Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در حالی بازار را دنبال می کنیم که عملا کف قبلی شاخص کل هم بی اعتبار شد و همین مساله (یعنی شکست حمایت ها) در روزهای گذشته باعث ترس اهالی بازار و تشدید فشار فروش شده است.

«تونل وحشت» در تالار حافظ

نیم نگاهی به تابلو معاملات

در حالی بازار را دنبال می کنیم که تا به اینجای کار 343 واحد از ارزش شاخص کل کاسته شده و این شاخص اکنون در محدوده 61209 واحد دست و پا می زند. تنها 600 – 700 با سطح حمایتی بعدی فاصله داریم که اگر از دست رود شاهد سقوط تیپکس به کانال 50 هزار واحدی خواهیم بود که در 2 ال گذشته بی سابقه بوده است! شاخص قیمت هم 134 واحد عقب نشسته و در سطح 23998 واحد قرار دارد. حکشتی با 60 و شپنا و شبندر هر کدام با 55 واحد بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات تا این لحظه بالغ بر 325 میلیارد ریال است که وصندوق با 31 میلیارد ریال ، خودرو با 21 میلیارد ریال و وبصادر با 17 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس آیفکس 10 واحد عقب نشسته و در سطح 673 واحد قرار گرفته است. شتران ، مارون و ذوب بیشترین نقش را در این ریزش ایفا کردند. ارزش معاملات در حدود 217 میلیارد ریال است که ثپردیش تازه وارد با 22 میلیارد ریال در صدر قرار دارد.

بازار سهام

در حالی بازار را دنبال می کنیم که عملا کف قبلی شاخص کل هم بی اعتبار شد و همین مساله (یعنی شکست حمایت ها) در روزهای گذشته باعث ترس اهالی بازار و تشدید فشار فروش شده است. اما از طرفی دیگر پایان سالی مالی کارگزاری ها و همچنین برخی شرکت های حقوقی هم سبب شده تا جبهه خریداران ضعیف تر از قبل شده باشد و برآیند این اتفاقات بازاری است که مشاهده می کنید!

برخی چارتیست ها می گویند که شاخص کل در حال تکمیل آرایش ab=cd صعودی است و برای این منظور به نظر یک ریزش تا حوالی 60500 – 60600 واحد را خواهیم داشت و پس از آن بازار حداقل برای مدتی فاز صعودی می گیرد. البته این خوشبینانه ترین سناریویی است که برخی چارتیست ها می گویند! گروه دیگری اعتقاد به اعداد و ارقام پایین تر و ادامه دار بود این ریزش دارند.

اما در مورد بازار امروز واقعیت این است که انتظار این منفی را داشتیم و همین مساله را در گزارش 8 صبح نیز پیش بینی کردیم ، اما انتظار داشتیم حداقل دست های پشت پرده فعال شوند و شاهد حمایت هایی هر چند نسبی از بازار باشیم. اتفاقی که تا به اینجای کار هنوز شکل نگرفته است! نه اینکه شکل نگرفته باشد ، بلکه آنگونه که انتظار داشتیم صورت نگرفت!

در این شرایط ظاهرا تنها کاری که از دست متولیان بازار برمی آید جابجایی بلوک های عجیب و غریب است که نمونه آن بلوک وصندوق طی معاملات امروز بود!

همچنان گروه خودرویی پرچم دار بازار است اما این بار در جهت عکس و پیش قراول بازار در ریزش این روزهاست. آمار و ارقام حاکی از افزایش محسوس تیراژ تولید خودروسازان است. با این حال رکود در بازار خودرو و مشکل این شرکت ها در فروش باعث شده تا شاهد خروج نقدینگی از نمادهای این گروه باشیم.به لحاظ نموداری تا پیش از این امید به شکل گیری آرایش ab=cd در نمودار شاخص این صنعت داشتیم که متاسفانه در معاملات روز گذشته این آرایش تکنیکی بر هم خورد. اکنون به لحاظ نموداری به نظر می رسد سطح 9500 واحدی سطح حمایت شاخص خودرو سازان خواهد بود. سطحی که تقریبا 10 درصدی از قیمت های کنونی پایین تر است.

گروه پالایشی هم یکدست در محدوده منفی کامل داد و ستد می شوند. در این گروه اغلب نمادها کف قبلی را بی اعتبار کردند و مشخص نیست این ریزش ها تا کجا ادامه دار خواهد بود! پالایشی هایی که واقعا با تصمیمات وزرات نفت به گوشه رینگ رفتند و مشخص نیست چه بر سر آنها خواهد آمد! در این گروه به نظر می رسد با رسیدن شبندر به محدوده 300 – 320 معاملات روان تری را شاهد باشیم.

در گروه پتروشیمی هم اوضاع چندان مساعد نیست. از یک طرف قطعی شدن خوراک 13 سنتی باعث شده تا اهالی بازار در گزارشات 6 ماهه انتظار پوشش های ضعیف و احتمالا تعدیل های منفی را از این گروه داشته باشند. از طرف دیگر ریزش قیمت نفت و مشتقات نفتی روزهای سختی را برای این گروه خصوصا متانولی ها نوید می دهد.

در گروه فلزی فولاد مبارکه در استانه قیمت های اسمی قرار دارد به نظر می رسد در کوتاه مدت 98 – 100 تومان محدوده حماتی مناسبی در پیش روی سهم است و مانع از ریزش بیشتر قیمت حداقل در مقطع کنونی خواهد شد.

از دیگر نمادهای این گروه می توان به کروی اشاره کرد. سهمی که با افت محسوس فلز روی در بازارهای جهانی حال و روز مناسبی ندارد و در قیمت های 100 تومان دست و پا می زند. واقعا نمیدانیم در مورد این سهم چه باید گفت! کروی که با احتساب تقسیم و سود و .... از حوالی 300 تومان تا به اینجا ریزش داشته است.

حدود 2 ماه پیش بود که وزیر اقتصاد برای چندمین بار در مصاحبه ای گفت : از بنده اگر سؤال کنند که دارایی خود را در چه چیزی سرمایه‌گذاری کنم، قطعاً در شرایط فعلی و با توجه به سایر بازارها، با نگاه بلندمدت بازار سرمایه را معرفی می‌کنم و قطعاً این بازار بسیار مطمئن و قابلیت سرمایه‌گذاری دارد!

جالب اینکه اگر قیمت های امروز را با آن روز مقایسه کنیم حداقل شاهد زیان 20 درصدی اهالی بازار بورس هستیم این در حالی است که حتی بازدهی سرمایه گذاران بازار ارز و سکه هم در این مدت مثبت بوده است!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24