Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شاخص کل مدتهاست که روند نزولی در پیش گرفته و از حوالی ٧٠٠٠٠ واحد ریزشی در حدود ٩٠٠٠ واحد را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر می توان گفت که ...

تحلیل تکنیکی «شاخص کل» و چند نماد...

نیم نگاهی به تابلو معاملات

در حالی بازار را دنبال می کنیم که شاخص کل با افت 119 واحدی به سطح 61098 رسیده است و فاصله چندانی با از دست دادن کانال 61 هزار تایی ندارد. خودرو با 25 واحد ، وبصادر و رمپنا نیز هر کدام با 10 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی تیپکس داشتند. ارزش معاملات بازار بالغ بر 208 میلیارد ریال است که خودرو با 32 و وبملت و خپارس هر کدام با 11 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس آیفکس با افت 5.6 واحدی به محدوده 658 واحد رسیده است. پترول تاثیرگذارترین نماد بر شاخص این بازار بوده است. ارزش معاملات فرابورس تا این لحظه رقمی معادل 205 میلیارد ریال است که سمگا با 6.5 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

بازار سهام

شاخص کل مدتهاست که روند نزولی در پیش گرفته و از حوالی 70000 واحد ریزشی در حدود 9000 واحد را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر می توان گفت که آرایش نموداری شاخص کل مشابه الگوی AB=CD است. اگر به اندیکاتورها نگاهی داشته باشیم ، متوجه می شویم RSI به محدوده اشباع از فروش رسیده و در اندیکاتور MACD پتانسیل شکل گیری واگرایی مثبت وجود دارد. بنابراین به نظر می رسد محدوده 60500 – 60600 واحد سطح حمایتی شاخص تیپکس می باشد و شاخص از این محدوده مستعد یک برگشت است و اگر بخواهد مطابق سنت سال جاری رفتار کند باید تا حوالی سقف کانال ترسیمی یعنی 67500 واحد رشد داشته باشد.

اما به سراغ نمادهای بازار برویم. ابتدا از گروه پتروشیمی آغاز می کنیم. مارون ، سهمی که به واسطه گزارش سه ماهه خوب خود با رشد قیمتی همراه شد اما در هفته های اخیر به واسطه جو نامساعد بازار با عقب نشینی و افت قیمتی همراه شد. به نظر می رسد نوسانات این سهم تحت تاثیر یک ترند لاین صعودی است. در حال حاضر بار دیگر قیمت در آستانه لمس این خط در حوالی 2900 تومان قرار دارد. واگرایی مخفی مثبت در اندیکاتورهای این سهم کاملا مشهود است و شاید گزارش 6 ماهه شرکت عاملی شود تا بار دیگر شاهد رشد قیمتی این سهم از گروه پتروشیمی باشیم.

از دیگر نمادهای گروه به شازند اشاره می کنیم. سهمی که پیش تر به واسطه تشکیل الگوی AB=CD نزولی ، توصیه به خروج از آن را داشتیم. اکنون به نظر می رسد شازند در حال تشکیل الگوی SHARK صعودی است. به نظر می رسد در صورت شکل گیری الگوی ایده آل محدوده 415 و در صورت تشکیل حالت آلترناتیو محدوده 380 تومان سطح برگشتی سهم باشد. با این حال به خاطر داشته باشید که سطح 460 تومان در کوتاه مدت می تواند سطح عرضه سهم باشد.

در گروه بانکی واقعا در هفته های اخیر فشار فروش وبملت را اذیت کرد. بارها نمودار سهم به روی خروجی سایت قرار گرفته است. در حال حاضر قیمت روی ترند صعودی خود قرار گرفته است و به نظر می رسد که این بار هم می توانیم به واکنش قیمت به سطح مذکور امیدوار باشیم. از یک طرف آرایش AB=CD صعودی را داریم و از طرفی دیگر اندیکاتور MACD مستعد تشکیل یک واگرایی مثبت است. به نظر خرید سهم در همین حوالی و با دید میان مدت گزینه بدی نباشد.

در نماد وپاسار به نظر می رسد قیمت در حال تشکیل الگوی هارمونیک باترفلای است. به نظر می رسد قیمت های 110 – 112 تومان در کوتاه مدت مانع از افت بیشتر قیمت شوند. با این حال برای برگشت ، باید شاهد حجم های بالاتری از سهم باشیم.

در گروه فلزی می توان به ملی مس اشاره کرد. سهمی که فاصله چندانی با قیمت های اسمی ندارد. هر چند آمار گمرگ نشان داد که در طی این مدت صادرات مس بسیار ضعیف بوده و نمی توان از گزارش 6 ماهه شرکت انتظار خاصی داشت ، با این حال به لحاظ نموداری سهم علاوه بر تشکیل آرایش AB=CD مستعد تشکیل واگرایی مثبت است. به نظر می رسد به زودی در اندیکاتور MACD این نماد شاهد شکل گیری الگوی سر و شانه باشیم. با این حال در مورد این سهم هم تاکید می کنیم که به حجم معاملات باید توجه کنید. با حجم های کنونی فملی راه به جایی نخواهد برد.

در گروه نفت ، ونفت که قرار بود راه شبندر را برود و برخی از تحلیل گران اهداف بالایی را برای آن متصور بودند حال و روز چندان مساعدی ندارد! در مورد این سهم می توان گفت که ریزش قیمت احتمالا تا حوالی 160 – 165 تومان ادامه خواهد داشت ، چرا که ظاهرا قیمت در حال تشکیل الگوی هارمونیک BAT می باشد. سطحی که می تواند بار دیگر ونفت را برای خرید جذاب کند!

در غذایی ها مارگارین در داخل یک محدوده تراکمی مشابه wedage در حال نوسان است. هر چند الگوی مذکور یک الگوی ادامه دهنده است ، اما شرایط بنیادی تایید نمی کند که غمارگ تا 180 – 190 ریزش داشته باشد! بنابراین باید منتظر واکنش قیمت به سطح حمایتی 300 – 305 تومان بود. به نظر می رسد سهم از این سطح یک بار دیگر تا محدوده سقف الگو پیشروی داشته باشد.

در حاشیه بازار

***با گذشت بیش از 40 روز از آغاز فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس،برگزاری جلسات کاری فشرده و متعدد با حضور مسئولان تیم هسته ای، کارشناسان و صاحبنظران و منتقدان، نهایتاً گزارش این کمیسیون به عنوان سند کارشناسی قوه مقننه با امضای دکتر علیرضا زاکانی رئیس این کمیسیون به صحن علنی مجلس ارسال شد تا نمایندگان ملت بر اساس این گزارش، نظر خود را درباره برجام اعلام کنند.

***وزرای اقتصاد،صنعت،کار و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.

در نامه مشترک علی طیب نیا، محمدرضا نعمت زاده، علی ربیعی و حسین دهقان وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحانی رئیس جمهور آمده است: «همانطور که مستحضرید از دی ماه ۱۳۹۲ تاکنون بازار سرمایه متاثر از تحولات و متغیرهای کلان بین المللی و داخلی از جمله کاهش بهای نفت و کالای اساسی از جمله فلزات و همچنین تحریم‌ها و برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها در داخل کشور شاهد افتی کم سابقه گردیده است به نحوی که از دی ماه سال ۱۳۹۲ تاکنون ظرف مدت ۱۹ ماه ارزش بازار بر اساس شاخص قیمت ۴۲ درصد کاهش یافته و به لحاظ افت ارزش، بازار کاهشی معادل ۱۸۰ هزار میلیارد تومان را شاهد است. (ارزش بازار از ۵۱۱ هزار میلیارد تومان در دی ماه ۱۳۹۲ امروز به عدد ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است) و امروز در پی دستاورد بسیار ارزشمند و بزرگ هسته ای ملت ایران و در عین وجود پی آمدهای مثبت اقتصادی فراوان آن ابهاماتی نیز در بازار ایجاد شده که باید سریعا واکنش نشان داد.»

در این نامه می‌خوانیم: براساس پیش بینی های بودجه ای شرکت‌ها که در بازار سرمایه موجود است و واقعیت‌های موجود در عملیات صنایع مختلف بورسی در برهه کنونی اگر به صورت ضرب الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می رود که این رکود تبدیل به بحران و آنگاه بی اعتمادی شود.

برای خواندن متن کامل این خبر  اینجا را کلیک کنید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24