Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به گزارش پایگاه اینترنتی اینوستینگ، انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه اوت تا حدی چشم انداز نرخ بهره فدرال رزرو در نشست هفته آینده را مبهم کرده است.

«حجم معاملات» همچنان پایین است!

نیم نگاهی به تابلو معاملات

بازار در حالی ادامه می دهیم که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 8 واحد افزایش به سطح 64526 رسیده است.شاخص قیمت هم با رشدی معادل 3 واحد به سطح 25508 واحد رسیده است.نمادهای شبریز و وبملت هر کدام با 4 واحد بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشتند و در سمت مقابل حکشتی و خپارس نیز هر کدام با 4 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی تیپکس داشتند.

در یک روز کم حجم و بی رمق ارزش معاملات تا این لحظه تنها 95 میلیارد ریال بوده است. قثابت با 8 میلیارد ریال خپارس با 7 میلیارد ریال و وبصادر با 6 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در نمودار روزانه شاخص کل شاهد رشد محدود شاخص در 15 دقیقه ابتدایی بودیم و پس از آن با عقب نشینی نسبی شاخص در یک سطح افقی گام برمی دارد.

اما در بازار فرابورس شاخص آیفکس با رشد 3.5 واحدی در سطح 727 واحد قرار دارد. مارون و شرانل بیشترین نقش را در این رشد ایفا کردند.ارزش معاملات در بازار فرابورس بالغ بر 354 میلیارد ریال می باشد که مطابق معمول بخش عمده این حجم را معاملات اوراق مشارکت به خود اختصاص داده است. قچار با 3 میلیارد ریال و کپرور با 2 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در حالی کار خود را دنبال می کنند که هر بشکه نفت برنت دریای شمال 47 دلار و 88 سنت داد و ستد می شود. این در حالی است که هر بشکه نفت سبک آمریکا 44 دلار و 32 سنت به فروش می رسد.

در رینگ فلزات گرانبها هر اونس طلا 1119 دلار قیمت دارد. به گزارش پایگاه اینترنتی اینوستینگ، انتشار گزارش اخیر وزارت کار آمریکا در خصوص وضعیت بازار اشتغال در ماه اوت تا حدی چشم انداز نرخ بهره فدرال رزرو در نشست هفته آینده را مبهم کرده است.بر اساس این گزارش گرچه نرخ بیکاری آمریکا به پایین ترین سطح از آوریل 2008 میلادی رسیده ولی اقتصاد این کشور طی ماه اوت تنها 173 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

سطح دستمزدها نیز در این مدت با افزایش 0.3 درصدی روبرو شده است. جفری لاکر رئیس فدرال رزرو ریچموند نیز تاکید کرده است که دیگر نیازی نیست که فدرال رزرو نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه دارد و باید هر چه سریعتر نرخ بهره افزایش یابد.

گمانه زنی در خصوص زمان دقیق افزایش نرخ بهره آمریکا به یک موضوع جدی در مباحث کارشناسان اقتصادی طی ماه های اخیر تبدیل شده است. قیمت طلا در هفته گذشته با افت 10.50 دلاری روبرو شده است.

قیمت طلا 24 جولای به کمتر از 1072 دلار رسید که این پایین ترین رقم در 5 سال گذشته به شمار می رود. بانک مرکزی اروپا نیز در تازه ترین نشست خود، پیش بینی نسبت به نرخ تورم و رشد اقتصادی اروپا را کاهش داده است. کاهش رشد اقتصادی چین و افت قیمت جهانی طلا مهمترین عوامل موثر بر تحولات اقتصادی منطقه یورو بوده است.

بانک مرکزی اروپا بر ادامه اجرای سیاست های انبساطی پولی تاکید کرده است. بازارهای آمریکا امروز دوشنبه به علت روز کارگر تعطیل خواهد بود. روز سه شنبه قرار است آمارهای مربوط به وضعیت تراز تجاری چین منتشر شود. چهارشنبه نیز بانک مرکزی کانادا نرخ بهره خود را اعلام خواهد کرد. پنج شنبه نیز بانک مرکزی نیوزلند تصمیم خود در خصوص نرخ بهره را اعلام می کند. در همین روز آمارهای مربوط به نرخ تورم چین و شاخص قیمت تولید کننده اعلام خواهد شد. بانک مرکزی انگلیس نیز نرخ بهره جدید خود را اعلام می کند. آمریکا نیز آمارهای اولیه مربوط به مدعیان دریافت بیمه بیکاری را منتشر خواهد کرد. روز جمعه نیز آمریکا شاخص اعتماد مصرف کننده و قیمت تولید کننده را اعلام می کند.

در سایر فلزات گرانبها هر تن مس در بازار بورس فلزات لندن 5159 دلار قیمت دارد. هر تن روی 1755 دلار به فروش می رسد و هر تن سرب 1664 دلار داد و ستد می شود.

اخبار سیاسی – اقتصادی

***به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مراسم استقبال رسمی از «هاینس فیشر» رئیس‌ جمهور اتریش با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز سه‌شنبه در مجموعه فرهنگی – تاریخی سعد آباد برگزار شد.

در مراسم استقبال رسمی، پس از نواخته سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و اتریش، روسای جمهور دو کشور هیأت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. رئیس جمهور اسلامی ایران و رئیس‌ جمهور اتریش بلافاصله پس از پایان مراسم استقبال رسمی، مذاکرات خصوصی خود را آغاز کردند.

***علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره اهمیت ورود مجلس به برجام اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون اساسی باید این معاهده و قرارداد را بررسی کند و این حق مجلس شورای اسلامی است که به همین ترتیب عمل می‌شود و مسیر درست همین است.

وی همچنین ادامه داد: آنچه که مقام معظم رهبری تاکید کردند آن است که در مقابل لغو تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران هم به تعهدات خودش عمل می‌کند و اگر قرار باشد آنان به آنان تعهدات خود عمل نکنند، جمهوری اسلامی ایران هم کاری از ابتدا قرار بوده انجام بدهد، انجام نداده و اگر آنان تعلیق کنند ما هم تعلیق می‌کنیم بنابراین آنچه که از بیانات مقام معظم رهبری استنباط می‌شود ضرورت وجود توازن در اقدامات دو طرف است که اگر قرار است عدم توازن باشد کار به پیش نخواهد رفت.

ولایتی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها و متحدانشان که سرمنشا این تحریم‌ها هستند، باید تحریم‌ها را لغو کنند تا ماهم به تعهداتمان عمل کنیم و اساسا از ابتدا هدف از مذکرات هسته‌ای از سوی جمهوری اسلامی ایران ایران لغو تحریم‌ها بوده است و اگر قرار باشد ایران به تعهدات خود در مذاکرات وین عمل کند اما طرف مقابل به تعهداتش که لغو تحریم‌هاست عمل نکند، این کار صورت نخواهد گرفت.

***به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه با اشاره به موافقت ایران با بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، نوشته است که از دید کارشناسان هسته‌ای، این یک دستاورد بزرگ است. ویلیام برود نویسنده این گزارش در ابتدا با بیان اینکه پلوتونیوم اصلی‌ترین ماده برای ساخت بمب اتم است، تنها به صرف ساخت نیروگاه اراک، ایران را به تلاش برای حرکت از این مسیر برای رسیدن به بمب متهم کرده و نوشته است که موافقت تهران با ایجاد تغییر در نیروگاه آب سنگین اراک، بسیاری از کارشناسان غربی را متعجب کرد.

برود با انتقاد از نادیده گرفتن این «دستاورد» تیم مذاکره‌کننده آمریکا از سوی مخالفان توافق، به نقل از «فرانک وون هیپل» فیزیکدان مشاور دولت بلی کلینتون و استاد دانشگاه پرینستون نوشته است: این یک موفقیت واقعی است. از اینکه آن‌ها حاضر شدند از آن (رآکتور اراک) دست بکشند، غافلگیر شدم.

ریچارد گاروین طراح اولین بمب هیدروژنی دنیا نیز موافقت با بازطراحی رآکتور اراک را «یک دستاورد بزرگ» خوانده است.

نویسنده این مطلب استقرار سامانه‌های ضدهوایی در اطراف سایت اراک را به عنوان تنها استدلال خود برای نظامی خواندن هدف از ساخت این مجتمع عنوان کرده، اما پس از آن اذعان کرده است که این اقدام با هدف مقابله با تجاوزات احتمالی از سوی رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته است.

وی در مورد روند موافقت تهران با بازطراحی رآکتور اراک هم نوشته است: «پارسال در اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل در نیویورک بود که طراحان رآکتورهای ایران خلاصه‌ای از طرح دقیق خود (برای بازطراحی) را برای کارشناسان آمریکایی تشریح کردند.»

اسکات کمپ یکی از کارشناسان هسته‌ای در دانشگاه «ام‌آی‌تی» که پیش از این با وزارت خارجه آمریکا هم همکاری داشته می‌گوید: این بازطراحی به طرز قابل ملاحظه‌ای، خوب بود. برود در ادامه مدعی شده است که ایران با بازطراحی رآکتور اراک این پیام را می‌دهد که به دنبال بمب اتم نیست، اما توان حرکت به سمت آن را برای خود حفظ می‌کند.

وون هیپل هم در این رابطه گفته است: آن‌ها دنبال زرادخانه نیستند. فقط می‌خواهند ایالات متحده بداند که آن‌ها هنوز هم می‌توانند به سمت حرکت کنند. وی همچنین به نقل از کارشناسان دلیل عدم توجه به مسئله اراک از سوی منتقدان را، بی‌نقص بودن آن و همچنین نقاط ضعف اندک توافق از دید آمریکا دانسته و نوشته است که منتقدان تلاش می‌کنند تا از اندک نقاط ضعفی که وجود دارد، برای اعلام مخالفت استفاده کنند.

در پایان این گزارش آمده است: کارشناسان می‌گویند اگر توافق اجرایی شود، بازطراحی و بازسازی رآکتور اراک می‌تواند تا یک دهه زمان ببرد. و اگر توافق به هم بخورد، چه؟ کارشناسان می‌گویند آن وقت اراک به زودی به یک کارخانه تولید پلوتونیوم بدل می‌شود. آن‌ها می‌گویند به نظر می‌رسد که نیروهای نظامی ایران مدت‌هاست بر روی تسلیحات و موشک‌های نزدیک سایت کار می‌کنند و برای جنگ آماده می‌شوند.

بازار سهام

در بازار بورس همانطور که در ابتدای این گزارش عنوان کردیم شاهد معاملاتی سرد و کسل کننده هستیم. حجم معاملات بسیار پایین است و معامله آنچنانی در بازار صورت نمی گیرد.

در گروه کانی های غیر فلزی شلیا مهمان تازه وارد بازار فرابورس سنگین ترین صف خرید را در بازار به خود اختصاص داده است. همانطور که انتظار می رفت در اولین روز حجم معاملات این نماد بسیار ناچیز است انتظار می رود که سهم یک رالی 20 الی 25 درصدی را پس از عرضه تجربه کند.

از دیگر نماد های این گروه میتوان به کهمدا اشاره کرد. سهم پس از برخورد به خط روند صعودی وارد یک محدوده تراکمی با گارد صعودی شد . طی معاملات امروز سقف الگوی مذکور شکسته شده است. در صورتی که روز آینده هم سهم با درصد مثبت به کار خود پایان دهد انتظار رشد قیمت تا حوالی 680 الی 690 تومان را داریم.

پشم شیشه ایران نیز پس از یک ریزش سنگین و تشکیل الگوی invab=cd با افزایش تقاضا و رشد قیمتی مواجه شده است. با این حال در کوتاه مدت 720 – 725 تومان سطح مقاومتی سهم ارزیابی می شود.

در گروه دارویی با نزدیک شدن به نیمه دوم سال تعداد مثبت ها کم و بیش افزایش یافته است در این گروه خبر افزایش سرمایه داروسازی زهراوی از محل سود انباشته را داشتیم که به دلیل رشد قیمتی مناسب در هفته های گذشته این خبر هم نتوانست باعث افزایش تقاضا بر روی این نماد شود. به نظر می رسد با یک افت 10 الی 15 درصدی بار دیگر این سهم برای خرید جذاب شود.

نوسانات اخیر روز دارو با نماد معاملاتی دروز را می توان در داخل الگویی مشابه گوه محصور کرد در حال حاضر سهم پس از برخورد با کف الگوی مذکور با افزایش تقاضا مواجه شده است. به نظر می رسد در روز های آینده شاهد رشد 10 الی 15 درصدی سهم و رسیدن قیمت به سطوح 550 – 555 تومان باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24