. این نشان می دهد که اگر در زمان خود اجازه حرکت به نرخ دلار داده می شد قیمت به صورت شتاب زده ای افزایش نمی یافت. به نظر می رسد سیاست افزایش نرخ دلار در هر سال کارا است. به شرطی که این سیاست اعلام شود تا همه سرمایه گذاران و فعالان تکلیف خود را بدانند و یا باید یک بازار متشکل ارز وجود داشته باشد تا بتوان ارز را مدیریت نمود. یا مسیر دیگری که می توان طراحی کرد این است که با افزایش نرخ تورم بین 50تا 70درصد این نرخ ، برای تعدیل نرخ ارز لحاظ گردد.

به نظر شما قیمت دلار نزدیک به قیمت واقعی است یا خیر؟

در برخی حوزه های اقتصادی نرخ 3500و در برخی دیگر از حوزه ها 4هزار تومان نرخ مناسبی است. بستگی به حوزه اقتصادی نرخ دلار متغیر است و نزدیک به نرخ های کنونی می باشد. به نظر می رسد که برای سال 95نرخ دلار از 4500تومان بالاتر نباشد.

آیا در خصوص دلار نباید به تورم و رشد اقتصادی آمریکا هم توجه کرد؟

به تورم آمریکا خیر. اما به تورم بین المللی باید توجه نمود. یعنی زمانی که می خواهند نرخ را طراحی نمایند به رشد اقتصادی کشور ها کمتر ، ولی به تورم بین المللی توجه می کنند.

و با توجه به تورم بین المللی نرخ دلار چند؟

به نظر می رسد که الان دلار در نرخ های تعادلی خود قرار دارد.

لطفا در مورد آخرین وضعیت گروه توسعه ملی و اتفاقاتی که در حوزه طرح های توسعه افتاده، توضیح دهید.

زمانی که شرکت را تحویل گرفتیم در شرکت پروژه هایی تعریف شده بود که اجرای آن از توان تامین مالی و اجرایی شرکت خارج بود. ما پروژه هایی که امکان اجرا در آن وجود داشت و توجیه اقتصادی بیشتری داشته را در اولویت قرار دادیم که یکی از این پروژه ها ، سنگان بود.100درصد این پروژه صنعتی و معدنی در اختیار شرکت است.برنامه ریزی ما این بود که 400میلیارد تومان به طور مستقیم سرمایه گذاری و بخشی هم از طریق فاینانس و یک بخش آن هم از محل اوراق سفارش ساخت باشد که خوشبختانه همه اجزای آن انجام شد. هم اوراق سفارش ساخت منتشر شد که استقبال خوبی هم از آن شد و هم مبلغ 400میلیارد محقق شده و هم یوزانس سه ساله آن اجرا شده و بیشتر قطعات وارد شده است و هر ماه قطعات و ماشین آلات جدیدی وارد می شود.

مشخصات این پروژه چیست؟

هدف این پروژه تولید 2.5 میلیون تن کنسانتره و 2.5میلیون تن گندله است که خوراک اصلی شرکت های فولادی را تامین می نماید. با توجه به این که در این محصول صادرات وجود داشته و معمولاً بازار جهانی قوی دارد. در بحث تولید گندله و کنسانتره به صورت جدی وارد شدیم. پروژه کنسانتره نزدیک به 60درصد و گندله قریب به 25درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در برنامه ریزی های انجام شده مجموع تولید در منطقه سنگان و با مشارکت 5 شرکت به 17.5میلیون تن می رسد به جز گروه توسعه ملی شرکت های فولاد خراسان، مبارکه، بنیاد مستضعفان و ایمیدرو دراجرای آن مشارکت دارند.

با توجه به رکود موجود در صنعت فولاد و قیمت گذاری محصولات سنگ آهن اساسا ورود به این صنعت با توجه به سرمایه گذاری عظیم آن توجیهی دارد؟

این که صنایع مختلف در طول زمان با دوران رونق و رکود مواجه می شوند یک واقعیت اقتصادی است . به هر حال در حال حاضر دوره رکود این صنایع است اما آنچه موجب اجرایی شدن این پروژه شده، تقاضای جهانی و داخلی این محصول است همچنین دربدترین حالت با توجه به شرکت هایی که مجموعه بانک ملی دارد. به نظر می رسد مشکلی بابت تقاضای این محصولات وجود نداشته باشد و این محصولات درون شبکه نیز مشتری خاص خود را خواهد داشت. فقط تنها نکته موجود تشکیل یک سبد سرمایه گذاری است. شرکت های مشابه ممکن است80درصد فعالیت شان صنعت و معدن باشد و ما بیش از 30درصد وارد این حوزه نمی شویم و با پروژه های دیگری توازن در سرمایه گذاری های خود ایجاد می کنیم.

درحال حاضر هلدینگ معدنی تشکیل شده ؟

خیر. فعلا شرایط این که یک هلدینگ به طور مشخص ایجاد شود، در برنامه نیست. اما یک شرکت به نام صنعتی و معدنی توسعه ملی فعالیت های معدنی شرکت را دنبال می کند که 100درصد متعلق به گروه است. در حال حاضر هم برنامه ای برای هلدینگ شدن نداریم.

پروانه بهره برداری معدنی در که در اختیار دارید، چگونه است؟

پروانه بهره برداری در اختیار دولت است. استخراج سنگ بر عهده ایمیدرو بوده و در یک محل مشخص شده سنگ آهن به شرکت تحویل داده می شود.قرارداد شرکت هم 20ساله است و باید بر اساس نظر ایمیدرو فروش داشته باشیم.

از پروژه ها دیگر شرکت بگویید؟

پروژه های دیگری که در دستور کار، پروژه نفت نیک قشم است این شرکت گاز طبیعی را دریافت کرده و تبدیل به متانول نموده و محصول میانی متانول تبدیل به پروپیلن و این محصول هم تبدیل به پلی پروپیلن می شود که تقریبا یک مفهوم جدید در ایران است. به طوری که از گاز 13سنتی محصول نهایی بالای 900دلار تولید خواهد شد. خوشبختانه اخیراً مجوز خوراک این پروژه صادر شده است و ما به همراه شازند 1.5 میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری خواهیم داشت.

سایر سهامداران شرکت چه شرکت هایی هستند؟

این شرکت مستقل است. اما ترکسب سهامداران این شرکت به این شکل است. 40درصدگروه توسعه ملی، 34درصد شازند، 13درصد تاپیکو 11 درصد هم متعلق به منطقه آزاد قشم.همچنین هزینه اجرای این پروژه 4500تا 5000میلیارد تومان و به عبارتی 1.5 میلیارد دلار است. همچنین با شرکت هایی که لایسنس این کار را دارند مذاکره شده که شروع فعالیت منوط به اجرای برجام شده است.

پیشرفت پروژه چگونه است؟

زمین پروژه قبلاً دریافت شده و هم اکنون آماده سازی زمین انجام شده است.مذاکرات فاینانس با طرف چینی در حال انجام است و با رفع تحریم ها فاینانس اروپایی نیز دریافت خواهیم نمود. این شرکت که از لحاظ مکان استقرار در قسمت عمیق آبهای قشم قرار می گیرد،در افق 5تا 7ساله استراتژی خوبی برای سرمایه گذاری شرکت خواهد بود. همچنین تامین مالی از بورس را هم در برنامه خواهیم داشت.

آخرین وضعیت شرکت ارج را بگویید؟آیا این شرکت همچنان زیان ده است ؟

ارج در حال فعالیت بوده و کولر، یخچال، بخاری و .. تولید می نماید. این که چه میزان توسعه پیدا کند مشخص نیست همچنین شرکت همچنان در فهرست فروش است و برای فروش آماده مذاکره هستیم .

یکی از برنامه های «وبانک» احداث بازار لوازم یدکی خودرو در بخشی از زمین های این شرکت است که سه مشارکت کننده از جمله شهرداری به میزان 20درصد، یک پیمانکار و گروه توسعه ملی اجرای این پروژه را برعهده دارند. در خصوص زیان ده بودن شرکت می توان گفت با وجود تلاشی که این شرکت دارد اما به دلیل هزینه های مالی بالای آن همچنان زیان ده است.

در مورد ایران ترانسفو کمی توضیح می دهید؟

پس از برگزاری انتخابات هیات مدیره 2کرسی هیئت مدیره به بخش خصوصی تعلق گرفت.2 کرسی به گروه آداک و یک کرسی دیگر هیات مدیره هم متعلق به ساتا است. در حال حاضر دوکرسی متعلق به گروه توسعه ملی است. ما در ماه های اخیر چندین جلسه با محوریت همکاری با زیمنس داشته ایم.این شرکت در گذشته نیز سهامدار ایران ترانسفو بوده و اعلام آمادگی برای حضور دوباره داشته است.

استراتژی «وبانک» برای حضور یا عدم حضور در شرکت ایران ترانسفو چیست؟

براساس شرایط فعلی مالکیت در همین سطح منطقی به نظر می رسد.

احتمال فروش به زیمنس وجود دارد ؟

باید استراتژی زیمنس را در این شرکت بررسی نماییم و این که زیمنس با چه قیمتی و شرایطی حاضر به خرید این شرکت است.

مدیر ایران ترانسفو در حال حاضر کدام حقوقی است؟

این شرکت به صورت مشارکتی بین سهامداران و با محوریت مدیریت گذشته اداره می شود.

لطفا از توسعه صنایع بهشهر صحبت کنید...

با توجه به این که استراتژی «وبانک» فروش شرکت مذکور است اما همچنان مشتری مناسبی برای خرید با شرایط مناسب وجود نداشته است. این شرکت ارزش گذاری شده و بدون توجه به قیمت برند و سهم بانک اقتصاد نوین و ارزش جایگزینی و تنها بر اساس شاخص های سودآوری حدوداً دو هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.این شرکت از لحاظ تنوع کاری مناسب بوده و در بازار پررقابت اقدامات خوبی در آن صورت گرفته است. در حال حاضر با برند آفتاب به سرعت بازار را به قبضه خود درآورده و در رده چهارم محصولات پر فروش قرار دارد.همچنین اصلاح سبد خوبی از طریق واگذاری صافولا و گرفتن 80درصد مارگارین انجام داده است.

احتمال فروش بانک اقتصاد نوین وجود دارد ؟

در بحث اصلاح اساسنامه بانک ها با توجه به احکام دیوان عدالت کمی فضا مبهم شده است.به طور مثال سرمایه گذار خارجی می تواند 40 درصد یک شرکت را داشته باشد،ولی در قانون سهامدار یک بانک بیش از 10درصد نمی‌تواند سهم داشته باشد. با توجه به تضادی که ایجاد شده، اولویت رفع این ابهامات است.

در خصوص سیدکو و افت قیمت این سهم و وضعیت سیمان توضیح دهید؟

برنامه ما برای سیدکو این بود که با بازارگردانی قوی کسانی که به هر نحوی قصد خروج از سیدکو را دارند امکان خروج داشته باشند. عملابعد از برگزاری مجمع و تقسیم سود کاهش قیمت روی داد . در حال حاضر هم حجم معاملات نشان می دهد که فروشنده خاصی ندارد و بیشتر سهامداران مایل به نگهداری آن هستند. به هر حال هم اکنون صنعت سیمان بیشترین تفاوت را در مقایسه با قیمت بازار و قیمت جایگزینی دارد. به نوعی شاید 6تا7 برابر این مبلغ باید هزینه شود تا سیدکو مجدداً ساخته شد. این نشان می دهد قیمت های کنونی قیمت های واقعی نیست و به محض این که حرکت اقتصادی کشور روشن تر شود ما آمادگی داریم که بازار سازی خوبی روی سیدکو قرار دهیم.

دو شرکت در مجموعه سیدکو مشکلی از لحاظ فروش ندارند. بیشترین مشکل مربوط به سیمان مازندران است که به دلیل رقابت منفی که بین شرکت های سیمانی وجود دارد با قیمت پایینی عرضه می شود.دو شرکت سیمان فیروزکوه وشمال سختی فروش دارند اما تمام تلاش خود را می کنند تا بر مبنای صرفه و صلاح محصولات خودرا تولید نمایند. همچنین در شرکت های سیمانی هیچگونه برنامه ای برای واگذاری و فروش نداریم.

آخرین وضعیت شفا دارو چگونه است؟ عرضه اولیه سهم چه شد؟

برنامه عرضه این شرکت از طریق مشاور پذیرش کارگزاری بانک ملی در حال انجام است. به زودی موضوع سهامی عام شدن آن انجام می شود و امیدواریم تا پایان سال نماد آن پذیرش و درج و عرضه گردد. که این مراحل به سرعت کار به داخل بورس بستگی دارد. به نظرمی رسد شفا دارو از هلدینگ های خوب مجموعه بوده در شرایط رقابتی به خوبی عمل کرده و سودآوری خوبی داشته است.

برای سهام بارز چه برنامه ای دارید ؟

بیشتر از یک سوم تولید لاستیک کشور به این شرکت اختصاص دارد و همیشه شرکت بازر جزء شرکت های خوب بوده و به عملکرد مدیریت و اعضای هیات مدیره اطمینان داریم. در شرایط رکود بازار عملکرد خوبی داشته است. گروه توسعه ملی به دلیل این که شرکت مذکور در زنجیره ارزش ساز شرکت قرار ندارد و مواد اولیه آن و یا محصولات شرکت بارز از طرف سایر شرکت های تابعه خرید و یا به فروش نمی رسد. آمادگی واگذاری این شرکت را دارد اما به دلیل نبود مشتری هنوز ارزش گذاری هم انجام نشده است.

موضوع تخفیف خوراک پتروشیمی شازند به کجا رسید ؟

می توان گفت تمام مراکز تصمیم گیری از مرکز پروژهش ها، نمایندگان محترم مجلس، هیات رییسه مجلس مسئولین وزارت اقتصاد و نفت در جریان مباحث کل شرکت های سوخت مایع هستند. به نظر می رسد که با توجه به تاکید قانون روی رقابت پذیری با توجه به این که محصول نهایی این شرکت ها باید با شرکت های گازی با محصول مشابه رقابت نماید، تخفیف مناسب تری در نظر گرفته شود. نرخ تخفیف 15درصد در مرحله اول برای شرکت های خوراک مایع قابل وصول و منطقی است.

افزایش سرمایه «وبانک» به کجا رسید؟

افزایش سرمایه شرکت آخرین مراحل خود را در سازمان بورس انجام می دهد و احتمال زیاد در آذر انجام می‌شود.این افزایش سرمایه از 650میلیارد تومان به 2هزار میلیارد تومان بوده و حدودا 200درصد ازمحل مطالبات و آورده نقدی انجام خواهد شد. برای تحقق برنامه کلان قاعدتا شرکت چند رشته ای بانک ملی نیاز به نقدینگی دارد تا بتواند پروژه های خود را به سرانجام برساند. همچنین در مقایسه با سایر شرکت های چند رشته‌ای سرمایه بالاتر نیاز است.

آیا شایعه تعدیل منفی شرکت صحت دارد و دلیل افت قیمت سهم چیست؟

تعدیل منفی با قاطعیت مردود است. احتمال تعدیل مثبت نیز برای این شرکت وجود دارد . بیشتر بحث گروه توسعه ملی به وضعیت بازار برمی گردد. این شرکت با توجه به پروژه هایی که در دستور کار دارد گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است و دلیل اصلی افت قیمت آن شرایط کنونی بازار است .

به عنوان سوال آخر دستاورد های رییس سازمان بورس در این یک سال حضور خود چه بوده است؟

با توجه به دوره 10 ساله آقای صالح آبادی تغیییرات سازمان بورس باید اتفاق می افتاد. به هر حال رییس سازمان بورس یک مدیر خوشنام و عملیاتی است که در حوزه های بازار بسیار وقت می گذارد. بازار سرمایه نیز جزئی از کل اقتصاد است و مجموعه های اقتصادی در هم تنیده هستند . بخشی از بازار سرمایه به بازار پول نزدیک است از طرفی بازار سرمایه ارتباط زیادی با اقتصاد واقعی و تولید و تقاضای اقتصاد دارد. در نتیجه با توجه به امکاناتی که مدیرت بازار در اختیار داشته حرکت هایی خوبی انجام شده، تغییر نحوه مدیریت صندوق تثبیت بازار، تیم مدیریتی و اجرایی خود و تعداد شاخص های اطلاع رسانی از دستاورد های این مدیر بوده است.

آبه نظر شما لزومی برای حضور بیشتر رییس سازمان بورس در دولت و جلسات کابینه وجود دارد؟

درست است که حضور رییس سازمان بورس به هیات دولت و تصمیمات آن ها کمک می کند. اما انتخاب رییس سازمان بورس توسط وزیر اقتصاد خواهد بود و از طریق ایشان می بایست معرفی شود. بنابراین در هر حالتی از فضای هیئت دولت و تصمیمات مطلع هستند.

یعنی به نوعی وزیر اقتصاد باید به بورس توجه بیشتری داشته باشد؟

آقای طیب نیا جزء وزرایی است که وقت و جلسات بیشتری را برای بورس گذاشته است. این نشان می دهد مسائل بورس و مشکلات امروز آن فقط تحت تاثیر توجهات وزیر اقتصاد نیست و تمام بخش ها و نهادها باید مسائل اقتصادی و بورس بپردازد وراهکارهای توسعه و رونق آن را برنامه ریزی و حمایت نمایند.

آیا برای دولت موضوع بورس اهمیتی داشته؟

در دستور العملی که از سوی رییس جمهور به معاون اول خود داده شده، موضوع تامین مالی را بیان کرده است. کمی باید بازار پول دست بازار سرمایه را باز بگذارد اگر اوراق بدهی نقش موثر تری در اقتصاد داشته باشد باید اجازه داده شود با نرخ بالاتری تامین مالی نماید. در دنیا نرخ های سیستم بانکی ارزان تر و باشرایط سخت تری فراهم می شود و ما می توانیم نقطه مقابل تامین مالی را در بورس داشته باشم.یعنی با شرایط ساده تر و نرخ بالاتری این تامین مالی انجام شود. اما اگرعینا نرخ های بازار پول و سرمایه یک میزان باشد عملا بازار سرمایه نقش کمتری خواهدداشت. به عنوان مثال باید بین 3تا 5درصد تفاوت نرخ بین بازار پول و سرمایه وجود داشته باشد تا بازار سرمایه در جایگاه خود پررنگ باشد. شرکت های بزرگ به راحتی می توانند از بازار سرمایه تامین مالی نمایند.

فکر می کنید در دوران حضور رییس سازمان بورس طی این یک سال چه کار هایی می توانست انجام شود؟

در بحث ساده سازی مجوزهای افزایش افزایش سرمایه، تسهیل عملیاتی تامین مالی باید تاکید بیشتری شود.

آیا دلیل عدم اقبال شرکت ها از سهم هایشان ، می تواند هزینه بالای معاملاتی باشد؟

این امکان در بورس دیده و طراحی شده و ما نیز در همان قالب معامله انجام می دهیم. اگر صندوق بازار گردانی تاسیس گردد شرکت های سهامی که بازار گردانی می شود را به سازمان اعلام کرده و تخفیف های مناسبی در همه سرفصل ها در یافت می کنند. به طور خاص اسامی شرکت هایی که قرار است بازار گردانی شود گفته می شود . اما نکته اینجاست، منابعی که شرکت ها به این موضوع اختصاص می دهند محدود است و این که افت قیمت سهام مربوط به بازه کوتاهی نیست و حداقل نزدیک به دوسال است که بازار شادابی لازم را ندارد و شرکت ها نمی توانند کل منابع خود را به بازارگردانی اختصاص دهند. اگر شرکت ها بدانند که همه اجزا اقتصادی رو به رشد است قطعا شرکت ها نقش پررنگ تری در بحث های بازار گردانی ایفا می کنند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24