Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در مجموع به نظر بازار تا پایان تایم معاملاتی امروز همین شرایط را داشته باشد. متعادل ، کم حجم و بدون هیجان خاص!

متعادل ، کم حجم و بدون هیجان خاص!

نیم نگاهی به تابلو معاملات

بازار را در حالی دنبال می کنیم که تا اینجای کار شاخص کل تقریبا بدون تغییر در سطح 65314 واحد بدون تغییر باقی مانده است. فارس با 25 واحد منفی و انصار با 16 واحد مثبت بیشترین تاثیر مثبت را به روی شاخص داشتند. ارزش معاملات بالغ بر 243 میلیارد ریال است که اگر معامله بلوکی فارس و همچنین معامله مشیر را نادیده بگیریم , انصار با 17 میلیارد ریال بیشترین ارزش معامله را به خود اختصاص داده است.

در بازار فرابورس آیفکس با 2 واحد رشد در سطح 775 واحد قرار گرفته است. زاگرس و شرانل بیشترین تاثیر مثبت و منفی را به روی شاخص این بازار داشتند. ارزش معاملات حدود 63 میلیارد ریال است که بپاس تنها با 3 میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است.

اخبار سیاسی – اقتصادی

*واشنگتن پست نوشت: مایه سرافکندگی کاخ سفید است که مجموع آرای دموکرات های موافق توافق ایران در مجلس نمایندگان و سنا هنوز حتی نزدیک به مقدار مورد نیاز برای حفظ وتوی رئیس جمهور نیست و رای دموکرات های مردد کنگره سرنوشت توافق هسته ای را تعیین خواهد کرد. این روزنامه آمریکایی می افزاید: بحث منطقی درباره توافق و مزایای آن در اساس شکست خورده است . رژیم بازرسی هایی که چون پنیر سوئیسی پر از موارد ابهام برانگیز است، سازوکار بازگشت پذیر بودن که به تعهدات ایران در چارچوب توافق پایان می دهد، لغو تحریم های تسلیحاتی و موشکی و پابرجا ماندن فردو و سایر زیرساخت های هسته ای این کشور چیزی نیست که دولت در مقام توافقی خوب وعده داده بود.

حال چرا دموکرات ها برای نه گفتن به توافق صف آرایی نمی کنند؟ شاید تاکنون تصمیم به مخالفت با توافق گرفته باشند، اما وقتی حملات به سناتور چاک شومر را مشاهده کردند، منتظرند تا روز رای گیری تصمیم خود را علنی کنند. با این امید که رای گروهی آنها را از خشم کاخ سفید مصون دارد.

دعوی «توافق یا جنگ»‌آخرین حربه دولت است که البته منطقی نیست. نخست چون دولت آمریکا قصد ندارد وارد جنگ شود. در نگاه دولت، ایران امروز قدرتی منطقه ای است. علاوه بر این حرکت ایران به سوی بمب هسته ای در صورت رد توافق در کنگره منطقی نیست. رابرت ساتلاف در این باره می گوید، اگر چه پیش بینی واکنش ایران به مخالفت کنگره با توافق دشوار است، اما بخت بسیاری وجود دارد تهران به توافق پایبند بماند، چون این توافق به سود ایران است. وقتی ایران به الزامات اولیه خود عمل کرد همه تحریم های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا که مربوط به برنامه هسته ای ایران است حذف خواهد شد. تحریم هایی که برخلاف تحریم های آمریکا به حال تعلیق در نمی آید، بلکه پایان می یابند و منافع بالقوه مالی و سیاسی فراوانی برای ایران دارد.

بر خلاف تز «توافق یا جنگ» که حامیان توافق مطرح می کنند، مخالفان می گویند خطر جنگ با توافق بیشتر می شود. پول های آزاد شده و لغو تحریم های موشکی و تسلیحاتی توانایی ایران و نمایندگانش را برای فعالیت در کشورهای متحد آمریکا بیشتر می کند. این روزنامه در ادامه مدعی شد: علاوه بر این چه ایران فریب کاری کند و چه یک دهه صبر کند، در نهایت ایران مصمم است به بمب اتمی دست پیدا کند. با از بین رفتن تحریم ها، غرب ابزاری جز حمله نظامی و رویارویی با دشمنی قوی تر ندارد. از سر باز کردن مسائل به امید آنکه خود به خود حل شود یا در آینده شخص دیگری مسئول تصمیم گیری درباره آن باشد، همیشه اغوا کننده است، اما در این موضوع بسیار غیرمسئولانه خواهد بود.

دولت می گوید، تحریم ها دوام نمی آورند. منتقدان پاسخ می دهند، تقصیر کیست؟ اگر دوام نمی آورد چرا بازگشت پذیر شده است؟ چون دولت باور دارد بازگشت پذیر بودن تحریم ها عامل بازدارنده کارآمدی است. دولت می خواهد به منتقدان بقبولاند باز گرداندن تحریم ها، مثلاً بعد از پنج سال، آن هم وقتی شرکت های خارجی مشغول داد و ستد با ایران هستند، کارگر خواهد افتاد، اما ادامه تحریم ها امروز فایده ای ندارد. به واقع آن گونه که شومر اشاره کرد، موضوع اصلی اینجا تحریم های آمریکاست. وادار کردن شرکت ها به انتخاب میان داد و ستد با ایران و داد و ستد با آمریکا ابزاری کارآمد است. تحریم های بانکی بیشتر از نوعی که در طرح کرک-منندز مطرح شد، فشار را بیشتر خواهد کرد.

حال تکلیف دعوی دولت که توافقی خوب دست یافتنی نیست، چه می شود؟ جان کری می گوید، اگر کنگره توافق را رد کند ما پیش ایران بی اعتبار می شویم. بیایید بپذیریم بهتر از این توافق از دست این رئیس جمهور (اوباما) ساخته نبود. اما با هجده ماه دیگر ادامه تحریم ها و روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید که تهدیدی ملموس تر از کاربرد زور ارائه دهد، توافق بهتر به یقین دست یافتنی است.

جمع بندی: اگر کنگره توافق را رد کند، جنگ شروع نمی شود. جنگ وقتی محتمل است که ما به اقتصاد ایران کمک کنیم. توافقی بهتر به دست رئیس جمهور فعلی یا بعدی دست یافتنی است. حال دموکرات ها، در خلوت دفترهای کارشان، ممکن است صرفاً ترسیده باشند. رئیس جمهور حرف های بدی درباره آنها خواهد زد. ممکن است انتخاب آنها به چالش کشیدن رئیس جمهور باشد. مخالفان توافق ممکن است نتایج بسیاری نظرسنجی ها و محکومیت توافق از طرف گروههای مخالف یهودی را به آنها یاد آور شوند و بگویند دار و دسته اوباما به زودی کاخ سفید را ترک خواهند کرد. حال اگر رای به تایید توافق دهند آیا دولت به دفاع از آنها در برابر منتقدان خواهد پرداخت؟ مخالفان توافق رای در این باره را انتخابی توصیف می کنند یک بار در طول دوران نمایندگی پیش می آید، اما دموکرات ها چنین اعتقادی ندارند.

*رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به لزوم پاسخگویی به هرگونه سوال در مورد برجام گفت: افرادی ممکن است به اعتبار شخصی و جایگاه تخصصی خود نظراتی داشته باشند که در جای خود محترم است و بر مذاکره کنندگاه واجب است که پاسخگو باشند. علی اکبر صالحی گفت: ما در بعد فنی علیرغم پذیرش یکسری محدودیت های ظاهری اعلام می کنیم که فعالیت های صلح آمیز کشورمان در عرصه هسته ای نه با کندی روبرو خواهد شد و نه متوقف می شود و برای این حرفمان استدلال داریم.

صالحی گفت: برخی می گویند تعداد سانتریفیوژها از 20 هزار تا به پنج هزار تا رسیده است . بارها گفته ایم که در حال حاضر 9 هزار و 100 دستگاه سانتریفیوژ کار می کند و سالانه دو کیلو اورانیوم غنی سازی می کنیم. اگر ده هزار تای دیگر هم کار می کرد این رقم سالانه چهار هزار کیلو می شد و در این شرایط فاصله ما با 30 هزار کیلو اورانیوم غنی شده فاصله زیادی است. رییس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اگر 20 هزار دستگاه سانتریفیوژ کار می کرد حداقل باید هشت سال کار می کردند تا 30 هزار کیلو اورانیوم غنی شده به دست بیاید. ممکن است گفته شود سانتریفیوژهای بیشتری می ساختیم؛ بله ، ما در 25 سال به 20 هزار دستگاه رسیدیم. الان هم البته اگر اراده باشد توان تولید سانتریفیوژهای بالا را داریم اما چه نوع سانتریفیوژ و با چه مواد اولیه و به چه منظوری؟ این سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: فرض کنیم الان 190 هزار سانتریفیوژ IR1 داشتیم. فرض کنیم در بالای نطنز سوله می زدیم و اینها را جا می دادیم و الان هم این 190 هزار تا را داشتیم و یا بالاترین از این ، 190 هزار سو ظرفیت تولید با IR8 داشتیم ، مواد اولیه آن را از کجا تهیه می کردیم؟ اگر این مواد به دستگاه ها تزریق می شد در سال اول تمام می شد ؛ بعد از آن باید چه کار می کردیم و این سوالی است که عزیزانی که معترضند به آن پاسخ نمی دهند. معاون رییس جمهور یادآور شد: الان اگر 200 هزار سو را هم داشتیم برای چه مدت می توانستیم غنی سازی کنیم و با فرض اینکه غنی سازی کردیم بحث مواد اولیه هم هست در واقع شما برای 30 هزار سو باید 60 مجتمع سوخت درست کنید و آیا الان توان ساخت مجتمع سوخت را با استانداردهای مورد نیاز دارید؟ این کار مدتی طول می کشد.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: الان پنج هزار ماشین سالانه حدود 1500 کیلو اورانیوم غنی می کنند و با 9 هزار ماشین این رقم به دو هزار کیلو می رسد. فاصله این رقم با 30 هزار کیلو زیاد است و از سوی دیگر فاصله 9 هزار ماشین با پنج هزار تا که قرار است طی ماه های آینده کار کنند زیاد نیست و ما چیزی از دست ندادیم. در واقع ما 500 کیلو از دست دادیم در حالی که ما 30 هزار کیلو می خواهیم آن هم فقط برای یک سال.

صالحی افزود: دوستانی که مدعی هستند به گونه ای افکار عمومی را مشوش می کنند که گویی اتفاق ناگوار و عقب نشینی خائنانه ای رخ داده است.

وی اظهارداشت: از سال 69 تا الان روی ماشین های IR1 کار کردیم. مصاحبه کردند و گفتند اینها از رده خارج شده است. ما خود کار کردیم . دانشمندان ما غیرتمندانه بدون کمک کسی آنها را به راه انداختند و با توانمندی خود به آستانه فناوری هسته ای رسیدیم . بعد از آن هشت نسل سانتریفیوژ ساخته شده است .همه نمونه های آن را ساختند و تست کردند . آرام آرام آنهایی که امکان موفقیت دارد را انتخاب می کنیم و این مساله زمان می برد.

صالحی با اشاره به اینکه براساس گزارش شرکت بزرگ یورنکو در سال 2002 برای به تولید انبوه رساندن یک دستگاه ماشین سانتریفیوژ حداقل هشت سال زمان نیاز است تا ماشین ها به قابلیت غنی سازی تجاری برسند گفت: بله می شود این ماشین ها را 6 ماهه ساخت اما باید از منظر تجاری و طول عمر هم آنها را مدنظر قرار داد. الان ماشین های IR8 و IR6 ماشین های امیدبخشی هستند که می توانیم در آینده آن را به کار بگیریم و حدودا هشت سال زمان می برد بنابر این چیزی از دست ندادیم.

رییس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: حتی اگر مذاکره و برجامی در کار نبود هرکس هم رییس سازمان انرژی اتمی بود و جهادی هم کار می کرد هشت سال طول می کشید تا ماشین های IR8 را به تولید انبوه برسانند. الان این ماشین ها را تست می کنیم و طی یکسال آینده با گاز آنها را تست کنیم و این مسیر باید طی شود.

وی یادآور شد: ما محدودیت های مختصری پذیرفتیم و آن هم این است که در طول 10 سال زنجیره های ما 30 تایی باشد. دوست داشتیم این زنجیره 200 تایی باشد . ما این محدودیت را پذیرفتیم اما اگر از کارشناسان زبده هم بپرسیدبه شما می گویند که با یک زنجیره 29 تایی عملا 85 درصد اطلاعات مورد نیاز را کسب می کنیم و با این حساب این مقدار اطلاعات را در بازه زمانی معقول به دست می آوریم.

معاون رییس جمهور در ادامه به یکی دیگر از انتقادات منتقدین در مورد پلوتونیوم اشاره کرد و گفت: می گویند پلوتونیوم مورد نیاز است و ما می توانیم از آن سوخت بسازیم .بله ؛ با خیلی چیزها خیلی کارها می شود کرد اما هر چیز زمان خود و جای خود را دارد و زمانی نیست که ما پلوتونیوم را به عنوان ماده اصلی سوخت مدنظر قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: پلوتونیوم الان همچون گوی آتش روی دست آمریکا و روسیه مانده و نمی دانند با آن چکار کنند. اگر نمی دانید بپرسید و اگر می دانید حرف حق را بزنید.چرا افکار عمومی را مشوش می کنید؟

معاون رییس جمهور گفت: ما که به دنبال سلاح هسته ای نیستیم و اگر پیرو فرمان رهبری هستیم به دنبال سلاح نیستیم . ما حالا حالاها دنبال سوخت پلوتونیم نیستیم. باید اولویت ها را بشناسیم . هنوز در مرحله سوخت اورانیوم هستیم و از حالا تا 10- 15 سال آینده پلوتونیوم هم نداریم که روی آن کار کنیم.

به گفته صالحی سوخت مصرف شده نیروگاه بوشهر باید طبق قرارداد به روسیه برگردانده شود و سوخت راکتور تهران هم قابل توجه نیست.

وی درباره راکتور اراک هم گفت: این راکتور سه چهار سال دیگر به سرانجام می رسد و چند سال هم زمان می برد تا سوخت آن مصرف شود . بنابر این ما اصلا ماده ای نداریم که آن را تبدیل به فلز و سوخت کنیم. با این حال به گونه ای صحبت می کنند که گویی اگر پلوتونیوم باشد فردا آن را تبدیل به سوخت می کنیم. حال آن که پلوتونیوم مثل اورانیوم نیست . ماده خطرناک و سمی است که باید از راه دور با آن کار کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: از حالا ما وارد فاز جدیدی می شویم و فرصت هشت تا 10 سال فرصت مناسبی خواهد بود تا بتوانیم دستاوردهای خود را به بلوغ برسانیم و با رفع محدودیت ها و همکاری های بین المللی بتوانیم زنجیره سوخت را کامل کنیم .

وی یادآور شد: با روس ها صحبت می کنیم تا در آینده نزدیک با یکدیگر همکاری کنیم و بتوانیم سالانه چند مجتمع سوخت بسازیم؛ چیزی که پیش از این تصور نمی شد . مجتمعی هم با کمک چینی ها در اراک می سازیم که این مجتمع ها ما را به خاطر انتقال تکنولوژی و دانش فنی چند دهه جلو می اندازد.

صالحی وارد شدن ایران به جمع کشورهای عرضه کننده اورانیوم غنی شده و آب سنگین را افتخاری برای ایران ذکر کرد و گفت: با عرضه این دو ماده ما وارد کلوپ با عضویت چند کشور محدود شدیم و می توانیم در ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم. برای اولین بار هم مجبور شدند محدودیت های عدم اشاعه ای را رفع کنند. دستاوردهایی که اگر در مسیر عادی بودیم هیچ وقت به آن نمی رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: نمی گویم بعد فنی برجام بی عیب و نقص و آرمانی است. به هر حال ما مذاکره کردیم و طرف مقابل هم باید حرفی برای توجیه خود داشته باشد . می گویند جلوی انحراف ایران به سمت ساخت سلاح را گرفتیم؛بگویند، ما که دنبال سلاح نیستیم .

بازار سهام

بازار را در حالی دنبال می کنیم که هر چند جو مثبت نسبی بر بازار حاکم است ، اما حجم معاملات با رکود عجیبی همراه است و ارزش معاملات به شدت پایین است. عملا در بازار خریدار و فروشنده قوی نداریم. شاید سنگین ترین و مطرح ترین صف بازار مربوط به صف خرید بکام باشد!

در گروه بانکی معاملات انصار و رنج های مثبت حقوقی مورد توجه قرار گرفته است. انصاری که به نظر فعلا با 270 تومان مشکل داشته باشد و از این سطح می توان به عنوان سطح مقاومتی سهم یاد کرد.

در همین گروه صادرات به واسطه حمایت نسبتا خوب حقوقی در محدوده صفر تابلو داد و ستد می شود. از دیگر بانک های بازار به ملت اشاره می کنیم. سهمی که حوالی 190 – 200 حمایت مناسبی دارد و بعید است این سطح شکسته شود.

در گروه خودرویی ایران خودرو هم حوالی صفر تابلو معامله می شود. سهمی که به نظر با شرایط موجود باید راهی 240 – 250تومان شود. در این گروه سایپا را نسبتا خوب می خرند. سهمی که با کف قبلی یعنی حوالی 115 تومان فاصله چندانی ندارد.

در مجموع به نظر بازار تا پایان تایم معاملاتی امروز همین شرایط را داشته باشد. متعادل ، کم حجم و بدون هیجان خاص!

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24