Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

قرار داشتن قیمت نفت در مرز ۴٠ دلار ، رسیدن به شهریور ماه و پایان سال مالی کارگزاری ها در کنار گزارشات سه ماهه ضعیف و همچنین انتظار برای مشخص شدن رای کنگره در مورد برجام باعث شده تا بازار به حال و روز اینچنینی بیفتد.

بتای منفی «گروه قندی»


نیم نگاهی به تابلو معاملات

بازار را در حالی دنبال می کنیم که شاخص کل با افت 52 واحدی در سطح 65172 واحد قرار دارد. شاخص قیمت هم 20 واحد نزول داشته و به محدوده 25765 واحد رسیده است.فملی با 31 واحد بیشترین تاثیر منفی و شپنا با 8 واحد بیشترین تاثیر مثبت را به روی تیپکس داشتند.ارزش معاملات تا به اینجای کار رقمی در حدود 340 میلیارد ریال است که 123 میلیارد ریال آن متعلق به معامله بلوکی مبین می باشد. وخارزم با 46 و مبین با 18 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

در بازار فرابورس شاخص کمتر از 1 واحد منفی است و در محدوده 741 واحد قرار دارد. شتران و مارون بیشترین تاثیر مثبت و منفی را به روی آیفکس داشتند. ارزش معاملات در بازار فرابورس حدود 306 میلیارد ریال است که شتران با 11 و سیستم با 6 میلیارد ریال در صدر قرار دارند.

در حاشیه بازار

*اسحاق جهانگیری عصر دیروز در جلسه‌ برنامه‌ جامع اصلاح نظام بانکی و توسعه بازاراولیه سرمایه با تاکید بر اینکه رونق و شکوفایی اقتصاد نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق است، گفت: دولت به تعهد پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران پایبند است.

وی بر ضرورت جلوگیری از افزایش بدهی‌های دولت تاکید و خاطرنشان کرد: در طرحی که قرار است برای تسویه بدهی‌های دولت تدوین شود، باید وظایف و تکالیف هر بخش و هر دستگاه مشخص باشد تا همه‌ دستگاه‌های مربوطه براساس نقشه‌ راه حرکت کنند.

جهانگیری، مدت زمان باقی مانده از سال جاری را دوره‌ای پُراهمیت برای اقتصاد کشور ارزیابی کرد و گفت: در این مقطع نیازمند برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق هستیم تا ضمن جلوگیری از آسیب رسیدن به اقتصاد کشور، زمینه‌ رونق و شکوفایی آن را فراهم کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌ قطعی دولت برای پرداخت بدهی‌های خود، ضرورت تدوین طرحی جامع برای این منظور را مورد تاکید قرار داد و افزود: برای تسویه‌ بدهی‌های دولت نیازمند طرحی هستیم که همه‌ مسائل و جوانب در آن لحاظ شده باشد و اگر در این راستا نیازمند به قانون باشیم، لایحه‌ای تنظیم و آن را به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهیم کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت به تعهد پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران پایبند است، بر ضرورت جلوگیری از افزایش بدهی‌های دولت تاکید و خاطرنشان کرد: در طرحی که قرار است برای تسویه بدهی‌های دولت تدوین شود، باید وظایف و تکالیف هر بخش و هر دستگاه مشخص باشد تا همه‌ دستگاه‌های مربوطه براساس نقشه‌ راه حرکت کنند.

در این جلسه که وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مشاور رئیس جمهور در امور اقتصادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز حضور داشتند، گزارشی از جلسات دستگاه های ستادی اقتصادی دولت برای تدوین راهکارهای عملیاتی جهت پرداخت بدهی‌های دولت ارائه شد و پیشنهادات و راهکارهای اجرایی و برنامه‌ی زمانبندی آن تشریح شد.

پس از طرح نظرات و دیدگاه های مختلف،مقرر شد مجموعه پیشنهادات و راهکارهای مطرح شده، در جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور جمع‌بندی شده و نتیجه‌ نهایی جهت طرح و تصمیم گیری در نشست هیات وزیران ارائه شود.

*بلومبرگ اعلام کرد طی یک هفته اخیر به دلیل آمار ضعیف اقتصادی چین و همچنین کاهش صادرات جهانی، ۱۸۲ میلیارد دلار ضرر متوجه ۴۰۰ نفر از فعالان بزرگ اقتصاد جهانی شد که این مقدار ضرر از سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به بعد گزارش نشده بود.

همچنین به دلیل کاهش قیمت نفت و رسیدن آن به پایین ترین میزان در ۶ سال اخیر، ۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ضرر هم متوجه صاحبان بخش خصوصی این حوزه اقتصادی شد .

*رویترز از قول نمایندگان اوپک اعلام کرد برخی کشورهای خلیج فارس نگران تداوم کاهش قیمت نفت هستند، اما احتمال اینکه آنها بتوانند موجب تغییر سیاست این سازمان مبنی بر دفاع از سهم بازار شوند، کم است. به گزارش رویترز، پس از آنکه قیمت نفت برنت در ماه ژوییه 18 درصد کاهش یافت، در ماه اوت به تقریبا 46 دلار در هر بشکه رسید که نزدیک کف قیمت در سال 2015 است.

نمایندگان اوپک از جمله نمایندگان کشورهای خلیج فارس عضو این سازمان که خواستند نامشان برده نشود، گفتند: با این وجود، چین همچنان نفت می خرد و ذخیره می کند و انتظار می رود با رشد شدید تقاضای جهانی نفت، قیمت ها سال آینده به سطح 60 دلار در هر بشکه بازگردند. نماینده یک کشور خلیج فارسی عضو اوپک، گفت: سلامت اقتصاد چین مورد تردید است، اما همانگونه که اعداد و ارقام نشان می دهند، نیاز آن به واردات نفت در حال افزایش است. وی با اشاره به اینکه گمان نمی برد اوپک در زمان حاضر به دلیل شفاف نبودن بازار، اقدامی در راستای جلوگیری از کاهش قیمت های نفت انجام دهد، افزود: قیمت های نفت همچنان در نوسان خواهند بود، لیکن بعدا افزایش پیدا خواهند کرد.

قیمت های نفت در مقایسه با ژوئن (خرداد) سال گذشته بیش از یک دوم کاهش پیدا کرده اند.

اعضای نسبتا ثروتمند اوپک، بهتر از کشورهای آفریقایی عضو اوپک و ایران و ونزوئلا قادر هستند از عهده افت قیمت نفت برآیند. اعضای ثروتمند اوپک به رهبری عربستان سعودی، در نشست سال گذشته اوپک، سیاست این سازمان را از حفظ سطح قیمت ها به دفاع از سهم بازار تغییر دادند تا با کاهش قیمت، رقبا از میدان بیرون کنند.

به رغم آنکه اعضای غیر خلیج فارسی اوپک، از آن تاریخ تاکنون بارها در مورد کاهش قیمت ها ابراز نگرانی کرده اند، اعضای خلیج فارسی اوپک به ندرت چنین واکنشی نشان داده اند و هیچ اشاره ای به این نکرده اند که ممکن است سیاست اوپک تغییر کند.

یک منبع خبری اوپک با اشاره به پایان فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها و افزایش تقاضای نفت، گفت: البته همه نگران کاهش سطح قیمت ها هستند اما، ما امیدوار هستیم که در سه ماهه چهارم سال میلادی جاری، قیمت ها شروع به افزایش کنند.

بازار سهام

قرار داشتن قیمت نفت در مرز 40 دلار ، رسیدن به شهریور ماه و پایان سال مالی کارگزاری ها در کنار گزارشات سه ماهه ضعیف و همچنین انتظار برای مشخص شدن رای کنگره در مورد برجام باعث شده تا بازار به حال و روز اینچنینی بیفتد.

روند نزولی قیمت ها در کنار حجم پایین معاملات بار دیگر صدای سهامداران را در آورده و ظاهرا از دست متولیان بازار هم به جز جابجایی بلوک ها کاری ساخته نیست!

در بازار سهام خبری نیست! تقریبا بازار نیمه تعطیل است و تنها گروه قندی است که ظاهرا بار دیگر بتای منفی آنها باعث توجه اهالی بازار به این نمادها شده است. صنعتی که همچنان شرایط مناسبی ندارد و شاید رالی کنونی تنها یه رالی 10 – 15 درصدی باشد.

به لحاظ تکنیکی پیش تر شاخص این گروه را مورد بررسی قرار داده بودیم. گفتیم که شاخص قند و شکر آرایش سر و شانه کف به خود گرفته و اصلاح روزهای قبل صرفا حکم پولبک به خط گردن شکسته شده را داشت.

به نظر می رسد طی روزهای آینده شاخص این گروه بتواند تا مرز 3600 واحد رشد داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24