Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در گروه خودرویی نمادهای این گروه یکچارچه در محدوده منفی داد وستد می شوند که مهم ترین دلیل ریزش این گروه از دید اهالی بازار احتمال ارایه گزارش های ضعیف ۶ ماهه می باشد.

«ریزش» بازار همچنان ادامه دارد!

نیم نگاهی به تابلو معاملات


در نتیجه داد و ستد های امروز بورس اوراق بهادار تهران شاهد هستیم شاخص کل با 107 واحد افت به سطح 62885 واحد رسید. شاخص قیمت نیز با افتی 42 واحدی سطح 24688 واحد را تجربه کرده است. شبندر با 49 واحد منفی ، پارسان با 28 واحد و وبملت با 18 واحد بیشترین تاثیر را بر روی شاخص تیپکس داشتند. این در حالی است که در سوی دیگر فارس با بیش از 8 واحد اندکی تاثیر مثبت بر روی شاخص گذاشته است.
ارزش معاملات انجام شده در بازار بورس بالغ بر 130 میلیارد ریال می باشد که در این بین وبملت با 9.5 میلیارد ریال ، شبندر با 9 میلیارد ریال و خپارس با بیش از 7 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
و اما در فرابورس شاخص آیفکس با 7 واحد افت به سطح 688 واحد رسید. زاگرس ، شتران و مارون بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص آیفکس دارند. ارزش معاملات نیز در فرابورس بالغ بر 213 میلیارد ریال می باشد که نمادهای شلیا با 31 میلیارد ریال ، سمگا با 7 میلیارد ریال و ذوب با 5 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.



اخبار سیاسی – اقتصادی



*** محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به پکن سفر کرده است در اولین برنامه کاری خود با «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین دیدار کرد. وزیر امور خارجه چین در این دیدار با اشاره به فضای ایجاد شده پس از رسیدن به توافق جامع هسته‌ای، گفت: فضای بین‌المللی برای ایران بسیار بهبود یافته و روابط خارجی کشور شما بهتر شده است که به عنوان شریک و دوست ایران از این بابت خرسند هستیم. وی، ظریف را یکی از پرکارترین وزرای خارجی دنیا توصیف کرد و گفت: جنابعالی را به حق می‌توان از مشغول‌ترین وزرای خارجه دنیا دانست.
وزیر امور خارجه چین ادامه داد: سفر شما به چین نمایانگر اهمیت جمهوری اسلامی برای روابط با جمهوری خلق چین محسوب می‌شود. وانگ یی، گفتگو درباره نحوه اجرای برجام و همچنین بررسی راهکارهای تحکیم روابط تهران – پکن در تمام حوزه‌ها از جمله محورهای گفتگوهایش با وزیر خارجه کشورمان توصیف کرد. در ادامه این دیدار محمد جواد ظریف نیز ضمن قدردانی از مهمان نوازی دولت و ملت چین، گفت: با توجه به اینکه در آستانه اول اکتبر و روز ملی جمهوری خلق چین هستیم، من این روز را به مردم و رهبر چین تبریک می‌گویم. وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: من لازم می‌دانستم که قبل از حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، سفری به چین داشته باشم.
ظریف با اشاره به اهداف سفرش به چین، گفت:‌ این سفر با تاکید بر نیت ایران برای تداوم روابط مستحکم‌تر از قبل از برجام با چین به عنوان یک شریک راهبردی انجام شده است. وی تاکید کرد: مناسبات تهران – پکن بعد از توافق هسته‌ای باید مستحکم‌تر از گذشته تداوم یابد. وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از نقش مثبت چین در مذاکرات هسته‌ای گفت: هیات چینی حاضر در مذاکرات، نقش بسیار سازنده و محوری را در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ ایفا کرد. ظریف با اشاره به دیدارهای مکرر روسای جمهور ایران و چین طی دو سال اخیر، گفت: مسئولان عالیرتبه ایران در طول دو سال گذشته، پنج یا ۶ بار با یکدیگر دیدار کردند که این نشان‌دهنده اهمیت روابط ایران و چین است. وی گفت: روابط ایران و چین علیرغم مشکلاتی که برای ایران ایجاد شد، با همکاری و همفکری دو طرف تداوم یافت و ایران، چین را به عنوان دوست دوران سخت خود می‌داند.
***ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا درباره این که اجرای سند توافق‌شده بین ایران و گروه 1+5 چقدر زمان می‌برد، گفت: مشخص نیست. او همچنین مدعی شد،ایران برای اجرای تعهداتش، «وظیفه بزرگی» پیش رو دارد. مونیز که از اعضای حاضر در مذاکرات نفس‌گیر منتهی به امضای سند «برجام» در تیرماه سال جاری بود، این اظهارات را روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در شهر وین، پایتخت اتریش، در حاشیه پنجاه و نهمین نشست سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح کرد. وزیر انرژی آمریکا با خاطرنشان کردن اینکه کنگره اکنون امکان ابطال «برجام» را ندارد گفت دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور تمرکزش را معطوف اجرای این سند کرده است.
طبق مفاد تصریح‌شده در «برجام» توافق هسته‌ای قرار است از اواسط ماه اکتبر میلادی به اجرا درآید. با این حال دو طرف بایستی قبل از اجرایی شدن «برجام» برخی اقدامات مقدماتی را انجام دهند: ایران بایستی زیرساخت‌های هسته‌ای خود را به عقب برگرداند و گروه 1+5 هم باید برای رفع تحریم‌ها علیه ایران آماده شود. روزنامه وال‌استریت‌ژورنال اظهارات «مونیز» را اینطور پوشش داد: آنها(ایران) وظیفه بزرگی پیش رو دارند. بسیاری زمان 6 ماه (برای اجرای برجام) را مطرح کردند. آنها (ایرانی‌ها) البته تلاش خواهند کرد این دوره را کوتاه‌تر کنند چون صرف اقتصادی آنها در زودتر اجرایی شدن این سند است. این مقام آمریکایی در ادامه گفت: این به میزان نیروی انسانی کار آزموده آنها و توانایی‌شان برای انجام طیف زیادی از کارها به صورت موازی بستگی دارد.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، «مونیز» در وین با آقای علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سایر همکارات گروه 1+5 دیدار کرده است. وزیر انرژی آمریکا گفته این رایزنی‌ها بر مسائل پیرامون اجرای «برجام» متمرکز بوده است. مونیز در بخش دیگر اظهاراتش موضوع توافقات محرمانه بین ایران و آژانس که نمایندگان کنگره آمریکا خواستار دست‌یابی به آنها هستند را مطرح و از محرمانه ماندن آنها دفاع کرد. وی گفت محرمانه ماندن مفاد این توافقات، چیزی است که به نفع همه کشورهای عضو آژانس از جمله آمریکا است.
***سید مهدی حسینی در تشریح مهمترین تحولات بازار جهانی نفت گفت: به طور سنتی دو عامل عرضه و تقاضا و دخالت‌های سیاسی منجر به افزایش کاهش قیمت نفت در بازار جهانی می شود.
رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای نفتی وزارت نفت با اعلام اینکه بازار نفت نه یک بازار کاملا آزاد است که صرفا با عرضه و تقاضا قیمت‌ها دستخوش تغییر شود و نه یک بازار کاملا غیر آزاد که صرفا با دخالت‌ها قیمت نفت دستخوش تغییر شود، تصریح کرد: در شرایط مختلف این دوعامل تاثیرهای متفاوتی بر روی قیمت نفت می گذارد. این مقام مسئول با یادآوری اینکه در طول چندین دهه گذشته تاکنون همواره اوپک یکی از عوامل مدیریت قیمت نفت در بازار بوده است، اظهار داشت: به طور سنتی همواره اوپک در زمان سقوط شدید قیمت نفت وارد عمل می شود و قیمت‌ها را در بازار مدیریت می کند.
این کارشناس اقتصاد انرژی با بیان اینکه هم اکنون در بین کشورهای عضو اوپک ظرفیت تولید و مازاد عرضه نفت قدرت کشورها را تعیین می‌کند، تاکید کرد: از این رو، عربستان سعودی به همراه کشورهای عربی عضو اوپک همواره جزو قدرت‌های این سازمان به شمار می روند و از کشورهای تاثیرگذار اوپک هستند. وی با بیان اینکه ایران با تولید روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت نمی‌تواند در برابر این کشورهای قدرتمند که در مجموع از تولید روزانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون بشکه نفت برخوردار هستند ایستادگی کند، بیان کرد: در صورتی بازار توسط اوپک مدیریت می‌شود که تمامی کشورها به‌ویژه عربستان و کشورهای عربی عضو این سازمان بخواهند وارد بازار شده و قیمت‌ها را مدیریت کنند.
حسینی با یادآوری اینکه هم اکنون در بازار نفت عرضه از تقاضا پیشی گرفته و بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت مازاد در بازار وجود دارد، اظهارداشت: با وجود سقوط آزاد قیمت‌ها، عربستان سعودی و کشورهای عربی هم پیمان وی در اوپک به دلیل آنکه درگیر مسائل منطقه ای هستند، علاقه ای به افزایش قیمت نفت ندارند و عملا می‌خواهند با پائین ماندن قیمت نفت به برخی از کشورهای منطقه ضربه بزنند. رئیس کارگروه اصلاح قراردادهای وزارت نفت با بیان اینکه برگزاری نشست اضطراری اوپک هم فایده‌ای ندارد و حتی برگزاری بدون فایده نشست اضطراری اوپک می تواند به کاهش بیشتر قیمت نفت دامن بزند، تاکید کرد: با این وجود، پیش بینی می شود دست‌کم تا چند ماه آینده قیمت نفت از سطوح فعلی با کاهش بیشتری روبرو نشود. وی با اشاره به افزایش تقاضای زمستانی و به دنبال آن افزایش تقاضا برای خرید نفت و کاهش نفت مازاد در بازار، گفت: با فرا رسیدن پائیز و زمستان و ورود جبهه هوای سرد به نیمکره شمالی به طور طبیعی مصرف نفت و به دنبال آن مصرف فرآورده های نفتی به ویژه گازوئیل و نفت کوره با افزایش روبرو می‌شود که این افزایش تقاضای فصلی می تواند به تثبیت قیمت نفت در بازار منجر شود. این مقام مسئول با اعلام اینکه قطعا نمی توان انتظار داشت که با افزایش تقاضای فصلی، قیمت هر بشکه نفت به سطوح بشکه ای ۷۰، ۸۰ یا ۱۰۰ دلار بازگردد، تصریح کرد: با این وجود، نشانه هایی از افزایش قیمت نفت در بلند مدت وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه با ادامه قیمت سقوط نفت توجیه اقتصادی سرمایه گذاری‌های جدید در برخی از پروژه ها که با هزینه‌ بالای استخراج و تولید طلای سیاه روبرو هستند، به شدت کاهش می یابد، اظهار داشت: پیش بینی می شود در صورتی‌ که قیمت در سطوح فعلی باقی بماند، بخشی از پروژه های شیل اویل، طرح‌های تولید نفت در آبهای عمیق، دریای شمال، خلیج مکزیک، غرب آفریقا و استرالیا و سایر پروژه‌های پرهزینه از مدار تولید و بهره برداری خارج شود. این کارشناس اقتصاد انرژی در پایان با بیان اینکه قطعا شرکت‌های بزرگ نفتی جهان که از حمایت و پشتوانه دولت‌های خود برخوردار هستند، در صنعت جهانی نفت اجازه کاهش بیشتر قیمت‌ها را نخواهند داد، خاطرنشان کرد: قطعا پیش بینی می شود تا دو تا سه سال آینده روند قیمت نفت در بازار افزایشی شود و به سطوح بشکه ای ۷۰ تا ۹۰ دلار بازگردد.



بازار سهام


بازار را در حالی ادامه می دهیم که مهمترین اتفاق رخ داده به تعادل رسیدن نماد شلیا می باشد. تا به این جای کار بیش از 17 میلیون برگه سهم در بازار داد وستد شده است. با توجه با شرایط کلی بازار و همچنین رشد مناسب قیمت در روزهای گذشته شناسایی سود در این نماد منطقی می باشد. توصیه ای برای خرید سهم در این قیمت ها نداریم.
در گروه خودرویی نمادهای این گروه یکچارچه در محدوده منفی داد وستد می شوند که مهم ترین دلیل ریزش این گروه از دید اهالی بازار احتمال ارایه گزارش های ضعیف 6 ماهه می باشد. در میان خودرو سازان همچنان خپارس در کانون توجه قرار دارد. سهمی که به نظر می رسد شاهد اصلاح آن تا حوالی 85 تومان باشیم.
ایران خودرو لیدر گروه خودرویی نیز حال و روز چندان مساعدی ندارد. به لحاظ نموداری عملا کف محدوده تراکمی در این سهم شکسته شده است و سهم در محدوده حمایتی 220 الی 225 تومان دست و پا می زند. شرایط بازار به گونه ای است که به نظر خودرو این سطح را هم از دست خواهد داد و شاهد افت ارزش سهم تا حوالی 200 الی 205 تومان خواهیم بود.
در گروه پالایشی شاهد تشکیل صف فروش به روی نمادهای مهم این گروه هستیم. در لحظه نگارش این مطلب شبندر با صف فروشی در حدود 1 میلیون سهم به زیر 400 تومان نفوذ کرده است. محدوده 380 تومان اولین سطح حمایتی پیش روی سهم می باشد که از دست رفتن آن شرایط بدی را برای سهم رقم خواهد زد.
در نماد شتران نیز شاهد تشکیل صف فروش به روی این سهم هستیم. شترانی که محدوده حمایتی 330 الی 335 تومان را پیش رو دارد.
در محصولات شیمیایی شگل با صف خرید ضعیفی همراه است. با توجه به تقاضای ایجاد شده در نماد به نظر می رسد به مرور شاهد رشد ارزش سهم تا حوالی 760 الی 770 تومان باشیم. از دیگر نماد های این گروه می توان به شسینا اشاره کرد. سهمی که در روزهای گذشته به طور مفصل در مورد آن صحبت کردیم. به نظر می رسد در این قیمت ها شسینا فروشنده آنچنانی ندارد و به مرور شاهد رشد ارزش سهم تا حوالی 680 تومان خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24