Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

با این حال به رغم عدم تعیین نهایی نرخ خوراک گاز برای سال ١٣٩۴، در بودجه شرکت های پتروشیمی این نرخ به صورت علی الحساب ١٣ سنت محاسبه شده است كه با توجه به سال مالی هلدینگ، آثار این افزایش نرخ در عملکرد سال جاری دیده می شود.اما در هر حال نرخ خوراک ١٣ سنتی از طرف ما پذیرفته نشده است...

شایعه پذیرفته شدن خوراک ١٣ سنتی توسط پتروشیمی ها تائید نشد

بورس24 -محبوبه مغانی:در حال حاضر مجموعه های ساتا، صندوق بازنشستگی، از کار افتادگی و پس انداز کارکنان بانک ها، شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت، سرمایه گذاری زرین پرشیا و صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر با قرار داشتن در تركیب سهامداران هلدینگ چندرشته ای غدیر سبب شده اند تا جمعا حدود 88 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری غدیر تحت تملک صندوق های بازنشستگی قرار گیرد. از سوی دیگر 81 هزار و 209 نفر نیز به عنوان سهامدار حقیقی در كنار این مجموعه ها قرار گرفته اند تا با ورود به بخشی از سهام این شركت ها، از منافع ناشی از عملكرد این هلدینگ چندرشته ای بهره ببرند.

این درحالی است كه شركت سرمایه گذاری غدیر با برخورداری از ارزش روز حدود 10 هزار میلیارد تومان، به عنوان مجموعه ای محسوب می شود كه بخش اعظم پرتفوی آن را صنعت پتروپالایشی تشکیل می دهد. اما از سال گذشته تاكنون عوامل محدود كننده محیطی چون کاهش قیمت نفت، تغییر ناگهانی قیمت خوراک گاز برای واحدهای پتروشیمی ها، موضوع کیفی سازی پالایشگاه ها، تداوم شرایط رکود تورمی در اقتصاد ملی و کاهش جدابیت اقتصادی بورس در برابر فعالیت های این هلدینگ چندرشته ای قرار گرفته است.

براین اساس به گفت و گویی مفصل با دكتر غلامرضا سلیمانی امیری مدیرعامل هلدینگ چندرشته ای غدیر پرداخته ایم كه مبسوط آن در ذیل آمده است:

- در حال حاضر شركت سرمایه گذاری غدیر فعالیت خود را از بدو شکل گیری با چه میزان سرمایه آغاز كرد؟

این مجموعه ازمهر ماه سال 1374 فعالیت خود را با سرمایه 10 میلیارد ریالی آغاز کرد و این سرمایه را طی 12 مرحله افزایش سرمایه تا قبل از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده 94.8.7 به میزان 36 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.

- منابع مالی این افزایش سرمایه عمدتا از چه منابعی تامین شده است؟

می توان ادعا کرد که از سرمایه 36 هزار میلیارد ریالی شرکت سرمایه گذاری غدیر، تنها 15 هزار و 706 میلیارد ریال آن ( 44 درصد) از محل آورده نقدی سهامداران و مابقی از اندوخته ها و سود انباشته ناشی از محل فعالیت شرکت در سنوات مختلف تامین شده و به سرمایه انتقال یافته است.

- با توجه به این که 66 درصد از منابع مالی افزایش سرمایه های غدیر از محل سود انباشته صورت گرفته است، آیا این افزایش سرمایه ها، محدودیتی در تقسیم سود به سهامداران آن ایجاد نكرده است؟

نه خیر. در واقع می توان گفت که شرکت از زمان تاسیس تاکنون، حدود 46 هزار میلیارد ریال تقسیم سود داشته است که بیشترین میزان تقسیم سود شرکت مربوط به سال مالی گذشته بوده است. به گونه ای كه در سال مالی گذشته از 120 تومان سود محقق شده این شرکت، 60 تومان آن به اندوخته شرکت تعلق می گرفت که به موجب اساسنامه شرکت، از قابلیت تقسیم میان سهامداران شرکت برخوردار نبود. بر این اساس تنها 63 تومان سود محقق شده این شرکت از قابلیت تقسیم میان سهامداران برخوردار بود که 50 تومان آن میان سهامداران تقسیم شد. بر این اساس تقسیم 50 تومان سود از مجموع سود 63 تومانی قابل تقسیم شرکت سرمایه گذاری غدیر در سال مالی گذشته به عنوان بیشترین میزان تقسیم سود در طول فعالیت این هلدینگ چندرشته ای بود. درحالی این میزان تقسیم سود در سال مالی گذشته صورت گرفت كه در مجمع سال گذشته از سهامداران تقاضا کردم که از 63 تومان سود قابل تقسیم، میزان کمتری سود تقسیم شود تا از این سود موجود در جریان سرمایه گذاری های این مجموعه استفاده شود.

- با توجه به این كه بخش اعظم پرتفولیوی این هلدینگ چندرشته ای را صنعت پتروپالایشی تشکیل می دهد، براین اساس کاهش قیمت جهانی نفت، قیمت محصولات پتروشیمی در سطح بین المللی فعالیت های شرکت سرمایه گذاری غدیر را تحت تاثیر خود قرار داده است. بر این اساس شرکت سرمایه گذاری غدیر برای جبران کاهش جهانی قیمت محصولات پتروشیمی چه راهكارهایی را اتخاذ كرد؟‌

اوره و متانول از مهمترین محصولات مجتمع های پتروشیمی زیر مجموعه غدیر است كه قیمت جهانی این محصولات از سال گذشته به شدت كاهش یافته است به گونه ای كه قیمت جهانی اوره در سپتامبر2014 از 315 دلار در آگوست 2015 به 276 سنت و قیمت متانول نیز از 366 سنت در سپتامبر 2014 به 233 دلار در آگوست 2015 رسیده و در واقع از كاهش برخوردار شده است. در این میان مجموعه غدیر علاوه بر ریسك كاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، از سال 1393 نیز با ریسك داخلی افزایش قیمت نرخ خوراك گاز مواجه شد.همانطور كه می دانید از سال گذشته برای شرکت های پتروشیمی نرخ خوراک گاز از حدود 4 سنت در هر متر مکعب به 13 سنت افزایش یافت. درحالی قیمت خوراك گاز پتروشیمی ها در كشور افزایش یافته است كه به موجب مطالعات و بررسی های غدیر، قیمت گاز در هر منطقه در جهان متفاوت است ودر كشور های خاورمیانه مانند قطر، عربستان و كشورهای روسیه، آذربایجان قیمت خوراک گاز پایین تر از قیمتی است که شرکت ملی گاز به مجتمع های پتروشیمی می فروشد.

اما با این حال به رغم عدم تعیین نهایی نرخ خوراک گاز برای سال 1394، در بودجه شرکت های پتروشیمی این نرخ به صورت علی الحساب 13 سنت محاسبه شده است كه با توجه به سال مالی هلدینگ، آثار این افزایش نرخ در عملکرد سال جاری دیده می شود.اما در هر حال نرخ خوراک 13 سنتی از طرف ما پذیرفته نشده است.

اما در مورد تاثیر شاخص کیفی سازی بر قیمت فرآورده ها و عملکرد سود پالایشگاه ها در سال 1393، سود شرکت پالایش نفت بندر عباس بر مبنای قیمت های اعلامی قبل از موضوع کیفی سازی از 2 هزار و 187 میلیارد ریال و سود خالص این شرکت پس از اعلام قیمت های کیفی سازی وزارت نفت، به 500 میلیارد ریال کاهش یافت. در پالایشگاه نفت اصفهان نیزاین سود از یک هزار و 973 میلیارد ریال به 687 میلیارد ریال کاهش یافت. در این میان با توجه به مالکیت 55 و 52 درصدی غدیر از سهام شرکت های پالایش نفت شیراز و تبریز و سود این شرکت ها به ترتیب از سه هزار و 323 میلیارد ریال و 4 هزار و 156 میلیاردریال به 375 و 425 میلیارد ریال کاهش یافته است. در واقع تغییر مبنای قیمت های اعلامی از سوی وزارت نفت، موجب کاهش سهم سود نفت و گاز پارسیان به میزان سه هزار و 580 میلیارد ریال شده است که این امر پیش بینی درآمدهای حاصل از سود سرمایه گذاری های غدیر را با کاهشی به میزان دو هزار و 434 میلیارد ریال مواجه کرده است. با این وجود غدیر توانست که بخش قابل توجهی از تاثیرات این رخدادها را جبران کند. اگرچه درخصوص مسایل صنعت پالایشی نامه هایی به معاون اول رییس جمهور و رییس جمهور ارسال شد كه در این نامه ها از ابهام اساسی در تعیین قیمت نفت خام و میعانات گازی، اعمال شاخص کیفی سازی قیمت فرآورده های نفتی،‌ درصد تخفیف قیمت نفت خام، عدم تامین نقدینگی توسط مراجع ذیربط مجموعه وزارت نفت و‌ عدم شفاف سازی در صنعت نفت به عنوان مشكلات صنعت پالایشی و بروز خسران برای بیش از حد 8 میلیون سهامدار حقوقی و حقیقی شرکت غدیرنام برده شد.

- در صنعت ساختمان، رکود حاصل چه میزان فعالیت های شما را تحت تاثیر خود قرار داد؟

ركود حاكم در صنعت ساختمان سبب شد تا در تهران تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در سال 93 نسبت به سال 92 از کاهش 52 درصدی و در شهرهای بزرگ از کاهش 36 درصدی و کل مناطق شهری از کاهش 32 درصدی برخوردار شود. همچنین سطح زیر بنای طبقات ساختمان ها بر اساس پروانه های صادر شده در تهران، شهرهای بزرگ و کل مناطق شهری به ترتیب با کاهش 50، 43 و 40 درصدی مواجه شده اند. بر این اساس این روند شاخص های سود دو هلدینگ سیمان و ساختمان غدیر را تحت تاثیرات منفی خود قرار داده است. پیرو رکود حاکم بر صنعت ساختمان نیز سبب شد تا در 12 ماهه منتهی به پایان شهریورماه 94، تولید کلینکر نسبت به مدت مشابه سال قبل از کاهش 9.3 درصدی و در شش ماهه با کاهش 9 درصدی همراه شود. تولید سیمان نیز کاهش 7.4 درصدی در 12 ماهه و در شش ماهه کاهش 11 درصدی را به خود دید.

کاهش شدید در تقاضای سیمان نیز فروش سیمان داخلی را در 12 ماهه با کاهش 16 و در شش ماهه با کاهش9 درصدی همراه ساخت. اگرچه فروش سیمان خارجی نیز از این قاعده مستثنی نبودو با کاهش 16 درصدی در 12 ماهه و کاهش 20 درصدی در شش ماهه مواجه بود. حاصل کاهش شدید در تقاضای سیمان، رقابت شدید قیمتی بود که نتیجه آن برای شرکت های سیمانی کاهش سود آوری قابل ملاحظه برای شرکت های سیمانی بود.

- با توجه به رکود حاکم بر بازار سرمایه، این ركود تا چه میزان از بازدهی غدیر کاسته است؟

بهترین روش برای تشخیص بازدهی غدیر، مقایسه آن با شاخص است که در بررسی که در بازده تجمعی شاخص طی دو ساله داشتیم، این بازده برای شاخص کل منفی 27 درصد و برای غدیر منفی 25 درصد بوده است. این درحالیست که اقتصاد ملی عمیق ترین رکود خود را طی 5 دهه اخیر تجربه کرده است و طی این دوره غدیر در حال گسترش سرمایه گذاری های خود در بازار اولیه بوده است که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. اما با این حال بازده تجمعی شاخص طی دوره 5 ساله نیز برای شاخص کل 244 درصد و برای غدیر 536 درصد بوده است. به عبارت دیگر، همراهی بلندمدت با غدیر، به دلیل تمرکز آن بر بازار اوله، بازدهی بیشتری را برای سهامداران آن به همراه خواهد داشت.

- با توجه به ركود حاكم بر بازار سرمایه، چرا غدیر افزایش سرمایه هجده هزار ملیلیارد ریالی را در دستور كار خود قرار داد؟‌

در واقع این مجموعه به منظور کاهش ریسک وتوسعه فعالیت های خود درنظر داشت كه سرمایه خود را با افزایش 18 هزار میلیارد ریالی، از 36 هزار میلیارد ریال به 54 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.تنوع بخشی در پرتفوی هلدینگ نفت و گاز پارسیان، ایجاد گروه مالی، رویکرد توسعه ای در صنایع معدنی، تنوع بخشی پرتفوی غدیر در راستای ساختار هلدینگی، مشارکت در افزایش سرمایه به جهت پرهیز از فروش سهام در شرایط نامناسب بازار از جمله علل افزایش سرمایه غدیر در نظر گرفته شده بود.

- چرا به رغم گزارش افزایش سرمایه 50 درصدی، تنها 28 درصد از افزایش سرمایه غدیر مورد تصویب قرار گرفت؟

با توجه به آن كه ارزش سهام غدیر به سهامداران حقیقی این شرکت است لذا بر آن شدیم تا به منظور حمایت از سهامداران حقیقی و جلوگیری از تحمیل هر گونه فشار در تامین منابع مالی برای این افزایش سرمایه، بخشی از هزینه های این افزایش سرمایه را از محل آورده و بخش دیگر را از محل سود انباشته تامین کنیم. اما با توجه به مخالفت نماینده سازمان بورس مبنی بر اینکه مبنای گزارش توجیهی این افزایش سرمایه بر تامین مالی از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران بود، بر این اساس مقرر شد که این افزایش سرمایه 50 درصدی طی دو مرحله انجام شود. براین اساس و در مجمع اخیر، افزایش 28 درصدی غدیربه ارزش10080میلیارد ریال مورد تصویب سهامداران قرار گرفت و 22 درصد افزایش سرمایه غدیر برای رسیدن به سرمایه 54 هزارمیلیارد ریالی در اختیار هیات مدیره قرار گرفت.

- برای تنوع بخشی در هلدینگ نفت و گاز پارسیان، به سمت كدام محصولات حركت خواهید كرد؟‌

در واقع به منظور کاهش میزان وابستگی اوره و متانول،‌ حركت به سمت تولید محصولاتی مانند اتان، LPG، اتیلن، پلی اتیلن در دستور كار قرار دادیم. در این راستا نیز 19.87 درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس را خریداری كردیم.

- در صنایع معدنی چه رویکرد و استراتژی را شرکت سرمایه گذاری غدیر در نظر گرفته كه به آن منظور در این صنعت تامین مالی کند؟

در واقع می خواهیم سهم خود را در گروه صنایع معدنی به حداقل 20 درصد از دارایی های شرکت غدیر را افزایش دهیم که این امر یکی از مهمترین استراتژی های غدیر محسوب می شود. در این راستا بخشی از افزایش سرمایه فعلی مربوط به افزایش سرمایه و سرمایه گذاری در طرح هایی همچون پروژه های نیکل، مس ، فلورین ، گندله و ... بوده است.

با توجه به برنامه های غدیر در افزایش سهم خود در برخی از صنایع، تامین مالی برای صنایع نیز با بزرگ شدن سهم غدیر صنایع با اهمیت کمی دشوار می شود، که به نظر می رسد تنها با افزایش سرمایه امکان تامین منابع مناسب و لازم برای آنها امکان پذیر نباشد. بر این اساس آیا راهکاری به غیر از افزایش سرمایه را برای تامین مالی این صنایع در نظر گرفته اید؟

در واقع از الزامات تحقق استراتژی غدیر ایجاد گروه مالی در جهت تکمیل زنجیره ارزش بوده است. ایجاد گروه مالی ضمن امکان حمایت از ارزش سهام مجموعه غدیر، در جهت تامین مالی پروژه ها و اتکای کمتر به آورده سهامداران در تامین مالی پروژه ها بسیار راهگشا خواهد بود.

- خرید و فروش های روزانه در مجموعه غدیر از طریق کدامیک از شرکت های تابعه آن انجام می شود؟

بازوی اجرایی غدیر در بازار سرمایه دو شرکت سرمایه گذاری اعتضاد غدیر و سرمایه گذاری زرین پرشیا است. درواقع به واسطه این دو شرکت تلاش شده است تا مقیاس قابل قبولی در حوزه خرید و فروش های روزانه در بازار سرمایه داشته باشیم.

- با توجه به آن که فاز سوم اوره و آمونیاک غدیر، فولاد نی ریز ، نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان از مهمترین پروژه های غدیر محسوب می شوند، چه زمانی شاهد بهره برداری آن ها خواهیم بود؟

فاز سوم اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس با تولید 2 هزار و 50 تن در روز آمونیاک و تولید سه هزار و 250 تن در روز اوره گرانول با سرمایه گذاری 10 هزار و 718 میلیارد ریال، در حال حاضر از پیشرفت فیزیکی 78.17 درصدی برخوردار است. طرح آمونیاک و اوره شهدای مرودشت (سوم شیراز) با تولید 2 هزار و 50 تن آمونیاک در روز و سه هزار و 250 تن اوره گرانول در روز از میزان سرمایه 22 هزار و 659 میلیارد ریالی همراه بوده است که در حال حاضر 94.05 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نیروگاه سیکل ترکیبی بهبهان که در آن احداث نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات با هزینه سرمایه گذاری 9 هزار و 575 میلیارد ریال دیده شده است، 32.9 درصد پیشرفیت فیزیکی دارد. در نیروگاه سیکل ترکیبی هرمز که با سرمایه گذاری 2 هزار و655 میلیارد ریال در نظر داریم نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 235 مگاوات احداث شود، در حال حاضراز پیشرفت فیزیکی 11.5 درصدی برخوردار است.

با سرمایه گذاری 9 هزار و 240 میلیارد ریال در نیروگاه سیکل ترکیبی نمای غدیر، نیروگاه سیکل ترکیبی به ظرفیت 500 مگاوات احداث خواهد شد که تا کنون 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.و درنهایت در پروژه 800 هزار تنی احیاء- آهن اسفنجی فولاد نی ریز که سرمایه گذاری 4 هزار و 100 میلیارد ریال را در پی داشته است، تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.بر این اساس مجموع سرمایه گذاری های صورت گرفته در این طرح ها که پیش بینی می شود تا سال 95 به بهره برداری رسند، 58 هزار و 947 میلیارد ریال بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24