Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار را در حالی دنبال می کنیم که ارزش معاملات خرد در بازار رقم نسبتا قابل قبولی است. هر چند این رقم همچنان با روزهای اوج خود فاصله محسوسی دارد. شرایط به گونه ای پیش می رود که می توان انتظار داشت نماگر تیپکس با رشدی ملایم و به صورت خزنده به سمت ۶٧۵٠٠ واحد پیشروی داشته باشد. با این حال در این بین بازار با عرضه هایی هم مواجه خواهد شد.

تحولات «کدال» در کنار «بسته خروج از رکود»

نیم نگاهی به تابلو معاملات


بازار را در حالی دنبال می کنیم که تا به اینجای کار شاخص کل با رشد 246 واحدی به رقم 62219 واحد رسیده است. وبصادر با 36 ، پارسان با 29 و وبملت با 28 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی نماگر تیپکس داشتند. ارزش معاملات بالغ بر 276 میلیارد ریال بوده که وبصادر با 62 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

در بازار فرابورس نیز شاخص آیفکس با 16 واحد رشد به سطح 717 واحد رسیده است. مارون با بیش از 9 واحد بیشترین نقش را در جهش آیفکس ایفا کرده است. ارزش معاملات این بازار بالغ بر 161 میلیارد ریال است که سمگا با 20 میلیارد ریال در صدر قرار دارد.


بازار سهام


بازار را در حالی دنبال می کنیم که ارزش معاملات خرد در بازار رقم نسبتا قابل قبولی است. هر چند این رقم همچنان با روزهای اوج خود فاصله محسوسی دارد. شرایط به گونه ای پیش می رود که می توان انتظار داشت نماگر تیپکس با رشدی ملایم و به صورت خزنده به سمت 67500 واحد پیشروی داشته باشد. با این حال در این بین بازار با عرضه هایی هم مواجه خواهد شد.

همانطور که انتظار داشتیم و در گزارش هشت صبح پیش بینی کردیم ، شرایط کلی بازار مثبت است و شاهد رشد قیمتی در اغلب گروه ها و نمادهای بازار هستیم. با این حال عرضه ها در محدوده مثبت وجود دارد و به نظر می رسد اگر در یک ساعت پایانی بازار امروز هم عرضه ها بالا نرود به احتمال زیاد این اتفاق را در معاملات روز آینده شاهد خواهیم بود.

فعلا اهالی بازار با یک چشم تحولات کدال را دنبال می کنند و با چشم دیگر نوسانات قیمت در تابلو معاملات را رصد می کنند. مضاف بر اینکه رونمایی از بسته خروج از رکود هم تاثیر به سزایی در روند آتی بازار سرمایه خواهد داشت.

در گروه پتروشیمی ، زاگرس که پس از ریزش سنگین رشد ملایمی را در پیش گرفته بود ، از گزارش 6 ماهه خود رونمایی کرد. این شرکت با تاکید بر سود 258 تومانی خود در 6 ماهه اول سال 65 درصد از بودجه خود را پوشش داده است. رشد 8 درصدی فروش ، کاهش 4 درصدی بهای تمام شده ، کاهش 14 درصدی سود عملیاتی در کنار کاهش 26 درصدی سود خالص از مهمترین نکات این گزارش بوده است.

در پالایشی ها هم شاهد جو مثبت هستیم. این روزها در گروه پالایشی لاوان به لیدر گروه تبدیل شده و بعید نیست برای پر کردن شکاف قیمتی تا حوالی 1000 تومان پیشروی داشته باشد! در نماد ونفت هم سم حوالی 210 تومان با اولین مقاومت خود روبرو می شود و در صورت گذر از این سطح راهی 230 – 235 تومان خواهد شد.

در لیزینگی ها ، در هفته های قبل در مورد سهم صحبت کردیم. اشاره کردیم که خرید سهم حوالی 190 تومان ریسک چندانی ندارد. اکنون با نزدیک شدن به گزارشات 6 ماهه سهم رشد نسبتا مناسبی را تجربه کرده است. به نظر می رسد به مرور شاهد رشد سهم تا حوالی 260 تومان خواهیم بود.

در سایر نمادهای بازار گزارش پلوله را داشتیم. شرکت در گزارش 6 ماهه خود 322 ریال به ازای هر سهم 322 ریال سود ساخته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل سود شرکت 142 ریال و در سال مالی 93 این سود 281 ریال بود. گفته می شود طرحهای فاضلاب استانی مهمترین دلیل شرایط رو به رشد شرکت می باشد. تحلیل گران بنیادی اعتقاد دارند در سال مالی جاری ، در حالت خوشبینانه شرکت می تواند به ازای هر سهم 800 ریال سود شناسایی کند.

در نماد شمواد شاهد ارائه اولین پیش بینی شرکت برای سال مالی منتهی به شهریور 95 بودیم. این شرکت به ازای هر سهم 101 ریال سود پیش بینی کرده است. افزایش 52 درصدی فروش و افزایش 73 درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته در کنار افزایش 27 درصدی هزینه های عمومی ، اداری و فروش از مهمترین نکات این گزارش است.


اخبار سیاسی اقتصادی


***باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در ادامه نشست خبری مشترک با همتای کره ای خود در کاخ سفید مدعی شد، راهبردی که روسها و ایرانی ها در سوریه دنبال می کنند به موفقیت نمی رسد. باراک اوباما گفت در خصوص ایران، باید بگویم که این کشور هر چند برخی از موارد منع در آزمایش موشکی را نقض کرده است و موضع ما نیز در خصوص منع های اعمال شده در قطعنامه های شورای امنیت و تحریم های احتمالی در خصوص برنامه موشکی آنان تغییری نکرده است. این چیزی است که در بحث ها در توافق هسته ای ایران نیز به روشنی گفته ام. توافق هسته ای ایران، یک مشکل خاص را حل کرده است که اطمینان یابیم آنها به سلاح اتمی دست نمی یابند و این بهترین راه برای انجام چنین کاری است.

وی افزود، این توافق به صورت کامل مسائلی گسترده ای را که با این کشور اختلاف داریم، حل و فصل نمی کند. از این رو همچنان به فشار به آنان از سوی جامعه جهانی ادامه می دهیم و کانال های دو جانبه نیز داریم که به آنها بگوییم هزینه هایی برای رفتارهای تان در منطقه و سراسر دنیا وجود دارد. با این حال، در صورتی که آنان در مسیری جداگانه به دنبال سلاح های اتمی بودند، نمی توانست موثرتر باشد.

وی ادامه داد، در خصوص اقدامات آنان در سوریه، آنها مانند روسیه کاری را می کنند که در پنج سال گذشته انجام داده اند و این نشان می دهد که وعده و تئوری اصلی آنان در خصوص حل و فصل مسائل در سوریه موثر نبوده و نخواهد بود. ترجیح اولیه آنان این بود که سلاح برای اسد بفرستند. وقتی این کار نتیجه بخش نبود، آنها حزب الله را تقویت و اعزام کردند و برخی از مستشاران نظامی خود را فرستادند. حال روسها وارد عمل شده اند و ایران نیروهای بیشتری را اعزام می کند ولی این کار نیز نتیجه نمی دهد.

اوباما گفت هدف ما نیز، هر چند با مضاعف شدن تلاش هایمان در مقابله با داعش، این است که روابط خود را با مخالفان میانه رو تقویت کنیم و هدف خود را روی انتقال به دولتی جدید در داخل سوریه قرار دهیم و به تلاش های خود برای آوردن ایرانی ها، روسها، ترکها، کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و دیگر کشورها ادامه می دهیم تا بنشینیم و قبول کنیم که اگر می خواهیم به بحران انسانی پایان دهیم و ساختار بنیادین کشور سوریه را نگاه داریم، بهترین راه، انتقال سیاسی است.

***نادر قاضی‌پور با اشاره به حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: زنگنه در این جلسه اظهار داشت که بر اساس قانون، قیمت خوراک پتروشیمی باید به میزان 65 درصد قیمت صادراتی افزایش یابد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن ادامه داد: بنابراین نرخ خوراک پتروشیمی به هیچ عنوان کاهش پیدا نمی‌کند. نماینده مردم ارومیه در مجلس اضافه کرد: وزیر نفت در این جلسه همچنین بر ثبات قیمت 13 سنت برای خوراک گاز پتروشیمی تأکید کرد.

با رسانه ای شدن نامه چهار وزیر دولت تدبیر و امید (وزرای اقتصاد، صنعت، رفاه و دفاع) به رئیس جمهور، برخی از رسانه‌ها از دستور وزیر نفت مبنی بر کاهش قیمت خوراک گاز پتروشیمی از 13 به 10 سنت در مترمکعب در پی تشدید فشارها به ایشان خبر داده بودند. این در حالی است که زنگنه همواره از مخالفان سرسخت کاهش قیمت خوراک گاز واحدهای پتروشیمی و استمرار سودهای کلان این واحدها با ارزان فروشی این خوراک بوده است و حتی اواخر اردیبهشت ماه از سودآوری واحدهای پتروشیمی با قیمت گاز 25 سنتی سخن گفته بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24