Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار را در حالی آغاز کردیم که عملا شاهد بازاری بی رمق و کسل کننده هستیم. تا این لحظه ٢۵ واحد به ارزش شاخص افزوده شده و اکنون تیپکس در محدوده ۶۴۵٣٢ واحد قرار دارد.

بازار «سرد و بی رمق»

نیم نگاهی به تابلو معاملات


بازار را در حالی آغاز کردیم که عملا شاهد بازاری بی رمق و کسل کننده هستیم. تا این لحظه 25 واحد به ارزش شاخص افزوده شده و اکنون تیپکس در محدوده 64532 واحد قرار دارد. شاخص قیمت هم با رشد 10 واحدی در سطح 25510 واحد قرار دارد. ارزش معاملات بالغ بر 187 میلیارد ریال است که تاپیکو و خپارس هر کدام با 13 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس به واسطه افت قیمتی پتروشیمی مارون ، آیفکس با عقب نشینی 8 واحدی در سطح 723 واحد قرار گرفته است. مارون ، شتران به همراه هرمز بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص آیفکس داشتند. ارزش معاملات این بازار معادل 106 میلیارد ریال بوده که بمپنا با 6 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.


اخبار سیاسی – اقتصادی


***وزیر دارایی عربستان اعتراف کرد با کاهش قیمت نفت بحران شدید مالی این کشور را فرا گرفته و پروژه‌های مختلفی که سال‌ها پیش تصویب شده به‌دلیل کمبود بودجه امکان اجرا ندارد، کسری بودجه این کشور نیز از 39 میلیارد دلار فراتر رفته است.

به نقل از میدل ایست آنلاین ، وزیر دارایی عربستان اعلام کرد بعد از اینکه قیمت نفت به نصف،‌ یعنی 50 دلار در هر بشکه رسید، این کشور با بحران مالی شدیدی روبه‌رو شده است. براساس این گزارش وزیر دارایی عربستان اعلام کرده است که این کشور مجبور است هزینه‌های خود را کاهش داده و اوراق قرضه بیشتری منتشر کند ؛ چراکه با افت مالی بی‌سابقه‌ای به‌دلیل کاهش قیمت نفت مواجه شده است.

ابراهیم العاصف وزیر دارایی عربستان که ملک سلمان پادشاه این کشور را در دیدار با اوباما همراهی می‌کرد، به خبرنگار CNBC گفت: تاکنون عربستان برای پر کردن شکاف‌های مالی به ذخایر ارزی وابسته بود و اکنون لازم است اقدامات ضروری برای کسری بودجه انجام شود. ابراهیم العاصف گفت: ما به دنبال این هستیم تا هزینه‌های غیرضروری را کاهش دهیم. وی به جزئیات کاهش هزینه‌ها اشاره‌ای نکرد، اما گفت: کم کردن هزینه‌ها مربوط به بخش‌های کلیدی مانند آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و زیرساخت‌ها نخواهد بود.

العاصف گفت: پروژه‌های مختلفی را از سال‌ها پیش تصویب کردیم، اما هنوز به‌دلیل کمبود بودجه نتوانسته‌ایم اجرایی کنیم و احتمال دارد بیش‌تر از اینها هم به تأخیر بیفتد.

به گفته وزیر دارایی عربستان این کشور باید اوراق قرضه و همچنین صکوک اسلامی بیشتری برای تأمین کسری بودجه منتشر کند که پیش‌بینی می‌شود از طریق صندوق بین‌المللی پول این میزان به 130 میلیارد دلار معادل 117 میلیارد یورو طی سال جاری برسد. وی گفت: عربستان تاکنون اوراق قرضه به ارزش حدود 100 میلیارد ریال معادل 27 میلیارد دلار برای جبران افت بودجه منتشر کرده است. العاصف افزود: ما تمایل به انتشار اوراق قرضه بیشتری و نیز صکوک اسلامی برای پروژه‌های مشخص قبل از پایان سال 2015 داریم.

میزان کاهش بودجه رسمی عربستان در سال جاری 39 میلیارد دلار است، در صورتی که صندوق بین‌المللی پول و دیگر مؤسسات معتقدند که کسری واقعی بیش‌تر از این خواهد بود. براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول در ماه جولای، کسری بودجه عربستان 20 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. درحالی که شرکت سرمایه‌گذاری جادوا عربستان روز چهارشنبه گفت: انتظار دارد افت بودجه این کشور حدود 109 میلیارد دلار باشد. در سال 2014 عربستان کسری بودجه 17.5 میلیارد دلاری را بر جای گذاشت.

جادوا گفت: تا پایان ماه جولای عربستان 82 میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را استفاده می‌کند و میزان ذخایر این کشور به 650 میلیارد دلار افت خواهد کرد. جادوا گفته است:‌پیش‌بینی می‌شود ذخایر ارزی عربستان تا پایان امسال به 629 میلیارد دلار کاهش یابد.

همچنین گزارش صندوق بین‌المللی پول حاکی است، رشد اقتصادی این کشور با آهنگ کندتر از 3.5 درصد سال گذشته به 2.8 درصد در سال جاری می‌رسد و این رقم در سال آینده به 2.4 درصد خواهد رسید عربستان در ماه ژوئن روزانه 10.6 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، اما این میزان در ماه جولای به 10.4 میلیون بشکه در روز رسید. کاهش بودجه عربستان بیش‌تر به‌دلیل حمله نظامی این کشور علیه یمن است.

***ابراهیم بهادرانی از تشکیل ستاد اقتصادی پساتحریم در بخش خصوصی خبرداد و گفت: ماموریت اصلی ستاد پساتحریم این است که هر آنچه که بخش خصوصی باید بعد از تحریم انجام دهد را در یک چارچوب، مشخص کرده و در رابطه با دعوت از هیات‌های خارجی و هماهنگ کردن شریک‌های تجاری، دادن اطلاعات به خارجی ها، آماده کردن اقتصاد و شرکت‌های ایرانی برای سرمایه گذاری مشترک با خارجی‌ها اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

دبیر ستاد اقتصادی پساتحریم بخش خصوصی افزود: در حال حاضر یک پرسشنامه برای شرکت‌های ایرانی ارسال شده است تا اطلاعات آنها را جمع‌آوری کرده و حیطه‌های مختلف کاری را دسته‌بندی کنیم تا در نهایت بتوانیم بانک اطلاعاتی تجار را برای ارایه به خارجی‌ها تدوین کنیم. بر این اساس، اگر یک شرکت خارجی درخواست مذاکره برای سرمایه گذاری در ایران را داشته باشد، این ستاد براساس آمار و اطلاعات موجود در ستاد اقتصادی پساتحریم، شرکت‌های مناسب را به وی معرفی خواهد کرد؛ بدین ترتیب به جای مذاکره با یک شرکت، با چند شرکت مذاکره کرده و درخواست همکاری مشترک را نیز به سرانجام خواهد رساند.

وی تصریح کرد: ستاد اقتصادی پساتحریم بنا دارد تا آنچه که به عنوان مشکل در زمینه‌های اقتصادی و مذاکره با خارجی‌ها وجود دارد، را رفع کرده و به مسئولان اعلام کند، ضمن اینکه اتاق نیز به تازگی نامه‌ای ۳۶ بندی را به معاون اول رئیس‌جمهور ارسال کرده که در آن مشکلات را عنوان و خواستار حل و رفع آن شده است.

به گفته بهادرانی، این ستاد بخش‌ها و کمیته‌های مختلفی دارد که از جمله آن سرمایه گذاری خارجی و مقررات زدایی است که البته بسته به شرایط، تشکیل جلسه خواهد داد اما به موازات کارهای مرتبط با بهبود فضای اقتصاد و کسب و کار را دنبال می کند، البته در این ستاد هیچ عضوی از دولت حضور ندارد.


بازار سهام


شرایط بازار به گونه ای است که فضای سرد و بی رمقی را شاهد هستیم. البته همانطور که در گزارش 8 صبح پیش بینی کردیم انتظار داریم که در یک ساعت پایانی بازار شرایط نسبتا بهتری را تجربه کند.

در گروه محصولات شیمیایی ، در مورد گزارش شیران صحبت کردیم. گفتیم که سهم برای خرید با دید میان مدت بد نیست. حال افزایش سرمایه 100 درصدی سهم آن هم از محل سود انباشته به روی خروجی کدال قرار گرفته است. در صورت عملی شدن این افزایش ، سرمایه شرکت از مبلغ 2,314,494,000,000 ریال به مبلغ 4,628,988,000,000 ریال افزایش می یابد.لازم به ذکر است این افزایش به منظور اصلاح ساختار مالی ارائه می گردد.

در گروه خودرویی شرایط به گونه ای است که همچنان فشار فروش وجود دارد و تقاضای چندانی هم برای این نمادها نیست.علاوه به مشکل این شرکت ها در فروش و کمپین نخریدن خودرو صفر و ... اغلب نوسانگیران بازار روی این گروه فعال هستند و با نزدیک شدن به پایان سال مالی کارگزاری ها طبیعی است که یا اقدام به خروج از این صنعت کنند یا فعلا خارج از گود نظاره گر باشند.

در گروه فلزی ، فولاد مبارکه موفق به اخذ مجوز افزایش سرمایه 2.5 هزار میلیارد تومانی شد تا به این ترتیب پس از اعمال این افزایش به بزرگترین شرکت بورسی تبدیل شود. این افزایش سرمایه سنگین از دو محل مطالبات و آورده نقدی 2 هزار میلیارد تومانی سهامداران و سود انباشته 500 میلیارد تومانی انجام و صرف اجرا و تکمیل طرح توسعه کنسانتره و گندله سازی سنگان، مشارکت در افزایش سرمایه گل گهر و جبران مخارج سرمایه ای انجام شده می شود.

در گروه قندی ، بار دیگر بتای منفی کار ساز شد و با شل شدن جو کلی بازار شاهد توجه سهامداران و اهالی بازار به این گروه هستیم. در نماد قنیشا پس از عرضه های سنگین صندوق کارکنان فولاد بار دیگر شاهد صف خرید نسبتا سنگین به روی این سهم هستیم. تقریبا می توان گفت این شرکت حقوقی از قنیشا خارج شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24