Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در حالی بازار را دنبال می کنیم که بازار شرایط نسبتا بدی ندارد. تلاش هایی برای مثبت شدن بازار صورت گرفته با این حال حجم معاملات واقعا پایین است و با این رقم ها نمی توان راه به جایی برد. برخی شایعات حاکی از آن است که متولیان بازار قصد دارند با بهبود موقت شرایط بازار اقدام به بازگشایی شبندر و فولاد کنند!

تلاش هایی برای «مثبت» کردن فضای بازار...

نیم نگاهی به تابلو معاملات

بازار را در حالی دنبال می کنیم که شاخص کل تا به اینجای کار با رشد 16 واحدی به سطح 64242 واحد رسیده است. شاخص قیمت هم تنها با 6 واحد رشد در سطح 25395 واحد قرار گرفته است. رانفور با 23 واحد منفی و وبصادر با 16 واحد مثبت ، تاثیر گذارترین نمادها به روی شاخص بودند. ارزش معاملات تا به اینجای کار در حدود 35 میلیارد تومان بوده که باز هم در حدود 20 میلیارد تومان آن متعلق به بلوک ونوین می باشد. به این ترتیب ارزش خالص معاملات رقمی معادل 15 میلیارد تومان است!

در بازار فرابورس شاخص آیفکس با 3.5 واحد رشد در محدوده 734 واحد قرار گرفته است. میدکو و پترول بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص این بازار داشتند. ارزش معاملات فرابورس رقمی در حدود 16 میلیارد تومان است که حق تثدم ثتران و بمپنا به ترتیب با 400 و 300 میلیون تومان بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند!!!

اخبار سیاسی اقتصادی

***به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، نیدیا ولازکوئز، گریگوری میکس و ایوت کلارک نمایندگان ایالت نیویورک حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده اند. پاتریک مورفی نماینده ایالت فلوریدا نیز روز گذشته حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده است. تصمیم مورفی برای حمایت از توافق هسته ای تعجب آورترین اتفاق بوده است. مورفی با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: هیچ گزینه در دسترس دیگری غیر از توافق هسته ای وجود ندارد. میکس نیز تاکید کرد: رد این توافقنامه برای آمریکا تنها گزینه هایی را باقی خواهد گذاشت که هیچ یک از آنها قادر به تغییر ایران هسته ای و جلوگیری از نظامی شدن برنامه هسته ای این کشور نخواهد بود.

به اعتقاد نمایندگان دموکرات، مخالفت با توافق هسته ای ایران خطرات سیاسی به مراتب بیشتری نسبت به حمایت از آن به همراه خواهد داشت. حمایت 3 نماینده دموکرات ایالت نیویورک از توافق هسته ای در شرایطی است که چاک شومر دیگر سناتور این ایالت پیش از این مخالفت خود را با توافق اعلام کرده است.

از 16 نماینده دموکرات کنگره که مخالفت علنی خود را با توافق اعلام کرده اند؛ 10 نفر از ایالت های نیویورک و نیوجرسی هستند.

از سوی دیگر جوزف کندی دیگر نماینده کنگره آمریکا نیز روز گذشته حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده است تا این مساله نشانگر اختلاف نظر شدید جامعه یهودیان آمریکا بر سر توافق هسته ای ایران باشد. کندی در مصاحبه کوتاهی پس از اعلام تصمیم خود در حمایت از توافق هسته ای ایران، گفت: فکر می کنم برخی افراد از تصمیم من ناامید خواهند شد و برخی دیگر از این تصمیم سپاسگزاری خواهند کرد.

کنگره آمریکا اکنون تا 17 سپتامبر (26 شهریور) فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

***مسعود خوانساری صبح امروز در پنجمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: دولت در طول دو سال اخیر اقدامات زیادی انجام داده که سبب خوش‌بینی در بین مردم شده و به مدیریت اقتصاد، کنترل رشد و انضباط مالی در کشور منجر شده است و با ایجاد ثبات در بازار ارز دیگر خبری از هیجانات ارزی سال‌های گذشته نبوده است.

وی تصریح کرد:ثبات در بازار ارز سبب شده تا تورم کنترل شده و از 40 درصد در سال 92 به 20 درصد برسد و امروز به 15 درصد، همچنین در سال 93 رشد 3 درصدی را داشتیم که در عمده شاخص‌های اقتصاد رشد را تجربه کردیم، به نحوی که بودجه عمرانی 20 درصد، صادرات 18 درصد، مصرف 3 درصد و سرمایه‌گذاری 3.5 درصد رشد داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران اظهار امیدواری کرد، با مذاکراتی که در حال انجام است اقتصاد پرقدرت‌تری را در سال 94 تجربه کنیم اگر چه با کاهش قیمت نفت مشکلات جدی در اقتصاد کشور پیدا شده و کاهش درآمدهای نفتی وارد شده است که در 5 ماهه ابتدای امسال بودجه عمرانی یا تخفیف نیابد و یا در حد یک یا 2 درصد باشد.

وی به کاهش آمار صادرات و واردات در 5 ماهه نخست امسال اشاره کرد و افزود: صادرات با کاهش 15.8 درصدی و واردات با کاهش 19.4 درصدی مواجه بوده و با تحلیلی که بر اساس آمار بورس و کارگاه‌های تولیدی صورت گرفته در 3 ماهه ابتدای امسال تولیدات صنعتی 8 درصد و فروش 12 درصد کاهش را تجربه کرده است، ضمن اینکه ذخیره انبار واحدهای تولیدی 4 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رکود باعث عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران از سوی دولت شده است و این روند منجر به اخراج برخی از نیروهای کار شده که می‌تواند مشکلات را بیش از پیش کند، چرا که در همه این موارد بحران تقاضا هم به چشم می‌خورد.

خوانساری در بخش دیگری از سخنان خود به قانون جدید مالیات اشاره کرد و گفت: این قانون در مجلس به تصویب رسید و قرار است از ابتدای فروردین سال 95 اجرایی شود که این قانون نقاط مثبت زیادی از جمله ساده‌سازی، شفاف‌سازی و انسجام و یکپارچگی در حوزه مالیات را دارد و از سوی دیگر بندهای مختلفی از جمله مالیات‌های تکلیفی، تبعیض در نرخ مالیاتی کارگران بخش دولتی و خصوصی حل شده و مشوق برای مناطق محروم پیش‌بینی شده است.

رئیس اتاق تهران این را هم گفت که امید می‌رود، حجم سرمایه‌گذاری در داخل کشور تداوم یافته و آورده نقدی سهامداران مجاز شناخته شوند در همین راستا از دولت انتظار داریم که قانون به صورت جامع اجرا شود، نه اینکه برخی بندها معطل بماند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: از دولت انتظار می‌رود تا در تدوین آیین‌نامه قانون مالیات از نظرات اتاق و بخش خصوصی استفاده کند که تبعیضی در قانون مالیات قبلی بین دولت و بخش خصوصی وجود داشت دوباره تکرار نشود و در راستای شفاف‌سازی و سالم‌سازی قانون فعلی در اتاق بازرگانی بررسی و مغایرت‌ها استخراج شود.

خوانساری به جلسه با معاون اول رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با آقای جهانگیری داشتیم به نظر می‌رسد که جلسه مثبتی بوده و تمام نکات مدنظر بخش خصوصی مکتوب شده تا در 36 مورد پیگیری شود.

بازار بورس

در حالی بازار را دنبال می کنیم که بازار شرایط نسبتا بدی ندارد. تلاش هایی برای مثبت شدن بازار صورت گرفته با این حال حجم معاملات واقعا پایین است و با این رقم ها نمی توان راه به جایی برد. برخی شایعات حاکی از آن است که متولیان بازار قصد دارند با بهبود موقت شرایط بازار اقدام به بازگشایی شبندر و فولاد کنند!

گروه خودرویی معاملات بدی را تجربه نمی کند! نماینده سایپا در شورای رقابت گفت: به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای رقابت در سال جدید هنوز قیمت خودرو در سال 1394 تعیین نشده و مقرر شده است حداکثر ظرف هفته جاری یا هفته آینده جلسه این شورا تشکیل و قیمت خودرو تعیین تکلیف شود.

حسن احدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص کاهش یا افزایش قیمت خودرو گفت: اصولاً در چند سال اخیر قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت انجام شده و این شورا نیز بر اساس فرمولی خاص قیمت خودرو را تعیین می‌کند که در این فرمول شاخص های مختلفی از جمله تورم بخشی مد نظر قرار می‌گیرد. وی افزود: با توجه به اینکه در یک سال گذشته تورم بخشی صنعت خودرو افزایشی بوده و در بسیاری از موارد قیمت مواد اولیه و هزینه‌های سربار تولید رشد داشته است، به طور حتم قیمت خودرو نیز افزایش خواهد یافت.

احدزاده پیش‌بینی کرد که با توجه به فرمول شورای رقابت و جلسات کارشناسی برگزار شده و عنایت به تورم بخشی صنعت خودرو، حداقل افزایش 10 تا 12 درصدی قیمت خودرو مورد تایید شورای رقابت قرار گیرد و نهایتاً تا پایان شهریور ماه قیمت های جدید اعلام شود.

در این گروه زامیاد به واسطه شایعه افزایش سرمایه مورد توجه قرار گرفته بود ، همانطور که در گزارش هشت صبح گفتیم خیلی زود این شایعه تکذیب شد! اما شنیده ها از این سهم حاکی از آمادگی برای تولید انبوه وانت پادرا از ماه آینده را دارد . همچنین اخباری مبنی بر پروژه Z100 و جایگزین شدن با وانت نیسان قدیمی (آبی) و شروع خط تولید تا انتهای آذر ماه از این نماد به گوش می رسد.

در همین گروه بار دیگر زمزمه های افزایش سرمایه سنگین خاذین جدی تر از قبل دنبال می شود. همین امر باعث توجه اهالی بازار به این نماد شده است. به لحاظ تکنیکی هم سهم الگوی ab=cd صعودی را تکمیل کرده است. با این حال به دلیل شرایط بنیادی نامناسب این سهم خرید آن را توصیه نمی کنیم!

در نماد مپنا عباس علی‌آبادی مدیر عامل مپنا در مراسم تحویل توربین 2.5 مگاواتی ساخت این گروه صنعتی به کارفرمایی مزرعه بادی کهک با بیان اینکه ساخت این توربین واقعه مهمی بوده که نشان از قابلیت و مهندسی بالای کشور است، اظهار داشت: ممکن است تا ده سال آینده به‌توان توربینی بهتر از آنچه امروز ساخته شده به مرحله تولید برسانیم اما از روزی که اراده کردیم تا نسبت به ساخت توربین دو و نیم مگاواتی اقدام کنیم زمان اندکی را سپری کردیم. وی افزود: ما ادعا می کنیم که هر تجهیزی را که امروز کشور اراده کند می سازیم و استراتژی ما صرفه اقتصادی و ساخت تجهیزاتی است که گلوگاه باشد. علی‌آبادی خاطر نشان کرد: البته چنانچه نیاز ملی اقتضا کند بدون در نظر گرفتن ملاحظات اقتصادی آنچه به عنوان گلوگاه مطرح می شود را بدون تردید خواهیم ساخت.

وی بااشاره به اظهارات مدیرعامل شرکت زیمنس آلمان مبنی بر توانمندی شرکت مپنا اظهار داشت: بنا به گفته این شرکت آلمانی مپنا می‌تواند به عنوان همکار تلقی شود نه مشتری.

وی در ادامه با بیان اینکه ما در زمینه صنعت برق پیشرفت خوبی داشته‌ایم و زیرساخت‌های خوبی نیز در این خصوص فراهم شده تصریح کرد: البته آنچه باید در نظر داشت اینکه تجهیزات ممکن است کهنه شوند ولی آنچه از درجه اهمیت زیادی برخوردار است دانش و نیروی انسانی است. علی‌آبادی با بیان اینکه ما در حوزه سدسازی جزو چند کشور اول دنیا هستیم اظهار داشت: ما در زمینه توربین‌سازی نیز دارای عنوان هستیم اما آنچه شاید نگرانش باشیم پول و منابع مالی نیست بلکه کار و سرمایه نیروی انسانی حائز اهمیت است. وی ادامه داد: دولت‌ باید با خلق پول مجازی محرک لازم را جهت به راه افتادن چرخ صنعت فراهم کند.

مدیرعامل مپنا تصریح کرد: در حال حاضر تعداد زیادی تجهیزات معطل مانده که می‌تواند برای کشور تولید ثروت کند که از جمله آنها توربین‌های بادی است که باید وارد مدار شده و برای صنعت کشور مثمرثمر واقع شوند. وی به ساخت توربین گازی 200 میلیون دلاری اشاره و اظهار داشت: طی سال جاری دو محصول جدید مپنا به سبب محصولات این شرکت اضافه می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جدی ما این است که بتوانیم در زمان حوادث غیرمترقبه به تولید برق کشور کمک کنیم.لذا توربین 25 مگاواتی تجهیز شده که می‌تواند ظرف یک هفته ظرفیت برق شهر را تامین کند و از جمله ویژگی‌های این توربین این است که نیازی به زیرساخت ندارد. علی‌آبادی تاکید کرد: توربین یاد شده فقط توسط شرکت GE عرضه می‌شود و ما دومین سازنده آن هستیم که با توجه به اینکه این توربین مشتری‌های زیادی دارد و امیدواریم بتواند در پدافند غیرعامل ما را یاری دهد باید به تولید انبوه برسد.

وی همچنین به دومین تجهیز گروه صنعتی مپنا اشاره کرد و گفت:یکی از گلوگاه‌های جدی ما توربین 45 مگاواتی است که تحت لیسانس هیچ جا نیست و ‌از آخرین فناوری های روز دنیا برخوردار بوده و دارای کلاس E است. وی ابراز امیدواری کرد: این توربین 45 مگاواتی تا پایان سال جاری وارد مدار شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24