Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اگر جزو حرفه ای های بازار سرمایه باشید و با استراتژی و وسواس روند معاملات را چک می کنید متوجه یک فرآیند در ماه های اخیر شده اید ، امری که برخلاف بسیاری از پیش بینی های کارشناسان به وقوع پیوسته است و به نظر می رسد هر چه رو به جلو برویم این رخداد ، پر رنگ تر خواهد شد

نمادهایی که در دو هفته اخیر گرد و خاک بپا کردند

بورس24 : اگر جزو حرفه ای های بازار سرمایه باشید و با استراتژی و وسواس روند معاملات را چک می کنید متوجه یک فرآیند در ماه های اخیر شده اید ، امری که برخلاف بسیاری از پیش بینی های کارشناسان به وقوع پیوسته است و به نظر می رسد هر چه رو به جلو برویم این رخداد ، پر رنگ تر خواهد شد . دیگر کمتر شاهد آن هستیم که مثلا گروه پالایشگاهی با خودرو یا بانک و بیمه با هم بالا بروند و یا با یکدیگر قرمز شوند ظاهرا روند صنایع با توجه به محرک های درون و برون صنعتی از هم فاصله گرفته است . در روزهای اخیر شاهد افت و خیز چند باره قیمت های فلزات و بورس های جهانی بودیم ؛ بورس تهران که معمولا نگاه بی تفاوتی به بورس های دیگر داشت با توجه به احتمال کاهش قیمت کومودیتی ها یک گام به عقب گذاشت .گامی که در بسیاری از صنایعی تبعات بسیار منفی و البته در برخی صنایع اثر چندان محسوسی نداشت. صنایعی چون رایانه و سایر حمل و نقل و حتی دارویی ها تاثیر کمتری از این نزول تحمل کردند .

اگر شما نسبت به کسب سود و معاملات به هنگام وسواس داشته باشید حتما روند صنایع و تحرکات بنیادی و بازاری نمادها برایتان مهم می شود . تمام موارد ذکر شده با وسواس خاصی در مجموعه گزارش های جدید ردپا گردآوری شده است . تا شما با یک نگاه حاصل ساعت ها تحلیل و بررسی موشکافانه را مشاهده و استخراج نمایید .

بازدهی 2 دهم درصدی مجموع صنایع در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت 23 صنعت موفق به کسب بازدهی و 19 صنعت متحمل زیان شدند . صنایع قند و شکر ، استخراج ذغال سنگ و بیمه و بازنشستگی به ترتیب با 7.5 ، 3.2 و 2.9 درصد بازدهی عناوین اول تا سوم کسب بازدهی را به خود اختصاص دادند . در مقابل سه صنعت استخراج نفت و گاز جز اکتشاف با 8.6 درصد ، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی با 5.5 درصد و استخراج سایر معادن با 2.4 درصد افت قیمت ، زیان آور ترین صنایع هفته دوم شهریور ماه بودند .


صنعت بازدهی (درصد)
قند و شکر 7.5
استخراج زغال سنگ 3.2
بیمه و بازنشستگی 2.9
خرده فروشی 2.8
خودرو و قطعات 2.6
محصولات چرمی 2.6
هتل و رستوران 2.2
رایانه 2.1
دستگاههای برقی 1.7
سرمایه گذاریها 1.7
فلزات اساسی 1.6
عرضه برق،گاز،بخار و آب گرم 1.6
بانکها و موسسات اعتباری 1.4
پیمانکاری صنعتی 1.3
حمل و نقل انبارداری و ارتباطات 1.0
ماشین آلات و تجهیزات 1.0
سایر حمل و نقل 0.9
فنی و مهندسی 0.6
انبوه سازی املاک و مستغلات 0.5
کاشی و سرامیک 0.4
استخراج کانه های فلزی 0.2
واسطه گریهای مالی و پولی 0.2
منسوجات 0.1
تجارت عمده و خرده فروشی وسائط نقلیه موتور (0.2)
چاپ (0.3)
فرآورده های نفتی (0.3)
محصولات چوبی (0.4)
شیمیایی (0.4)
غذایی بجز قند وشکر (0.5)
کانی غیر فلزی (0.5)
لاستیک و پلاستیک (0.5)
دارویی (0.7)
وسایل ارتباطی (0.7)
سیمان آهک گچ (0.4)
زراعت و خدمات وابسته (1.2)
محصولات کاغذی (1.4)
مخابرات (1.4)
محصولات فلزی (1.6)
چندرشته ای صنعتی (2.0)
استخراج سایر معادن (2.4)
فعالیتهای کمکی به نهاد های مالی واسط (5.5)
استخراج نفت گاز جز اکتشاف (8.6)

صدرنشین بلامنازع دو هفته اخیر در بازار سرمایه

شاید کمتر کسی تصور می کرد که نمادهای گروه قندی کشش چنین رشد سریعی را از میانه مرداد ماه تا به امروز داشته باشند اما نمادهای این گروه نشان دادند که برای انجام کارهای بزرگ ، حتما اندازه و جثه بزرگ مورد نیاز نیست . قندی ها در هفته نخست شهریور با رشد 8.2 درصدی عنوان نخست کسب بازدهی را بدست آوردند و پس از آن در هفته اخیر با کسب بازدهی 7.5 درصد بازدهی ضمن اینکه همه فعالان بازار سرمایه را متوجه خود ساختند ما را قانع کردند تا به عنوان سوژه این قسمت از آنها یاد کنیم .

قندی ها با وضعیت جهانی کاری ندارند

اگر چه وضعیت جهانی قند و شکر چنگی به دل نمی زند و روند جهانی قیمت قند و شکر نزولی است اما به دلیل استراتژیک بودن این محصول و نگاه ویژه دولت مردان به آن ، وضعیت داخلی صنعت قند و شکر از حیث قیمت چندان نگرانی و تزلزلی را احساس نمی کند .علاوه بر آن در هفته قبل و با شکسته شدن ترند نزولی بلند مدت قند و شکر ، هجوم سرمایه های تکنیکالی به این صنعت آغاز شد و تا پایان هفته اخیر ادامه داشت .

دو روی سکه در قندی ها

باید توجه کرد که برخی از نمادهای این گروه به علت افزایش هزینه تولید چغندر قند روی به تصفیه شکر آورده اند و به احتمال فراوان توانایی پوشش همین سود پیش بینی شده خود را هم ندارند .

نقطه امیدواری صنعت قند و شکر به افزایش نرخ 13 درصدی است در کنار این موضوع شایعاتی در خصوص امکان فروش حواله های واردات شکر و البته فروش اموال و دارایی ها در چند نماد از مهمترین عواملی است که قندی ها را در دو هفته اخیر به پرواز درآورده است .


2هزارم ارزش بازار بورس و فرابورس ، در اختیار صنعت قند وشکر است

اما اگر به فکر سرمایه گذاری و یا احتمالا خرید این نمادهای گروه قند و شکر گرفته اید باید بدانید که با شرکت های بسیار کوچکی مواجه هستید . ارزش بازار مجموع نمادهای قندی در حدود 738.5 میلیارد تومان است یعنی تقریبا 2 هزارم ارزش مجموع بازارهای بورس و فرابورس .

در بین نمادهای این گروه تنها قنقش (قند نقش جهان ) با ارزش بازار 138.2 میلیارد تومانی ، ارزش بازار بیش از 100 میلیارد تومانی دارد و مابقی نمادها ارزش بین 9 تا 86 میلیارد تومان دارند.

اطلاعیه ها ی قندی در هفته ای که گذشت

در هفته ای که گذشت شاهد انتشار آمار عملکرد قند چهارمحال در مرداد ماه و تجمعی از ابتدای سال مالی تا پایان مرداد ماه بودیم که چندان نکته قابل توجه و خیره کننده ای نداشت . قچار که یکی از بدترین عملکردها را در بازار سرمایه در یکسال اخیر داشته است در هفته اخیر با 23 درصد رشد قیمتی ، دوباره به قیمت 200 تومانی رسید .

قند ثابت خراسان که با 4 میلیارد و 367 میلیون تومان بالاترین ارزش معاملات را در بین قندی ها در هفته قبل برجای گذاشته بود دو اطلاعیه را در هفته قبل منتشر کرد .

بر اساس این گزارش قثابت در 9 ماهه به 96 درصد از درآمد پیش بینی شده دست یافته است و 62 درصد از زیان 218 ریالی خود معادل 136 ریال را محقق کرده است . قثابت همچنین در این هفته اعضای جدید هیات مدیره خود را شناخت.

قند پیرانشهر(قپیرا)

در هفته منتهی به 13 شهریور قپیرا با کسب بازدهی حدود 24 درصدی در صدر کسب بازدهی این گروه ایستاد جالب انکه ارزش معاملاتی که قپیرا در هفته قبل برای کسب این 24 درصد نیاز داشت تنها 991 میلیون تومان بود . قند پیرانشهر در هر 5 روز کاری هفته گذشته ، مثبت و صف خرید بود . قپیرا دومین ارزش بازار در گروه قند و شکر را با 85.6 میلیارد تومان در اختیار دارد . یک سوم از سهام قپیرا شناور است و ارزش دفتری 2009 ریالی آن تقریبا 47 درصد از ارزش پایانی روز چهارشنبه قپیرا است . باید توجه کرد شرکت های قندی که در شمال شرق کشور قرار دارند با تهدید کمبود چغندر قند و بهای بالای تمام شده چغندر قند مواجه هستند برخی از این شرکت ها روی به تصفیه شرکت ها آورده اند . قپیرا با p/e 6.7 و 8.5 برای سال مالی آتی یکی از مقاوم ترین نمادهای قندی از حیث p/e است .

قپیرا در هفته ای که گذشت تنها شاهد دست به دست شدن یک درصد از سهام شرکتش بین فعالان بازار سرمایه بود

قچار (قند چهارمحال)

قچار شاید کابوس بسیاری از سرمایه گذاران در یک سال اخیر باشد نمادی که با افت 81 درصدی از میانه دی ماه سال 92 تا اواخر مرداد ماه ، یک سال و نیم کابوس بار را برای سهامدانش رقم زد . در دو هفته اخیر قچار بخشی از زیان سهامدارانش را جبران کرده و زیان این گروه را تا حدود 70 درصد رسانده است .

در هفته اخیر قچار با کسب 23 درصد بازدهی یکی از بهترین عملکردها را در مجموع بازارهای بورس و فرابورس از خود بر جای گذاشت . قچار در هر 5 روز معاملات در سقف قیمت های معاملاتی معامله شد و بیش از یک میلیارد و 859 میلیون تومان ارزش معامله را از خود بر جای گذاشت . 7 درصد از تمام سهم های قند چهار محال در 5 روز کاری اخیر بین فعالان بازار سرمایه دست به دست شد .

p/e 27 واحدی قچار در کنار ارزش دفتری 72 تومانی اش برای سهمی پس از 70 درصد سقوط قیمتی بعد از حدود 20 ماه اندکی مایوس کننده است ؛ نسبت ارزش دفتری به قیمت پایانی قچار در محدوده 36 درصدی قرار دارد .

این سهم با ارزش بازار 28 میلیارد تومانی پتانسیل آن را دارد که در صورت بهبود شرایط یک شگفتی را رقم بزند امری که در حال حاضر چندان میسر به نظر نمی رسد.

نمادهای متوقف گروه قندی

دو نماد قشرین و قشهد پس از یک دوره صف خرید به دلیل تعدیل با اهمیت درآمد متوقف شده اند . این دو نماد که روی نسبت های p/e و ارزش دفتری چندان حرفی برای گفتن ندارند دل به خبرهایی بسته اند که می تواند تاثیر شگرفی روی آنها بگذارد . شاید با ما هم عقیده باشید که حتی شناسایی سود کوچکی از محل فروش یک دارایی در این دو نماد که بترتیب ارزش های بازار 18.5 و 43.2 میلیارد تومانی دارند می تواند به مثابه جرقه ای در انبار باروت باشد .

قشهد از 8 تیرماه و قشرین از 2 شهریور ماه به دلیل تعدیل با اهمیت درآمد از جانب ناظر بازار متوقف شده اند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24